Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2004, 18:49
filmfreak
filmfreak is offline
Binnenkort wil ik mijn versie van windows98 2nd edition eindelijk gaan upgraden naar windows XP. Hoe verloop zo`n upgraden?
Gaan alle programma`s verloren (weergegeven onder start>programma`s), gaat alles wat op het desktop staat verloren? Etc. etc. Ik heb echt geen flauw ideen of microsoft hier rekening mee heeft gehouden? Waar moet ik rekening mee houden en wat voor back-ups raden jullie aan?
Bij voorbaat grote dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2004, 19:06
Verwijderd
Je kunt niet upgraden van 98 naar XP.
Je moet Windows opnieuw installeren, en dus gaan je programma's ed verloren.

Het is zowiezo verstandig om al je data (school bestanden, muziek ed) op een andere partitie te hebben staan.
Als je dat niet hebt zou ik als ik jou was dat eerst even doen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 19:35
filmfreak
filmfreak is offline
Ik heb een C: en een D: schijf, je raadt dus aan om alles naar de D: schijf te verschepen? Maar ik zal dus straks AL m`n programma`s opnieuw moeten installeren??
Hoe kan ik nu het best te werk gaan? Installeren via dos en Windows map verwijderen ofzo? Heb echt geen flauw idee.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 19:47
ILUsion
ILUsion is offline
Je kan wel upgraden van Windows 98 naar Windows XP!!!!!!
Enkel Windows 95 gaat niet maar die computers zijn toch al veel te oud.
Wel wil ik je vragen waarom je wilt upgraden: zorg ervoor dat je dik boven de systeemeisen zit (dus zeker Pentium-achtig (niet Celeron/Duron) @ 500 MHz en 256 MiB RAM).
Ik kan je eigenlijk een upgrade niet echt aanraden omdat XP zeer veeleisend is. Moderne computers kunnen het wel trekken maar als op de pc 98 stond, is deze niet zo modern meer te noemen.
Volgens mij heeft het geen zin om te upgraden als je na SP2 of zelfs al na XP (want als je XP zet, moet je ook SP2 zetten in september om veilig te blijven) een extreem trage pc krijgt.

bronnen:
http://www.microsoft.com/windowsxp/h...g/default.mspx (alles over upgraden, systeemveriesten (1), Windows-versies (2), systeemadviseur (3), startersgids (4))
Oud 13-08-2004, 19:51
Verwijderd
idd upgraden kan heel goed, wij hadden tot voor kort zelfs alleen een update cd van 98 naar xp
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 20:03
filmfreak
filmfreak is offline
Sorry, maar wat is SP2 en waarom heb ik dat nodig vanaf september om "veilig te blijven".
Ik wil graag upgraden omdat ik problemen heb met internet: dataverkeer komt vaak pas op gang na aantal keren internetten en veel pagina`s kunnen niet geladen worden. Heb gelezen dat dit specifieke probleem na een upgrade verholpen is. Vandaar...
Heb een Amd thunderbird 1400mhz, 256 mb Ram geheugen, dus zou moet lukken toch?
Maar kan iemand z`n ervaringen over een upgrade hier toelichten? Kan ik gewoon de installatie van XP in windows 98 openen, en zullen alle programma`s e.d dan wel behouden blijven? Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 20:34
ILUsion
ILUsion is offline
SP2 of Service Pack 2 is het tweede uitbreidingspakket van Windows XP. Hierin zitten uitgebreide verbeteringen voor veiligheid (virussen voor Windows 9x worden niet zo veel meer ontwikkeld maar wel nog voor de NT-familie). In SP2 zitten enkele verbeteringen voor XP: een echte firewall, pop-up blocker in Internet Explorer, betre blokkering van spyware, ...). SP2 wordt al geruime tijd verwacht en is uiteindelijk al uit maar enkel in RTM (Release to Manufacturing) voor de grote computerbedrijven als Medion, HP, Dell, ... en natuurlijk MSDN. SP2 valt daarnaast ook al te downloaden van op de site in het Engels of Duits (een Nederlandse versie is voor over een maand ongeveer). Ikzelf heb al SP2 draaien op onze notebook en het is echt wel wat verbetering (veel beter beheer van veiligheid en draadloze netwerken).
Je computer moet normaalgezien XP wel aankunnen, als je toch problemen hebt moet je wat geheugen bijprikken (maar XP draait redelijk op 256 MB als je niet te zware programma's gebruikt).
Ervaring van upgraden heb ik niet: mijn versies van Windows waren steeds OEM (bij de pc geleverd). Met upgrades heb je over het algemeen meer problemen dan met een verse installatie.
Of programma's behouden blijven, weet ik niet, maar documenten zouden normaalgezien overgenomen moeten worden.

Eventueel kun je eens een andere browser proberen, zodat je geen nieuwe Windows moet aankopen. Ik zou je willen aanraden om FireFox te gebruiken www.mozilla.com/products/firefox
Oud 14-08-2004, 01:56
p-chez
p-chez is offline
Inderdaad, upgraden van 98 naar XP kan heel goed. En het gaat ook heel makkelijk. Gewoon cd erin pleuren, booten en daarna volg je gewoon de stappen.

Voor zover ik weet verlies je geen data. Dus je hoeft je programma's niet opnieuw te installeren.
Wel raad ik je aan bij de installatie van XP even een compatibiliteits-test te doen; deze checkt je programma's e.d. of het allemaal wel compatibel is met XP. Sommige drivers of software die onder 98 draaiden, werkt niet meer onder XP. Als 't goed is komt dit wel voorbij tijdens de installatie.
Oud 14-08-2004, 08:03
Verwijderd
Als je upgrade naar WinXP kun je er geen NTFS van maken dacht ik,
maar het beste is gewoon ja data dus te copieren naar je d partitie.
En dan windows opnieuw te installeren, programma's zul je volgens mij toch grotendeels dan overnieuw moeten doen dus daarvoor hoef je het niet te laten.

In veel gevallen is het ook beter doordat je troep als spyware ed ook meteen kwijt bent.

Windows XP installeren is heel eenvoudig, je moet wel zorgen dat je cd-rom booteble is, dat je dus van cd-rom kan opstarten.
Als je dan de XP CD erin doet start die op, en dan is het gewoon lezen wat er staat.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 10:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je programma's opnieuw installeren moet sowieso, veel programma's zijn afhankelijk van het Windows register en die is leeg (gereset) als je windows opnieuw installeert.

Ik raad aan om je data naar D te verplaatsen en van de Windows XP cd te booten en dan C formatteren in NTFS bestandsindeling. Daar installeer je XP op, schoon, en later kun je je data weer terugzetten. Je programma's moet je opnieuw installeren.

Upgraden moet je nooit doen in elk geval. Raad ik sterk af.
Oud 14-08-2004, 11:09
freyk
freyk is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-08-2004 @ 11:53 :
dan C formatteren in NTFS bestandsindeling.
Als filmfreak, dit gaat doen moet hij wel onthouden dat de ntfs partitie dan niet meer "leesbaar" is in dos.
(gelukkig zijn er wel zijn nieuwe programma's die deze partities wel kunnen lezen)
Ik raad dan eerder aan om filmfreak's primaire partitie fat32 te houden en de rest op ntfs te zetten.
(er bestaat zelfs een ntfs vs fat32 topic op dit forum, als hij interesse heeft)
Oud 14-08-2004, 11:14
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-08-2004 @ 11:53 :
Upgraden moet je nooit doen in elk geval. Raad ik sterk af.
Van Win9x naar 2000/XP is prima te doen omdat alle systeembestanden e.d. worden verwijderd. Alleen van bijv. Windows 95 naar 98 of 2000 naar XP is idd een slecht idee
Oud 14-08-2004, 16:31
ILUsion
ILUsion is offline
NTFS kan je wel lezen in dos, maar je hebt speciale drivers nodig.
De leesdriver is gratis, een driver om mee te schrijven is betalend.
Beiden zijn van hetzelfde bedrijf en ze noemen respectievelijk NTFSDOS en NTFSDOS Pro (niet de trial, want die heeft dezelfde functies als NTFSDOS) http://www.sysinternals.com/

Voor Windows 98 (en Me) bestaan er ook drivers die de originele bestanden van Windows XP gebruiken en dus schrijven en lezen ondersteunen. De naam ontschiet mij, maar als je deze echt zou willen weten, stuur je maar een PM en zoek ik het wel eventjes voor je op.

Voor Linux is er ook lange tijd geen NTFS-driver geweest, of kon je enkel lezen. Later kwam schrijfmogelijkheid maar die was zeer beperkt (je bestand moest dezelfde grootte behouden, denk ik). Nu zijn er ook drivers die de bestanden van Windows(samen met enkele stukken uit ReactOS[alternatief voor Windows dat dezelfde binaries kan gebruiken in theorie en Wine (Windows emulatie onder Linux) ) hiervoor gebruiken, de zogenaamde Captive-drivers. http://freshmeat.net/projects/captive/
Oud 16-08-2004, 10:36
filmfreak
filmfreak is offline
Beetje verwarrend nu, wat ik moet gaan doen. Ik zou er bijna een poll van gaan maken.... De een zegt wèl upgraden, de ander zegt niet doen. Stel dat ik niet zou upgraden, is het dan niet voldoende om `format c:` uit te voeren en daarna windows xp te installeren vanuit DOS? Hoe formateer ik C: in NTFS bestandsindeling?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 10:39
Verwijderd
Je moet gewoon de Windows XP cd erin doen en de PC moet die cd opstarten als je je computer herstart.

Je krijgt dan vanzelf een keuze menu om te formateren in NTFS.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 10:55
M@rco
M@rco is offline
Precies... vanuit MS-DOS Windows installeren is zo 1998, dat hoeft tegenwoordig niet meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten