Advertentie | |
|
![]() |
|
Je kan wel upgraden van Windows 98 naar Windows XP!!!!!!
Enkel Windows 95 gaat niet maar die computers zijn toch al veel te oud. Wel wil ik je vragen waarom je wilt upgraden: zorg ervoor dat je dik boven de systeemeisen zit (dus zeker Pentium-achtig (niet Celeron/Duron) @ 500 MHz en 256 MiB RAM). Ik kan je eigenlijk een upgrade niet echt aanraden omdat XP zeer veeleisend is. Moderne computers kunnen het wel trekken maar als op de pc 98 stond, is deze niet zo modern meer te noemen. Volgens mij heeft het geen zin om te upgraden als je na SP2 of zelfs al na XP (want als je XP zet, moet je ook SP2 zetten in september om veilig te blijven) een extreem trage pc krijgt. bronnen: http://www.microsoft.com/windowsxp/h...g/default.mspx (alles over upgraden, systeemveriesten (1), Windows-versies (2), systeemadviseur (3), startersgids (4))
|
SP2 of Service Pack 2 is het tweede uitbreidingspakket van Windows XP. Hierin zitten uitgebreide verbeteringen voor veiligheid (virussen voor Windows 9x worden niet zo veel meer ontwikkeld maar wel nog voor de NT-familie). In SP2 zitten enkele verbeteringen voor XP: een echte firewall, pop-up blocker in Internet Explorer, betre blokkering van spyware, ...). SP2 wordt al geruime tijd verwacht en is uiteindelijk al uit maar enkel in RTM (Release to Manufacturing) voor de grote computerbedrijven als Medion, HP, Dell, ... en natuurlijk MSDN. SP2 valt daarnaast ook al te downloaden van op de site in het Engels of Duits (een Nederlandse versie is voor over een maand ongeveer). Ikzelf heb al SP2 draaien op onze notebook en het is echt wel wat verbetering (veel beter beheer van veiligheid en draadloze netwerken).
Je computer moet normaalgezien XP wel aankunnen, als je toch problemen hebt moet je wat geheugen bijprikken (maar XP draait redelijk op 256 MB als je niet te zware programma's gebruikt). Ervaring van upgraden heb ik niet: mijn versies van Windows waren steeds OEM (bij de pc geleverd). Met upgrades heb je over het algemeen meer problemen dan met een verse installatie. Of programma's behouden blijven, weet ik niet, maar documenten zouden normaalgezien overgenomen moeten worden. Eventueel kun je eens een andere browser proberen, zodat je geen nieuwe Windows moet aankopen. Ik zou je willen aanraden om FireFox te gebruiken www.mozilla.com/products/firefox
||
Citaat:
(gelukkig zijn er wel zijn nieuwe programma's die deze partities wel kunnen lezen) Ik raad dan eerder aan om filmfreak's primaire partitie fat32 te houden en de rest op ntfs te zetten. (er bestaat zelfs een ntfs vs fat32 topic op dit forum, als hij interesse heeft)
||
Citaat:
![]()
|
NTFS kan je wel lezen in dos, maar je hebt speciale drivers nodig.
De leesdriver is gratis, een driver om mee te schrijven is betalend. Beiden zijn van hetzelfde bedrijf en ze noemen respectievelijk NTFSDOS en NTFSDOS Pro (niet de trial, want die heeft dezelfde functies als NTFSDOS) http://www.sysinternals.com/ Voor Windows 98 (en Me) bestaan er ook drivers die de originele bestanden van Windows XP gebruiken en dus schrijven en lezen ondersteunen. De naam ontschiet mij, maar als je deze echt zou willen weten, stuur je maar een PM en zoek ik het wel eventjes voor je op. Voor Linux is er ook lange tijd geen NTFS-driver geweest, of kon je enkel lezen. Later kwam schrijfmogelijkheid maar die was zeer beperkt (je bestand moest dezelfde grootte behouden, denk ik). Nu zijn er ook drivers die de bestanden van Windows(samen met enkele stukken uit ReactOS[alternatief voor Windows dat dezelfde binaries kan gebruiken in theorie en Wine (Windows emulatie onder Linux) ) hiervoor gebruiken, de zogenaamde Captive-drivers. http://freshmeat.net/projects/captive/
|
|