Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2004, 20:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn vader belde me een uurtje geleden dat mijn oudoom opgenomen is in het ziekenhuis met vermoedelijk een TIA. Nou weet ik daar heel weinig van dus ik weet eigenlijk niet wat ik me daar nou bij voor moet stellen. Ik heb even snel op internet gezocht maar kan eigenlijk weinig vinden. Weet iemand wat het precies inhoudt? Welke blijvende gevolgen er zijn? Hoe het behandeld wordt? Of revalidatie noodzakelijk is en of hij voor zichzelf en voor mijn oudtante kan blijven zorgen?

Alvast bedankt!
Oud 05-07-2004, 21:09
Auntie M
Auntie M is offline
Een TIA is een tijdelijk gebrek aan zuurstof in de hersenen. Dit kan tot gevolg een herseninfarct of beroerte hebben.

Het hangt er allemaal maar net vanaf hoe ernstig de TIA was en hoe lang het duurde. Gevolgen kunnen eenzijdige verlammingen, vergeetachtigheid, spraakstoornissen, depressiviteit en gedragsveranderingen. Maar nogmaals het hangt af van de ernst.
(Bovenstaande komt van de achmeasite).

Ik heb ooit eens voor een hernia op de afdeling neurologie gelegen. Bij mij op zaal lag een man die een beroerte had gehad. Ik weet niet precies hoe ernstig het allemaal geweest was, maar hij kon weer redelijk lopen, zijn spraak was heel langzaam en stotterig maar in ieder geval hij was al met al een stuk vooruitgegaan (zo vertelde hij dat zelf ook). Maar er lag ook een vrouw (vrij jong nog) die hierdoor in een rolstoel was beland en ook bijna haar spraak was verloren.
Oud 05-07-2004, 21:10
Rachel
Rachel is offline
Mijn buurvrouw heeft dit gehad...
Zij heeft er niets aan over gehouden
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 21:17
AlopiA
AlopiA is offline
Mijn opa heeft tegenwoordig erg vaak tia's, het zijn oor zover ik weet kleine hersenbloedinkjes of herseninfarctjes. Bij mijn opa valt er steeds iets uit, de laatste keer was dat een deel van zijn zicht, maar dat is weer herstelt tot 80%, maar eerder was dat zijn evenwicht, sindsdien moet hij lopen met een rollator, anders valt 'ie om. Andere keren houdt hij er (vrijwel) niets aan over. Tegenwoordig is hij ook dement, maar of dat een gevolf van een tia is weet ik niet, ik denk dat het ouderdom is, hij is ondertussen namelijk 93 jaar

Het hangt er dus erg van af hoe erg het was, hopelijk valt het mee! succes
Oud 05-07-2004, 21:22
Verwijderd
Ahh eindelijk een topic waar ik mijn verpleegkundigheid kan uiten
Wat hierboven gezegd is klopt allemaal maar men spreekt van een TIA als ALLE verschijnselen na 24 uur verdwenen zijn. Het kan dus zijn dat iemand gedurende die tijd niet meer kan praten, slecht kan waarnemen, moeilijk bewegen etc. Dit moet echter na 24 uur weg zijn anders is het dus een infarct of bloeding geweest.
Vaak is een TIA een voorbode op een komend infarct (verhoogd risico.
Mijn opa heeft dit onlangs ook gehad... Heeft ook geen naverschijnselen eraan over gehouden
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 21:22
Verwijderd
Ennuh sterkte voor je opie
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 21:54
brynn
brynn is offline
ja, het heet inderdaad een TIA als de verschijnselen binnen 24 uur verdwenen zijn en je er dus ook geen restverschijnselen hebt. Er is een tijdelijk zuurstoftekort in de hersenen door een 'propje' dat daarna weer verdwijnt waardoor je totdat het verdwenen is (die 24 uur (of korter)) bijvoorbeeld uitvalsverschijnselen hebt. een TIA is vaak een voorbode voor een herseninfarct maar vaker nog voor een hartinfarct. maar nu bekend is dat je oudoom daar dus meer risico op loopt, kan er ook van alles gedaan worden omdat risico zo klein mogelijk te houden (bijvoorbeeld antistolling), zodat uiteindelijk de kans daarop niet groter is.

sterkte!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 21:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het laatste nieuws is dat mijn oudoom inmiddels weer thuis is. Hij was net even wakker en ik denk dus dat het wel goed gaat omdat hij al thuis is. Mijn vader is er nu maar erg spraakzaam is die niet dus ik word niet veel wijzer. Ik bel morgen mijn oom wel, die was er vanmiddag.

Bedankt voor alle reply's, meer zijn altijd welkom!

Regels voor berichten