|
De volgende ochtend word ik veel te laat wakker. Ik moet om half acht op m'n fiets naar school zitten, en het is nu al kwart over zeven! Ik spring m'n bed uit, grijp de stapel kleren van m'n stoel en ren naar de badkamer. Op slot.
‘Mam? Ben je bijna klaar? Ik ben al veel te laat, kan ik er zo bij?' vraag ik.
‘Sorry Britt, maar je moet nog even geduld hebben. Fenna heeft in haar luier gepoept en alles zit eronder…’
Nee hè, dat ook nog. Dan maar niet douchen, ik heb nu echt geen tijd meer om te wachten.
‘Laat maar mam’, zeg ik daarom, ‘ik heb geen tijd meer dus ik ga naar school nu.’
‘Fenna meisje, werk nou even mee, je smeert alles eronder zo!’ is het antwoord van m'n moeder. Dan niet, denk ik en ik loop naar beneden. Daar smeer ik snel een boterham met jam, die eet ik straks op de fiets wel op. Ik kijk in de spiegel, kam mijn haar, en doe er twee speldjes in, terwijl ik tegelijkertijd mijn tas pak.
‘Ik ga mam, doei!’ Geen reactie. Die is weer te druk met Fenna bezig.
Christine staat al op de hoek te wachten.
‘Sorry dat ik zo laat ben Chris, maar ik heb de wekker in m’n slaap uitgedrukt,’ verontschuldig ik mezelf.
‘Geeft niks hoor, kan gebeuren! Net alsof ik altijd op tijd ben,’ lacht Chris.
Dat is waar, denk ik bij mezelf. Meestal is Chris diegene die te laat komt. Het is ook zo’n chaoot. Wat dat betreft verschillen Chris en ik ontzettend van elkaar. Ik ben een perfectionist, alles moet precies zo gaan zoals ik het in gedachten heb. Als dat niet het geval is, ga ik net zolang door tot het goed is. Chris daarentegen maakt het helemaal niks uit. Als zij een onvoldoende haalt doet dat haar niks. Dat haalt ze wel weer op bij de volgende toets, zegt ze. Terwijl ik dan meteen in de stress zit of ik wel overga! Nou ja, het verschil moet er zijn natuurlijk.
‘Britt? Contact?’ Ik schrik op uit mijn gedachten.
‘Uh, zei je wat?’
‘Nou ja, ik heb nog maar drie keer gevraagd of je morgen ook mee gaat kleren kopen met Mark en mij.’ Mark is de broer van Chris, één jaar ouder, en Chris en Mark kunnen onwijs goed met elkaar overweg.
‘Ja, sorry, natuurlijk ga ik mee! Gezellig, en ik moet trouwens nog een leuke broek hebben, dus het komt goed uit!’ zeg ik. Als we op school aankomen is de bel net gegaan. Snel proppen we onze jassen in het kluisje en haasten ons naar wiskunde.
Als mijn ouders en Fenna ’s avonds thuiskomen is het meteen duidelijk dat er iets aan de hand is. Zo te zien hebben ze ruzie. Nou dat wordt dan weer gezellig vanavond, denk ik bij mezelf.
‘Hoi mensen van het goede leven!’ probeer ik opgewekt. ‘Leuke dag gehad?’
‘Britt hou even op met die grapjes, we hebben het ontzettend druk, en we wilden vanavond nog even langs oma gaan, maar daar heeft je vader geen zin in. Die heeft het natuurlijk weer veel te druk met zichzelf, en geen tijd en zin om bij zijn eigen moeder langs te gaan,’ zegt m'n moeder boos.
‘Praat voor jezelf,’ mompel ik.
‘Wat zeg je?’vraagt m'n moeder.
‘Ik vroeg wat we gingen eten,’ verzon ik snel.
‘Nou we hebben maar even snel patat opgehaald want we hebben nou echt geen tijd meer om te koken. Jij kan vanavond Fenna wel op bed brengen?’
Heb ik een keus dan?
‘Ja, dat kan wel, maar ik hoef haar toch niet in bad te doen?’ zeg ik in plaats daarvan.
‘Tat! Tat!’ Fenna kraait het uit van plezier. Ze is dol op patat, als je haar ergens blij mee kan maken is het wel patat, met een frikadel natuurlijk.
Als mijn ouders weg zijn, zit Fenna nog aan tafel, onder de mayonaise. Maar ze is in een goed humeur, dat scheelt. Dat komt namelijk niet zo vaak voor de laatste tijd. Als Fenna in een goed humeur is, heeft dat meestal ook invloed op het humeur van mij. Nu ik mijn zusje daar zo zie zitten, lachend en onder de mayo, besef ik me dat ik ontzettend veel van haar hou. Fenna is misschien wel ontzettend moeilijk en vervelend, maar ze heeft natuurlijk ook een ontzettend lieve kant. Zo kan Fenna haar 'grote zus' niet missen. Ook al ben ik maar een paar dagen weg, Fenna mist me ontzettend. Wel jammer dat ik daar nooit wat van merk als we samen zijn.
Als ik Fenna heb schoongemaakt en de hele zooi heb opgeruimd, zet ik Fenna voor de tv en begin ik aan de afwas. Na de afwas kijk ik op de klok; het is alweer acht uur!
‘Kom Fenna, ga je mee op bed? Het is al heel laat!’
Fenna stribbelt een beetje tegen, maar gaat uiteindelijk toch maar mee. Ze moet op bed gebracht worden als een klein kind. Haar tanden moeten worden gepoetst, je moet haar pyjama aandoen en omdat ze niet zindelijk is, ook nog een luier omdoen. En dat laatste is een heel gedoe. Maar het lukt me, en om half negen ligt Fenna in bed. Nu heb ik eindelijk tijd om die goede film te zien, waar iedereen het over had op school.
De volgende ochtend heb ik met Christine en Mark om elf uur afgesproken in het winkelcentrum. Ik ben er -natuurlijk- op tijd, Chris en Mark komen -natuurlijk- een kwartier te laat. Maar ach, wat maakt het uit.
‘Hee Britt! Sorry dat we zo laat zijn, maar…’
‘Je was je portemonnee kwijt..?’ vul ik mijn vriendin lachend aan.
‘Eh… Ja, zoiets’, lacht Chris.
‘Nee hoor, ze was haar portemonnee helemaal niet kwijt, en we waren ook bijna op tijd, maar toen moest Chris “opeens” nog naar de wc, een kaart schrijven, en een andere broek aantrekken,’ zucht Mark. Chris geeft haar broer een stomp.
‘Gaan we nou eindelijk winkelen?’ zegt ze. Lachend lopen we met z’n drieën de winkelstraat in.
Ik vind het ontzettend gezellig. Ik heb al een hele tijd niet meer gewinkeld, dat komt vooral omdat m'n moeder er geen tijd voor heeft. En àls ik met m'n moeder ga winkelen, gaat Fenna meestal mee. En daar vind ik dus niks aan. Daarom is het nu ook ontzettend gezellig.
‘Wat vind je van deze?’ Chris scheurt een witte broek zo hard uit het rek, dat de rest van de kleren er ook uit valt. Met een rood hoofd pakt Chris de kleren weer op en geeft de witte broek aan mij.
‘Pas maar even, hij staat je vast vet cool!’ Als ik de broek aan het passen ben, hoor ik Mark en Chris lachen. Die twee hebben echt de grootste lol samen. Dat mis ik echt. Een broer of zus waarmee je allemaal dingen kan doen, waar je mee kan lachen, en zo nu en dan eens even flink ruzie mee kan maken. Die dingen ken ik helemaal niet.
‘En, past ie?’ vraagt Chris nieuwsgierig. De broek zit voor geen meter en hij staat ook niet bepaald mooi.
‘Eh nee sorry, ik vind hem niet mooi,’antwoord ik. Voordat Chris kan zien hoe de broek staat, heb ik hem al weer uit getrokken. Ik heb trouwens ook helemaal geen zin meer. Die stinkende pashokjes en muffe winkels heb ik wel weer gezien.
‘Zo, wat kijk jij vrolijk zeg!’zegt Chris als ik het pashokje uitkom.
‘Ja ik heb het winkelen eigenlijk wel gehad, en heb ook wel genoeg gekocht. Maar daarom mogen jullie nog wel kijken.’ antwoord ik.
‘Nou nee, wij hebben het ook wel gezien. En ik heb honger!’ Mark wrijft over zijn buik.
‘Jij hebt altijd honger,’ zegt Chris. Mark prikt haar in haar zij, waarop Chris hem een zachte duw geeft. Lachend lopen ze voor me uit. En daar word ik niet echt vrolijker op. Mark komt naast me zitten in de Mac. Chris is aan het bestellen.
‘Wat ben je opeens stil, is er wat?’ vraagt hij.
‘Nee,’ zucht ik. ‘Nou ja, kijk, ik zie jullie de hele tijd lol hebben met elkaar en dat mis ik gewoon ontzettend. Ik kan dat niet met Fenna en ik zal het ook nooit met haar kunnen. Daar baal ik gewoon een beetje van, verder niet.’ Mark kijkt me aan.
‘Wij hebben ook wel ruzie hoor, heel vaak kunnen we elkaar gewoon niet uitstaan. Maar ik begrijp wel dat je het mist, dat zou ik ook doen. Maar Chris is toch ook als een soort zus voor je?’ Ik knik, en voel me meteen wat beter. Ik moet ook niet zo zeuren. Ik mag blij zijn dat ik een zusje heb!
‘Drie milkshakes, twee Happy Meals en voor de vreetzak onder ons: een super Big Mac Menu!’ Chris zet het dienblad met een klap op tafel.
‘Val aan!’ roept Mark. En met z’n drieën eten we in een recordtijd al het eten op.