Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2004, 13:46
mimima
mimima is offline
Ik hoor en lees vaak dat melk erg gezond is.
Ik probeer het daarom ook te drinken maar als ik het drink moet ik ervan kokhalzen kortom ik vind het smerig.
Ik drink wel van die yoghurt drinks zoals vitamel, milk & fruit , maar is dat wel melkvervangend?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:48
Mara
Mara is offline
Lijkt mij wel. Er zit melk in, alleen is er wat fruit o.i.d. aan toegevoegd. Mij lijkt het een goede vervanger hoor
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:49
mimima
mimima is offline
ooh okey want dat vind ik wel weer te drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:54
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Hmm melk bestaat voornamelijk uit eiwit, iets vet, en lactose ( melksuiker )

Yoghurt drinks zijn aangevuld met dextrose, ofwel druivensuiker. Het vetgehalte is meestal gelijk aan melk maar het eiwitgehalte beduidend lager.
Bovendien is dextrose een boosdoener voor je bloedsuiker spiegel, wat dus in combinatie met de geleverde vetten eerder zal zorgen voor de opslag van lichaamsvet dan melk.

Immers, lactose en fructose zijn de suikers die het lichaam als leverglycogeen opslaat en die derhalve een zeer geringe invloed hebben op het bloedsuiker, waardoor de kans op vetopslag veel kleiner is dan bij een enkelvoudig glucose molecuul als dextrose.

Dus kortweg, nee, dat soort drinks zijn niet geschikt als melkvervanger. En voor de gezondheid eet je beter een echt stuk fruit want er zijn net zoveel negatieve gezondheids effecten aan verbonden als positieve.

Dat de producent je anders probeert te laten denken heet marketing technisch gebruik van onwetendheid.

*uitgebreid verhaal weer hehe*
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:58
mimima
mimima is offline
oh dat is wel jammer dan
had zoiets al in gedachte vandaar dat ik het vroeg
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:59
Mara
Mara is offline
Citaat:
mimima schreef op 30-08-2004 @ 14:58 :
oh dat is wel jammer dan
had zoiets al in gedachte vandaar dat ik het vroeg
Ben je op dieet?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:00
mimima
mimima is offline
maar is het dan erg als ik geen melk drink zeg maar voor de gezondheid?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:02
Mara
Mara is offline
Ik denk dat je de stoffen wel nodig hebt, als calcium. Je zou 't misschien kunnen vervangen door andere zuivelproducten. Magere yoghurt, kwark, 20+ kaas.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:03
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Tuurlijk niet. Waarom zou melk gezond zijn, omdat het veel eiwit en calcium levert ? Dat kun je ook wel ergens anders uithalen. Water bevat veel calcium, en er zijn legio eiwitrijke producten. Hoewel melk een trage eiwit afgifte creëert door de vertragende werking van fruitsuiker en omdat het een casseïne-eiwit is.

Maar, je bent toch niet op dieet ? Maak je niet zo druk om die melk, er zijn genoeg andere producten om gezond te zijn wanneer je geen melk lust.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:04
Verwijderd
Melk is helemaal niet zo goed voor je, de calcium die er in zit neem je nauwelijks op. Je kan dus veel beter andere dingen nemen waaruit je wel je calcium haalt.

(Mijn moeder zegt altijd maar dat melk bedoeld is voor kalven, helemaal niet voor mensen. Het enige nut van melk voor mensen is calcium (wat je er dus nauwelijks uit kan halen) en eiwitten, die zitten overal in.)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:07
mimima
mimima is offline
thnx voor de reacties allemaal , dan weet ik genoeg!
nee ik ben niet op dieet ofzo wil gewoon gezond (proberen) te eten.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:08
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-08-2004 @ 15:04 :
Melk is helemaal niet zo goed voor je, de calcium die er in zit neem je nauwelijks op. Je kan dus veel beter andere dingen nemen waaruit je wel je calcium haalt.

(Mijn moeder zegt altijd maar dat melk bedoeld is voor kalven, helemaal niet voor mensen. Het enige nut van melk voor mensen is calcium (wat je er dus nauwelijks uit kan halen) en eiwitten, die zitten overal in.)
Mwa dat vind ik ook weer wat overtrokken, het is niet ongezond ofzo. Wanneer je geen lactose intollerantie hebt is het een redelijk goede voedingsbron.

Hoewel http://www.soya.be/nl/voedingswaarden-van-sojamelk.php sojamelk gezonder is.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:09
mimima
mimima is offline
Nu ik toch vragen aan het stellen bent van waar kan ik allemaal calcium halen (misschien een domme vraag)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:11
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
mimima schreef op 30-08-2004 @ 15:09 :
Nu ik toch vragen aan het stellen bent van waar kan ik allemaal calcium halen (misschien een domme vraag)
Belangrijkste producten zijn ( onbewerkte ) zuivel, melk, kwark, magere yoghurt dus. Maar dat lust jij al niet

Yoghurt drinks ook wel maar ik zei net al dat dat meer rottigheid levert dan dat je er voordeel van hebt. Verder zit kraanwater boordevol calcium en kun je eventueel een mineralen preparaat slikken.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:23
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 30-08-2004 @ 15:08 :
Mwa dat vind ik ook weer wat overtrokken, het is niet ongezond ofzo. Wanneer je geen lactose intollerantie hebt is het een redelijk goede voedingsbron.

Hoewel http://www.soya.be/nl/voedingswaarden-van-sojamelk.php sojamelk gezonder is.
Ze zegt ook niet dat het ongezond is, ze zegt alleen dat het overbodig is. Vroeger werd altijd maar gezegd dat je melk moest drinken omdat het zo gezond was, dat is dus helemaal niet waar. (Ze drinkt nu zelf sojamelk ipv koeienmelk )
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:34
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
JIJ zei dat het amper toegevoegde waarde had qua gezondheid. Maja dat is idd een maatschappelijk kwaaltje om jonge kinderen aan te preken dat dat gezond is. Maar dat is wel met meer dingen, bijv dat eieren ONgezond zouden zijn !

Overigens, wat kost die sojamelk, en smaakt dat ook nog een beetje ?
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:54
Verwijderd
"melk is gezond voor elk" is echt een slogan die nergens op slaat.

Wat helaas vaak wordt vergeten is dat er ook negatieve kanten aan melk zijn. De media en reclames beweren wel vaak van 'melk de witte motor' en 'vraag maar aan je oma, die heeft nu broze botten.'

Toch is er bewezen dat melk lang niet altijd goed is.

Melk is bedoeld voor kalveren die in twee jaar van 40 tot 900 kilo groeien. Dus een kalf verdubbelt zijn gewicht in 50 dagen. Kun je nagaan dat het eigenlijk veel te veel 'goede stoffen' bevat voor mensen.

Calcium in koemelk is verbonden aan Caseïne. Mensen hebben nogal moeite met de stof caseïne. Door die stof is het calcium namelijk moeilijk uit de melk te halen. Ook veroorzaakt het slijm op onze maagwand waardoor wij een hoop voedingsstoffen minder goed, en soms helemaal niet meer, kunnen opnemen. De stof veroorzaakt ook een probleem met de slijmvliezen.

Mensen nemen na hun derde levensjaar eigenlijk helemaal geen calcium meer op uit koemelk. Ook de enzymen die caseïne moeten afbreken zijn dan niet meer actief.

Melk onttrekt dus juist calcium uit ons lichaam...

Ik eet geen vlees en drink geen melk en toch ben ik gezond dus overweeg nog eens waarom je tegen heug en meug melk moet drinken, en geloof niet klakkeloos wat de maatschappij beweert!

Links naar pagina's om nog eens door te lezen:

http://www.veganisme.non-profit.nl/info/viv_002.htm
http://www.notmilk.com/
http://utopia.knoware.nl/users/wwits...len/melk1.html
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:55
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 30-08-2004 @ 15:34 :
JIJ zei dat het amper toegevoegde waarde had qua gezondheid. Maja dat is idd een maatschappelijk kwaaltje om jonge kinderen aan te preken dat dat gezond is. Maar dat is wel met meer dingen, bijv dat eieren ONgezond zouden zijn !

Overigens, wat kost die sojamelk, en smaakt dat ook nog een beetje ?
Ik zei anders ook niet dat het ongezond is, alleen wordt altijd maar gezegd dat het zo gezond is en dat je twee koppen melk per dag moet. Dat is dus helemaal niet waar. Zo goed als ze beweren dat melk is, is het helemaal niet.

Sojamelk wordt steeds betaalbaarder, maar 't is nog steeds wel duur. Geen idee hoe duur eigenlijk. 't Smaakt best lekker Beetje waterig, maar dat is niet vies
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:59
mimima
mimima is offline
ja ik wil ook wel proberen mijn moeder zegt dat sojamelk bijna geen smaak heeft
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:03
Verwijderd
Citaat:
mimima schreef op 30-08-2004 @ 15:09 :
Nu ik toch vragen aan het stellen bent van waar kan ik allemaal calcium halen (misschien een domme vraag)
Bijna overal in. Voorbeeld:

1 plak kaas: 160 mg

1 snee volkorenbrood: 10 mg

1 grote lepel gekookte groente: 25 mg (volgens mij vooral in broccoli)

1 grote lepel bruine bonen: 20 mg

20 gram gemengde noten: 15 mg

Ik denk dat, als je gevarieerd genoeg eet, je je niet zo druk hoeft te maken over calciumgebrek.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:14
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
bugge schreef op 30-08-2004 @ 15:54 :
knip
Klopt wel, maar dat proces is lactose intollerantie, komt vooral voor bij negroide mensen, volkeren die van oorsprong dus in hun leefgebied geen melk(producten) nuttigen. In westerse landen hebben maar heel weinig mensen deze aandoening. ( hoewel velen claimen om die te hebben )

Het is niet zozeer de casseïne allergie maar de lactose, waarom, doordat het lichaam te weinig lactase heeft, enzymen die de lactose bewerken. Dan krijg je genoemde problemen.

Casseïne kan ook los worden gekoppeld van melksuiker, zoals in een proteine supplement op casseïne basis.

*if I'm wrong, you may shoot me*
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:35
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Als je geen yoghurt lust, moet je er een een scheutje (light) limonadesiroop doorheen doen. Best lekker hoor.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 30-08-2004 @ 16:35 :
Als je geen yoghurt lust, moet je er een een scheutje (light) limonadesiroop doorheen doen. Best lekker hoor.
je kunt er ook hagelslag of suiker in doen, zoetstoffen heb je toch ook nodig
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:52
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
OF melk gezond is of juist niet is inderdaad al lange tijd onderwerp van discussie geweest.

Als je het niet lekker vind (of zelfs niet verdraagt) zou ik zeker iets anders nemen waar ook Calcium en eiwitten inzitten.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 08:16
*Finding*Niki*
Avatar van *Finding*Niki*
*Finding*Niki* is offline
Hee heej,
ikheb altijd gehoord,gelezen en geleerd dat melk juist NIET gezond is!!! ik heb het danook NOOIt gedronken!
ben opgegroeid met sojamelk! en die heeft JUIst wel heel veel smaak!! mar zelf drink ik het liefst ook iets van optimel ofzo.
Melk is anno 2004 kwa kwaliteit slecht en ongezond! de melk komt van koeien,die volzitten met hormonen en andere zooi, die heel de dag gewoon in eenhokje staan,kan ik me niet voorstellen dat die melk dan gezond is! daarnaast...
Het is helemaal niet natuurlijk om nog melk te (blijven) drinken al sje geen Baby/kindje meer bent, heb jij ooit un koe of volwassenhond melk zien drinken?! nee, alleen als puppy/kalfje drinken ze melk, zo hoort het ook eigenlijk bij de mens te zijn!

de lekkerste soja drink is trouwens te koop bij de albert Heijn, in de natuurvoedingswinkels heb je ook sojadrink maar die smaakt idd net iets minder zoet/vol, suc6 ermee! xx
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 08:22
Verwijderd
Sojamelk vind ik echt zo ontzettend verschrikkelijk ranzig om gewoon te drinken.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 08:43
Middlefinger1
Avatar van Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
*Finding*Niki* schreef op 08-09-2004 @ 09:16 :
Hee heej,
ikheb altijd gehoord,gelezen en geleerd dat melk juist NIET gezond is!!! ik heb het danook NOOIt gedronken!
ben opgegroeid met sojamelk! en die heeft JUIst wel heel veel smaak!! mar zelf drink ik het liefst ook iets van optimel ofzo.
Melk is anno 2004 kwa kwaliteit slecht en ongezond! de melk komt van koeien,die volzitten met hormonen en andere zooi, die heel de dag gewoon in eenhokje staan,kan ik me niet voorstellen dat die melk dan gezond is! daarnaast...
Het is helemaal niet natuurlijk om nog melk te (blijven) drinken al sje geen Baby/kindje meer bent, heb jij ooit un koe of volwassenhond melk zien drinken?! nee, alleen als puppy/kalfje drinken ze melk, zo hoort het ook eigenlijk bij de mens te zijn!

de lekkerste soja drink is trouwens te koop bij de albert Heijn, in de natuurvoedingswinkels heb je ook sojadrink maar die smaakt idd net iets minder zoet/vol, suc6 ermee! xx
Heey heey... wat een domme reactie, volgens mij baseer jij alles op van horen zeggen en zelf oordelen. Degene die echt wat over melk willen weten hebben erg weinig aan jou verzinsel over melk, omdat het kant nog wal slaat.
__________________
Nee, ik spreek geen alto !!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 09:31
bracelance
Avatar van bracelance
bracelance is offline
milk en fruit....nee daar zit geen melk ik....
__________________
Van een writersblock heb ik nooit last gehad, volgens mijn vrienden komt dat omdat ik nog van een hoopje stront een taartje kan maken...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 13:40
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
*Finding*Niki* schreef op 08-09-2004 @ 09:16 :
Hee heej,
ikheb altijd gehoord,gelezen en geleerd dat melk juist NIET gezond is!!! ik heb het danook NOOIt gedronken!
ben opgegroeid met sojamelk! en die heeft JUIst wel heel veel smaak!! mar zelf drink ik het liefst ook iets van optimel ofzo.
Melk is anno 2004 kwa kwaliteit slecht en ongezond! de melk komt van koeien,die volzitten met hormonen en andere zooi, die heel de dag gewoon in eenhokje staan,kan ik me niet voorstellen dat die melk dan gezond is! daarnaast...
Het is helemaal niet natuurlijk om nog melk te (blijven) drinken al sje geen Baby/kindje meer bent, heb jij ooit un koe of volwassenhond melk zien drinken?! nee, alleen als puppy/kalfje drinken ze melk, zo hoort het ook eigenlijk bij de mens te zijn!

de lekkerste soja drink is trouwens te koop bij de albert Heijn, in de natuurvoedingswinkels heb je ook sojadrink maar die smaakt idd net iets minder zoet/vol, suc6 ermee! xx
Muhaha, nee. Die kotelet/biefstuk/gehaktbal die jij eet, die zit niet vol hormonen zeker. Fact is dat melk steeds opnieuw geproduceerd word en spiercellen niet, vlees bevat dus meer hormonen dan melk.

Of neem nou brood. Een tarwe plant bestaat ook niet om de mens van voedsel te voorzien, die produceerd enkel zaad om zichzelf voort te planten. En zo kun je nog wel legio mogelijkheden opnoemen.

Melkeiwit ( of wel casseïne ) is slecht en niet lichaamseigen. Het moet in het lichaam eerst worden afgebroken. Goh, is dat niet met alle eiwitsoorten zo ? Al nam je hapjes uit je been, 100% lichaamseigen, dan nog zou dat eerst worden afgebroken tot losse aminozuur moleculen alvorens het in de vrije aminozuurpoel tot ketens word gecombineerd om dan op de benodigde plaatsen in het lichaam te worden ingebouwd.

Melk eiwit is nochtans een van de beste niet-synthetisch bewerkte natuurlijke eiwitbronnen die na hele kippen eieren op de ranglijst staat qua aminozuur capaciteit. Soja daarentegen staat bijna op de laatste plaats, nog maar net boven de incomplete plantaardige eiwitten...

Lactose, melksuiker, is een stof waar mensen niet tegen kunnen. Ten dele waar, maar dat treft voornamelijk de mensen die te weinig lactase produceren, het enzym dat lactose afbreekt. Je bent daar dus echt allergisch voor ( wat overigens per etnische groep kan verschillen ) maar het ligt verder niet aan de melk die voor mensen onverdraagbaar zou zijn. Een gezond mens produceert meer dan genoeg lactase.

Wat hebben we nog meer. Melk laat een slijmlaag achter in de ingewanden zodat de voedingsstoffen niet eens worden opgenomen. Correct, bij het drinken van melk vormt zich idd een slijmlaag in de mond die het slikken wat onprettig kan maken. Echter eenmaal in de maag zal de melk door toedoen van maagzuur uit een vlokken en geld ook deze theorie niet meer, de voedingsstoffen worden eenmaal in de darmen gewoon opgenomen zoals het hoort.

Melkproducten als yoghurt/kwark etc hebben deze vervelende eigenschap trouwens helemaal niet.

Laatste argument, melk is baggervet en niet verteerbaar voor mensen, alleen voor kalveren. Uiteraard, komen we weer bij punt nr 1. Melk recht van onder de koe uit is idd slecht, los van het feit dat zo'n koe je wel eens een trap voor je kop kan geven, wat nog veel ongezonder is. Daarom word die melk ook eerst bewerkt in fabrieken voor het geschikt is voor menselijke consumptie. Net als brood immers, een tarwe stengel valt ook niet rauw van het veld te eten.

En, last but not least. In jou theorie met honden en weet ik veel wat voor beesten... katten horen dan dus ook geen koe melk te drinken. Waarom gaat het liedje dan "poesje mauw, ik heb lekkere melk voor jou" das zeker speciale poezenmelk ?
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 08-09-2004 om 13:46.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 17:44
*Finding*Niki*
Avatar van *Finding*Niki*
*Finding*Niki* is offline
Bel een dierenarts&vraag of je poes melk mag! het antwoord is NEE! poezen krijgen darmkrampen ervan en het is niet goed voor ze! en mijn mening is Gebasseerd op geneeskundige informatie!
en heus niet zelf verzonnen, alleen die boeren willen hun melk graag kwijt&dat er geld binnekomt dus: gaat heel die reklame wereld aan de slag om melk goed naar voren te brengen als Het onmisbare gezondheids drankje! wat dus bullshit is!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 17:55
Verwijderd
Citaat:
*Finding*Niki* schreef op 08-09-2004 @ 18:44 :
Bel een dierenarts&vraag of je poes melk mag! het antwoord is NEE! poezen krijgen darmkrampen ervan en het is niet goed voor ze! en mijn mening is Gebasseerd op geneeskundige informatie!
Ik heb nooit geweten dat mensen katten zijn? Het gaat hier over mensen, niet over katten, lmd.

Bel een huisarts en vraag of JIJ of welk ander mens melk mag. Dat lijkt me handiger. Jouw mening is kennelijk gebaseerd op 'geneeskundige informatie' mbt dieren. Anders ben ik erg benieuwd naar een onderbouwing met wetenschappelijke bronnen. En dan natuurlijk wel bronnen die betrekking hebben op mensen en niet op katten. Het spijsverteringsstelsel van katten is niet te vergelijken met dat van de mens.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 18:42
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Lust je ook geen karnemelk? Want daar ben ik op over gegaan, ik lust ook geen melk. In karnemelk zit ook minder vet.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dat beetje calcium dat in melk zit nodig is om de melk die je gedronken hebt te helpen verteren. Er blijft nauwelijks iets van over. Je kunt je calcium beter uit donker brood halen of andere graanproducten.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 18:42
Verwijderd
Melk is gewoon niet goed voor elk. Punt.

En als je melk voor het calcium drinkt, dan kun je beter meer broccoli eten, want je calciumopname is hierbij veel hoger.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 20:25
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Tja de discussie is of melk óngezond is. En zolang je geen afwijkingen hebt in je spijsverteringssysteem, reeds genoemde lactose intollerantie, dan is dat dus niet zo.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 01:12
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/ma...len/melk1.html
http://www.rudolfdewit.com/melk.html
http://www.mbog.nl/Patienteninfo/Con...OG%20Beunk.pdf

En ga zo maar door.
Melk is in ieder geval niét gezond. M.a.w., het heeft helaas meer negatieve dan positieve uitwerkingen.

De enige reden waarom veel mensen zelfs nú nog denken dat melk gezond is, komt omdat er in de jaren '30 een enorm melkoverschot was, reclamemakers kregen de opdracht om deze melk te adverteren, om het zo te kunnen verkopen. Geld was dus het motief. Niet dat het gezond is. Misschien is dat wel de meest succesvolle reclamecampagne ooit, want het leeuwendeel van de mensen denkt nog steeds dat het gezond is.

Maar men kan hoog of laag springen, melk blijft niet gezond.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 06:43
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Citaat:
p-chez schreef op 09-09-2004 @ 02:12 :
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/ma...len/melk1.html
http://www.rudolfdewit.com/melk.html
http://www.mbog.nl/Patienteninfo/Con...OG%20Beunk.pdf

En ga zo maar door.
Melk is in ieder geval niét gezond. M.a.w., het heeft helaas meer negatieve dan positieve uitwerkingen.

De enige reden waarom veel mensen zelfs nú nog denken dat melk gezond is, komt omdat er in de jaren '30 een enorm melkoverschot was, reclamemakers kregen de opdracht om deze melk te adverteren, om het zo te kunnen verkopen. Geld was dus het motief. Niet dat het gezond is. Misschien is dat wel de meest succesvolle reclamecampagne ooit, want het leeuwendeel van de mensen denkt nog steeds dat het gezond is.

Maar men kan hoog of laag springen, melk blijft niet gezond.
Wat een bullshit sites

Maar melk heeft idd ongezonde dingen hoor
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Maarten schreef op 09-09-2004 @ 07:43 :
Wat een bullshit sites
explain?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 09:02
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
p-chez schreef op 09-09-2004 @ 02:12 :
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/ma...len/melk1.html
http://www.rudolfdewit.com/melk.html
http://www.mbog.nl/Patienteninfo/Con...OG%20Beunk.pdf

En ga zo maar door.
Melk is in ieder geval niét gezond. M.a.w., het heeft helaas meer negatieve dan positieve uitwerkingen.

De enige reden waarom veel mensen zelfs nú nog denken dat melk gezond is, komt omdat er in de jaren '30 een enorm melkoverschot was, reclamemakers kregen de opdracht om deze melk te adverteren, om het zo te kunnen verkopen. Geld was dus het motief. Niet dat het gezond is. Misschien is dat wel de meest succesvolle reclamecampagne ooit, want het leeuwendeel van de mensen denkt nog steeds dat het gezond is.

Maar men kan hoog of laag springen, melk blijft niet gezond.
Lees je nou niet ?

Professor Defares vindt slijmvorming door melk nog niet wetenschappelijk aangetoond. Hij stelt dat melk een bron is van eiwit en calcium en helaas vet. Overmatige consumptie van eiwit leidt, volgens Defares, tot extra calciumverlies via de nieren. Dat betekent dat je nog meer calcium nodig hebt om een goede botopbouw te handhaven. Meer melk helpt hier niet, dat is, vanwege de eiwitten in melk, een vicieuze cirkel.

Had ik niet al een stuk gepost over melk eiwit ?

Melkproducten bevatten lichaamsvreemde eiwitten die eerst door het lichaam moeten worden omgezet naar lichaamseigen eiwitten. Het enzym, lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt. Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase zal bij grote consumptie van melkproducten tot problemen leiden. Melkproducten kunnen een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben.

Dit is ontzettende dikke bull ! Die slijmlaag klopt, maar zodra het goedje eenmaal in de maag komt blijft daar niks van over. Melk vlokt namelijk uit.. In de maag vind onder invloed van zoutzuur en het enzym pepsine een denatureringsproces plaats. Ma.w. : de structuur van de eiwitten veranderd, ( zoals altijd ) de melk vlokt uit. Tegen de tijd dat het in de dunne darm aan komt is dat proces zo ver gevorderd dat er van de losse moleculen geen slijmlaag meer kan ontstaan.

En het st aat er btw al "het ONTBREKEN van het enzym lactase" normale gezonde mensen produceren dat meer dan voldoende.

Over de omzetting van "lichaamsvreemde eiwitten" had ik net al gepost. Als je dat nog geloofd moet je je echt eens verdiepen in dit soort dingen.

Dat melk vet is klopt ook, dus, drink magere melk. Das niet vet.

Wat betreft calcium in melk, idd, een óvermaat aan calcium word door de nieren uitgescheiden. Osteoporose krijg je toch als je eenmaal je 30e voorbij bent al drink je 100 liter melk. En idd, calcium en magnesium hebben een antagonistische werking. Bij te weinig magnesium ontstaat idd het risico op spierkrampen. Let idd wel dat anorganische bronnen met magnesium e.d. idd onvolledig verwerkt worden, een dierlijke aminozuurbron is idd beter.

Wat betreft de botmassa, het in stand houden van gezonde botten is meerendeels afhankelijk van een voldoende consumptie van vitamine D ipv enkel calcium.

De koemelk allergie die je noemde, waardoor migraine, bronchities etc ontstaat, komt voor bij 2 tot 5% van de zuigelingen, dat noemen we een kinderziekte. ( we spreken hier even niet over de lactose intollerantie, dat is een veelal etnische aandoening ) Blijkt ook weer dat deze zuigelingen ook slecht reageren op ei-eiwit, pinda's soja, vis, etc. Na een aangepast dieet waarmee het lichaam went groeit de jongeling vanzelf over de allergie heen.
Dit soort allergiën komt bij niet-melk-drinkers net zo vaak voor en word dan maar toegeschreven aan huismijt, pollen, etc.

Voor de rest, lees mijn eerdere post. Ben je nog immer niet overtuigd en voel je nog altijd behoefte om dat wel te raken ? Roep dan maar dan zal ik me straks wel de tijd af doen om de achtergronden geheel te verklaren.

Btw geven die artikelen van jou, als je goed leest, ook AFWIJKENDE situaties op. ALS je deze allergie hebt of deze afwijking, dán is melk mogelijk slecht.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 09:04
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
bugge schreef op 09-09-2004 @ 09:49 :
explain?
Als je een beetje wetenschappelijke biologie kunt volgen en je engels redelijk is. En je vooral objectief kunt lezen zonder vooroordelen, zou je je kunnen registreren bij pubmed. Zoek daar maar eens alle studies over melk en eiwit etc op.

Whats next ? De aloude bewering dat eieren slecht zijn en je maar 1 ei per week mag eten ivm vet en cholesterol ?
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 09:20
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
fucking stoere meneer.......welke studie doe jij?
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 10:58
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 08-09-2004 @ 14:40 :
Waarom gaat het liedje dan "poesje mauw, ik heb lekkere melk voor jou" das zeker speciale poezenmelk ?
Misschien omdat dat een kinderliedje is . Als je in een dierenwinkel melk voor je kat gaat kopen, is dat inderdaad speciale kattenmelk waar geen lactose in zit . Daar kunnen katten namelijk heel slecht tegen, net zoals trouwens elk volwassen exemplaar van elke andere diersoort. Vroeger werd er inderdaad gewone melk aan katten gegeven, dit was in de tijd dat men nog niet wist dat het slecht voor ze was. Waarschijnlijk stamt het kinderliedje ook nog uit die tijd?!

Je argument dat de lactose-intolerantie meer een etnisch probleem is, is gedeeltelijk waar. Er zijn inderdaad bevolkinsgroepen (Aziatische?) die voor 80% of meer lactose-intolerant zijn. (ik heb dat een keer in de Elsevier gelezen, ik weet niet meer precies over welke bevolkingsgroepen het ging en wat de precieze percentages waren). Maar hoe verklaar je dan dat lactose-intolerantie hier in de westerse wereld óók steeds vaker voorkomt? En je argument dat meer mensen maar zéggen dat ze hebben slaat ook kant nog wal, een lactose-intolerantie wordt echt niet zomaar vastgesteld hoor! Dat het nu hier 'opeens' ook meer voorkomt, is waarschijnlijk omdat artsen vroeger ook niet wisten wat ze met die klachten aan moesten. Mijn moeder heeft er ook twintig jaar over gedaan voor ze eindelijk wist wat ze had.

Iedereen kan wel Findin Niki belachelijk gaan maken, maar ze heeft wel een punt met dat het onnatuurlijk is om als volwassen zoogdier melk te drinken. Melk is daar niet voor bedoeld, en dus ook niet noodzakelijk als voedselbron, mits je verder wel gezond eet.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 14:35
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 09-09-2004 @ 11:58 :
Misschien omdat dat een kinderliedje is . Als je in een dierenwinkel melk voor je kat gaat kopen, is dat inderdaad speciale kattenmelk waar geen lactose in zit . Daar kunnen katten namelijk heel slecht tegen, net zoals trouwens elk volwassen exemplaar van elke andere diersoort. Vroeger werd er inderdaad gewone melk aan katten gegeven, dit was in de tijd dat men nog niet wist dat het slecht voor ze was. Waarschijnlijk stamt het kinderliedje ook nog uit die tijd?!

Je argument dat de lactose-intolerantie meer een etnisch probleem is, is gedeeltelijk waar. Er zijn inderdaad bevolkinsgroepen (Aziatische?) die voor 80% of meer lactose-intolerant zijn. (ik heb dat een keer in de Elsevier gelezen, ik weet niet meer precies over welke bevolkingsgroepen het ging en wat de precieze percentages waren). Maar hoe verklaar je dan dat lactose-intolerantie hier in de westerse wereld óók steeds vaker voorkomt? En je argument dat meer mensen maar zéggen dat ze hebben slaat ook kant nog wal, een lactose-intolerantie wordt echt niet zomaar vastgesteld hoor! Dat het nu hier 'opeens' ook meer voorkomt, is waarschijnlijk omdat artsen vroeger ook niet wisten wat ze met die klachten aan moesten. Mijn moeder heeft er ook twintig jaar over gedaan voor ze eindelijk wist wat ze had.

Iedereen kan wel Findin Niki belachelijk gaan maken, maar ze heeft wel een punt met dat het onnatuurlijk is om als volwassen zoogdier melk te drinken. Melk is daar niet voor bedoeld, en dus ook niet noodzakelijk als voedselbron, mits je verder wel gezond eet.
Hmm ik maak haar niet met opzet belachelijk. Als ik niets had gezegd hadden we tussen welles nietes in blijven rommelen. Excuses dan.

Die intollerantie is bij mijn weten nog niet verder onderzocht of dat specifiek door melk komt of dat er meerdere factoren in mee spelen. Al heb je zeker gelijk dat het percentage lactose intollerante gevallen toe neemt. Een van de oorzaken waarin men dat zoekt is de steeds groter worden de interraciale mix. Nakomelingen uit verschillende etnische groeperingen etc.

Feit is wel dat de westerse mens sowieso een schromelijk verslechterde eetgewoonte heeft. Maar, wanneer het puur lactose intollerantie is en dus geen andere oorzaken betreft... hoe kan het dan dat al die mensen wel yoghurt, kwark, pudding, slagroom etc eten. In veel van die producten zit soms meer lactose dan in melk ?

Wat betreft dat het niet voor mensen bedoeld is... een koe in haar geheel is er ook niet voor bedoeld om door mensen te worden opgegeten ! Evenmin als een tarweplant daarvoor bedoeld is ! Dat vind ik bijna net zo'n incorrecte stelling als dat geblaat over casseïne.

Casseïne is een van de compleetste proteïnestructuren die de natuur bied en dus ook het best bruikbaar in een menselijk organisme.

Kijk ik wil niemand afzeiken ofzo, of zeggen dat melk supergezond is. Ik wil alleen bereiken dat mensen niet zo bevooroordeeld zijn en alles geloven wat er onderzocht word. Immers, het "ei-geel-onderzoek" heeft ook jarenlang de consumptie van eieren onder de duim gehouden omdat het slecht zou zijn en het nu is al enkele jaren het tegendeel bewezen en tóch blijven mensen in die mythe geloven.

Uiteraard heeft melk zn mindere kanten, dat is met vlees ook. En met soja ook. Men slaat door in het verketteren van melk op basis van incomplete test resultaten. Omdat de meeste mensen niet zo verdiept zijn in dit soort biologie krijg je zo angst aan gepraat en verliest men de realiteit & relativiteit uit het oog.



Citaat:
cookie16 schreef op 09-09-2004 @ 10:20 :
fucking stoere meneer.......welke studie doe jij?

Op basis van welke studie ik doe ga jij beoordelen of mijn posts inhoudelijk kloppen of niet ? Wanneer ik medische biologie zou studeren zou je me geloven, als ik metaaltechnicus was niet ?

Ik studeer psychologie, maar, als hobby/passie doe ik er wat voeding en fysiologie bij, alleen ligt in die sector niet zo'n verbreid carrière perspectief, dus hou ik het maar als hobby.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 09-09-2004 om 14:41.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 09-09-2004 @ 11:58 :
Iedereen kan wel Findin Niki belachelijk gaan maken, maar ze heeft wel een punt met dat het onnatuurlijk is om als volwassen zoogdier melk te drinken. Melk is daar niet voor bedoeld, en dus ook niet noodzakelijk als voedselbron, mits je verder wel gezond eet.
Dat is wat anders, of het wel of niet natuurlijk of noodzakelijk is. Zij komt met onbruikbare argumenten. Ze vergelijkt mensen met katten, enz. En dat vind ik idd onzin, een mens is een mens en een kat is een kat. Voor katten is melk erg slecht, voor een mens, voor zo ver ik weet, een heel stuk minder. Het zal niet goed zijn, maar daar overtuig je mij niet van door me aan te raden om een dierenarts op te bellen en te vragen of het goed is voor katten. Want ik voel me, helaas, nog steeds geen kat of ook maar iets wat in die richting komt.

En ter informatie: zelf drink ik amper/geen melk en dergelijke, wees gerust.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 17:08
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 30-08-2004 @ 15:03 :
Water bevat veel calcium
Ligt eraan waar in Nederland
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 16:16
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-09-2004 @ 15:35 :
Hmm ik maak haar niet met opzet belachelijk. Als ik niets had gezegd hadden we tussen welles nietes in blijven rommelen. Excuses dan.

Die intollerantie is bij mijn weten nog niet verder onderzocht of dat specifiek door melk komt of dat er meerdere factoren in mee spelen. Al heb je zeker gelijk dat het percentage lactose intollerante gevallen toe neemt. Een van de oorzaken waarin men dat zoekt is de steeds groter worden de interraciale mix. Nakomelingen uit verschillende etnische groeperingen etc.

Feit is wel dat de westerse mens sowieso een schromelijk verslechterde eetgewoonte heeft. Maar, wanneer het puur lactose intollerantie is en dus geen andere oorzaken betreft... hoe kan het dan dat al die mensen wel yoghurt, kwark, pudding, slagroom etc eten. In veel van die producten zit soms meer lactose dan in melk ?

Wat betreft dat het niet voor mensen bedoeld is... een koe in haar geheel is er ook niet voor bedoeld om door mensen te worden opgegeten ! Evenmin als een tarweplant daarvoor bedoeld is ! Dat vind ik bijna net zo'n incorrecte stelling als dat geblaat over casseïne.

Casseïne is een van de compleetste proteïnestructuren die de natuur bied en dus ook het best bruikbaar in een menselijk organisme.

Kijk ik wil niemand afzeiken ofzo, of zeggen dat melk supergezond is. Ik wil alleen bereiken dat mensen niet zo bevooroordeeld zijn en alles geloven wat er onderzocht word. Immers, het "ei-geel-onderzoek" heeft ook jarenlang de consumptie van eieren onder de duim gehouden omdat het slecht zou zijn en het nu is al enkele jaren het tegendeel bewezen en tóch blijven mensen in die mythe geloven.

Uiteraard heeft melk zn mindere kanten, dat is met vlees ook. En met soja ook. Men slaat door in het verketteren van melk op basis van incomplete test resultaten. Omdat de meeste mensen niet zo verdiept zijn in dit soort biologie krijg je zo angst aan gepraat en verliest men de realiteit & relativiteit uit het oog.






Op basis van welke studie ik doe ga jij beoordelen of mijn posts inhoudelijk kloppen of niet ? Wanneer ik medische biologie zou studeren zou je me geloven, als ik metaaltechnicus was niet ?

Ik studeer psychologie, maar, als hobby/passie doe ik er wat voeding en fysiologie bij, alleen ligt in die sector niet zo'n verbreid carrière perspectief, dus hou ik het maar als hobby.
helemaal niet..kvroeg het me gewoon af, tklonk wel slim of mag dat tegenwoordig niet meer.
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 16:17
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
[QUOTE]benchMarc schreef op 09-09-2004 @ 15:53 :
Van dit soort mensen kun jij nog iets leren, breezertje. [/QUOTE

en bedankt
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 16:55
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 10-09-2004 @ 17:16 :
helemaal niet..kvroeg het me gewoon af, tklonk wel slim of mag dat tegenwoordig niet meer.
Jawel hoor, dank voor het compliment

Maar het hád ook heel sarcastisch bedoeld kunnen zijn, tzou niet de eerste keer zijn.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 17:32
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
[QUOTE]cookie16 schreef op 10-09-2004 @ 17:17 :
Citaat:
benchMarc schreef op 09-09-2004 @ 15:53 :
Van dit soort mensen kun jij nog iets leren, breezertje. [/QUOTE

en bedankt
Komt door je "fucking stoer".... Misschien beetje langer nadenken over hoe je iets brengt
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:44
Poeki
Poeki is offline
In het magazine van Albert Heijn, de Allerhande zat een folder over zuivel. Er staat van alles over melk en wat het voor je doet in. Er zitten ook kortingsbonnen bij voor allerlei soorten zuivelproducten.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 18:29
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 10-09-2004 @ 18:32 :
Komt door je "fucking stoer".... Misschien beetje langer nadenken over hoe je iets brengt
zo noemt ie zichzelf...kwil m ook wel anders noemen
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Melk is slecht voor elk!
TechXP
92 07-06-2005 14:36
Lichaam & Gezondheid Melk slecht voor je ?
Sprinkle
2 06-06-2005 14:50
Lichaam & Gezondheid Melk is ongezond!
Hydrogen
55 08-05-2005 19:59
Eten & Drinken De mythes rond melk
770
10 08-05-2005 12:40
Eten & Drinken Melk.
Verwijderd
42 12-03-2003 13:07
Lichaam & Gezondheid Melk is gif
romy17
76 31-10-2002 15:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.