wieps, nog eentje...
"Ik heb een verkeerde beslissing genomen"
do 29/07/04 - De regerende wereldkampioen houdt het mountainbike voor bekeken. Op een persconferentie donderdagvoormiddag gaf hij toe epo te hebben gebruikt.
(foto Belga)
Filip Meirhaeghe stopt met onmiddellijke ingang met wielrennen. Op een persconferentie donderdagvoormiddag lichtte Meirhaeghe zijn beslissing toe. Twee dagen voor de wereldbekermanche in Mont-Sainte-Anne (Canada) is hij bij een controle buiten competitie betrapt op het gebruik van epo. Hij gaf heel eerlijk toe dat hij bewust slikte. "Ik had maar één doel voor ogen, goud op de olympische spelen, het enige dat ik nog niet heb kunnen winnen. Daarom heb ik bewust gekozen voor een bepaald product".
"Ik wou niet falen, ik wou alles winnen en om dat te kunnen, heb ik een verkeerde beslissing genomen", vertelde hij aan de verzamelde pers. "Ik heb een fout gemaakt, maar ik ben ook maar een mens als iedereen", voegde de wereldkampioen er nog aan toe. Zeven weken geleden heeft de mountainbiker, verblind door het succes, voor het eerst naar epo gegrepen.
Het nieuws is ook een streep door de rekening van de Belgische ambities op de Olympische Spelen. Meirhaeghe leek een zekerheid voor een medaille in het moutainbike.
Meirhaeghe is 33 jaar en behaalde op de Olympische Spelen in Sydney een zilveren medaille. Ook in Athene was hij één van de grote kanshebbers op goud.
Twee jaar geleden werd Meirhaeghe al tweede op het wereldkampioenschap. Vorig jaar deed hij het dus nog beter met een gouden medaille.
< Lees de reacties op het afscheid van Meirhaeghe
Fiche van Filip Meirhaeghe
De 33-jarige Meirhaeghe won de wereldbekermanche in Mont Saint-Anne twee dagen nadat hij positief testte. Een week later won hij opnieuw. Hij is momenteel leider in de werelbekerstand.
Geboren: 5 maart 1971 in Maarkedal
Bijnaam: "Popeye"
Palmares:
Belgisch kampioen: '96, '98, '00, '01
Parijs-Roubaix mountainbike: '97, '02
WK: '98: 3e, '99: 3e, '02: 2e, '03: 1e
Europees kampioen in 2000
Olympische Spelen: zilver in Sydney '00
Winnaar Wereldbeker in 2002
Won 11 WB-manches, de laatste op 3 juli in het Canadese Calgary