Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
1) Andermans mening als 'onzin' afdoen wordt NIET gewaardeerd en getuigd ook niet van overmatige intelligentie. 2) Argumenten mogen uitgewijd worden, dat moet zelfs. Zo, nu on-topic. De afkomst van de leerlingen heeft wel degelijk invloed op de school, het zou hoogst merkwaardig zijn als dit niet zo was. Het zogenaamde 'instroomniveau' van leerlingen die het Nederlands niet als eerste taal hebben is, qua taal en rekenen en de andere vakken, lager dan dat van leerlingen die het Nederlands wél als eerste taal hebben. Scholen krijgen dan ook meer geld als ze meer dan 30% zgn. 1.9-kinderen hebben (1.9-kinderen: kinderen met Nederlands als tweede taal en laagopgeleide ouders). Lees er de "rapportage minderheden 2001" van het Sociaal Cultureel Planbureau maar na. Dit opzich zou je al te denken moeten geven, lieve abt. Als de Nederlandse overheid zoveel méér geld uitgeeft aan dat soort leerlingen, moet er wel wat mis zijn. Dan heb je nog niet alles gehad, er komt meer en eveneens uit de "rapportage minderheden 2001". Taalverwerving van kinderen, op basisschoolleeftijd, vindt voor het grootste gedeelte plaats in onderlinge conversaties. Met andere woorden: Kinderen leren taal meer en beter van elkaar dan van docenten. Dus als je extra geld aan dat soort kinderen besteed, los je dat nog niet op. De oplossing is: Die kinderen meer met 'autochtone' kinderen om te laten gaan. En aangezien je moeilijk mensen uit woonwijken heen en weer kunt laten verhuizen, ligt het voor de hand dat je de 'allochtone' kinderen spreid over de scholen. Zo wordt het taalverwervingspotentieel optimaal benut. PS: ik heb dan wel een paar maal het woord: 'allochtoon' in de mond genomen, maar veel van die zogenaamde 1.9-kinderen zijn net zo 'Nederlander' als (jij? en) ik. |
![]() |
||
Citaat:
Maw als je spreek over leerklimaat spreek je ook over de sfeer die op school heerst. Die heeft verschillende factoren en dus ook de samenstelling van de leerlingen, wat je dan zegt is onzin om het in jouw woorden te zeggen, alleen vind ik dat niet echt iets wat je dan doet? ![]()
||
Citaat:
Waar gaat men anders de lijn trekken? En als die lijn dan getrokken is gaat er steeds rumoer van komen om de lijn toch weer te verplaatsten.. Als je gaat spreiden dan stel je ook normen op
|
Verwijderd
|
Eens, hoewel ik het percentage niet direct zou vastpinnen op 40%. Waar het wel op zou moeten liggen valt nader vast te stellen na onderzoek.
De achterliggende gedachte is dat een (te) hoog percentage (allochtone) leerlingen met een (taal)achterstand, de rest van de leerlingen vertraagt. Kijk naar de Basisvorming, waar alles bij elkaar in één brugklas werd gestopt, met als gevolg dat de VWO'ers gigantisch veel vertraging opliepen door MAVO'ers die niets snapten. Zelfde verhaal bij allochtonen: ze vertragen de leerlingen zonder achterstand. Naar een aparte school dus, hup, en terugkomen als ze hun achterstand hebben weggewerkt. Dat lijkt mij een normale gang van zaken. |
![]() |
|
![]() |
reactie op nare man
Evenredige spreiding lijkt me het beste, waarom zou je daar onderzoek naar doen? Waarom wil je er trouwens niet aan dat Taalverwerving zeer moeilijk te verbeteren is door meer docenten in te zetten? Moet ik soms nog grover geschut aanslepen dan rapportjes van het SCP? ![]() Zolang de allochtonen een instroomachterstand hebben, zullen ze moeilijker het zelfde niveau halen als 'autochtone' leerlingen. Maar waarom gaat het er niet in dat die achterstand voornamelijk op taalgebied is? De media scheppen beelden, vaak slechte beelden, onware beelden. In dit geval: ze noemen 'zwarte' scholen zwak omdat er relatief veel leerlingen naar het VMBO gaan. Dat is dus lichtelijk niet waar. 'Zwarte' scholen zijn juist sterker dan 'witte' scholen. Doordat er zoveel meer geld heengaat, kan het onderwijs naar een hoger peil getrokken worden. De lessen die gegeven worden zijn beter, alleen zie je dat niet af aan de vervolgopleidingkeuze van de leerlingen. Hun 'instroomniveau', het niveau dat ze meekrijgen van thuis, is zo veel lager dat ze dat, ondanks betere leerfaciliteiten, niet op kunnen halen. Absoluut boeken de leerlingen op 'zwarte' scholen méér vooruitgang dan leerlingen op 'witte' scholen, maar dát komt niet in het nieuws, omdat we dat niet WILLEN horen. Op de basisschool worden grofweg de volgende twee dingen geleerd, die getoetst worden: Taal en Rekenen. 'Allochtone' leerlingen hebben vaak een taalachterstand als ze in groep1 komen. Daardoor gaat veel tijd zitten in het wegwerken daarvan, waardoor er minder tijd overblijft om aan Rekenen te besteden. Meer lessen geven gaat niet, daar is geen geld voor, zijn geen onderwijzers voor. Er is dus al minder tijd beschikbaar om aan Rekenen te werken, de taalachterstand, zij het minder, blijft. Wat gebeurt er dan? Ze worden ook slechter in rekenen. Aan het eind van groep8 word de CITO-toets afgenomen, toetsing van Taal en Rekenen. Gek hè, dat 'allochtone' leerlingen het er zo slecht vanafbrengen. Scholen verplicht 'mengen' zou toch de oplossing moeten zijn? Over het gehele front zouden vorderingen geboekt worden, ware het niet dat de 'witte' ouders te koppig zijn, hun kind persé op een 'witte' school willen hebben. Het lijkt me niet minder dan logisch dat een soort van 'leerlingenwet' wordt ingevoerd, opdat de taalzwakkere leerlingen beter verdeeld worden over de scholen.
||
Citaat:
Inmiddels gaat de discussie over mensen die de Nederlandse taal niet zouden beheersen op scholen. Een allochtoon hoeft niet perse de nederlandse taal niet te beheersen.... laten we dat even duidelijk houden! Ik ben voor het trekken van een grens, ook kan ik me vinden in die 40%, dat is zeker goed voor het integratie-beleid, en zo krijg je minder vooroordelen naar de verschillende groepen (hier tussen autochtonen en allochtonen) ellkaar toe!
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Stellingen suzana | 2 | 11-05-2008 15:39 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
stellingen gothicje | 1 | 25-06-2007 10:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Plan strafbaar stellen Holocaust-ontkenning wint steun Relief | 115 | 19-02-2007 10:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Liefde & Relatie |
hoe stel je je op Verwijderd | 22 | 16-08-2002 00:27 | |
Verhalen & Gedichten |
Stel.. gedichtje ove reen gebeurtenis van laatst.. :( Joyce-b | 7 | 07-01-2002 21:46 |