Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Metafysica is letterlijk; het opstijgen uit de verschijnselen naar datgene wat het wezenlijke van de verschijnselen is. Hoe vloeit daar de gedachte van 'het wezenlijke dat doorzichtig en onveranderlijk is' uit voort? Welnu, stel je voor, Plato rijdt in zijn Citroën en hij krijgt een ongeluk. Een klapband. Achter zijn auto zet hij een gevarendriehoek. Nou bedenkt hij, terwijl hij daar op die motorkap zit te wachten op de wegenwacht: ‘Hú, die gevarendriehoek is een dríehoek! In wezen doet de inklapbaarheid en de roodheid en het feit dat het eigenlijk helemaal geen driehoek ís dat hele ding, niet ter zake want de echte driehoek is de mathematische driehoek. De driehoek as such’. En toen liep hij opgewonden het bos in... en zo is het begonnen. Dat is voor Plato de grond geweest om te zeggen: er zijn Ideeën. Wat géén verzameling is en niets van dat alles. Dus de grondgedachte is de mathematische gedachte dat je een driehoek kan hebben, een cirkel, een piramide. Daarvan zijn de piramides van Chizeh de ‘ondermaanse afschaduwingen’. Vanwege deze grondgedachte van Plato denken wij allen dat de dingen een wezen hebben! Ofte wel, een doorzichtige en onveranderlijke idea. Citaat:
Citaat:
Henk Mul !
Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 20:15. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Henk Mul !
||
Citaat:
||
Citaat:
Henk Mul ! P.S. een definitie is naar mijn mening nooit goed. Er hangt een zekere rioollucht omheen; woorden hebben namelijk geen inhoud. Een prachtig voorbeeld van de onmogelijkheid van het geven van een definitie vind je natuurlijk bij Socrates - het voorbeeld van 'wat is kennis?'. Een definitie zal dus nooit kunnen worden gegeven; gaandeweg de dialoog vordert kunnen beide gesprekspartners wel tot een commensurabele gedachte over de semantiek van een woord komen.
Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 21:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() Dat de onveranderlijkheid en eeuwigheid van het 'soortwezen mens' met Darwin is veranderd ben ik met je eens. Maar wat te denken van de Phenamanologie des Geistes van Hegel. Daarmee is ook een totaal nieuwe kijk op de geschiedenis van 'het soortwezen mens' gegeven. Of inderdaad Descartes, zoals je hier heel terrecht opmerkt. Je kan - filosofisch of niet - op allerlei verschillende manieren naar de mens en zijn ontwikkeling kijken. Maar nogsteeds ben ik niet van mening dat enige manier de metafysica - al dan niet die van Plato - ondermijnt. Je zegt het zelf zonder dat je het doorhebt: de mens veranderd dan wel, maar het idee van de mens veranderd niet mee, dat bevind zich in een heel andere, voor ons ontoegangkelijke wereld. ![]()
||
Citaat:
Henk Mul !
||||
Citaat:
In ieder geval, dit stukje begrijp ik niet zo goed, Blitzkrieg Bop, Citaat:
En aansluitend, Citaat:
Henk Mul !
||
Verwijderd
|
Voordat ik mijn kritiek zou willen uiten, zou ik graag wat verduidelijking van enkele passages lezen.
Wat ik begrijp uit je verhaal, is dat de benadering van het metafysische als onveranderlijk en eeuwig ondermijnd is met de komt van evolutionair denken. Dat wil zeggen: metafysica kan vanwege evolutionair denken niet onveranderlijk en eeuwig zijn, omdat de evolutieleer stelt dat idea zich ontwikkelen en daardoor dus ook de Ideeën, de zaken die onveranderlijk en eeuwig worden geacht. Is dat juist? Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 22:15. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Welnu, het leven is ook bestendig, maar zeer zeker niet zoals een basaltblok. De bestendigheid van het leven is namelijk replicatief, zoals reeds eerder aangeduid. De replicatieve identiteit is dan ook een gebroken identiteit. Bottom line, het metafysische denken van het basaltblok werkt niet meer in deze tijd. Citaat:
Wederom, bottom line is, dat door het wegvallen van het ontologisch onderscheid tussen zijn en zijnden, de notie van het onveranderlijke 'als', de zuivere Idea, ook doorgekrast kan worden. De idea hebben geen 'bestaansrecht' meer. Henk Mul !
Laatst gewijzigd op 01-07-2004 om 11:59. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit lijkt op te gaan, maar ik moet meegaan met Blitzkrieg Bob's kanttekening mbt de begripsinhoud van 'metafysica'. Ik zou ook graag een duidelijker uitleg willen van de verhouding tussen metafysica en Plato's ideëenleer. [*EdiT*] Wat ik me nu bedenk is dat je volgens mij een omgekeerde conclusie trekt. Het is niet zo dat Darwin's evolutiedenken de metafysica ondermijnt, maar Plato's ideëenleer problematisch maakt. Evolutiedenken wijst eens te meer op het dualistische karakter van Plato's ideëenleer - het gapende gat tussen idea en werkelijkheid, waartussen geen schakel zit, geen derde concept dat verklaart hoe het een tot het ander verwordt en in welke richting dat zou moeten gaan (idea > werkelijkheid of werkelijkheid > idea). Laatst gewijzigd op 02-07-2004 om 13:11. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
komt zeker omdat ik hier nogal lang afwezig ben geweest ![]()
||
Citaat:
![]() Henk Mul !
|
![]() |
|
|