Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2002, 00:02
DruidessI
DruidessI is offline
Kleine vraagjes omtrent oscilloscoop:

1. hoe heet dat ding waarmee je de spoel, weerstand, spanningsdeler enzo kunt nameten? Dus als je bv. een weerstand van 100 Ohm zou moeten hebben, blijkt deze na meting met dit apparaat 102 Ohm te zijn.

2. Bij een blokspanning van 100 Hz is er sprake van demping.
T = 0,01 s
1,5 div heeft ie nodig voor 1 periode
t = 1,5 ms

Maareh, deze gegevens kloppen toch niet, of heb ik het nu mis?
Moet T niet 0,001s zijn?

3. Kan me iemand duidelijk uitleggen wat de relatie frequentie eigenfrequentie binnen een resonantie is?
De frequentie van een gedwongen trilling is gelijk aan 1 van de of aan de eigenfrequentie... tja, zover kom ik nog wel, maar ik zie het niet voor me in relatie tot het toenemen van de amplitude bij bepaalde frequenties...

Thanks in advance als je me hiermee verder kunt helpen!

Groetjes,
Suzan
Oud 16-01-2002, 09:12
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
DruidessI schreef:

1. hoe heet dat ding waarmee je de spoel, weerstand, spanningsdeler enzo kunt nameten? Dus als je bv. een weerstand van 100 Ohm zou moeten hebben, blijkt deze na meting met dit apparaat 102 Ohm te zijn.

Hmm...het kan aan de nauwkeurigheid van het weerstandje liggen. Dat die niet erg hoog is. Waardoor je een maximale afwijking hebt van een bepaalde waarde. En dat zuo dan die 2 Ohm kunnen zijn.

Voor de rest weet ik niet hoe dat deel heet, al behoor ik het wel te weten!!

Citaat:
T = 0,01 s
t = 1,5 ms

Moet T niet 0,001s zijn?
100 Hz?
Dat is 1 trilling per 1/100 seconde, dus dat klopt dan wel.

Citaat:
3. Kan me iemand duidelijk uitleggen wat de relatie frequentie eigenfrequentie binnen een resonantie is?
De frequentie van een gedwongen trilling is gelijk aan 1 van de of aan de eigenfrequentie... tja, zover kom ik nog wel, maar ik zie het niet voor me in relatie tot het toenemen van de amplitude bij bepaalde frequenties...
Hmm...dit is een gokje.
Moet je misschien niet er bij gaan denken dat er een Optimale Resonantie is?
Waardoor je een maximale waarde(amplitude) kunt verkrijgen...

Citaat:

No problem, I hope I have been of some help!

Groetjes
Ben(die zijn best heeft gedaan en zometeen een tentamen moet maken
Oud 16-01-2002, 18:03
Tampert
Tampert is offline
hmmnz... Jij studeert Natuurkunde aan de UvA... Die opdrachten komen mij héél bekend voor ... N1 of N2? (sorry... chatten in een topic )

Citaat:
DruidessI schreef:

Ik meen mij te herinneren dat dat ding een multimeter heet. Daar kun je weerstanden, volts en ampères mee doormeten.

Citaat:

T = 0,01 s
t = 1,5 ms

Moet T niet 0,001s zijn?
zie DoF
Citaat:

Mja... De spoel gaat inderdaad extra trillen bij de eigenfrequentie, en nog bij een paar andere frequenties . Ervan uitgaande datt jij dezelfde spoel hebt gebruikt als ik zou je een eigenfrequentie van rond de 1500 Hz moeten vinden... Dan neemt de amplitude écht enorm toe en gaat de spoel dus meetrillen (én piepen ).

Citaat:

Groetjes,
Suzan
np
Oud 16-01-2002, 19:01
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Tampert schreef:
hmmnz... Jij studeert Natuurkunde aan de UvA... Die opdrachten komen mij héél bekend voor ... N1 of N2? (sorry... chatten in een topic )
Shit,.. betrapt!!!

Ik meen dat het N2 was
Jij?

Citaat:
DruidessI schreef:

Ik meen mij te herinneren dat dat ding een multimeter heet. Daar kun je weerstanden, volts en ampères mee doormeten.
[/b]
[/QUOTE]

Mm,.. ik heb dat apparaat vandaag nog gezien. Het zei: Dual display LCR meter.
Dat gewoon opschrijven dan?
Volgens mij denken ze dat als je multimeter schrijft dat je dat grote ding bedoelt waar je kabels in moet stoppen en niet dat kleine ding met die klemmetjes

Citaat:

Mja... De spoel gaat inderdaad extra trillen bij de eigenfrequentie, en nog bij een paar andere frequenties . Ervan uitgaande datt jij dezelfde spoel hebt gebruikt als ik zou je een eigenfrequentie van rond de 1500 Hz moeten vinden... Dan neemt de amplitude écht enorm toe en gaat de spoel dus meetrillen (én piepen ).
[/B][/QUOTE]

ik had m op 3 Kh, 5Kh, 7Kh, 9Kh

(eenheden is mijn zwakste punt, dus als ik een nulletje ernaast zit...)

Grt,
Suzan
Oud 16-01-2002, 19:05
DruidessI
DruidessI is offline
http://polly.phys.msu.su/~zeld/oscill.html

Daar kun je trouwens een simulator van een oscilloscoop vinden... misschien wel handig soms

grt,
Suzan
Oud 16-01-2002, 20:11
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
DruidessI schreef:
[UBB kan zoveel quotes niet aan...]
Nah ik zit dus in N1 (verrassing) ik moet het morgen inleveren...

Mja, je kunt meestal beter gewoon opschrijven wat je op de meter ziet staan... mutimeter is dat ding waar je die kabels insteekt (maar daar kan je ook echt wel weerstanden enzo mee doormeten)
Oud 16-01-2002, 20:57
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Tampert schreef:
Nah ik zit dus in N1 (verrassing) ik moet het morgen inleveren...

Off-topic:
Heh? Mm,.. wanneer moet N2 het dan inleveren?
Misschien zit ik dan ook in N1

Argh.. moet die opdrachten nog maken, maar ik moet eerst weten hoe Mathematica werkt (nog niks hierover gehad )
Dat wordt dus een nacht doorwerken

Suzan
Oud 16-01-2002, 21:07
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
DruidessI schreef:

Off-topic:
Heh? Mm,.. wanneer moet N2 het dan inleveren?
Misschien zit ik dan ook in N1

Argh.. moet die opdrachten nog maken, maar ik moet eerst weten hoe Mathematica werkt (nog niks hierover gehad )
Dat wordt dus een nacht doorwerken

Suzan
[off topic]
Wat is N1 en N2??

En wat voor opleiding heb je voor de Uni gedaan?? Je bent 21? En eerste jaars? Of 2e??

Bevalt de studie? Is het moeilijk?

Jaja, veel vragen sorry, maar ik ga volgend schooljaar 1 jaar Technische natuurkunde doen (HBO) en wil dan mijn P halen om door te gaan naar Leiden en daar Theoretische natuurkunde en Life science & technology volgen.

Ik kijk er best wel een klein beetje tegenop...omdat het me zo ongelooflijk moeilijk lijkt.(maar wel ERG leuk! )

Vond het een beetje vreemd persoonlijk, (niet als verwijt bedoeld hoor) dat je niet wist dat 100 herz 1/100 is en dus je eenheid wel klopte...

Ben ook benieuwd naar Tampert zijn bevindingen.

[off topic]

Groetjes
Ben(die er naar uitkijkt natuurkunde te gaan studeren
Oud 16-01-2002, 21:24
Tampert
Tampert is offline
heey mensen, laten we het contact ff via mail verlopen ofzo, dit wordt ongelovelijk offtopic... Anders moet ik mijn eigen replys gaan verwijderen en mezelf een waarswchuwing geven ... Naja deze kan morgen sowieso wel dicht gok ik...
PS DoF: N1 en N2 zijn werkgroepen.
------------------
Vragen, opmerkingen, bedreigingen, liefdesverklaringen en andere zooi: Tampert@scholieren.com, ICQ: 31599472| |NIZ(groene olifant)|N8ploeg|MOEH

[Dit bericht is aangepast door Tampert (16-01-2002).]
Oud 16-01-2002, 21:26
DruidessI
DruidessI is offline
Ben schreef van alles en nog wat... en om zijn vragen te beantwoorden, zal ik dat doen in de juiste volgorde als waarin ze gesteld zijn (anders wordt het ook zo'n chaos)

1. N1 en N2 zijn groepen. Natuurkundegroep 1 en natuurkundegroep 2 of zoiets

2. Ik doe wijsbegeerte (filosofie) En ja, ik ben 21. En ik ben 4e jaars. Voor wijsbegeerte dan. Ben nu dan begonnen met een minor natuurkunde. Als het me bevalt, wil ik er mee door. Maar ik heb een enorme achterstand (het is alweer een aantal
jaren geleden dat ik ermee in aanraking was gekomen. Zeker met dit soort van natuurkunde.)

3. Kan er nog weinig over zeggen, maar in de eerste instantie: ja, het bevalt me.
Is het moeilijk: voor mij wel; zie boven.

4. (over wat jij gaat doen):
Cool Vooral doorzetten!

5. (wat je vreemd vond)
Ja, sorry Maar ik denk dat ik wel een goed excuus heb om het niet te weten

Grt,
Suzan
Oud 16-01-2002, 21:30
GinnyPig
GinnyPig is offline
Oh.. erm, ik heb ook even een vraagje.. Ik ben namelijk van plan om volgend jaar natuurkunde te gaan studeren aan de, jawel, de UvA?

Dus zouden jullie misschien even jullie mening geven over de studie?
Oud 16-01-2002, 21:34
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Oh.. erm, ik heb ook even een vraagje.. Ik ben namelijk van plan om volgend jaar natuurkunde te gaan studeren aan de, jawel, de UvA?

Dus zouden jullie misschien even jullie mening geven over de studie?
kun je maandag meelopen? ... of een andere dag? (semiserieus ... mail maar ff als je interesse hebt).

Nah de studie bevalt an sich wel, maar is wel zwaar... Zeker als je toch een beetje gewend was weinig te doen op school ... Ach, en soms is het doorbijten. Zo vind ik Practicum wel vervelend bijvoorbeeld... en als je dan 5 practica per week hebt is het ff doorbijten... De sfeer is vrij goed geloof ik.

Dit topic gaat trouwens dicht zodra ik naar bed ga (nu dus)... Veels te offtopic

Regels voor berichten