Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2004, 18:18
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Waarneer moet je defragementeren?
Welke voordelen zitten er aan vast en welke nadelen?

Mijn pa denkt dat de pc er "schoon" van word, ik sta er iets sceptischer tegen over. Misschien kunnen jullie me wat kennis delen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2004, 18:27
M@rco
M@rco is offline
Het kan wel iets schelen qua snelheid maar verwacht geen wonderen... zeker niet als je NTFS gebruikt.

Gewoon eens in de zoveel tijd Schijfdefragmentatie starten en laten analyseren, dan zegt ie zelf wel of het nodig is of niet.
Oud 09-08-2004, 19:11
Herveld
Herveld is offline
Waarom defragmenteren?

Defragmeteren betekent dat je alle verschillende stukjes van een bepaald programma achter elkaar plaatst op de harde schijf. Tijdens het gebruik van een computer raken de verschillende bestanden verspreidt over de harde schijf. Door te defragmenteren komen de files die bij elkaar horen weer bij elkaar te staan. Als de bestanden van een programma bij elkaar staan, kan de computer sneller functioneren. Het is aan te raden om een keer per maand je harde schijf te defragmenteren. Deze onderhoudstool is opgenomen in Windows onder start\accessoires\system tools. Als je gaat defragmenteren, kun je dat het beste doen door Windows eerst op te starten in de zogeheten safe modus. Dit doe je door tijdens het opstartproces de F8-toets in te drukken. Het voordeel van defragmenteren in de safe modus is dat programma’s die op de achtergrond werken worden afgesloten. Door ze af te sluiten maken ze geen gebruik meer van de harde schijf en kan de defragmentatie ongestoord te werk gaan. Het defragmenteren kan een tijdje duren afhankelijk van de mate van fragmentatie en de grootte van de harde schijf. Fragmenteer dus de harde schijf bijvoorbeeld ‘s nachts wanneer je de computer verder niet gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 20:16
freyk
freyk is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 09-08-2004 @ 19:18 :
Mijn pa denkt dat de pc er "schoon" van word, ik sta er iets sceptischer tegen over. Misschien kunnen jullie me wat kennis delen.
Je kan je pc ook "schoon" houden door het volgende dingen te doen:
  • Regelmatig je pc opschonen door overbodige programma's/bestanden te verwijderen die jij en de pc niet meer gebruiken.
    Dit kan het beste doen met een programma zoals System Cleanup of Windows Washer
  • Je systeem controleren/verwijderen van spyware/adware met behulp van een geupdate Spybot: Search & destroy en Ad-aware
    (Vergeet ook niet ff te scannen met een up-to-date anti-virusprogramma)
Oud 09-08-2004, 21:02
Manuzhai
Manuzhai is offline
Defragmenteren is op zich wel enigszins nuttig, maar doe het alleen als de partitie ook flink gefragmenteerd is (anders is het nutteloos). Je defragmentatietool vertelt je vanzelf welke partities wel een defrag kunnen gebruiken.
Reageren

Regels voor berichten