Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2004, 19:16
wazzup007
wazzup007 is offline
Bananen met uitsterven bedreigd

LONDEN/MONTPELLIER - De banaan dreigt uit te sterven. Wetenschappers in het Zuid-Franse Montpellier hebben het Britse wetenschapsblad de New Scientist laten weten dat zonder grootschalig ingrijpen er over tien jaar waarschijnlijk geen eetbare bananen meer zijn.

Twee schimmelziekten, de een heet Panama en de ander Zwarte Sigatoka, roeien de banaan zoals wij die kennen en eten uit. Normaal kunnen, zoals bijvoorbeeld eerder bij aardappelziekten, resistente varianten worden gekweekt. Maar dat is nu juist het probleem bij de conventionele banaan, aldus Emile Frison van het Internationale Netwerk voor de Verbetering van Banaan en Pisang (INIBAP).

De in Montpellier werkzame Frison zegt in de New Scientist dat het uiterst moeilijk blijkt een resistente banaan te kweken. De banaan is namelijk zelf een steriele mutant van een niet eetbare wilde bananenplant.

Gewone planten planten zich voort en werken daarom voortdurend aan hun voorraad genen, waarbij ze zorgen voor variaties om betere overlevingskansen te hebben. De steriele eetbare banaan plant zich niet voort en ontwikkelt derhalve geen enkele variatie of weerstand. De schimmel heeft vrij spel.

Zo verdween in de jaren vijftig de bananensoort Gros Michel door de Panamaschimmel. De nu gangbare soort heet Cavandish en die wordt vooral bedreigd door de Zwarte Sigatokaschimmel. Volgens Frison maakt de Cavendish-banaan in deze strijd geen schijn van kans en er is geen eetbare opvolger.

Zeker 500 miljoen mensen in Afrika en Azië leven praktisch op bananen. Het kweken van een nieuwe soort op natuurlijke wijze is uiterst moeilijk. Frison meent daarom dat genetische manipulatie uitkomst moet bieden. Binnen vijf jaar moet er een genetische blauwdruk zijn van bananensoorten. Maar de plannen van wetenschappers om de banaan te redden krijgen weinig steun. Producenten vrezen hoge kosten voor een genetisch gemanipuleerde banaan die de consument niet wil kopen.

Er is evenwel hoop op een nieuwe natuurlijke banaan. Die komt uit het Centraal-Amerikaanse Honduras. Daar zijn wetenschappers bezig een banaan te kweken uit enkele zaadjes die ze in 400 ton geperste en gezeefde bananen aantroffen. Misschien wordt dat een natuurlijke soort, die tegen de schimmels is opgewassen.

[Bron: nu.nl]

Wat vinden jullie van dit verontrustende bericht? Ik vind dat er actie moet worden ondernomen!
Oud 28-06-2004, 19:17
Verwijderd
...TiswaH...
Oud 28-06-2004, 19:25
Joostje
Joostje is offline
als er 500 miljoen mensen op leven, is het niet echt tiswah. Kan nogal grote gevolgen hebben als je het mij vraagt
Oud 28-06-2004, 19:28
naam onbekend
naam onbekend is offline
En naast die 500 miljoen mensen die er op leven, lust ik ook wel een banaantje op z'n tijd

Er moet iets gebeuren, dat staat vast.
Oud 28-06-2004, 19:43
Mimosa
Mimosa is offline
Ik heb goede hoop dat Costa Rica onze prachtige banaantjes kan blijven leveren.
Oud 28-06-2004, 20:03
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
What a tit
Oud 28-06-2004, 20:06
Verwijderd
Naast de gebruikelijke scepsis ten opzichte van nu.nl-berichten, een driewerf hoera voor genetische manipulatie.
Oud 28-06-2004, 20:08
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-06-2004 @ 21:06 :
Naast de gebruikelijke scepsis ten opzichte van nu.nl-berichten, een driewerf hoera voor genetische manipulatie.
Die scepsis kun je hier gerust achterwege laten, het is al langer bekend dat het einde van de banaan in zicht is.
Oud 28-06-2004, 20:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 28-06-2004 @ 20:28 :
En naast die 500 miljoen mensen die er op leven, lust ik ook wel een banaantje op z'n tijd
*slaat zichzelf*
ik moet niet zo pervers denken

On-topic: volgens mij was dit al eens eerder bediscussieerd, maar ik kan t fout hebben natuurlijk.
Vind t idd nogal een drama
Oud 28-06-2004, 20:11
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Gatara schreef op 28-06-2004 @ 21:10 :
*slaat zichzelf*

