Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2004, 23:20
pinokio
pinokio is offline
Jeej, sinds vandaag heb ik (eindelijk) een geelwang schildpadje

Ik had al flink wat vooronderzoek gedaan naar verzorging en dergelijke, dus ik hoop dat ie 't goed gaat doen

Zijn er nog meer mensen hier die een geelwang schildpad hebben? Ik ben namelijk wel benieuwd naar hoe die bevalt en eigenaardigheden enzo. En wat voer(de) ze je en blabla, je kent t wel

Athena

nog n keertje

en nog een keertje!
Oud 10-07-2004, 23:32
biep
biep is offline
guttegut, meneer heeft een nieuwe liefde hoor
Oud 11-07-2004, 11:31
vixen
vixen is offline
Volgens mij hadden we die ook in groep 7 in de klas. Die zijn toen weggelopen in onze tuin. Tarzan en Roboduck.
Oud 11-07-2004, 13:17
duifeltje
duifeltje is offline
je weet toch wel hoe groot hij kan worden hoop ik....
Oud 11-07-2004, 14:35
pinokio
pinokio is offline
zeker
Oud 25-07-2004, 20:45
aapje
aapje is offline
ik heb er ook 1 gehad! Leuke beestjes zijn het he?
Mijne is helaas dood
Oud 25-07-2004, 23:17
pinokio
pinokio is offline
Mijne doet t goed

Schatje isset
Oud 26-07-2004, 09:16
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 11-07-2004 @ 14:17 :
je weet toch wel hoe groot hij kan worden hoop ik....
Hij heeft vooronderzoek gedaan zegt die, maar ja dat zegt niks...

Men weet vaak niet wat de gevolgen zijn van het houden van die beesten... steeds maar de bak schoonmaken, nieuwe bak kopen omdat ze groter worden, en dat misschien wel tientallen jaren lang... ben je bereid om dat te doen?

Mijn broer heeft een jaar of 12 geleden roodwangschildpadden gekocht. Zijn behoorlijk groot en de bak moet geregeld schoongemaakt worden. Nou na een paar jaar ben je het zat.
Overigens worden schildpadden vaak niet eens zo oud bij de meeste. 12 jaar is zeer oud. De dierenwinkel toen vond het al oud dat ze 3 jaar waren toen.... dus ze zullen in de praktijk een paar jaar oud worden. Zeker bij de gemiddelde verzorging.
Oud 02-08-2004, 14:53
pinokio
pinokio is offline
De gemiddelde verzorging die je ziet bij schildpadden is nihil...
Zo'n goedkoop 'schildpaddenbakje zodat ze kunnen zwemmen en bij de palmboom op een eilandje kunnen zitten' ... Dan is het idd niet zo gek dat ze niet oud worden...

Mijn beestje (5cm ofzo..) leeft nu in n bak van 60x50x50 cm, waar er als het goed is binnenkort nog eentje bij komt. Volgend jaar ofzo.. als ze flink gegroeid zijn, ga ik al een grotere bak kopen. Verder heeft ze een groot eiland waar ze op kan zonnen onder de lamp.. Wat wordt trouwens op temperatuur gehouden (25graden).

Qua eten geef ik heel wat verschillend voer.. dat schildpaddenvoer uit de winkel is onvoldoende voor ze, en eigenlijk alleen maar een tussendoortje.

Verder moet ik de bak wel 2x per week schoonmaken, anders is het niet echt proper meer te noemen Maar ik vind t niet vervelend.

Beestje gaat 40 jaar oud worden
Oud 04-08-2004, 01:24
Ghost
Ghost is offline
juh, die heb ik ook gehad
als ze groter worden stinken ze zo..... niet normaal
toen heb ik ze maar aan mn tante gegeven, kort daarna zijn ze gestorven ze had ze ook laten vallen, ik weet niet of dat meespeelde in hun dood, ze horen veel ouder te worden
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 17:42
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
kleine schildpadden zijn heel erg kwetsbaar, maar grotere schildpadden ook, omdat ze vaak ziek worden door een gebrek aan vitamine A.

Schildpadden stinken trouwens niet, tenzij je hun aquarium nooit verschoont. Wanneer je een schildpad aanschaft, moet je vooral goed nadenken over de verzorging die ze nodig hebben. In principe zijn kleine schildpadjes makkelijk te houden, zelfs bij vissen. Maar als ze groeien gaan ze niet meer samen met vissen, bovendien, hebben schildpadden best een grote eetlust. En hebben ze naar mate ze groeien echt steeds meer plaats nodig, en zul je je aquarium steeds vaker moeten verschonen. En is een filter echt geen onnodige luxe.

Ook is het echt noodzakelijk dat schildpadden een plaatsje hebben waar ze uit het water kunnen gaan zitten.

Ik heb nu 2 redelijk grote schildpadden, ze hebben beide een omtrek van een cd ( zo ongeveer) Het zijn 2 mannetjes.
Ik heb 1 roodwangschildpad en een geelbuikschildpad. Ze wonen nu tijdelijk in een wat kleiner aquarium, omdat hun grote aquarium eens grondig schoongemaakt moest worden. Ik heb er altijd een pomp met filter inzitten, om zo de vervuiling wat tegen te gaan. In het midden van het aquarium plaats ik altijd een grote steen, die net boven het waterpeil uitkomt. Daarboven heb ik nog een lamp, die s'avonds meestal aan is. Door de warmte van die lamp komen ze graag op het "eilandje" zitten.

Mijn schildpadden groeien nog steeds en zijn eigelijk alweer een beetje uit hun aquarium aan het groeien.

Deze schildpadden soorten kunnen zo'n 35 jaar oud worden, mits ze natuurlijk goed verzorgt worden, wat eigelijk meestal niet gebeurt. Vaak willen mensen in een opwelling een schildpadje kopen, omdat ze er zo klein en lief uitzien. Maar denken vaak niet aan de verzorging die het beestje nodig heeft, of nog erger de gevolgen die er zijn wanneer het beestje groter wordt. Mede daardoor is de roodwangschildpad nu al een beschermde soort, en mag dus niet meer verkocht/ geexporteert worden.
Reageren

Regels voor berichten