Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2004, 18:23
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Hoi,

Ik vroeg gisteren aan m'n leerkracht LO of je door joggen vet verbrandt.
Ze zei me dat je op de hartslag moet letten. Op de één of andere manier kan je met je leeftijd uitrekenen rond welke hartslag je moet zitten.
Als je er onder bent, verbrand je niets, als je er (ongeveer) op zit verbrand je vet en als je erboven bent, verbrand je iets anders (weet niet meer wat).
Ik heb zon horloge die je hartslag weergeeft door middel van iets dat je rond je buik hangt.

Nu is mijn vraag; hoe weet ik rond welke hartslag ik moet zitten?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 18:47
superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
Hè? Die snap ik niet helemaal, want het is toch altijd zo dat je energie verbrandt wanneer je jogt, hoe goed je conditie ook is..? Vet verbranden heeft toch niets met conditie te maken? Ik kan ook makkelijk verkeerd zitten hoor, maar zo dacht ik altijd dat het zat...

Als we toch bezig zijn met vragen over dit onderwerp, kan dit er ook wel bij..
Oud 03-09-2004, 18:56
Daevrem
Daevrem is offline
Het heeft wel met je conditie te maken.

Vet verbranden gaat veel langzamer dan suiker verbranden, dus levert dat minder effectief energie. Als je vet wil verbranden moet je hartslag niet te hoog zijn, anders kiest het lichaam voor suiker ipv vet.

Dus als je vet wil verbranden kun je het beste 60+ minuten een comfortabele inspanning leveren.

Als je je lichaam in vorm wilt krijgen kun je beter je spieren versterken dan proberen je vet te verminderen. Bijvoorbeeld in een fitnesscentrum, of een half uur flink hard zwemmen/hardlopen. Als je overwicht hebt kun je het beste zo lang mogelijk gaan joggen/zwemmen.
Oud 03-09-2004, 19:03
superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
Maar he, waarom zeggen ze dan dat je dik wordt van te veel suiker? Dat wordt uiteindelijk toch ook omgezet in vet?

En nee, ik doe geen NG of NT
Oud 03-09-2004, 19:08
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 03-09-2004 @ 19:56 :
Het heeft wel met je conditie te maken.

Vet verbranden gaat veel langzamer dan suiker verbranden, dus levert dat minder effectief energie. Als je vet wil verbranden moet je hartslag niet te hoog zijn, anders kiest het lichaam voor suiker ipv vet.

Dus als je vet wil verbranden kun je het beste 60+ minuten een comfortabele inspanning leveren.

Als je je lichaam in vorm wilt krijgen kun je beter je spieren versterken dan proberen je vet te verminderen. Bijvoorbeeld in een fitnesscentrum, of een half uur flink hard zwemmen/hardlopen. Als je overwicht hebt kun je het beste zo lang mogelijk gaan joggen/zwemmen.
Nee, heb geen overgewicht hoor. (weeg zelfs maar 54, maar ben wel niet bijster groot)

Ik heb enkel wat vet op mijn buikje en op mn billen dat er wel af mag.
Tis ook niet enkel voor vet te verbranden, lopen op die bepaalde hartslag is toch ook gezonder dacht ik, niet? Hou je 't dan ook niet langer vol?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 19:25
Daevrem
Daevrem is offline
Face it, mensen hebben vet op hun lichaam.

Als je lichaam in vorm is en je een beetje gezond eet maakt dat niets uit.

Als je lange tijd lichte inspanningen levert gaat je lichaam zich anders aanpassen dan wanneer je korte tijd zware inspanning levert.

Of het gezonder is weet ik niet, ligt eraan hoe je het bekijkt. Natuurlijk hou je het dan wel langer vol.

En suiker en vet opslag is een heel ander verhaal. Kijk daarvoor maar hier: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=942229

Het heeft niet zo veel nut als ik een minder volledige en kwalitatief slechter verhaal neerzet als daar staat. Vind ik.

Laatst gewijzigd op 03-09-2004 om 23:29.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 20:19
Fade of Light
Fade of Light is offline
220-leeftijd = max hartslag

en dan moet je tussen de uh......weeet het niet meer zeker ik geloof 60% en 70% zitten. Dus als 20 jarige krijg je dan:
220-20=200

dus hartslag tussen 120-140.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 23:07
MightyDuck
MightyDuck is offline
Goh de leerkracht heeft nog gelijk ook

No offence, het klopt idd geloof dt ik het in dat stuk al wel aangehaald heb.

Vet is een inferieure brandstof die pas aangesproken word bij langere belasting op een matige intensiteit, is de intensiteit te hoog dan word er glycogeen gebruikt ( ook bij matige intensiteit, als de reservedepots nog vol zitten maar dat terzijde ).

Glucose is de nr 1 brandstof, de belasting moet dus het midden houden tussen A niet te intensief, vet word alleen verbrand bij een situatie met een aeroob energiesysteem en B niet te lang, bij té lange belasting ( lees : 2 uur of nog langer ) zal het lichaam op de lange duur de eigen spiermassa afbreken. Niet per direct uiteraard, maar in ruste. Dat hangt ook af van je conditie. Lang verhaal.

Wat je het best kunt doen, ( aangezien je wss geen hartslag meter hebt ? ) is het volgende in je achterhoofd houden : zolang je tijdens de cardio, ( joggen, fietsen, whatever ) nog kunt praten zonder hijgerig buiten adem te raken en geen verzuring in de spieren voelt, dan zit je in de goeie zone.
Oud 04-09-2004, 00:11
Verwijderd
Het beste is op 60 procent van je maximum van je hartslag zitten

220-leeftijd=maximun hartslag. 60% daarvan is in mijn geval +/-120 daarmee bouw ik het beste conditie op er verbrand ik het meest.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 14:28
Maarten
Maarten is offline
Dat op die zoveel procent van je hartslag te zitten schijnt ook al weer achterhaald te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 15:59
Verwijderd
Ow, zou kunnen maar ik het het nog geen 3 maanden terug moeten leren. Maar het zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 16:16
Daevrem
Daevrem is offline
Achterhaalt toch niet? Het ligt gewoon wat complexer. Ik dacht dat je tegenwoordig het beste kunt kijken naar je zuurstofopname. Maar dat kun je zelf nogal moeilijk meten he.
Oud 04-09-2004, 16:25
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 03-09-2004 @ 21:19 :
220-leeftijd = max hartslag

en dan moet je tussen de uh......weeet het niet meer zeker ik geloof 60% en 70% zitten. Dus als 20 jarige krijg je dan:
220-20=200

dus hartslag tussen 120-140.
Ik ben 17, dus is het bij mij:

220-17 = 203

60% van 203= 121,8
70% van 203= 142,1

dus ik moet tussen de 121 en 142 environ zitten?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 16:51
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 04-09-2004 @ 17:16 :
Achterhaalt toch niet? Het ligt gewoon wat complexer. Ik dacht dat je tegenwoordig het beste kunt kijken naar je zuurstofopname. Maar dat kun je zelf nogal moeilijk meten he.
Yep, hartslag berekening is idd nogal standaard, getraind, zwaar/licht massief etc heeft allemaal invloed. Idd óf laten testen of gewoon aanhouden op je staat van ademhaling en verzuring imo.

Regels voor berichten