Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2004, 10:37
G.T.C.
G.T.C. is offline
Waar zitten je kladden en lurven?

Het zijn 2 oud-nederlandse woorden. De van dale kent ze ook niet. Ik heb heel veel zitten zoeken op internet maar niemand schijnt het te weten.
De oorsprong van deze woorden is denk ik onbekend. Ik ken het wel als uitdrukking; "iemand bij de lurven/kladden pakken"
Dit betekend gewoon iemand stevig vast pakken. Deze uitrdrukking word door menig zelfs gebruikt bij voorwerpen.

Eigenlijk zouden het allebei lichaams delen moeten zijn maar welke dat zijn weet ik dus niet. Bij leeuwen praat je over de welpen bij de lurven pakken. Dan pakt de moeder haar kind bij zijn nekvel.
Ook bij een scouting liedje heb ik gevonden dat wanneer ze zingen "leg je handen in je lurven" dan moet je je handen in je nek leggen.

Echter op een andere website zeggen ze dat lurven oud-nederlands is voor darmen. (*klik voor de site *)

In sommige literatuur worden lurven en kladden zelfs gebruikt als uitdrukking om duidelijk te maken dat je van iets niet weet waar het zit.
voorbeeld: waar zitten je hurken?.....die zitten waarschijnlijk tussen je lurven en kladden

Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen uitvinden. Weet iemand er misschien meer van. Ik ben nu wel benieuwd waar je lurven en kladden nou precies zitten
Oud 21-07-2004, 11:32
Verwijderd
Ik lacht altijd dat lurven je oren waren en kladden je zijkanten.

Ik heb daarna begrepen dat het twee verzin-woorden zijn, die niets betekenen, dat zij mijn leraar Nederlands toen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 11:38
Briseïs
Briseïs is offline
Ik dacht altijd dat het gewoon je zij was.
Oud 21-07-2004, 18:34
Breg
Breg is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-07-2004 @ 12:32 :
Ik lacht altijd dat lurven je oren waren en kladden je zijkanten.

Ik heb daarna begrepen dat het twee verzin-woorden zijn, die niets betekenen, dat zij mijn leraar Nederlands toen.
zei

volgens mij zijn het ook 2 niet aan te duiden woorden, net als je hurken (als in: op je hurken zitten).
Oud 21-07-2004, 19:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 21-07-2004 @ 11:37 :
Waar zitten je kladden en lurven?
Omdat mijn woordenboek Nederlands daar geen uitsluitsel over gaf ben ik via mijn woordenboek Nederlands-Duits naar een Duitse omschrijving gaan zoeken. Het blijkt dat iemand bij de kladden of lurven pakken hetzelfde is als iemand bij de kraag grijpen. De woorden kladden en lurven zijn dus blijkkbaar synoniemen van elkaar.
Oud 21-07-2004, 21:13
Verwijderd
Iemand bij de lurven pakken(Noors lurva=vod); dus: iemand bij de vodden pakken.

Bron.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 13:43
Gatara
Gatara is offline
In mijn woordenboek (van Dale, 1984):

klad:
(...) afgescheurd of bijhangend stuk; thans nog in de zegsw. iem. bij de ~den krijgen, pakken, bij de kraag.

lurven, mv., alleen in de zegsw. iem. bij z'n ~ krijgen, pakken, hem ruw vastgrijpen, hem bij de kraag pakken.

en verder:
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002ned...ede01_1179.htm
Oud 22-07-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef op 21-07-2004 @ 19:34 :
zei

volgens mij zijn het ook 2 niet aan te duiden woorden, net als je hurken (als in: op je hurken zitten).
Offtopic: wat een vreselijke fout normaal let ik op...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten