Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2004, 19:30
chappy123
chappy123 is offline
hallo mensen ik ben 14 (bijna 15 )

en doe nu een half jaar fitness, ik merk echt goede resultaten en vind het eigenlijk een beetje verslavend.
ik hoor soms mensen zeggen dat ze met jong vinden en dat ik ga stoppen met groeien en dat ik scheef ga groeien blablabalbla

wat vinden jullie hiervan?? mensen met verstand please
Oud 09-09-2004, 20:41
Verwijderd
als je 14 bent moet je eigenlijk begeleid sporten, zeker fitnessen. maar goed, ik kan niet voor jou bepalen of het goed is voor jou. ik neem aan dat jij zelf verstandig genoeg bent om te beslissen of je doorslaat of niet.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 20:52
Cookie
Cookie is offline
heb ik niet......een sportleraar misschien wel?
Oud 09-09-2004, 20:59
MieX
MieX is offline
Mm broertje is op zn 15e (tegelijk met mij) begonnen met fitnessen. Hij mag tot zn 18e alleen maar "lichte" oefeningen doen om het lichaam te laten groeien, pas als hij 18 is mag hij specifiek gaan trainen om breder te worden.
Oud 09-09-2004, 21:07
MightyDuck
MightyDuck is offline
Nee, je stopt NIET met groeien in de lengte. De epifisiair schijven in de botten ( of wel groeischijven ) die de groei regelen stoppen pas bij een volwaardige bloedwaarde aan testosteron.

De groei zal bij pubers die nog niet zijn uit gegroeid dus enkel stoppen wanneer je steroiden gebruikt en neem aan dat je dat niet doet of van plan bent op korte termijn
Sowieso zou niemand voor zijn 20e moeten kuren al was het maar om het risico op permanente hormonale verstoringen te voorkomen. Testosteron zal, niet kan maar zal, je groei volledig stoppen.

Wat wél kan is dat wanneer je op jonge leeftijd al traint en je nog hevig in de groei bent en/of je groeispurt nog niet hebt gehad is dat de spieren te sterk worden en ( helemaal bij een disbalans tussen agonisten en antagonisten ) zo de botgroei beinvloeden die dus scheef kunnen groeien. Daarom word mensen iig beneden de 16 jaar afgeraden om echt aan bodybuilding te doen. ( hoewel je vast wel al weet dat dat voor 90% uit ETEN bestaat )

Op een bescheiden wijze kun je gewoon doortrainen en leg je een aardige basis voor je latere sport(bb)carrěčre.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, veel toppers zijn ook erg jong begonnen. Maar dat heb je overal. Gewoon nog een jaartje rustig aan doen, gebruik die tijd anders om te leren over het onderwerp. En hoe moeilijk het ook is, eigenlijk niet extreem massa gaan winnen. ( hoewel dat natuurlijk erg mooi is en een betere levensinvulling dan je bezuipen en high maken in kroegen en steegjes zoals de rest van je klas wss zal doen, het niet zeker is dat je er schade van ondervind vind ik het moreel gezien toch verstandig om je dat af te raden )

Een voorbeeld : zoek maar eens op Lee Priest op google, de man begon op 13 jarige leeftijd te trainen en waarschijnlijk al rond zijn 15e/16e jaar met anabolica. Hij is dan ook maar 1.61 meter lang... ( hoewel Arnold Schwarzenegger ook op zijn 16e al Dianabol slikte en toch nog vrij lang is geworden )

Gewoon relaxt blijven trainen op fitness. Minimaal 15 herhalingen en niet tot het uiterste trainen. Niet gaan eten voor massa. Dan komt het allemaal wel goed.

Laatst gewijzigd op 09-09-2004 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 21:22
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Hmm, je zou best kunnen trainen, maar idd, doe het met mate. Het kan het beinvloeden. Ik ben zelf op mijn 15de begonnen, groeide toen nog best wel, maar heb eigenlijk nooit ergens last van gehad.

Houd er trouwens wel rekening mee, mocht je ooit gaan stoppen. Als je stopt met trainen, zullen je spieren iets terug vallen. Je zal iets minder sterk worden, maar je blijft sterker dan hoe je begon.

Succes en enjoy!!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 07:06
Maarten
Maarten is offline
Citaat:
Ernst schreef op 09-09-2004 @ 22:22 :
Hmm, je zou best kunnen trainen, maar idd, doe het met mate. Het kan het beinvloeden. Ik ben zelf op mijn 15de begonnen, groeide toen nog best wel, maar heb eigenlijk nooit ergens last van gehad.

Houd er trouwens wel rekening mee, mocht je ooit gaan stoppen. Als je stopt met trainen, zullen je spieren iets terug vallen. Je zal iets minder sterk worden, maar je blijft sterker dan hoe je begon.

Succes en enjoy!!
Je bent nog 16... kom terug als je 20 bent ofzo
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 10:36
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-09-2004 @ 22:07 :
VERHAAL
Toch ken ik vele voorbeelden van mensen die vroeg zijn begonnen met trainen, en nu klein zijn hoe verklaar je dit?

@ Chappy: wees verstandig doe rustig aan je groei is veel belangrijker dan breed zijn, want ik weet vrijwel zeker dat krachttraining je groei beinvloed..als je dit doet omdat je denkt dat vrouwen het mooi vinden, lengte is belangrijker dus wees slim en zet het op een laag pitje.
Oud 10-09-2004, 11:04
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 10-09-2004 @ 11:36 :
Toch ken ik vele voorbeelden van mensen die vroeg zijn begonnen met trainen, en nu klein zijn hoe verklaar je dit?
Tja daar is men niet over uit. Je kunt niet van tevoren iemands groei vaststellen dus kun je ook achteraf niet zeggen of het van het trainen komt of dat diegene sowieso niet langer zou worden.

De enige reden is dat zware gewichttraining + goede voeding een verhoging van de testosteron spiegel betekend waar door je dus eerder uitgegroeid zou zijn. Echter dat is maar een substantieel deel van de normale test productie.

Men is daar nog niet over eens, omdat wat ik al zei, het niet toetsbaar is.

Men voorspelde voor mij ook dat ik 1.95 zou worden zoals me pa en ik begon pas op 17.5 hard te trainen, daarvoor had ik mijn groeispurt al gehad en toch ben ik niet langer geworden dan 1.81 mtr.

Het voorspellen van lengtegroei is hypothetisch, evenals dit. Het enige wat men dus zéker weet is dat de groei van trainen niet zal stóppen en dat androgenen de oorzaak zijn van het sluiten van de groeischijven.
Oud 10-09-2004, 13:14
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-09-2004 @ 22:07 :
Een voorbeeld : zoek maar eens op Lee Priest op google, de man begon op 13 jarige leeftijd te trainen en waarschijnlijk al rond zijn 15e/16e jaar met anabolica. Hij is dan ook maar 1.61 meter lang... ( hoewel Arnold Schwarzenegger ook op zijn 16e al Dianabol slikte en toch nog vrij lang is geworden )
Toch is het best triest dat mensen dit doen. Waarom doen ze dat?? Persoonlijk vind ik het er niet uitzien.
Oud 10-09-2004, 15:02
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
langejongen schreef op 10-09-2004 @ 14:14 :
Toch is het best triest dat mensen dit doen. Waarom doen ze dat?? Persoonlijk vind ik het er niet uitzien.
Tja dat is een goede vraag daar zijn meerdere theoriën over. Ik vind het persoonlijk wel mooi in de zin van "goed" qua prestige.
Enige reden waarom ik dat zelf niet in die mate zou willen is de grens die je jezelf stelt wat betreft je gezondheid.

Het is te vergelijken met in de spiegel kijken. Als ik sochtends in de spiegel kijk ben ik niet tevreden, dat ben jij zelf vast ook niet. En zo is dat met Ronnie ( mr olympia ) ook. Als hij zich sochtends doucht en in de spiegel kijkt zal hij zeggen OMG ik ben klein ik moet groeien !

9 van de 10x begint het vanuit een soort van complex, en als het dan een beetje lekker gaat en je groeit wat dan krijg je er steeds meer sympathie voor. Zeker wanneer je eenmaal wedstrijden doet is het einde voor sommigen zoek. Het kan áltijd nog nét iets beter dan vorige keer, en sommige gasten hebben daar heel veel voor over...

Regels voor berichten