Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik kan het niet meer, Geef de moed en hoop op. Ook al doe ik mensen zeer, En zet ik hun leven op z’n kop. jij wilt perse dat de dikgedrukte zin rijmt op de cursieve, het traditionele, ab-ab moet rijmen idee, hierdoor heb je niet de vrijheid om woorden te kiezen die je eigelijk wil. Ik kan het niet meer, hoop en moed geef ik op. Ook al doe ik mensen zeer, ik moet weg van hier zo rijmt het niet maar vind ik het lekker klinken (dit komt natuurlijk niet overeen met jou gedachte achter het gedicht maar dat heb ik bij dit voorbeeld even terzijde gelaten omdat het dan nog veel moeilijker is) Het spijt me, het lukt niet, Het lukt me niet meer. Ik heb pijn en verdriet, En als ik blijf doet het zeer het orginele stukje is prima, alleen zoals ik het hier heb geschreven zie je dat de lengte van de zinnen ongeveer even lang zijn, dit zorgt voor de lezer ervoor dat er een wat makkelijker ritme ontstaat, en is het naar mijn mening wat natuurlijker om te lezen. Blijf ik hier dan lijden ze onder mijn verdriet, Dat doet me pijn om hun te zien lijden door mij. Ga ik weg, doet het ook zeer, maar zien ze me niet, Dan hebben ze maar even verdriet, en is het daarna voorbij. deze zinnen zijn te lang in vergelijking met de eerste 2 strofes, hierdoor ontstaat een verandering in het ritme die de lezer niet kan volgen, en zorgt er dus voor dat het geheel minder mooi is ik kan deze laatste strofe niet voor je verbeteren aangezien ik niet het gevoel erin kan leggen wat jij wilt. de laatste zin vindt ik heel pakkend maar dat: en is het daarna voorbij, dat zinnetje staat er alleen omdat jij wilt dat het rijmt op mij terwijl blijf ik hier dan lijden ze pijn, ik wil ze niet zien lijden door mij. ga ik weg dan doet het ook zeer, maar dan hebben ze maar even verdriet. dit rijmt niet maar is op zich een mooi lopende strofe, echt ideaal is dit voorbeeld niet, het is namelijk een verwoording van een diepgaand gevoel, en dta is veelal moeilijk uit te drukken, maar ik hoop dat je door hebt wat ik bedoel met stap van het gedwongen gerijm af
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
je schrijft een gedicht je begint, maar je wilt het vloeiend laten lopen dus rijm je automatisch hierdoor werd die zin alleen veel te lang, en kan je ze eventueel opdelen in 2 zinnen en een andere zin uit die strofe weglaten
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Help ik weet geen titel voor boek Mort'n | 10 | 22-11-2015 07:11 | |
Verhalen & Gedichten |
[Column] Geen titel maarte | 11 | 10-08-2006 10:31 | |
Verhalen & Gedichten |
[Columnwedstrijd] Geen titel Verwijderd | 0 | 03-06-2005 16:46 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Geen titel Ieke | 0 | 05-04-2004 20:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Nog geen titel... CoveredEyes | 13 | 04-10-2003 08:48 | |
Verhalen & Gedichten |
[geen titel] (geïnspireerd door een lied) de Duif met de Bijl | 2 | 06-03-2003 19:50 |