Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2002, 15:08
Tyrone
Tyrone is offline
Yoyo luitjes ik heb hier een opdracht voor Wiskunde, het is meer een raadsel wie helpt me ? Hier komt ie

Opdracht Petjes

Een moeder roept haar 3 zzontjes bij zich. Ze heeft voor elk van hen een mooie pet als ze kunnen raden welke kleur pet ze op hebben. Ze vertelt de kinderen dat ze 2 zwarte en 3 witte petten heeft. Ze zet haar zoons geblindoekt achter elkaar met het gezicht naar de kast. Als ze elk een petje opgezet heeft, laat ze de achterste kijken. Hij ziet de petjes van zijn broertjes, maar zegt nu nog niet te weten welke pet hij op heeft. Vervolgens kijkt de middelste alleen naar de voorste en zegt dat hij nog niet weet welk petje hijzelf op heeft. 'OW', roept de voorste 'nu weet ik welke kleur petje ik op heb'.

Welke kleur heeft de het petje van de eerste (voorste) ??

Als het kan zou ik graag hele uitwerkingen zien hoe je het gedaan heb.

Met vriendelijke groet,
Mike (Enschede)
icehockeystyle@hotmail.com
Oud 13-02-2002, 16:21
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Hoort volgens mij meer op Exacte Vakken, maar goed.

Als de achterste jongen kijkt, weet hij nog niet wat voor petje hij op heeft, dus dat betekent dat zijn broertjes niet allebei een zwart petje op kunnen hebben.
Als dat wel zo zou zijn, zou hij namelijk weten dat hij een wit petje ophad, want de zwarten zouden dan al op zijn.

De middelste jongen weet het ook nog niet als hij kijkt, wat dus betekent dat de voorste een wit petje ophad. Als hij namelijk een zwarte had gezien, wist hij dat hij zelf geen zwarte ophad, want anders had de achterste jongen al geweten welk petje hij ophad (zie hierboven)
Oud 13-02-2002, 17:32
LovelyOne
LovelyOne is offline
Citaat:
de communiceerbeer schreef:
Hoort volgens mij meer op Exacte Vakken, maar goed.

Als de achterste jongen kijkt, weet hij nog niet wat voor petje hij op heeft, dus dat betekent dat zijn broertjes niet allebei een zwart petje op kunnen hebben.
Als dat wel zo zou zijn, zou hij namelijk weten dat hij een wit petje ophad, want de zwarten zouden dan al op zijn.

De middelste jongen weet het ook nog niet als hij kijkt, wat dus betekent dat de voorste een wit petje ophad. Als hij namelijk een zwarte had gezien, wist hij dat hij zelf geen zwarte ophad, want anders had de achterste jongen al geweten welk petje hij ophad (zie hierboven)
ja precies, zo had ik t ook bedacht ja.
Oud 17-02-2002, 20:41
autodropje
autodropje is offline
School --> Exacte vakken
Oud 17-02-2002, 22:10
M-King
M-King is offline
Achterste kijkt:

Hij ziet niet 2 zwarte (anders moet hij een witte hebben) Hij ziet dus een "witte en een zwarte" of 2 witte.

Middelste kijkt:

Hij ziet geen zwarte. (anders moet hij een witte hebben (zie hierboven)) Hij ziet dus een witte. (dan kan hij nog steeds een witte of een zwarte hebben)

Voorste heeft dus een witte pet

Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 22:13
M-King
M-King is offline
Citaat:
M-King schreef:
Achterste kijkt:

Hij ziet niet 2 zwarte (anders moet hij een witte hebben) Hij ziet dus een "witte en een zwarte" of 2 witte.

Middelste kijkt:

Hij ziet geen zwarte. (anders moet hij een witte hebben (zie hierboven)) Hij ziet dus een witte. (dan kan hij nog steeds een witte of een zwarte hebben)

Voorste heeft dus een witte pet

Och er staat al een antwoord... Gewoon over het hoofd gezien....
Tja, ik heb nu vakantie

Fuck.. druk ik ook nog op het verkeerde knopje... in plaats van wijzig....

[Dit bericht is aangepast door M-King (17-02-2002).]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten