Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2004, 20:20
Verwijderd
Hoe ben jij opgevoed wat betreft (tafel)manieren en andere gebruiken?

Ik had een strenge en self proclaimed chique moeder die je een vinnige tik tegen je elleboog gaf als je met je ellebogen op tafel zat te eten. Vorken en messen vasthouden tijdens het kauwen was ook een nono. Na het eten je vork en mes naast elkaar leggen in het bord, met de scherpe kant van het mes naar binnen. Natuurlijk ook de 'normale' dingen als: niet praten met volle mond, pannen doorgeven ipv opstaan om het te gaan pakken.

Daarbij waren veel woorden uit den boze. Simpele woorden als 'lusten', 'trek', 'fruit', 'pantalon', 'eet smakelijk', 'honger', 'zat', 'toilet', 'bestek' en zo nog een hele lijst.

Naar mijn mening: belachelijk. Vertel je verhaal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2004, 20:44
Hagel
Hagel is offline
vrij netjes, mijn broer en zus moesten van mijn moeder altijd op mij letten omdat ik zo netjes met mijn mond dicht kon kauwen Mes en vork, niet praten met je mond vol, niet opstaan of naar het toilet gaan, en inderdaad iets was nooit vies je vind het hoogstens niet lekker, blablabla.
Maar op zich kan ik nu wel normaal in een restaurant zitten zonder mezelf voor lul te zetten wat wel handig is, soms zie je mensen en die weten absoluut niet welk vorkje ze waarvoor moeten pakken enzo dat vind ik vrij zielig, het zelfde geldt voor kauwen met je mond open of met je ellebogen op tafel je hoofd ondersteunen tijdens het eten.

nu ik op mezelf woon eet ik trouwens niet netjes, wie ziet het.. ik eet vrijwel alles met mijn handen of alleen met een vork en ik eet met mijn bord op schoot op bed.

Laatst gewijzigd op 29-07-2004 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 20:50
MieX
MieX is offline
Niet al te streng, alleen dingen als met mes en vork eten en dan vork in je linkerhand en mes in je rechter, vork fatsoenlijk vasthouden, niet met je mond vol praten, geen elleboog op tafel, geen hand onder je hoofd, pet/hoed af tijdens het eten enz
Oud 29-07-2004, 21:09
Carn
Carn is offline
Ik probeer altijd met mes+vork te eten...vaak ook alleen vork omdat ik eenmaal weinig snij Verder niet leunen/kreunen/steunen, met je mond dicht eten en piesen doe je maar voor of na het eten.
Oud 29-07-2004, 21:19
DutchGirl
DutchGirl is offline
Citaat:
Hermione schreef op 29-07-2004 @ 21:20 :
Hoe ben jij opgevoed wat betreft (tafel)manieren en andere gebruiken?

Ik had een strenge en self proclaimed chique moeder die je een vinnige tik tegen je elleboog gaf als je met je ellebogen op tafel zat te eten. Vorken en messen vasthouden tijdens het kauwen was ook een nono. Na het eten je vork en mes naast elkaar leggen in het bord, met de scherpe kant van het mes naar binnen. Natuurlijk ook de 'normale' dingen als: niet praten met volle mond, pannen doorgeven ipv opstaan om het te gaan pakken.

Daarbij waren veel woorden uit den boze. Simpele woorden als 'lusten', 'trek', 'fruit', 'pantalon', 'eet smakelijk', 'honger', 'zat', 'toilet', 'bestek' en zo nog een hele lijst.

Naar mijn mening: belachelijk. Vertel je verhaal

.......................omfg.

ehm ik eet gewoon me eten op en ik ga weer van tafel, ik eet gewoon met mes en vork of WAT ik dan ook nodig heb, en de tafel is zo klein dat iedereen bij de pannen kan of wat dan ook.
als ik me elleboog op de tafel houd, houd ik me elleboog op de tafel ik snap niet wat daar mis mee is, zelfde geld voor

bestek vasthouden als je moet kauwen? waar de fuck laat je het dan? je legt het neer? je kauwt, je pakt het weer op?
zo word eten nog moeilijk
Oud 29-07-2004, 21:22
vixen
vixen is offline
Ik ben daar ook best net in opgevoed. Ik eet wel met mes en vork, heel erg netjes als het moet, in restaurants en bij neiuwe mensen enzo. Ik praat ook nooit met mijn mond vol, smakken vind ik ontzettend gross. Ook mes en vork netjes neerleggen als je klaar bent. Mijn tafelmanieren kunnen best verschillen, maar als het moet dan weet ik wel hoe ik alles volgens de regels moet doen.
Oud 29-07-2004, 21:27
Miles
Miles is offline
Citaat:
vixen schreef op 29-07-2004 @ 22:22 :
Ik ben daar ook best net in opgevoed. Ik eet wel met mes en vork, heel erg netjes als het moet, in restaurants en bij neiuwe mensen enzo. Ik praat ook nooit met mijn mond vol, smakken vind ik ontzettend gross. Ook mes en vork netjes neerleggen als je klaar bent. Mijn tafelmanieren kunnen best verschillen, maar als het moet dan weet ik wel hoe ik alles volgens de regels moet doen.
Idd.
Oud 29-07-2004, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 21:29
Verwijderd
Geen ellebogen op tafel. En voor de rest niks, eigenlijk. Mijn ouders hadden het vroeger niet echt op tafelmanieren.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 21:35
grandmommy
grandmommy is offline
euhm, ik eet met bestek en dat was het wel een beetje. Ik scheld en boer en ruft aan tafel, maar alleen thuis als er verder behalve mijn ouders en broers niemand bij is. In restaurants kan ik me het netste van al mijn vrienden gedragen en ben de enige die fatsoenlijk een vork kan hanteren. Als ik soms zie hoe mijn vriendinnen dat ding vasthouden, helemaal aan het begin van het handvat... daar erger ik me best aan. Maar qua praatjes aan tafel varieert het van blindedarmoperaties tot vampiers en van kots tot waarom je van de koningin niet je ellebogen op tafel mag bij het eten. En dat doe ik dan ook niet, want dat mag niet van de koningin.
Oud 29-07-2004, 21:39
vixen
vixen is offline
Citaat:
idd, maar als ik bij m'n ouders ben ga ik wel pissen als t moet. Verder kan ik me wel netjes gedragen....
Oud 29-07-2004, 21:40
vixen
vixen is offline
^dit was birthmark

ohja en Carn, wat the fuck doe je op lifestyle? zoek je soms een vriendin???
Oud 29-07-2004, 21:40
Verwijderd
Citaat:
DutchGirl schreef op 29-07-2004 @ 22:19 :
.......................omfg.

ehm ik eet gewoon me eten op en ik ga weer van tafel, ik eet gewoon met mes en vork of WAT ik dan ook nodig heb, en de tafel is zo klein dat iedereen bij de pannen kan of wat dan ook.
als ik me elleboog op de tafel houd, houd ik me elleboog op de tafel ik snap niet wat daar mis mee is, zelfde geld voor

bestek vasthouden als je moet kauwen? waar de fuck laat je het dan? je legt het neer? je kauwt, je pakt het weer op?
zo word eten nog moeilijk
Ja, je legt het idd neer, en dan pak je het weer op. En dan moet de vork ten opzichte van het bord niet zo liggen : / maar zo \ in het bord, 'anders roeit je bord weg'

En altijd vragen of je van tafel mag, en dat vraag je niet als er nog mensen aan het eten zijn Pas als iedereen klaar is. En voor avondeten wordt minimaal een half uur uitgetrokken.

Ik denk dat mijn kinderen wel hun kippenpootjes (alhoewel... kippenpootjes? kinderen? ) met hun handen mogen eten later.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 21:52
grandmommy
grandmommy is offline
er is niets zo lekker als lekker met je handen frutten aan kippepoten of spareribs
Oud 29-07-2004, 21:56
Mindfields
Mindfields is offline
Ehh.. Elleboog op tafel leggen en dan met alleen je vork in je hand gaan eten is een big
Oud 29-07-2004, 22:01
DutchGirl
DutchGirl is offline
Citaat:
Hermione schreef op 29-07-2004 @ 22:40 :
Ja, je legt het idd neer, en dan pak je het weer op. En dan moet de vork ten opzichte van het bord niet zo liggen : / maar zo \ in het bord, 'anders roeit je bord weg'

En altijd vragen of je van tafel mag, en dat vraag je niet als er nog mensen aan het eten zijn Pas als iedereen klaar is. En voor avondeten wordt minimaal een half uur uitgetrokken.

Ik denk dat mijn kinderen wel hun kippenpootjes (alhoewel... kippenpootjes? kinderen? ) met hun handen mogen eten later.
wooow dat is echt HEEL streng. ik kan echt wel netjes eten in een net restaurant of bij mensen die ik niet ken ofzo, maar ZÓ netjes (dat "bord roeit weg verhaal" ) heb ik echt nog nooit van gehoord
Oud 29-07-2004, 22:06
Verwijderd
kippepootjes eten met bestek? oh
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 22:11
Verwijderd
Kippepootjes eten?

Gatver
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 22:11
transfattyacid
transfattyacid is offline
Ze hebben me wel geleerd dat ik met mes en vork moet eten en niet met m'n ellebogen op tafel, niet met volle mond praten etc, maar dat doe ik alleen bij anderen/in restaurants.
Thuis eet ik meestal gewoon op de bank met m'n bord op mn schoot en veel meer met m'n handen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 22:16
Ragnar
Ragnar is offline
Vrij netjes.
Oud 29-07-2004, 22:22
Verwijderd
Ik zit thuis regelmatig aan tafel te boeren en ruften. Verder gaan de gesprekken, naast de zinloze filosofische/taalkundige/wetenschappelijke discussies regelmatig over onsmakelijke zaken die ik verder hier niet ga uitdiepen.

Maar bij anderen gedraag ik me vrij netjes, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 22:46
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-07-2004 @ 23:22 :
Ik zit thuis regelmatig aan tafel te boeren en ruften. Verder gaan de gesprekken, naast de zinloze filosofische/taalkundige/wetenschappelijke discussies regelmatig over onsmakelijke zaken die ik verder hier niet ga uitdiepen.

Maar bij anderen gedraag ik me vrij netjes, eigenlijk.
same here. En aangezien mijn m00der wetenschappelijke onderzoeksshit met sex doet is dat ook heel vaak gespreksonderwerp ('jaa, en die gehandicapte mensen hebben dan moeite met sex, vooral de mannen blaa blaa' ) van die dingen waar je gewoon met je neus in de soep van in slaap valt
Oud 29-07-2004, 22:55
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-07-2004 @ 23:22 :
Ik zit thuis regelmatig aan tafel te boeren en ruften.
Nou, je bestek neerleggen als je moet kauwen vind ik wat overdreven, maar dat is gewoon ranzig, helemaal aan tafel.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 23:03
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 29-07-2004 @ 21:50 :
Niet al te streng, alleen dingen als met mes en vork eten en dan vork in je linkerhand en mes in je rechter, vork fatsoenlijk vasthouden, niet met je mond vol praten, geen elleboog op tafel, geen hand onder je hoofd, pet/hoed af tijdens het eten enz
Idd. Wel jammer, ik vind die etiquette wel interessant. Als ik echt in een sjiek restaurant ga eten sta ik wel voor lul, met bestek enzo
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 23:04
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
freakjuh schreef op 30-07-2004 @ 00:03 :
Idd. Wel jammer, ik vind die etiquette wel interessant. Als ik echt in een sjiek restaurant ga eten sta ik wel voor lul, met bestek enzo
Je eet kwa bestek van buiten naar binnen, voor de rest is het gewoon een kwestie van netjes eten. Niet zo moeilijk lijkt me.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2004, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2004 @ 00:04 :
Je eet kwa bestek van buiten naar binnen, voor de rest is het gewoon een kwestie van netjes eten. Niet zo moeilijk lijkt me.
Echt? Ooh.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 23:06
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Oud 29-07-2004, 23:07
Susanne
Susanne is offline
Toevallig heb ik het vanavond nog met mn broer over mijn echte moeder gehad, zij was echt dol op zulke dingen, met name deze
Vanaf toen we klein waren werd er al op ons gelet, 't werd er echt met de paplepel in gegoten zegmaar.. mijn vader vond het altijd overdreven gedoe en dat leverde vaak coole taferelen op aan tafel Ging hij expres het bestek verkeerd gebruiken, onderuitgezakt zitten en dan maakte mijn moeder er weer een drama van, heerlijk dramadramadrama
Dus ja mijn moeder hechte er veel waarde aan, Nicolette ook wel maar ze weet wel dat ze zich er eigenlijk beter niet meer mee moet bemoeien > "Let je wel op je rug susanne?" dat hoef ik niet meer te horen nu ik 18 ben..
Oud 29-07-2004, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 29-07-2004 @ 23:55 :
Nou, je bestek neerleggen als je moet kauwen vind ik wat overdreven, maar dat is gewoon ranzig, helemaal aan tafel.
Achja. Er is vast wel een stam in de binnenlanden van Zimbabwe waar het heel beleefd is.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 23:20
Ragnar
Ragnar is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2004 @ 00:04 :
Wordt in Pretty Woman heel goed uitgelegd
Oud 29-07-2004, 23:23
Verwijderd
Citaat:
AmnesJAn schreef op 30-07-2004 @ 00:20 :

Nu je het zegt
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:00
Verwijderd
gewoon netjes, maar ik vind die tafelmanieren best wel wat hebben eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:07
Verwijderd
Citaat:
bertbart schreef op 30-07-2004 @ 01:00 :
gewoon netjes, maar ik vind die tafelmanieren best wel wat hebben eigenlijk
ok i'll hook you up with my mommaa
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Hermione schreef op 30-07-2004 @ 01:07 :
ok i'll hook you up with my mommaa
geweldig en als ze niet kijkt, dan peuter ik stiekem in mijn neus
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:18
Verwijderd
Citaat:
bertbart schreef op 30-07-2004 @ 01:16 :
geweldig en als ze niet kijkt, dan peuter ik stiekem in mijn neus
maar niet zeggen dat je graag snotjes lust
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:21
Verwijderd
Citaat:
birthmark schreef op 29-07-2004 @ 22:40 :
ohja en Carn, wat the fuck doe je op lifestyle? zoek je soms een vriendin???

Wat ons leidt tot de volgende vraag. Birthmark wat doe jij hier

ontopic: ik vind etiquette maar onzin ugh . Ik zorg er wel voor dat ik niet als een holbewoner eet maar ik laat me echt geen onzinnige eetregels opleggen. Wat hermie al zei, de normale dingen. Met je mond dicht kauwen, met bestek eten en niet lezen aan tafel enzo. Maar dat beschouw ik niet als netjes meer als normaal.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:27
Verwijderd
ohja

'koelkast' mag ook niet. ijskast.

en toch zeg ik het ook echt nooit. het is er ingestampt
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:31
Verwijderd
Kun je ook uitleggen wáárom? Er is toch niks fundamenteel verkeerds met 'koelkast' ?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:32
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 30-07-2004 @ 01:31 :
Kun je ook uitleggen wáárom? Er is toch niks fundamenteel verkeerds met 'koelkast' ?
ik kan niets uitleggen, het is niet mijn regel... het is meer een koelkast, want ijs zit in een vriezer dus het slaat nergens op.

'gebak' mag ook niet, het is 'taartje'.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:33
Verwijderd
En is het kaakje of biscuitje?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:34
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 30-07-2004 @ 01:33 :
En is het kaakje of biscuitje?
ik zal het binnenkort voor je navragen
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:37
Verwijderd
Citaat:
Hermione schreef op 30-07-2004 @ 01:18 :
maar niet zeggen dat je graag snotjes lust
'lussen hangen in de tram'
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 00:39
Verwijderd
Citaat:
Hermione schreef op 30-07-2004 @ 01:32 :
ik kan niets uitleggen, het is niet mijn regel... het is meer een koelkast, want ijs zit in een vriezer dus het slaat nergens op.

'gebak' mag ook niet, het is 'taartje'.
omdat er vroeger ijs in de koelkast stond om de koelkast koud te houden en alleen sjieke mensen hadden vroeger een koelkast, dus het is heel sjiek om ijskast te zeggen, zodat je laat merken dat je uit een sjieke familie komt ofzo
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 04:12
Kadaver
Kadaver is offline
Ik eet als een hork
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 08:44
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2004 @ 00:19 :
Achja. Er is vast wel een stam in de binnenlanden van Zimbabwe waar het heel beleefd is.
Aangezien we niet in de binnenlanden van Zimbabwe wonen, zie ik de relevantie van die opmerking niet zo.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 08:44
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
AmnesJAn schreef op 30-07-2004 @ 00:20 :
Ik hoop eerlijk gezegd dat dergelijke kennis niet uit dergelijke films gehaald hoeft te worden.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 09:31
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ehm, niet praten met volle mond, mond dicht tijdens het eten en geen ellebogen op tafel is eigenlijk het enige wat ons gezegd werd
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 11:00
guess what
guess what is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2004 @ 09:44 :
Ik hoop eerlijk gezegd dat dergelijke kennis niet uit dergelijke films gehaald hoeft te worden.
doe niet zo politiek correct graag

Verder ben ik daarin niet zo netjes opgevoed. Niet praten met volle mond, niet smakken, en geen ellebogen op tafel. Oja en blijven zitten tot iedereen is uitgegeten. Maar geen bestekregeltjes of wanneer je wat vast moet houden of juist neer moet leggen.
Oud 30-07-2004, 11:17
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
guess what schreef op 30-07-2004 @ 12:00 :
doe niet zo politiek correct graag
Hoezo is dat politiek correct? Het is volgens mij een doornormaal onderdeel van je opvoeding.

Citaat:
guess what schreef op 30-07-2004 @ 12:00 :

Maar geen bestekregeltjes of wanneer je wat vast moet houden of juist neer moet leggen.
Vis eet je met een vismes, soep eet je met een soeplepel. Het is gewoon een standaard dat het bestek zo ligt dat je van buiten naar binnen eet. Is gewoon handig om te weten als je wel eens in een echt restaurant komt.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 11:19
Vice
Vice is offline
Eigenlijk de standaard dingen zoals eten met je mond dicht en niet met volle mond praten. Thuis eten we bijna nooit gezamenlijk, laat staan met ze alle aan tafel.
Maar ik weet hoe ik me in een restaurant moet gedragen.
Reageren

Regels voor berichten