Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2001, 10:13
DruidessI
DruidessI is offline
Misschien weten jullie hier het juiste antwoord op:

1. Kun je verbranden en/of verbruinen (door de zon) achter glas?

2. Waarom is je spiegelbeeld in een lepel aan de bolle kant normaal (behalve dan dat je er bol uitziet), maar aan de holle kant op de kop?

3. en ik had nog een vraagje, maar die ben ik nu vergeten
Als ie me te binnen schiet, laat ik het je wel weten!

Groetjes,
Suzan
Oud 27-12-2001, 10:33
alfa
alfa is offline
Op uw 1e vraag :Ik kan niet antwoorden, maar op de 2e vraag :Het heeft te maken met Divergerende en convergeren lichtstralen, je moet es een Boogje tekenen op een blad en daar dan lichtstralen naartoe sturen en tekenen hoe ze weerkaatsen, je zult zien dat het beeld omgekeerd geprojecteerd wordt bij de binnenkant van een lepel... indien meer uitleg nodig adhv een figuur, mail me op andy.vanhecke@skynet.be
Oud 27-12-2001, 12:03
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
alfa schreef:
Op uw 1e vraag :Ik kan niet antwoorden, maar op de 2e vraag :Het heeft te maken met Divergerende en convergeren lichtstralen, je moet es een Boogje tekenen op een blad en daar dan lichtstralen naartoe sturen en tekenen hoe ze weerkaatsen, je zult zien dat het beeld omgekeerd geprojecteerd wordt bij de binnenkant van een lepel... indien meer uitleg nodig adhv een figuur, mail me op andy.vanhecke@skynet.be
Aa dat ze (de lijnen) kruisen op een gegeven moment! Got it! Thanks

Suzan

Oud 27-12-2001, 12:37
GinnyPig
GinnyPig is offline
Vraag 1: Die verbranding/verbruining wordt veroorzaakt door UV-straling. En glas houdt dat tegen. Dus het antwoord is nee.

Vraag 2 is hierboven al beantwoord. Tis ook dat als je dichter bij de lepel komt er op een gegeven moment het beeld omkeert en je jezelf normaal ziet.
Oud 27-12-2001, 18:16
Oen
Oen is offline
Stalletje lullo's hierboven, natuurlijk kan je verbranden achter glas, ga maar eens achter een gigantische loep zittten net op het brandpuntsafstand. Dan brand je zelfs aan, Denk ik dat ik de Oen ben,
En vraag 2 moet je maar gewoon die lijntjes tekenen, ietse siemple

[Dit bericht is aangepast door Oen (27-12-2001).]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 11:26
alfa
alfa is offline
Tja oen, daar had ik ook al aan gedacht, maar is dat niet door de bundeling van de lichtstralen (bij een loep) en dus energie bundeld op 1 punt dat je verbrand ipv de gewone uv stralen ?

Ik vind dit dus een zuiver twijfelgeval....
Oud 28-12-2001, 15:31
Oen
Oen is offline
Citaat:
alfa schreef:
Tja oen, daar had ik ook al aan gedacht, maar is dat niet door de bundeling van de lichtstralen (bij een loep) en dus energie bundeld op 1 punt dat je verbrand ipv de gewone uv stralen ?

Ik vind dit dus een zuiver twijfelgeval....
Begrijpend lezen: de vraag was
antwoord: ja
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 16:41
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
vraag 1: Dat is dus afhankelijk van het soort glas.
Verbranden doe je door infrarode straling en bruin worden door UV-straling. (pigment vorming in de huid om de te hoge UV-dosering tegen te gaan)

Dus als je wil verbranden en/of bruin wilt worden dan moet je dus speciaal glas hebben....er is glas te krijgen die deze straling doorlaat, maar dat is erg duur.

Groetjes
Ben(die hoopt deze manier van dienst te kunnen zijn
Oud 28-12-2001, 22:12
DruidessI
DruidessI is offline
Zover ik begrepen had, laat glas slechts UVa straling door, maar UVb straling niet.
UVa straling zou voor directe zonverbruining zijn, UVb voor indirecte. Het was UVb voornamelijk die zou zorgen voor verbranding. Desalniettemin wordt het door vele zonproducten aangeraden om zonbrandcreme op te smeren als je bijvoorbeeld in de auto zit.

Maar ik heb ook weer tegenstrijdige berichten gelezen waarin beweerd wordt dat (gewoon)glas geeneen UVstraal doorlaat.

Ik meen dat kwarts UVstralen doorlaat...

Groetjes,
Suzan
Oud 28-12-2001, 22:15
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Oen schreef:
Begrijpend lezen: de vraag was
antwoord: ja
Ok maar ik bedoelde geen geslepen glas (dus geen glas dat ervoor zorgt dat lichtstralen gebundeld of verspreid worden)

Groetjes,
Suzan
Oud 28-12-2001, 22:58
Oen
Oen is offline
Citaat:
DruidessI schreef:
Ok maar ik bedoelde geen geslepen glas (dus geen glas dat ervoor zorgt dat lichtstralen gebundeld of verspreid worden)

Groetjes,
Suzan
Ja ook bij gewoon glas hoor, vind het nu een beetje nutteloos worden om hierop in te gaan, dit hele topic is volgens mij een beetje een onzin vraag voor een 21 jarige, als mijn kleine zusje het nou vroeg oke dan wel.
Sorry Suzan (ik mag je naam wel doet me aan iemand herrineren)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 11:30
DruidessI
DruidessI is offline
Oen schreef:
Citaat:
Ja ook bij gewoon glas hoor, vind het nu een beetje nutteloos worden om hierop in te gaan, dit hele topic is volgens mij een beetje een onzin vraag voor een 21 jarige, als mijn kleine zusje het nou vroeg oke dan wel.
Sorry Suzan (ik mag je naam wel doet me aan iemand herrineren)
Dr zijn anders zeer tegenstrijdige verhalen op het Internet te vinden of het nou wel of niet zo is.
Zo'n onzinvraag is het niet.

En denk de volgende keer naar voor je iets bestempeld als onzinvraag, want de wereld is vaak niet zo vanzelfsprekend als deze lijkt.

Grt,
Suzan

[Dit bericht is aangepast door DruidessI (29-12-2001).]
Oud 06-01-2002, 14:44
-DeJa-Vu
-DeJa-Vu is offline
Citaat:
DruidessI schreef:

En denk de volgende keer naar voor je iets bestempeld als onzinvraag, want de wereld is vaak niet zo vanzelfsprekend als deze lijkt.

OT: ohja? geef is een voorbeeld
Reageren

Regels voor berichten