Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mijn idee, dingen als namen en taalgebruik worden via iemand's achtegrond te maken, de relevantie daarvan met de wetenschap tot geloof bestempelen zie ik absoluut niet.
||
Citaat:
![]() Alleen vind ik het jammer dat je "ziel" wel eens afdwaald van het pad van de "meester" ![]() ik weet het is makkelijk om aanvallend te verdedigen , maar laten we toch filosoferen in hogere sfeeren ![]()
Laatst gewijzigd op 08-08-2004 om 02:18. |
![]() |
||
Citaat:
helaas hebben de personen waar het specifiek om ging niet gereageerd terwijl mijn bedoeling was hun uit de tent te lokken zeg maar. Het is niet dat ik wetenschap als onzin bestempel, integendeel, het gaat er juist om dat ik vind dat sommige andere mensen het klakkeloos aannemen en er infeitte in die hoedanigheid een god van maken. overigens was ik mij er niet van bewust dat mijn "zeer tekort schieten in taalvaardigheid." betekend dat mijn posts meteen minder serieus zijn. maar ik leef volgens het principe dat als iemand mij begrijpt dat dat voldoende is. communicatie draait meer om wederzijds begrip dan dat het om regeltjes en letters draait. maar dat is slechts mijn mening. nogmaals het ging mij er dus niet om dat ik het zo zag als dat ik het omschreef, noch ging het mij erom om wetenschap als onwaar te bestempelen want dat is onzin, als ik als kind een hete kachel aanraak en daarvan leer dat ik dat niet meer moet doen is dat infeitte al wetenschap, ik vind wel dat *wetenschap* het gevoelsbestaan niet uitsluit, iets waarvan ik vrijwel zeker weet dat de meeste serieuze wetenschappers het eens zijn en de meeste mensen die hier aanvallend/verdedigend ook maar bepaalde personen niet. hier wil ik toch nog even aan toevoegen, dat hoewel ik misschien minder kennis heb van taal of minder kennis van wat dan ook. ik wel meer bezig ben met waar dit forum voor bedoeld is : filosoferen, als veel van die mensen die die kennis wel bezitten en grotendeels reacties posten die totaal niks met het onderwerp te maken hebben, niet verder komen als *dit is onzin* of bedoeld zijn om mensen persoonlijk aan te vallen op dingen als onkennis en slecht taalgebruik. Als je die kennis dan hebt en zo intelligent bent, gebruik die intelligentie beter zou ik zeggen door nuttige reacties toe te voegen in plaats van reacties die mijn nichtje van 9 nog zou kunnen bedenken. zeggen dat je kennis hebt is geen bewijs dat je het ook daadwerkelijk hebt.
Laatst gewijzigd op 08-08-2004 om 03:22. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Ok. In navolgings van Willypirate's suggestie, neem ik ietsje gas terug. Misschien dat ik iets te snel conclusies heb getrokken.
Citaat:
Dit alles neemt niet weg dat sommige aanhangers van wetenschap erg dogmatisch kunnen zijn in hun opvattingen, waardoor ze afstand doen van hun feilbaarheidsprincipe. In dat opzicht heb je gelijk, denk ik. Citaat:
Natuurlijk is het zo dat iemand ondanks zijn gebrekkig taalgebruik wel iets zinvols te zeggen kan hebben. En let's face it: iedereen maakt fouten. Toch zal iemand die zich absoluut niet bezighoudt met deze zaken, zijn eigen glazen ingooien. Het werkt alleen maar tegen je. Citaat:
Nee, ik denk dat jij hier eerder op de mate van precisie doelt - dat wetenschappers zo veel mogelijk buiten de vergelijking willen houden om zo precies mogelijke uitspraken te kunnen doen. Helaas is het zo dat 'gevoelsfactoren' nu eenmaal moeilijk meetbaar zijn, waardoor deze vaak in de periferie belanden. Dat is waar. Maar persoonlijk zie ik daar niet een probleem in. Citaat:
Maar eerlijk is eerlijk: veel mensen doen hier bij tijd en wijlen een topic af als 'onzinnig'. Maar vergeet niet dat veel mensen hier al geruime tijd discussiëren, wat betekent dat zij al veel topics voorbij hebben zien komen. Als wij dan zo'n topic als deze zien - no offence, maar matig geschreven en niet erg interessant omdat het al tig keer voorbij is gekomen in betere vorm - dan zijn wij geneigd om dergelijke reacties te posten. Ik denk dat er hier twee schuld hebben (ik praat even voor het gemak in 'wij' en 'jullie'): wij, omdat wij soms misschien te gesloten zijn, en jullie, omdat jullie topics soms getuigen van weinig inzicht/loze vragen stellen. |
![]() |
||
Citaat:
Het idee dat wetenschap als een absolute waarheid beschouwd zou kunnen worden is sinds het verschijnen van The structure of scientific revolutions van T.S. Kuhn in 1962 in ieder geval achterhaald. Voor nadere details verwijs ik je naar Ideaalbeelden van wetenschap: Een inleiding tot de wetenschapsfilosofie van Peter Kroes en De ontwikkeling in de wetenschap: Een inleiding in de wetenschapsfilosofie van Gerard de Vries, 2 boeken die ik bij deze van harte aanbeveel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
probeer eens argumenteren te bestuderen, ik kreeg het op school al, er zijn tig boeken over, heel handig spul.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Hm. Zou je dan zo vriendelijk willen zijn deze gewaagde stelling te onderbouwen (hetzij wetenschappelijk, hetzij op andere overtuigende wijze)? Citaat:
||
Wellicht dat ik me eerdaags aan schoppenhauer waag , ik las hier ergens op een van de forums dat ie en meester was in het discusiëren. Met een beetje meer taalvaardigheid , moet ik toch iets beter uit de verf kunnen komen lijkt mij.
Citaat:
![]() ps:zie net tijdens het posten dat er al 2 berichten tussen zitten , dus mijn aanhef slaat op die van T_ID.
Laatst gewijzigd op 08-08-2004 om 12:58. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() wat een non-discussie zeg
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 | |
Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom... RanC | 61 | 10-07-2005 11:36 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Thomas van Aquino tybs | 4 | 16-04-2005 16:47 | |
Atlantis --> Antarctica. Severus | 6 | 23-09-2002 14:20 | |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |