Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
wat een onzin je weet niet waar je over kletst. overigens, het rso is geloof ik wel gered, wordt samen gevoegd met het radiokamer orkest. Alles boven de 50 gaat via een wachtgeld regeling met pensioen. En dan komen er waarschijnlijk wel weer nieuwe vacatures vrij ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan kun je je afvragen waarom een symphonie en een filharmonisch orkest. In eerste instantie speelde het Fil, de meesr grotere werken ( het is ook een groter orkest) en het symphonie, de meer klassiek/vroeg romantische werken. Later verschoof dit, en het Radio Fil, begon een grotere bekendheid wereldweid te veroveren. Door deze tournees was er minder tijd over voor hun kerntaak: radio opnamen. Het Radio symphonie bleef veel meer bij zijn taken, en bleef radio opnamen als hoofddoel houden. Je zou in principe kunnen stellen dat het goedkoper is om het radio filharmonisch los te koppelen van het mco, en dmv subsidie en sponsoring ( zoals nu eigenlijk ) als autonoom orkest verder te laten gaan. Dan is er een bijkomende factor die de hele muziekcultuur in nederland geen goed doet, en dat is het ASO (amsterdam symphony orchestra, gezien het feit dat zij ervoor zorgen dat subsidies dalen is die naam treffend gekozen ). Dit orkest is een prive instelling, opgezet door P. Santa, en probeert alleen dmv sponsoring rond te komen. De betaling aan de muzikanten is bedroevend laag, en als dit echt stand gaat houden, zal dat betekenen dat de subsidies weer omlaag gaan. De overheid zal dan willen dat elk orkest zijn eigen sponsors gaat zoeken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Ik ben trouwens ook tegen derisoire subisides voor voetbalclubs.) Ja, ik ben lekker liberaal bezig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En geloof me ik heb vaak genoeg in verschillende zalen in het land gespeeld: het is niet alleen de elite die komt luisteren. mijn mening onderbouwen: ik loop al een aantal jaren mee in de klassieke muziek wereld, het is mijn opleiding, en dat lijkt mij voor jou voldoende onderbouwing, plus dat je de rest van mijn replies in dit topic ook maar ff moet doorlezen..... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De klassieke componisten hebben een zekere 'eeuwigheidswaarde', ja. Waarom betekent dat echter meteen een meerwaarde? Op dit moment raakt de muziek van, zeg, Norah Jones, ook een heleboel mensen. Maar het is altijd speculeren hoe men daar over 60 jaar over denkt. Wie weet luistert men dan nog steeds de Beatles, maar heeft 'klassiek' grotendeels afgedaan. Daarom mag die relatieve eeuwigheidswaarde IMO niet meetellen bij het verdelen van staatssubsidies. Wie weet is er wel een trend aan de gang? Popmuziek is de laatste eeuw pas opgekomen, daarom is het zo moeilijk om te voorspellen wat de toekomst zal brengen. Over 60 jaar weet ik tenminste nog wie Britney is, maar hoeveel mensen dan Die Zauberflöte op hun harddisk hebben staan valt te betwijfelen. Tijdloos is erg relatief. Nog zoiets: de Rolling Stones en Beatles werden in hun tijd ook zo afgedaan, maar nu zweert men nog steeds bij hun platen. Stairway to Heaven en andere soortgelijke nummers zijn in zekere zin ook tijdloos. Bovendien bereiken die subsidies IMHO niet hun primaire doel, namelijk het aantrekken van een grotere doelgroep. En wat denk je te bereiken met je laatste regels? Omdat jij de expert bent is dat voldoende? Het zou mooi zijn als ministers zich niet meer hoefden te verdedigen: "Sorry dames en heren van het parlement, deze jongen heeft Rechten gedaan in Leiden, dat is genoeg onderbouwing voor dit wetsvoorstel"? Gebruik die expertise dan ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ga geen discussie aan met iemand die het toch allemaal niet interesseerd, zoals ik kon opmaken uit je eerdere post. Dat jij je zonder enige kennis van zaken in een discussie stort vindt ik wel een beetje idioot, maar ja, daar is een forum voor |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Amen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar goed de uitkomst is dus dat (ondanks dat sneesje ertegen is) het RSO behouden blijft, en dat is goed, er wordt al te weinig voor cultuur gedaan, dus is dit een mooie uitkomst ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"Ik vind dat de subsidie moet blijven!" "Ik ook!"' .. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor jou en sommige anderen (die bijvoorbeeld zelf musiceren of muziekfora bezoeken) is muziek (heel) belangrijk. Het grootste deel van Nederland koopt (of brandt) alleen af en toe en CD en luistert verder onderweg naar de zaak Sky Radio. Voor die mensen is muziek minder belangrijk, en valt het onder het kopje 'amusement'. Wat muziek in feite ook ís. Dat het voor een enkeling ontzéttend belangrijk is, is niet zo relevant voor de overheid. De vele duizenden Nederlanders die af en toe naar hun 'cluppie' gaan kijken en de miljoenen die zich interesseren in voetbal vormen een veel grotere groep dan de echte muziekliefhebbers, en zullen in een democratie toch echt meer in de melk te brokkelen hebben. Misschien later meer, ik ga eten. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|