Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2004, 16:34
Verwijderd
Ik vraag het me toch af hoor... Zijn titels zo belangrijk? Ik zie zo vaak van, weet iemand een titel of weet iemand een betere titel?

Ik vind het ten eerste een beetje absurd om een buitenstaander te vragen je gedicht een titel te geven, het is tenslotte jouw gedicht. Dan... waarom persé een titel? Is een gedicht zonder titel minder af?

Sommige titels geven een meerwaarde, maar niet altijd, sommige gedichten lenen zich er nu eenmaal niet voor. Bij mij krijgen ze een titel als die samen met het gedicht uit mijn hoofd vloeit of tevoorschijn springt bij een plotse ingeving. Gebeurt dat niet, dan is het jammer, maar dan hoort dat gedicht geen titel te hebben.

Dus... vertel eens, wat is er aan de hand met de titels? Is dit een van de dingen die kan vallen onder de verplichte elementen zoals rijm waaraan men ware dichtkunst zou moeten herkennen en waarvan de leek denkt dat waarheid is?

^^
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2004, 17:40
xineof
xineof is offline
Nee, men kan er geen ware dichtkunst aan herkennen imo. Maar ik vind dat men sowieso niet echt ware dichtkunst kan herkennen aan losse elementen, het is het gevoel voor dichten in zijn geheel en daarmee heb ik het nog niet omvat, eigenlijk. Dus dát is het niet, imo.

Wat het wel is; ik geef graag een titel aan mijn gedicht, want ik vind dat mijn gedicht anders niet af is. Ik weet niet waarom, maar titels vind ik op één of andere manier belangrijk. Ik denk niet dat titels altijd een meerwaarde hebben, maar ik denk wel dat het iets kán toevoegen aan het gedicht. Het kan een eerste indruk zijn, maar het kan ook een diepere betekenis of een leuke woordspeling zijn. Of gewoon een mijmerende titel, een titel die je aan een gedicht geeft omdat je op het moment dat je het gedicht schrijft oid. daaraan denkt. Zo kan de titel iets heel anders zijn; afkomstig uit een lied wat je op had staan toen je het gedicht schreef.

Iemand anders om titels vragen doe ik nooit, echt nooit. Dat wil ik niet, maar toch vind ik het leuk als anderen erom vragen. Ik vind het leuk om het gedicht proberen te vatten in één korte aanduiding, wat dan eventueel een titel zou kunnen vormen.
Oud 01-09-2004, 17:54
MonaLoes
MonaLoes is offline
ik vind het vragen om een titel, hetzelfde als verbeterde stukjes door anderen in je gedicht verwerken, daar zou je ook van kunnen zeggen dat het toch 'jouw gedicht is'.

Verder vind ik wel degelijk dat titels er toe doen, vooral op een forum. Met een boeiende titel krijg je hier volgens mij veel eerder reacties, en wie wil dat nou niet?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 18:06
Reem
Reem is offline
Het is voor mij heel erg afhankelijk van het moment, de omgeving en de reden van het schrijven van een gedicht. Vaak namelijk ben ik aan 't schrijven in m'n dagboek en rolt er plotseling een gedicht(je) uit. Soms kies ik er voor om het zo te laten, soms verzin ik er een titel bij, maar dat ligt er maar net aan!
Pas op het forum denk ik er af en toe aan om het gedicht een titel te geven en bedenk ik gauw wat, maar ik hecht er niet altijd evenveel waarde aan.
Ik geloof trouwens wel dat het waar is wat MonaLoes zegt; met een boeiende titel trek je meer mensen aan... Maar ja, dat is met alles toch?
Het is maar net of je dat belangrijk vindt of niet; heel persoonlijk dus.
Oud 02-09-2004, 08:53
Verwijderd
Citaat:
MonaLoes schreef op 01-09-2004 @ 18:54 :
ik vind het vragen om een titel, hetzelfde als verbeterde stukjes door anderen in je gedicht verwerken, daar zou je ook van kunnen zeggen dat het toch 'jouw gedicht is'.

Verder vind ik wel degelijk dat titels er toe doen, vooral op een forum. Met een boeiende titel krijg je hier volgens mij veel eerder reacties, en wie wil dat nou niet?
Je kunt het toch omschrijven? Ik had mijn schilderwerken ook hier de topictitel Blauw en Groen gegeven en daarvan werd meteen gedacht dat het de titel was. Daarom is het ook mijn gewoonte als het de titel is, die ook nog eens boven het gedicht te vermelden.

En ik neem zelf trouwens ook nooit verbeterde reacties op, daar doe ik gewoonweg niet aan. Ja, misschien een spelfout verbeteren ofzo, al zou ik me sowieso al kapotschamen mocht dat gebeuren ^^. Ik vind het interessant hoe anderen erover denken, maar het blijft van mij, en voor mij is het goed, anders had ik het niet geschreven en niet gepost.

Maar titels ertoe doen. Dus als jij een gedicht ziet zonder titel, doet dat dan af aan het gedicht? Ik doe binnenkort mee aan een expo van wat vrienden en ik ga gedichten ophangen, als je zo een gedicht zult zien hangen zonder titel, zul je het dan minder snel lezen omdat je niet zou weten waarover het gaat?

@xineof, ik doelde eigenlijk meer op zoiets als dat veel mensen het misschien verplicht zien zoals rijm door velen verplicht wordt gezien Dat het voor ons en velen met ons niet zo is, weet ik wel .
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 10:04
Anneee
Anneee is offline
Een titel trekt de aandacht, maar kan ook voor verwarring zorgen. Tenminste.. dat heb ik weleens: dan lees ik een gedicht en dat snap ik, maar dan zie ik de titel en dan snap ik er niets meer van, dan mis ik het verband.

Maar ik vind wel dat een gedicht een titel moet hebben, anders is het niet af. Is alleen moeilijk om er één te verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:26
Sketch
Sketch is offline
Ik hoop dat het niet erg is dat ik deze up, maar ik dacht, aangezien we meer nietgedichtentopics wilden...

Ok, titels.

De functie van een titel is denk ik niet alleen dat het het gedicht een naam geeft, maar meer ook dat het iets toevoegt aan het gedicht, waardoor je het anders leest, en interpreteert, of gewoon het gedicht verduidelijkt. Het is een onderdeel van het gedicht, net zo zeer als alle andere woorden. Daarom kunnen titels een heel belangrijk zijn voor het gedicht. Als een titel er daarentegen alleen is om het gedicht te benamen, vind ik het eigenlijk overbodig.

Ik denk ook dat veel mensen denken dat een gedicht een titel moet hebben (let op het verschil tussen denken en menen).
Daarom worden titels denk ik zwaar overschat, net als rijm.

Maar ik vind het meestal wel prettig als gedichten een titel hebben, want dan kun je ze makkelijker terugvinden, en er naar verwijzen, dus geef ik al mijn gedichten wel een titel als ik ze post, maar voor mezelf kunnen ze titelloos blijven, zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 16:53
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nee, titels zijn niet belangrijk. maar wel nodig of handig als herkenningspunt. ik lees een gedicht niet om zijn titel, alhoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. goede titels zijn ook moeilijk vindbaar, zelf neem ik vaak een kernwoord uit het gedicht bijvoorbeeld. maar titels maken de man niet, de toegankelijkheid van het gedicht wel. lange zinnen kunnen afstoten, net als een niet-afgemaakte lay-out. dat is dan denk ik ook voor ieder verschillend.
ik denk dat een gedicht die afhangt van de titel slecht is, een titel moet voor mij niet veel toe hoeven doen. maar, zoals ik al zei, dat hoeft niet altijd en titels blijven altijd als herkenningspunt cirkelen, dus waarom overbodig?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten