Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 01:37
MickeyV
MickeyV is offline
Toen ik een beetje zat te klieren met mijn BIOS (precies gezegd: ik zette de CPU-ratio van "auto" naar "15x"), en ik de PC weer probeerde op te starten, weigerde mijn PC resoluut, kennelijk verontwaardigd door mijn onvakkundig gesleutel, zich op te starten. Uiteraard verontrustte dit mij zeer, maar zoals uit het feit, dat dit bericht hier staat, blijkt, heb ik hem inmiddels weer aan de praat gekregen (ik wist nl. nog wel hoe ik de BIOS kon resetten, met die jumper, afijn, dat hoef ik de echte PC-bikkel niet te vertellen). Niettemin krijg ik nu bij het opstarten, nog voordat Windows XP, anders altijd zo dominant, zijn opstartscherm kan tonen, een of ander IDE RAID programma (Fasttrack 100, van het bedrijf Promise, om precies te zijn) dat kennelijk op mijn HD zoekt naar "arrays"(?). Dat programma deelt mij daarna mee, dat het geen array kan vinden, en stelt mij voor, op ctrl-f te drukken, om er alsnog één aan te maken. Echter!, doe ik dat, dan stelt het programma doodleuk vast, dat er geen IDE-disk geïnstalleerd is. Hetgeen toch merkwaardig is, daar de BIOS zélf die disk wel ziet, en ik bovendien, zoals gezegd, voor het overige mijn PC op kan starten.

De vraag is dus: wat moet ik doen om van dat Fasttrack 100 gezeur af te komen? Voor de goede orde: XP zeurde eerst ook dat er een nieuw apparaat was (genoemd: RAID), maar daarvoor heb ik inmiddels braaf de drivers van internet geplukt en geïnstalleerd, waardoor die RAID, volgens XP althans, nu naar behoren functioneert. Niettemin blijf ik bij het opstarten zitten met de ietwat intimiderende boodschap dat ik geen IDE-disk of array(?) heb. Geen gering verwijt!

Bedankt alvast voor de bijstand.
Oud 12-08-2004, 02:09
MickeyV
MickeyV is offline
Een kleine aanvulling: inmiddels ben ik erachter gekomen dat RAID in de BIOS uitgeschakeld kan worden. Dus dát probleem lijkt opgelost. Wat ik echter nog níet weet, is, of ik RAID aan had staan vóórdat ik de BIOS resette, en dus ook niet of ik RAID aan "moet" hebben. Wie weet hiervan iets af?

Los daarvan: er is nog iets bijgekomen, wat ik voor de BIOS-reset niet had, nl., dat, vlak voor het XP-opstartscherm, ik een regel vol i'tjes zie, die zich dan snel, van links naar rechts "vult", dus geheel wit maakt.

Dus ongeveer zo:

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

en dan van links naar rechts wit wordend.

Het gaat allemaal vrij snel, en is op zichzelf niet bezwaarlijk, maar aangezien ik tegenover PC's wat achterdochtig pleeg te zijn, ben ik wel benieuwd ernaar, wat het toch kan zijn, waardoor ik die regel zie die ik voorheen niet zag. Wat doet hij daar?

Nogmaals dank.
Oud 12-08-2004, 02:26
MMaRsu
MMaRsu is offline
Mwa, dat met die iiiiiiiiiiii tjes kan geen kwaad, dat had ik zelf ook . En als je je bios reset, dan staat alles weer op default, en dat is meestal hoe de fabrikant hem heeft ingesteld. En volgens mij staat RAID dan ook altijd default uit. Dat ie je IDE-drive niet kon vinden is wel vreemd, maar hey, ik heb altijd zoiets van, if it ain't broke, don't fix it? Heb je trouwens Xp op een aparte partitie staan of heb je gewoon 1 partitie?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 02:44
MickeyV
MickeyV is offline
Bedankt voor je reactie.

Ik heb, althans voorzover ik weet, geen partities op de HD.

Maar, wat betreft dat RAID, ik vond nog een handleidinkje daarover waarin oa kort gezegd wordt wat RAID inhoudt, en, hoewel dat handleidinkje hier en daar ietwat cryptisch overkomt (maar dat kan ook aan mij liggen), maak ik eruit op, dat RAID iets te maken heeft met het versoepelen van de communicatie tussen "identical disks", dus dat het iets te maken heeft met minstens twéé HD's. En aangezien ik er maar één heb, zou dat kunnen verklaren, waarom dat eerder genoemde programma mij vertelde dat ik een HD miste.

Anderzijds, zoals je stelde: BIOS resetten herstelt de defaultinstellingen, waaronder dus in dit geval het inschakelen van RAID valt, en ik zie niet in, dat het voor de hand ligt, twéé HD's als "default" aan te merken. Of is het tegenwoordig modieus om 2 HD's te hebben?
Oud 12-08-2004, 02:50
MMaRsu
MMaRsu is offline
Vaak wel hoor, ik heb er nu weer één, maar ik had er paar week terug ff één van een vriend geleend . Ik vind het wel modieus om 2 hd's te hebben . Niw, bij mij staat RAID uit, ik heb verder no problemo's . Eigenlijk is je probleem ook al opgelost .
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 02:52
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
MMaRsu schreef op 12-08-2004 @ 03:50 :
Vaak wel hoor, ik heb er nu weer één, maar ik had er paar week terug ff één van een vriend geleend . Ik vind het wel modieus om 2 hd's te hebben . Niw, bij mij staat RAID uit, ik heb verder no problemo's . Eigenlijk is je probleem ook al opgelost .
Ik geloof het ook, nu die geheimzinnige iiiiiiiiiiiii'tjes-regel door jou buiten verdenking is gesteld. Dank! En goede nacht!
Oud 12-08-2004, 03:00
MMaRsu
MMaRsu is offline
Van hetzelfde, glad i could help ( like, wat heb ik gedaan )!

Trusten
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 10:52
Manuzhai
Manuzhai is offline
Een RAID-array is een Redundant Array of Inexpensive Disks. Hiermee kun je door een controller aan meer dan een normale simpele schijven te hangen een extra hoge snelheid krijgen en/of een betere beveiliging tegen het crashen van je HD. Jij hebt met je ene HD geen RAID in gebruik, dus je kan deze feature veilig uitzetten.
Reageren

Regels voor berichten