Wat?
Oud 28-06-2004, 20:12
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 28-06-2004 @ 21:08 :
Die scepsis kun je hier gerust achterwege laten, het is al langer bekend dat het einde van de banaan in zicht is.
Ok, genetisch manipuleren dan die hap.
Oud 28-06-2004, 20:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
*slaat zichzelf*
omg
Oud 28-06-2004, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 28-06-2004 @ 20:25 :
als er 500 miljoen mensen op leven, is het niet echt tiswah. Kan nogal grote gevolgen hebben als je het mij vraagt
DOOD aan de bananen!!!! Leve de Ananas!!
Oud 28-06-2004, 22:57
The Stranger
The Stranger is offline
Citaat:
On-topic: volgens mij was dit al eens eerder bediscussieerd, maar ik kan t fout hebben natuurlijk.
Inderdaad, dit is nieuws met een baard. Bovendien is het helemaal niet waar.
Oud 28-06-2004, 23:50
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
*slaat zichzelf*
Jawel, juist wel
Oud 29-06-2004, 00:06
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik ga er vanuit dat iedereen wel weet waarom hier een slotje opstaat.
Oud 29-06-2004, 17:14
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 29-06-2004 @ 01:06 :
Ik ga er vanuit dat iedereen wel weet waarom hier een slotje opstaat.
Ik ga er vanuit dat iedereen wel weet dat het uitsterven van een inkomensbron van een half miljard mensen best belangrijk is.
Oud 29-06-2004, 18:27
REIE
REIE is offline
Zijn er geen natuurvriendelijke methodes om die schimmels buiten de deur te houden? 't Is toch best erg, straks moeten die bananenboeren koffie verbouwen die niemand toch koopt.
Oud 29-06-2004, 18:34
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Joostje schreef op 29-06-2004 @ 18:14 :
Ik ga er vanuit dat iedereen wel weet dat het uitsterven van een inkomensbron van een half miljard mensen best belangrijk is.
Ik sterf voor een banaan!!!

maar volgens mij is dit idd echt een hoax. Ik heb het 4 jaar geleden ook gehoord, in precies dezelfde context.

Citaat:
precies dezelfde context
hoe krom dat ook mag klinken...
Oud 29-06-2004, 18:36
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Zotje schreef op 29-06-2004 @ 19:34 :
Ik sterf voor een banaan!!!

maar volgens mij is dit idd echt een hoax. Ik heb het 4 jaar geleden ook gehoord, in precies dezelfde context.

hoe krom dat ook mag klinken...
het is dan ook al jaren bekend ?
Oud 29-06-2004, 18:47
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
professor2 schreef op 29-06-2004 @ 19:36 :
het is dan ook al jaren bekend ?
Zouden ze de feiten dan niet op zn minst kunnen updaten? Als er echt wat was (wat toendertijd ook al door verschillende bronnen werd tegengesproken) dan zouden ze 4 jaar later toch wel verschillen (die de veronderstelling bevestigen/tegenspreken) gevonden hebben?

Bovendien is het geen NIEUWS. (dat maakt het dan wel weer een opvallend artikel)
Oud 29-06-2004, 19:41
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Arme Bananen In Pyjamas
Oud 29-06-2004, 20:54
Joostje
Joostje is offline
http://www.snopes.com/food/warnings/bananas.asp

Claim: Bananas will be extinct within ten years.
Status: False.

Nouja, false. De Cavendish sterft uit, en die wordt naar Europa geexporteerd.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2664373.stm

Laatst gewijzigd op 29-06-2004 om 20:59.
Oud 29-06-2004, 22:15
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef op 29-06-2004 @ 21:54 :
http://www.snopes.com/food/warnings/bananas.asp

Claim: Bananas will be extinct within ten years.
Status: False.

Nouja, false. De Cavendish sterft uit, en die wordt naar Europa geexporteerd.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2664373.stm
Ja, die link naar Snopes had The Stranger ook al gepost. Zelfs al sterft deze soort uit, dan komt er gewoon een andere voor in de plaats, niks aan het handje dus.
En het is oud nieuws, zoals The Stranger ook al postte.

EDIT: Blijkbaar heeft de TS dit ook in verband met een serie van spam topics over bananen over het hele forum gepost.

Laatst gewijzigd op 29-06-2004 om 22:47.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten