Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2004, 15:28
Verwijderd
Hoi,

aangezien ik een gigantische noob ben, heb ik wat dingen over firewalls en virusscanners waar ik niet uit kom.

Mijn pc is aangesloten op een netwerk: de internetverbinding gaat via de telefoonlijn naar een kastje (dat is een router?), en van de router naar twee verschillende pc's, waarvan dus 1 van mij. De provider is Chello.

Af en toe, als ik internet op wil starten, krijg ik de melding dat ik me achter een firewall bevind, waardoor ik geen verbinding met internet kan maken. Dat lost zich meestal vanzelf op door een tijdje te wachten en de kabel van internet een keer opnieuw in de pc + router te doen. Kan iemand mij uitleggen wat precies een firewall is, en hoe ik er vanaf kom dat ik geen verbinding kan maken?

Ik heb al via de zoekfunctie & google gezocht, ik weet nu wel dat een firewall er voor zorgt dat de toegang tot mijn computer van buitenaf beperkt is, maar verder niet.

Tweede vraag: virusscanner. Momenteel heb ik Norton, alleen ik hoor van verschillende kanten dat die erg slecht is. Over een week heb ik mijn nieuwe pc, en ik wil gelijk vanaf het begin er voor zorgen dat die virusvrij blijft. In andere topics heb ik reacties gelezen van mensen die niet aan scanners doen, maar gewoon voorzichtig zijn op internet. Is dit voldoende, geen mailtjes openen van mensen die je niet kent enz., of kun je er beter toch een scanner opzetten? En zo ja, welke? Het moet iig goed werken op het netwerk, ik heb begrepen dat dat te maken heeft met de firewall enz., dus heeft iemand een aanrader?

Sorry voor de vragen die waarschijnlijk te simpel zijn voor mensen met softwareverstand, maar zoals ik al zei ben ik nogal een noob
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2004, 15:51
freyk
freyk is offline
Citaat:
(: schreef op 15-07-2004 @ 16:28 :
Mijn pc is aangesloten op een netwerk: de internetverbinding gaat via de telefoonlijn naar een kastje (dat is een router?), en van de router naar twee verschillende pc's, waarvan dus 1 van mij. De provider is Chello.
Misschien, dat kastje kan de modem zijn.
(sommige hebben een interne router en ook nog een firewall)
Je kan het ook nog controleren om je interne ip te vergelijken met de externe ip.
interne ip: start -> uitvoeren -> cmd (of als je windows 98 hebt, of lager: command ) -> ipconfig
externe ip: Mijnip.nl
Als deze twee anders zijn, dan zit je achter een router.

Citaat:
Kan iemand mij uitleggen wat precies een firewall is, en hoe ik er vanaf kom dat ik geen verbinding kan maken?

Ik heb al via de zoekfunctie & google gezocht, ik weet nu wel dat een firewall er voor zorgt dat de toegang tot mijn computer van buitenaf beperkt is, maar verder niet.
Klopt, je weet je antwoord eigenlijk dus al.
Dit kan via een programma of het zit al in de hardware
(meestal in je router)

Citaat:
Tweede vraag: virusscanner. Momenteel heb ik Norton, alleen ik hoor van verschillende kanten dat die erg slecht is.
Eigenlijk moet je het zo zien, protectie tegen nare virussen dat ben je nog steeds zelf.
Wel is het verstandig om je virusscanner telkens up-te-daten met de nieuwste definities, alles wat je binnenhaald te scannen en nooit verdachte emailtjes openen.

Citaat:
In andere topics heb ik reacties gelezen van mensen die niet aan scanners doen, maar gewoon voorzichtig zijn op internet. Is dit voldoende, geen mailtjes openen van mensen die je niet kent enz., of kun je er beter toch een scanner opzetten? En zo ja, welke? Het moet iig goed werken op het netwerk, ik heb begrepen dat dat te maken heeft met de firewall enz., dus heeft iemand een aanrader?
Nou,..zolang je dus achter een firewall zit, geen verdachte emailtjes opent, de nieuwste updates/versies van alles download dan zit je goed.
Mijn aanrader voor de firewall blijft nog steeds zonealarm.

Laatst gewijzigd op 15-07-2004 om 16:15.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 16:38
M@rco
M@rco is offline
Goed, aangezien het over software gaat

- Als je achter een router zit is een software firewall dikke onzin. De router heeft nl. een soort van ingebouwde firewall (alleen heet het geloof ik anders, telkens als ik het een firewall noem wordt ********** boos ). Software firewalls als ZoneAlarm zorgen heel vaak voor allerlei problemen en een hoop ellende.

- Virusscanner. Aangezien je je jezelf een gigantische n00b noemt lijkt het me wel verstandig om er één te installeren Norton is inderdaad niet zo heel geweldig; hij vindt lang niet alle virussen en neemt ook nog eens een hoop geheugen in beslag. Ik zou je Kaspersky Anti-Virus Personal 5.0 aanraden; die kost geloof ik rond de 40 euro en komt in vrijwel alle tests als een van de beste uit de bus. Gewoon een goeie no-nonsense virusscanner

Meer info hier:
http://www.kasperskylab.nl/

Verder is het natuurlijk wel zo dat als je gewoon een up-to-date virusscanner gebruikt, de automatische update-functie van Windows gebruikt ('t is heel belangrijk dat je de laatste updates enzo installeert, veel mensen zijn daar te lui voor) en bij voorkeur geen Internet Explorer gebruikt, je niet zoveel kans hebt om een virus op te lopen. Gewoon een beetje je verstand gebruiken
Oud 15-07-2004, 18:19
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 15-07-2004 @ 16:51 :
Misschien, dat kastje kan de modem zijn.
(sommige hebben een interne router en ook nog een firewall)
Je kan het ook nog controleren om je interne ip te vergelijken met de externe ip.
interne ip: start -> uitvoeren -> cmd (of als je windows 98 hebt, of lager: command ) -> ipconfig
externe ip: Mijnip.nl
Als deze twee anders zijn, dan zit je achter een router.
Ik heb het gecheckt, de ip's zijn verschillend, dus ik zit achter een router

Citaat:

Klopt, je weet je antwoord eigenlijk dus al.
Dit kan via een programma of het zit al in de hardware
(meestal in je router)

Dan zal het bij mij dus in de router zitten..

Citaat:

Eigenlijk moet je het zo zien, protectie tegen nare virussen dat ben je nog steeds zelf.
Wel is het verstandig om je virusscanner telkens up-te-daten met de nieuwste definities, alles wat je binnenhaald te scannen en nooit verdachte emailtjes openen.

Hmm, okee, ik open sowieso nooit die mailtjes met spam enz., maar blijkbaar doe ik toch wat verkeerd aangezien ik op de een of andere manier wel spyware heb die ik niet wegkrijg (niet met spybot noch ad-aware).. Norton heb ik steeds upgedate enz., maar blijkbaar is dat dus niet genoeg.

Citaat:

Nou,..zolang je dus achter een firewall zit, geen verdachte emailtjes opent, de nieuwste updates/versies van alles download dan zit je goed.
Mijn aanrader voor de firewall blijft nog steeds zonealarm.
Hmm, dat is dus precies wat ik doe, en op de een of andere manier kom ik toch aan spyware (lop.com bijv.)..

Dat internet af en toe geen verbinding maakt, door de firewall. wat doe ik daaraan?

Ik heb je na je mailtje & pm iig toegevoegd aan msn
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 18:25
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 15-07-2004 @ 17:38 :
Goed, aangezien het over software gaat

- Als je achter een router zit is een software firewall dikke onzin. De router heeft nl. een soort van ingebouwde firewall (alleen heet het geloof ik anders, telkens als ik het een firewall noem wordt ********** boos ). Software firewalls als ZoneAlarm zorgen heel vaak voor allerlei problemen en een hoop ellende.

Ik heb volgens mij ook nooit een firewall geinstalleerd ofzoiets, maar het schijnt dat microsoft m wel standaard ingebouwd heeft, dus ik weet niet of het nou alleen de router is of meer

Citaat:

- Virusscanner. Aangezien je je jezelf een gigantische n00b noemt lijkt het me wel verstandig om er één te installeren Norton is inderdaad niet zo heel geweldig; hij vindt lang niet alle virussen en neemt ook nog eens een hoop geheugen in beslag. Ik zou je Kaspersky Anti-Virus Personal 5.0 aanraden; die kost geloof ik rond de 40 euro en komt in vrijwel alle tests als een van de beste uit de bus. Gewoon een goeie no-nonsense virusscanner

Meer info hier:
http://www.kasperskylab.nl/

Als ik met die virusscanner dan van de problemen af ben dan is dat geld het me iig wel waard. Een virusscanner instaleren kan sowieso geen kwaad lijkt me? Ik zal die site ns kijken, ik was toch al niet tevreden over norton

Citaat:

Verder is het natuurlijk wel zo dat als je gewoon een up-to-date virusscanner gebruikt, de automatische update-functie van Windows gebruikt ('t is heel belangrijk dat je de laatste updates enzo installeert, veel mensen zijn daar te lui voor) en bij voorkeur geen Internet Explorer gebruikt, je niet zoveel kans hebt om een virus op te lopen. Gewoon een beetje je verstand gebruiken
De updatefunctie van windows is bij mij altijd bijgewerkt enzo, dat is het probleem niet
Wat raad je aan als alternatief voor IE? Mozilla?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 18:25
Verwijderd
Ow, en bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 18:50
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
(: schreef op 15-07-2004 @ 19:19 :
Ik heb het gecheckt, de ip's zijn verschillend, dus ik zit achter een router

Dan zal het bij mij dus in de router zitten..

[/b]
Hmm, okee, ik open sowieso nooit die mailtjes met spam enz., maar blijkbaar doe ik toch wat verkeerd aangezien ik op de een of andere manier wel spyware heb die ik niet wegkrijg (niet met spybot noch ad-aware).. Norton heb ik steeds upgedate enz., maar blijkbaar is dat dus niet genoeg.

Hmm, dat is dus precies wat ik doe, en op de een of andere manier kom ik toch aan spyware (lop.com bijv.)..

Dat internet af en toe geen verbinding maakt, door de firewall. wat doe ik daaraan?

Ik heb je na je mailtje & pm iig toegevoegd aan msn [/B]
norton houd ook alleen virussen tegen en geen spyware dus voor spyware maakt het niet uit of je virusscanner is geupdate...

om spyware te voorkomen/wegtehalen zou je is het centrale spy/adware topic kunnen bekijken
linkje

om te voorkomen ken ik eigenlijk alleen SpywareBlaster. Die blockt al in zijn database voorkomende spy/adware.

Spywareblaster
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Chilli Dude schreef op 15-07-2004 @ 19:50 :
norton houd ook alleen virussen tegen en geen spyware dus voor spyware maakt het niet uit of je virusscanner is geupdate...

om spyware te voorkomen/wegtehalen zou je is het centrale spy/adware topic kunnen bekijken
linkje

om te voorkomen ken ik eigenlijk alleen SpywareBlaster. Die blockt al in zijn database voorkomende spy/adware.

Spywareblaster
Bedankt
Zal spywareblaster iig eens proberen
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 09:27
freyk
freyk is offline
Citaat:
M@rco schreef op 15-07-2004 @ 17:38 :
Als je achter een router zit is een software firewall dikke onzin. De router heeft nl. een soort van ingebouwde firewall (alleen heet het geloof ik anders, telkens als ik het een firewall noem wordt ********** boos ). Software firewalls als ZoneAlarm zorgen heel vaak voor allerlei problemen en een hoop ellende.
Eigenlijk heb je wel gelijk M@rco, alleen ik vertrouw mijn ingebouwde firewall niet, de snelheid word er zelfs trager van.
Daarom heb ik toch maar gekozen voor zonealarm, en is makkelijk voor de leken hier makkelijk in te stellen.
Problemen heb ik er nog nooit mee gehad, zolang je hem maar goed instelt en dus niet bij de standaard instellingen houd.

Citaat:
(: schreef op 15-07-2004 @ 19:25 :
Ik heb volgens mij ook nooit een firewall geinstalleerd ofzoiets, maar het schijnt dat microsoft m wel standaard ingebouwd heeft, dus ik weet niet of het nou alleen de router is of meer
Dan heb je het over ingebouwde firewall van windows xp, die is zo lek als een mandje
(voor bewijs gebruik de zoekfunctie)

Citaat:
(: schreef op 15-07-2004 @ 19:19 :
Bedoel je die leuke Mysearchbar?
Verwijder gewoon ff messengerplus, maar aangezien je al hebt geprobeert om hem te vewijderen zijn die bestanden beschadigt.
Dus installeer opnieuw Messengerplus met sponsorprogramma en verwijder hem dan opnieuw.
Herstart je pc en installeer dan opnieuw messengerplus zonder sponsorprogramma.
Hier geld dezelfde oplossing als voor de virussen.
vertrouw nooi gratis programma's tenzij het shareware/freeware of opensource is.
Denk logisch na voordat je op iets klikt, enz

Citaat:
(: schreef op 15-07-2004 @ 19:25 :
De updatefunctie van windows is bij mij altijd bijgewerkt enzo, dat is het probleem niet
Wat raad je aan als alternatief voor IE? Mozilla?
(Daar gaan we wéér!!)
Er zijn een veel alternatiefen voor I.E, maar de meest gebruikte alternatief op dit subforum blijft toch nog Firefox!!

Laatst gewijzigd op 16-07-2004 om 09:37.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 10:18
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 16-07-2004 @ 10:27 :
Eigenlijk heb je wel gelijk M@rco, alleen ik vertrouw mijn ingebouwde firewall niet, de snelheid word er zelfs trager van.
Daarom heb ik toch maar gekozen voor zonealarm, en is makkelijk voor de leken hier makkelijk in te stellen.
Problemen heb ik er nog nooit mee gehad, zolang je hem maar goed instelt en dus niet bij de standaard instellingen houd.
Hmm, het kan sowieso geen kwaad neem ik aan om die erbij te doen toch? Zal m ns proberen op nieuwe pc (vanaf vanmiddag nieuwe)

Citaat:
Dan heb je het over ingebouwde firewall van windows xp, die is zo lek als een mandje
(voor bewijs gebruik de zoekfunctie)

Inderdaad, heb al van meerdere kanten gehoord dat dat weinig toegevoegde waarde heeft...

Citaat:

Bedoel je die leuke Mysearchbar?
Verwijder gewoon ff messengerplus, maar aangezien je al hebt geprobeert om hem te vewijderen zijn die bestanden beschadigt.
Dus installeer opnieuw Messengerplus met sponsorprogramma en verwijder hem dan opnieuw.
Herstart je pc en installeer dan opnieuw messengerplus zonder sponsorprogramma.
Hier geld dezelfde oplossing als voor de virussen.
vertrouw nooi gratis programma's tenzij het shareware/freeware of opensource is.
Denk logisch na voordat je op iets klikt, enz

Jup, die. Verschrikkelijk irritant ding
Vanmiddag haal k dus mn nieuwe pc op, zal dan gelijk gewoon zonder msnplus installeren. Op oude pc zal ik ook vanmiddag installeren, verwijderen en installeren

Citaat:

(Daar gaan we wéér!!)

(sorry

Citaat:

Er zijn een veel alternatiefen voor I.E, maar de meest gebruikte alternatief op dit subforum blijft toch nog Firefox!!
mm, okee
stel dat dat niet bevalt om de een of andere reden, krijg ik firefox dan makkelijk weg en IE terug?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 10:25
freyk
freyk is offline
Citaat:
(: schreef op 16-07-2004 @ 11:18 :
stel dat dat niet bevalt om de een of andere reden, krijg ik firefox dan makkelijk weg en IE terug?
Helaas blijft IE op dezelfde plaats

Firefox kan je makkelijk installeren en ook weer verwijderen zonder dat je last krijgt van I.E.
En wat nog aantrekkelijker is is dat tijdens de installatie firefox je vraagt of hij al je snelkoppelingen, cookies, enz mag importeren in firefox!
Maar voor deze vragen kan je beter ff wat posten in de centrale topic daarvoor.

Ennuh nog ff iets,..adware/spyware zijn géén virussen.

Laatst gewijzigd op 16-07-2004 om 11:11.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 13:51
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 16-07-2004 @ 11:25 :
Helaas blijft IE op dezelfde plaats

Firefox kan je makkelijk installeren en ook weer verwijderen zonder dat je last krijgt van I.E.
En wat nog aantrekkelijker is is dat tijdens de installatie firefox je vraagt of hij al je snelkoppelingen, cookies, enz mag importeren in firefox!
Maar voor deze vragen kan je beter ff wat posten in de centrale topic daarvoor.

Ennuh nog ff iets,..adware/spyware zijn géén virussen.
hmm, dan zal ik firefox iig proberen
en dat spyware en adware geen virussen zijn weet ik, heb het alleen ff in dit topic erbij gegooit omdat het te weinig is voor n nieuwe
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten