Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2004, 20:51
Andrew
Andrew is offline
ok ik heb redelijk wat ervaring met computers.. maar netwerken zijn niet mn sterkste kant, mn laptop en pc zijn redelijjk hard toe aan een format dus k had gepland om mn laptop eerst te formatteren, np op t eerste gezicht, dus ik was van plan om belangrijke dingen eerst van mn laptop op mn pc te dumpen.. maar nu..

:x voor de reparatie (lang verhaal, kortom acer sux ) deed alles het nog maar nu niet meer, ik kan niets in de instellingen vinden.. ik kan overigens wel van mn laptop op mn pc komen maar niet andersom (geen rechten om dingen van laptop op pc te zetten)

dus hoe verander ik de rechten en geef ik mn pc toegang tot mn laptop? (windows help is weer eens nutteloos, as usual)
k kan niets bij de netwerk instellingen vinden en bij delen van de map opties staat ook niets..

help :x

alvast bedankt
Oud 04-08-2004, 21:50
dafelix
dafelix is offline
je kan tijdelijk 'Remote Administrator' gebruiken om bestanden uit te wissellen tussen je PC's, deze werkt niet met de file-sharing van Windows

als het goed is werkt na de format je netwerk weer prima, dus dan kun je weer filesharing gebruiken
Oud 05-08-2004, 09:52
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
In dergelijke gevallen is het wel altijd zo grappig als je je Windows-versie vermeld.

In dit geval kan ik afleiden dat je winXP hebt, door het plaatje. En ik neem aan dat je dat op beide pc's hebt.

Je probleem kan van verschillende aard zijn.
Het kan hardwarematig zijn. Ofwel: de kabel zit gewoon niet aangesloten. Als je dan gaat zoeken naar de andere pc, vind hij m logischerwijs niet. Dit kan je controleren door rechtermuisknop Netwerkverbindingen --> Eigenschappen. Als je hier een icoontje vind met een rood kruisje, is de boel niet goed aangesloten.

Mocht er helemaal geen icoontje of iets dergelijks staan als 'Lan-verbinding', dan is dat natuurlijk ook niet goed. In dat geval moet je je lan opnieuw instellen. Dit kan het geval zijn op beide computers, dus check bij ze allebei!

Mocht het netwerk wel in orde zijn, klik er dan met de rechtermuis op --> Eigenschappen. Je krijgt nu de eigenschappen van je LAN-verbinding te zien. Selecteer 'Internet-protocol (TCP/IP)' --> Eigenschappen. Kijk wat de ip-adressen zijn. Dit moet lijken op het volgende:
IP-adres: 192.168.x.x
Subnetmasker: 255.255.255.0
Het kan ook zijn dat hij automatisch IP laat toewijzen (dat zal het geval zijn als je ook op beide computers internet hebt).
Controleer ook dit op beide computers! Let op dat de subnetmasker 3x 255 is, en niet 2x (wat bij mij nog wel is fout gaat). Bij het ip-adres staat de x voor een getal tussen de 0-255

De laatste controle die je moet doen, is kijken of ze wel in dezelfde werkgroep zitten. Aangezien je zegt dat hij ooit gerepareerd is, kan het zijn dat de computer weer op standaard is ingesteld. Dit kan je vinden bij Rechtermuis Deze Computer --> Eigenschappen --> Computernaam. Hier zie je halverwege staan:
Volledige computernaam: blablabla
Werkgroep: blabla
De werkgroep moet voor beide computer exact gelijk zijn (vermoedelijk ook case-sensitive). De computernaam moet uniek zijn.

Als dit allemaal klopt, en het werkt nog steeds niet, heb ik meer informatie nodig. Je kan nu gaan naar Start --> Uitvoeren --> 'cmd' [ENTER]
Type nu in het venster 'ipconfig' [ENTER]
Ook hier behoor je weer je ip-adres en subnetmasker te zien. Dit hoort allemaal in orde te zijn, zoals hierboven beschreven.
Type nu in het venster 'ping blablabla' [ENTER], dus de computernaam van de andere computer. Als je geen antwoord krijgt, moet je dat hier melden.
Probeer dit ook weer op beide machines.

Ow trouwens, het kan ook nog zijn dat er een firewall staat ingeschakeld. Controleer dat even voor jezelf. Je kan de standaard Windows-firewall uitzetten door:
Rechtermuisknop Mijn netwerklocaties --> Eigenschappen --> LAN-verbinding --> Eigenschappen --> Geavanceerd
Haal het vinkje voor Mijn computer beveiliggen blabla weg.

Suc6!

Laatst gewijzigd op 05-08-2004 om 10:12.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 16:58
Andrew
Andrew is offline
alles is goed aangesloten.. ik kan wel van mn laptop op mn gewone pc maar niet andersom dus
idd laptop en pc hebben xp (me bad)
ik kan ze wel pingen aangezien ik ook al van mn laptop op mn gewone pc kan komen.. mn pc ziet mn laptop ook ik krijg er alleen geen toegang..
Oud 08-08-2004, 09:03
ILUsion
ILUsion is offline
Als het XP Pro is en je als geen wachtwoord hebt om in te loggen, moet je dat toestaan voor netwerkgebruik ook (heb ik al op enkele plaatsen ondervonden dat admin-accounts zonder wachtwoord zaten en Windows NT laat die niet op het netwerk komen)
Dit is de werkwijze (dus enkel voor 2000, XP Pro en NT):
Start > Run > gpedit.smc
Local Computer Policy > Computer Configuration > Windows Settings > Security Settings > Local Policies > Security Options > Accounts: Limit local account use of blank passwords to console logon only >>> DISABLED
Oud 08-08-2004, 10:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 05-08-2004 @ 10:52 :
*snip* lang verhaal
Misschien zou 'ie eerst eens moeten kijken of de gebruiker waarmee 'ie inlogged op PC A, ook aangemaakt is op PC B?

Wat betreft de windows versie; da's wel prettyt fucking obvious ofniet?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 12:26
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Chimera schreef op 08-08-2004 @ 11:16 :
Wat betreft de windows versie; da's wel pretty fucking obvious of niet?
Wel zo netjes om zo veel mogelijk informatie mee te geven als je verwacht dat mensen je problemen op gaan lossen, of niet?
Oud 08-08-2004, 17:28
Verwijderd
makkelijkste manier lijkt mij om het gast account open te zetten
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 09:23
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 08-08-2004 @ 13:26 :
Wel zo netjes om zo veel mogelijk informatie mee te geven als je verwacht dat mensen je problemen op gaan lossen, of niet?
Tuurlijk, maar dan had 'ie het best wat minder sarcastisch mogen stellen. Lijkt me duidelijk dat het om XP gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten