Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2004, 11:24
Smobbo
Smobbo is offline
Wat is de poort voor downloaden en uploaden via een programma zoals Azureus?
Hij geeft standaard 6881, maar dan geeft een een NAT (wat is dat eigenlijk?) probleem. Azureus heeft het trouwens altijd goed gedaan voordat ik m'n pc heb geformateerd, is mss nu een andere poort geblockeerd ofzo?
Oud 23-08-2004, 11:48
freyk
freyk is offline
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 23-08-2004 @ 12:24 :
Wat is de poort voor downloaden en uploaden via een programma zoals Azureus?
Hij geeft standaard 6881
Klopt, je moet voor het bittorent netwerk poort 6881 open hebben staan.

Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 23-08-2004 @ 12:24 :
maar dan geeft een een NAT (wat is dat eigenlijk?) probleem. Azureus heeft het trouwens altijd goed gedaan voordat ik m'n pc heb geformateerd, is mss nu een andere poort geblockeerd ofzo?
NAT betekend Network Address Translation.
Als je een router gebruikt komt alle data binnen via één ipadres, de router stuurt deze dan door naar de gebruikers in jou huis.
Als je een poort opent, moet je hem dus ook doorsturen naar jou pc.
Oud 23-08-2004, 12:34
Smobbo
Smobbo is offline
euh hoe doe ik dat?
Oud 23-08-2004, 12:36
Verwijderd
Iedere poort die Azureus nodig heeft, dien je even te mappen. Uit mijn hoofd zijn dat standaard 6881 UDP&TCP, 6969 TCP.

Dit doe je in je ICS-programmatuur, ADSL-router, of wat dan ook. In iedergeval het stukje hardware waar de internetverbinding fysiek het eerst naar binnen gaat
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 12:37
Smobbo
Smobbo is offline
Ik heb een multipc modem van KPN weet iemand toevallig hoe ik het daarmee instel?
Oud 23-08-2004, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 23-08-2004 @ 13:37 :
Ik heb een multipc modem van KPN weet iemand toevallig hoe ik het daarmee instel?
Ja hoor. Ik neem aan dat je een Speedtouch 510 hebt, trouwens?

Anyway, ga naar 10.0.0.138. Of, als dat niet het IP-adres van je router is, naar het juiste adres. Klik vervolgens op Advanced, aan de linkerkant. Open "NAPT" -- En daar kun je regeltjes toevoegen en verwijderen.

Nu, als INSIDE IP moet je je eigen IP-adres gebruiken (10.0.0.1/4?), als OUTSIDE IP mag je 0.0.0.0 aanhouden; de router pakt dan automagisch je "echte" IP-adres daarvoor. Vervolgens hoef je alleen nog maar INSIDE PORT en OUTSIDE PORT in te vullen, hetgeen gewoon 6881 is twee keer over. TCP, welteverstaan.

Dit heeft Azureus d'r bij mij ingezet (lang leve UPnP):

Nr Type Insideaddress Outsideaddress Prot State
1 Temp 10.0.0.2:6881 unspecified:6881 tcp NONE
2 Temp 10.0.0.2:6881 unspecified:6881 udp NONE
3 Temp 10.0.0.2:6969 unspecified:6969 tcp NONE

Laatst gewijzigd op 23-08-2004 om 12:43.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 13:23
Smobbo
Smobbo is offline
euh ik snap bijna alles. alleen mn eigen IP ik heb namelijk bij mn netwerk 'automatisch een IP adres laten toewijzen' aan staan. Als ik nu zelf een ip invoeren kies en dan 10.0.0.3 doe dan kan ik het internet niet meer op...
Ik zit met 3 pc's op mn multipc modem (kweet niet of dit van belang is). Mn vraag is dus wat moet ik nu bij inside PORT invullen?
Oud 23-08-2004, 14:08
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Kwak, als het goed is heeft KPN ook een CD meegeleverd. Daarop staat de NAT manager. Start die op, daar kun je makkelijk poorten mee forwarden. Verder staat het ook wel uitgelegd in de handleiding die bij je router hoort.
Oud 24-08-2004, 00:33
Verwijderd
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 23-08-2004 @ 14:23 :
euh ik snap bijna alles. alleen mn eigen IP ik heb namelijk bij mn netwerk 'automatisch een IP adres laten toewijzen' aan staan. Als ik nu zelf een ip invoeren kies en dan 10.0.0.3 doe dan kan ik het internet niet meer op...
Ik zit met 3 pc's op mn multipc modem (kweet niet of dit van belang is). Mn vraag is dus wat moet ik nu bij inside PORT invullen?
Waarom doe je in Godsnaam zo moeilijk? Veel eenvoudiger kan ik het toch niet uitleggen.

- Je gaat naar de HTTP van je router. Tik in je browser "http://10.0.0.138" -- of een ander IP-adres als dat het geval is.

- Je gaat naar de NAT/NAPT-pagina, bij de Speedtouch staat-ie achter "Advanced".

- Bij NAPT-entries klik je op 'NEW'

- Intikken:
* INSIDE IP = het IP-adres dat je toegewezen is door je router. Tik desnoods in de commandline "IPCONFIG" om 'm te zien. Dus je INTERNE IP.
* OUTSIDE IP = 0.0.0.0 -- voor je router dus domweg het IP-adres dat hij krijgt toegewezen via je ISP
* INSIDE & OUTSIDE PORT = de poort waar Azureus op wil gaan werken, 6881 dus.

C'est tout! Meer komt er niet aan te pas.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 09:44
Smobbo
Smobbo is offline
Ik weet wel hoe ik alles in moet voeren, maar als ik in m'n uitvoerenbalkje IPCONFIG type dan springt er een miliseconde een ms-dos promptje tevoorschijn en die is dus onleesbaar. Dat uitvoerenbalkje is toch de 'commandline'?? De enige vraag die dus nog resteert is hoe kom ik aan mn inside ip
Oud 24-08-2004, 09:53
freyk
freyk is offline
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 24-08-2004 @ 10:44 :
Ik weet wel hoe ik alles in moet voeren, maar als ik in m'n uitvoerenbalkje IPCONFIG type dan springt er een miliseconde een ms-dos promptje tevoorschijn en die is dus onleesbaar. Dat uitvoerenbalkje is toch de 'commandline'?? De enige vraag die dus nog resteert is hoe kom ik aan mn inside ip
Hij was nog ff vergeten dat je eerst de console op moet starten.
Oftewel: start -> uitvoeren -> cmd -> ipconfig
Oud 24-08-2004, 11:57
Smobbo
Smobbo is offline
oke dan tnx ik heb mn ip nu gevonden, bij inside ip in gevuld poort 6881. outside op 0.0.0.0 gehouden ook met poort 6881, maar dan zegt ie: "ERROR: Unable to add the specified NAT entry !!" .
WTF doe ik nu weer verkeerd?
Oud 24-08-2004, 12:12
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
freyk schreef op 24-08-2004 @ 10:53 :
Hij was nog ff vergeten dat je eerst de console op moet starten.
Euh, nee. CMD is je commandline. CoMmandD. Dat Start -> Uitvoeren schermpje niet. Hij was dus niks vergeten, A.J.K. weet gewoon z'n commandline niet te vinden.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:14
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 23-08-2004 @ 13:41 :
Dit heeft Azureus d'r bij mij ingezet (lang leve UPnP):
En dat zou bij hem dus ook gewoon moeten werken.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 01:08
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 24-08-2004 @ 13:14 :
En dat zou bij hem dus ook gewoon moeten werken.
Crossed my mind as well. Maar goed; blijkbaar werkt dat dus niet. Misschien heeft de topicstarter UPnP niet aan staan? In de router, that is.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 14:20
Smobbo
Smobbo is offline
Hoe kan ik checken of dat aan staat?

@ Sander: Waar op die CD van KPN kan ik dat poorten forwarden instellen?
Oud 29-08-2004, 17:06
$@nd€r $@l@m@nd€r
Voor zover ik weet staat er gewoon een executable die NAT Manager o.i.d. heet. Maar het staat ook allemaal in de handleiding die je erbij gekregen hebt.
Oud 29-08-2004, 17:24
Smobbo
Smobbo is offline
bedoel je de cd van KPN? (die groene) of een andere? van de modem zelf ofzow?

Ow trouwens kan ik niet gewoon een andere poort instellen bij Azureus?
Oud 30-08-2004, 14:54
$@nd€r $@l@m@nd€r
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 29-08-2004 @ 18:24 :
bedoel je de cd van KPN? (die groene) of een andere? van de modem zelf ofzow?

Ow trouwens kan ik niet gewoon een andere poort instellen bij Azureus?
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 23-08-2004 @ 15:08 :
Kwak, als het goed is heeft KPN ook een CD meegeleverd. Daarop staat de NAT manager. Start die op, daar kun je makkelijk poorten mee forwarden. Verder staat het ook wel uitgelegd in de handleiding die bij je router hoort.
Dus ja, die groene van KPN.

Andere poort instellen bij Azu: Configuration -> Server (incoming TCP listen port) .

Ik heb zelf als poort 65500 ingesteld en geforward, omdat de standaard poort 6881 niet werkte, ook al had ik die geforward.
Oud 31-08-2004, 16:08
Smobbo
Smobbo is offline
mmm

Bij mij kan ik daar geen NAT Manager ding op vinden /
Als ik bij die poort dat nummer dat jij hebt invul blijven alle smiletjes van Azureus geel en ook de downloadsnelheden (om de zoveel tijd springt er 1 of 2 wel ff naar iets van 5KB/s maar hoger ook niet (en ook maar max. 5 min)).
Oud 05-11-2004, 07:01
Verwijderd
Ik heb hetzelfde probleem, hij geeft een NAT-fout als ik port 6681 check met Azureus configuratiewizard.

Ik kan in mijn router NAT uitzetten, als ik dit doe, helpt dit dan?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 13:31
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ik heb zelfde probleem als topic starter

ik heb een sitecom adsl combo modem

elke keer als ik dan met mijn ip adres ga, word er een wachtwoord en een gebruikersnaam gevraagt
Oud 05-11-2004, 17:24
3rd Rock
3rd Rock is offline
en ik heb ook alleen maar gele smileys.
ik heb echter een klein netwerkje.

xp-pc met usbmodem en netwerkaart
xp-laptop met netwerkkaart
crosscable ertussen en dat werkt
maar de smileys zijn dus geel

iemand een idee hoe dat op te lossen?
ow, en ip-adres usb-modem, hoe vind ik dat? of heb ik dat in dit geval niet nodig.
dank
Oud 05-11-2004, 19:12
freyk
freyk is offline
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 24-08-2004 @ 12:57 :
oke dan tnx ik heb mn ip nu gevonden, bij inside ip in gevuld poort 6881. outside op 0.0.0.0 gehouden ook met poort 6881, maar dan zegt ie: "ERROR: Unable to add the specified NAT entry !!" .
WTF doe ik nu weer verkeerd?
Klopt, hij die instelling het ook niet.
Zoals Dobermann zei:
Citaat:
Dobermann schreef op 24-08-2004 @ 01:33 :
- Intikken:
  • INSIDE IP = het IP-adres dat je toegewezen is door je router. Tik desnoods in de commandline "IPCONFIG" om 'm te zien. Dus je INTERNE IP.
  • OUTSIDE IP = 0.0.0.0 --
    voor je router dus domweg het IP-adres dat hij krijgt toegewezen via je ISP
  • INSIDE & OUTSIDE PORT
    = de poort waar Azureus op wil gaan werken, 6881 dus.

Er zijn verschillende site's die je "outside"-ipadres kunnen aageven, bijvoorbeeld mijnip.nl

Dus het ipadres wat je bij mijnip.nl krijgt, moet dus in plaats van 0.0.0.0.

Laatst gewijzigd op 05-11-2004 om 19:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten