Hey,
Vroeger (vanaf het 1ste jaar middelbaar(België), dus toen ik 12-13 jaar oud was) had ik ook enorm veel angst om voor de klas te spreken. Ik werd knalrood, begon heel snel te praten, vergat de helft en had constant het gevoel alsof ik zou stikken. Al van het eerste lesuur was ik doodzenuwachtig voor een spreekbeurt die ik het laatste uur moest geven.
Toen ik in het vierde jaar zat, besloot ik om die angst te overwinnen, en met de hulp van mijn leerkracht Nederlands is me dat ook gelukt. Mijn oplossing: voordrachtwedstrijd! Dat is een wedstrijd waarin je een gedicht en een tekst van 3 tot 5 minuten expressief moet voordragen, d.i. niet te snel, met de juiste intonatie en gelaatsuitdrukking enz... De eerste keer dat ik eraan meedeed was ik al dagen op voorhand bloednerveus, en werd ik ook laatste in mijn categorie, maar ik had echt iets bijgeleerd: Ik kreeg minder stress om iets voor de klas te brengen, praatte gecontroleerder enz..
Het jaar daarop had ik al iets meer vertrouwen, en werd ik vierde, en het laatste jaar was ik zelfs derde!!!
In het laatste (6de) jaar van de middelbare school moetsen wij voor Nederlands vrij veel voor de klas doen: een redevoering, een gedicht voordragen, een volledige bespreking van een schrijver (in groep) en een spreekbeurt.
De meesten van mijn klasgenoten werden daar telkens heel zenuwachtig voor, maar ik was de rust zelve, moest de rest van de groep kalmeren, en het woord voeren tijdens de bespreking.
Ik kan je vertellen, die voordrachtwedstrijden hebben mij echt enorm veel geholpen. Ik ben nooit meer zenuwachtig, want ik weet dat als ik iets goed voorbereid heb, ik het zeker ga kunnen.
Ik raad je aan om dit ook eens te proberen. In het begin is het heel moeilijk, maar je overwint je angsten echt!
Groetjes,
An,
xxx.
|