Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2002, 18:02
Lieke666
Lieke666 is offline
Ik weet niet of het hier moet, maar ik heb dus best wel een probleem. Ik zit in de vierde, tweede fase dus en we moeten best veel voor de klas presenteren. Tot nu toe moesten ik het samen doen of deed iemand anders het.
Maar vandaag had ik een referaat voor nederlands (een betoog) ik had het goed voorbereid en kende het heel goed.
Maar toen ik eenmaal begonnen was, was ik het helemaal vergeten. Ik klapte helemaal dicht, begon helemaal te bibberen en kreeg allemaal zwarte vlekken voor mn ogen. Mn vriendin zei dat ik ook helemaal wit was weggetrokken. Ik was heel veel vergeten en mede daardoor was het te kort. Ik heb een 5 gekregen (niemand haalt er normaal een onvoldoende voor).
Maar voordat ik het referaat moest houden was ik al best gespannen. Toen kon ik me nog wel rustig houden door goed naar mn buik te halen, maar het lukte daarna helemaal niet.
Het is niet zo dat ik verlegen ben ofzo, juist absoluut niet. Maar dit lukte echt niet.
Heeft iemand dit, en vooral tips om ervan af te komen, want dit soort dingen komen nog veel vaker en tellen zwaar.
Oud 16-05-2002, 18:18
FlyingPinguin
FlyingPinguin is offline
ik heb er ook erg veel last van, faalangst. Ik ben absoluut niet verlegen, maar ik ben ook behoorlijk onderuit gegaan met mijn betoog nederlands. (enige voordeel, mijn klas gaf de cijfers, dus die van de leraar telde nouwelijks mee.)
Maargoed, tips, door je buik ademhalen, rustig proberen te blijven (is op dat moment erg moeilijk, weet ik) en even bedenken hoe erg het nou helemaal is. (als je dan tot de conclusie komt dat het een vreselijke ramp is heb je aan deze tip niet veel, maar toch, de wereld vergaat niet bij 1 onvoldoende.)
Verder zou ik je leraar van te voren inlichten, dan kan hij/zij er rekening mee houden.
Als je er vaker heel veel last van heb kan je faalangsttrainingen nemen, moet je even aan je mentor ofzo vragen waar dat kan.
Oud 17-05-2002, 11:18
AnSerbruyns
AnSerbruyns is offline
Hey,

Vroeger (vanaf het 1ste jaar middelbaar(België), dus toen ik 12-13 jaar oud was) had ik ook enorm veel angst om voor de klas te spreken. Ik werd knalrood, begon heel snel te praten, vergat de helft en had constant het gevoel alsof ik zou stikken. Al van het eerste lesuur was ik doodzenuwachtig voor een spreekbeurt die ik het laatste uur moest geven.
Toen ik in het vierde jaar zat, besloot ik om die angst te overwinnen, en met de hulp van mijn leerkracht Nederlands is me dat ook gelukt. Mijn oplossing: voordrachtwedstrijd! Dat is een wedstrijd waarin je een gedicht en een tekst van 3 tot 5 minuten expressief moet voordragen, d.i. niet te snel, met de juiste intonatie en gelaatsuitdrukking enz... De eerste keer dat ik eraan meedeed was ik al dagen op voorhand bloednerveus, en werd ik ook laatste in mijn categorie, maar ik had echt iets bijgeleerd: Ik kreeg minder stress om iets voor de klas te brengen, praatte gecontroleerder enz..
Het jaar daarop had ik al iets meer vertrouwen, en werd ik vierde, en het laatste jaar was ik zelfs derde!!!
In het laatste (6de) jaar van de middelbare school moetsen wij voor Nederlands vrij veel voor de klas doen: een redevoering, een gedicht voordragen, een volledige bespreking van een schrijver (in groep) en een spreekbeurt.
De meesten van mijn klasgenoten werden daar telkens heel zenuwachtig voor, maar ik was de rust zelve, moest de rest van de groep kalmeren, en het woord voeren tijdens de bespreking.
Ik kan je vertellen, die voordrachtwedstrijden hebben mij echt enorm veel geholpen. Ik ben nooit meer zenuwachtig, want ik weet dat als ik iets goed voorbereid heb, ik het zeker ga kunnen.
Ik raad je aan om dit ook eens te proberen. In het begin is het heel moeilijk, maar je overwint je angsten echt!

Groetjes,

An,
xxx.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 10:00
Verwijderd
Ja, betoog in de vierde is verschrikkelijk, been there done that. Ik was te zenuwachtig (was 7e uur, uren daarvoor niks gedaan), maar toch is het goed gedaan. Mijn tips:
- Zorg dat het onderwerp je interesseert. Dan kun je er ook met passie over vertellen.
- Zorg voor een grondige voorbereiding. Graaf je diep in het onderwerp en zorg dat je veel kunt vertellen. Weten dat je in het onderwerp thuis bent, vermindert de spanning.
- Als je een minimum aantal minuten moet praten, zorg dan dat je een paar minuten meer hebt. Als je bv 5 minuten moet praten, maak dan een betoog van 8 minuten. Door stress heb je namelijk de neiging sneller te gaan praten.
- Oefen vaak. Door te oefenen krijg je een beetje routine en weet je waar de knelpunten liggen.
- Als het mag, maak dan gebruik van foto's, sheets en dergelijke. Zo hoef je niet al te veel te praten, maar krijg je toch tijd vol. Bovendien laat het zien dat je er werk van hebt gemaakt en hou je de aandacht van de klas een beetje vast.
- Als je tijdens de spreekbeurt merkt dat je te snel praat of dat je het niet volhoudt, maak dan de zin af en stop dan even. doe je ogen dicht en haal een keer rustig en diep adem. Het ziet er niet geweldig uit, maar het werkt wel. Je kunt dan weer rustig verder.
- Meld vantevoren aan je leraar dat je ontzettend zenuwachtig bent, hij/zij kan daar dan rekening mee houden.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 13:43
Lateralus
Lateralus is offline
wat mensen hierboven al gezegd hebben.....

en kijk je klasgenoten/leraar niet in de ogen aan. dat leidt af, en je kan, zeker als je zenuwachtig bent, nog wel eens schrikken van alle mensen die naar je kijken. kijk naar de neus of het voorhoofd van mensen, dan lijkt het net alsof je ze aankijkt, en dus krijg je de volle punten voor het onderdeel "houdt de spreker contact met het publiek?" terwijl je dat eigenlijk niet doet.

suc6 verder!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten