Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Jawel!
Exponentiele vergelijking b^x = y ^blogy = x m.a.w. (logy)/logb) = x Om jouw exponentiele vgl op te lossen wordt dit (log 2154,98)/(log 2000)= 1,009819132 Je maakt een denkfout! Het gaat hier om kapitaalvermeerdering! Rente op rente. Beginkapitaal 2000 rente 3,8% per jaar dan is de formule: K(t) = 2000.1.038^t t=2 k(2) = 2000.1,038^2 = 2154.888 En als jij dit maar een vreemd geheel vind, dan worden mjboeve, cmoi en ik voorlopig geen lid van jouw bank!
|
![]() |
Ik heb wel rente op rente toegepast, maar met continu varierende t.
In jouw model, gebruikt bij banken, wordt ieder jaar de interest op je kapitaal bijgeteld. Bij mij wordt op elk moment (om de seconde, tiende seconde, ...) de interest bij mijn kapitaal geteld. Het model dat ik gebruikt heb wordt toegepast bij populaties (mensen en dieren vermenigvuldigen zich continu). PS : Ik heb mijn vergelijking correct opgelost. |
![]() |
|
Als K het beginkapitaal is, K(t) het kapitaal op tijdstip t en i het rentepercentage gedeeld door 100, dan geldt: K(t)=K*(1+i)^t. Er is gegeven: K=f 2000,-, t=2 (jaar) en K(2)=f 2154,98. Invullen van de gegevens levert:
2154,98=2000*(1+i)^2, dus (1+i)^2=2154,98/2000=1,07749. Trekken we hieruit de wortel, dan vinden we: 1+i=1,038, dus i=0,038. Vermenigvuldigen met 100 levert 3,8 % als het gevraagde rentepercentage. [Dit bericht is aangepast door mathfreak (08-02-2002).]
|
![]() |
Oké, komen dan toch in de toekomst bij jouw bank! Maar wij willen onze populatie Euro's
laten vermenigvuldigen met een zo'n rap magelijk tempo en dan is elke honderste procent van belang! Keep ![]() P.
|
![]() |
|
|