Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2004, 16:13
langejongen
langejongen is offline
Hallo,

Ik ben benieuwd in welke programmeertaal software voor een telefoon geschreven is en of daar informatie over is. Heeft iemand dit??
Oud 09-09-2004, 16:21
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij wordt dat allemaal uitgewerkt in assembler omdat het in elke foon wel anders is. Desnoods zou ik bij hogere talen gokken op C/C++ maar ik zie ze niet echt een foon in Basic programmeren. De andere twee zijn van de meestgebruikte talen oor zo'n zaken, lijkt mij, maar dat is maar een gevoel.
Voor GSM's kun je misschien wat info vinden op de Developer Centers van de grote fabrikanten (SE heeft in ieder geval zo eentje)
Oud 10-09-2004, 11:18
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik weet dat programma's voor moderne Nokia's toegang krijgen tot gegevens in de telefoon via een API in C++.

Daarnaast heb je echter ook J2ME (Java 2 Mobile Edition) en ik geloof dat Nokia voor zijn nieuwste telefoons zelfs een Python interpreter heeft.
Oud 10-09-2004, 15:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 09-09-2004 @ 17:21 :
Volgens mij wordt dat allemaal uitgewerkt in assembler omdat het in elke foon wel anders is.
Nou en? De meeste firmwares worden in C/C++ geschreven, en dan gecompileerd.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 20:38
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Chimera schreef op 10-09-2004 @ 16:19 :
Nou en? De meeste firmwares worden in C/C++ geschreven, en dan gecompileerd.
Dat staat ook in de lijn eronder: C/C++ Dat zijn volgens mij de enige 2 (of 3 met ASM erbij) echt grote talen die voor zo'n dingen op grote schaal gebruikt worden.

Als het echt over software gaat (dus games/applicaties) dan heb je keuze genoeg:
- Mophun (C/C++ dacht ik, maar wel betalend)
- MIDP (1 of 2) (Java)
- sommige foons (vooral Nokia en daarnaast SE P8/9xx) : Symbian (is een platform, zal wel verschillende talen ondersteunen, denk ik)
Ik denk dat de meeste foons op dat gebied wel Java hebben (MIDP1 bij SE, MIDP2 bij SE P8/9xx en Nokia).

Wat mij overigens niet helemaal duidelijk is:
- betreft het hier gsm's of handsets (draadloze telefoons voor thuis enzo)
- betreft het firmware (besturingssysteem van de foon) of software (applicaties)?
Oud 10-09-2004, 22:44
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 10-09-2004 @ 21:38 :
Wat mij overigens niet helemaal duidelijk is:
- betreft het hier gsm's of handsets (draadloze telefoons voor thuis enzo)
- betreft het firmware (besturingssysteem van de foon) of software (applicaties)? [/B]
Het gaat over GSM's en over alle software, zowel firmware als software.
Oud 11-09-2004, 17:21
ILUsion
ILUsion is offline
Zelf firmware schrijven zal je niet lukken, denk ik. Als je al niet weet in welke taal het geschreven is en ten tweede denk ik niet dat de specificaties voor elke telefoon zomaar beschikbaar zijn.
Software schrijven is wel mogelijk en de beste oplossing is natuurlijk Java, lijkt mij. Als je bij MIDP1 blijft, heb je een gigantisch aantal ondersteunde foons. MIDP2 iets minder, maar de recentste Nokia's in ieder geval wel.
Oud 13-09-2004, 08:47
langejongen
langejongen is offline
Als je het operatorlogo wijzigd, wordt die dan in de firmware of in de software opgeslagen??? En stel, me telefoon gaat kapot en er komt nieuwe software op en ik zet m'n telefoonlijst,instellingen enz via IR terug vanuit een backup, komt dan dat logo er ook weer op??
Oud 13-09-2004, 09:56
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 10-09-2004 @ 21:38 :
Dat staat ook in de lijn eronder: C/C++
Citaat:
Volgens mij wordt dat allemaal uitgewerkt in assembler
Je zei dat C een optie was, maar dat is het niet, het is de standaard. Vandaar.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 17:19
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
langejongen schreef op 13-09-2004 @ 09:47 :
Als je het operatorlogo wijzigd, wordt die dan in de firmware of in de software opgeslagen??? En stel, me telefoon gaat kapot en er komt nieuwe software op en ik zet m'n telefoonlijst,instellingen enz via IR terug vanuit een backup, komt dan dat logo er ook weer op??
Bij de laatste versies SE zit dat in de firmware, bij oudere Nokia's zit dat ergens in het geheugen, dacht ik. Dat het logo samen met je instellingen terug zou komen, hang ervan af of je het hele geheugen opslaat of enkel die instellingen/contacten. Dit zal dus helemaal afhangen van je toestel, lijkt mij. Waarom je eerst wou weten welke taal alles is en nu met zo'n vraag afkomt, weet ik niet. Maar hier geldt hetzelfde: dit verschilt erg per telefoon, je kan dus beter vragen of het bij jou model het geval is of op internet zoeken daarnaar...

Citaat:
Chimera schreef op 13-09-2004 @ 10:56 :
Je zei dat C een optie was, maar dat is het niet, het is de standaard. Vandaar.
En de lijn daaronder schreef ik dat die 2 (C++/C en ASM) het meestgebruikt zullen zijn daarvoor, maar jij weet misschien wel meer over die dingen dan ik (ik prog enkel wat in Delphi (Object Pascal dus)).
Reageren

Regels voor berichten