![]() |
|
Waar zitten je kladden en lurven?
Het zijn 2 oud-nederlandse woorden. De van dale kent ze ook niet. Ik heb heel veel zitten zoeken op internet maar niemand schijnt het te weten. De oorsprong van deze woorden is denk ik onbekend. Ik ken het wel als uitdrukking; "iemand bij de lurven/kladden pakken" Dit betekend gewoon iemand stevig vast pakken. Deze uitrdrukking word door menig zelfs gebruikt bij voorwerpen. Eigenlijk zouden het allebei lichaams delen moeten zijn maar welke dat zijn weet ik dus niet. Bij leeuwen praat je over de welpen bij de lurven pakken. Dan pakt de moeder haar kind bij zijn nekvel. Ook bij een scouting liedje heb ik gevonden dat wanneer ze zingen "leg je handen in je lurven" dan moet je je handen in je nek leggen. Echter op een andere website zeggen ze dat lurven oud-nederlands is voor darmen. (*klik voor de site *) In sommige literatuur worden lurven en kladden zelfs gebruikt als uitdrukking om duidelijk te maken dat je van iets niet weet waar het zit. voorbeeld: waar zitten je hurken?.....die zitten waarschijnlijk tussen je lurven en kladden Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen uitvinden. Weet iemand er misschien meer van. Ik ben nu wel benieuwd waar je lurven en kladden nou precies zitten ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
volgens mij zijn het ook 2 niet aan te duiden woorden, net als je hurken (als in: op je hurken zitten).
||
Citaat:
|
In mijn woordenboek (van Dale, 1984):
klad: (...) afgescheurd of bijhangend stuk; thans nog in de zegsw. iem. bij de ~den krijgen, pakken, bij de kraag. lurven, mv., alleen in de zegsw. iem. bij z'n ~ krijgen, pakken, hem ruw vastgrijpen, hem bij de kraag pakken. en verder: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002ned...ede01_1179.htm
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
'Onbegrijpelijke woorden' zoals Lurven, Kladden en Kluts Verwijderd | 3 | 12-10-2005 11:29 | |
De Kantine |
Waarom is er geen gelukkig nieuwjaar-wens-topic? Briseïs | 101 | 03-01-2005 07:17 | |
Seksualiteit |
Gaatje zoek? Verwijderd | 37 | 05-08-2004 19:17 | |
Films, TV & Radio |
Meneer kaktus show Tsu | 24 | 01-10-2003 20:24 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Ik pak je bij je lurven. Oen | 3 | 05-03-2002 13:48 |