Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2004, 13:55
Teun
Teun is offline
Geachte mede studenten,

Heb jij als student er ook zo'n hekel aan dat de overheid je niet meer serieus neemt? Ze willen graag dat iedereen naar school gaat, maar zolang ze gaan bezuinigen op de studiebeurs is het al niet leuk meer om te studeren.
Het ergste van alles is dat de overheid naast die bezuiniging het collegegeld ook nog eens durft te verhogen Dit alles moet niet worden getollereerd.

Wij als studenten die wat willen gaan betekenen voor de Nederlandse economie die moeten juist NU in actie komen. We moeten Den Haag laten weten dat wij studenten NIET met zich laten spotten. Daarom hoor ik graag van jullie wat jullie er van vinden....

Vriendelijke Groeten

Teun
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2004, 14:00
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Laten we Den Haag kort en klein slaan!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:02
Quiana
Quiana is offline
Lijkt me meer wat voor S&S.
Oud 17-09-2004, 14:06
LB06
LB06 is offline
Naar hoeveel?

Les 1: Stem op D66
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:11
Nona
Nona is offline
Citaat:
Teun schreef op 17-09-2004 @ 14:55 :
Daarom hoor ik graag van jullie wat jullie er van vinden....
Belachelijk, duh.

Het lijkt er steeds meer op dat studeren weer een privilege wordt dat alleen voor elite is weggelegd. Is dat nodig? Is dat efficiënt? Is dat voordelig voor de maatschappij? Ik denk dat op alledrie de vragen met 'nee' te antwoorden valt.
Een maatschappij moet nu eenmaal in bepaalde dingen investeren. Ziekenzorg, bejaardenzorg, sociale voorzieningen en onderwijs zijn een aantal hele belangrijke voorbeelden daarvan. Zonder daarin te investeren gaat het principe verzorgingsstaat naar de haaien. En niet alleen is dat een achteruitgang voor het nieuwe systeem... Ik snap eigenlijk ook niet waar ik belasting voor betaal als de ziekenzorg slecht en langzaam is, men kort op AOW en ik heel erg op mijn ouders moet leunen om mijn studie te financieren.

Maar de ministers.... Die aardige meneren krijgen in de toekomst meer salaris, want dat hebben ze hard nodig.
Leve D66 om die OV jaarkaart.
Oud 17-09-2004, 14:50
Verwijderd
mm dit zet me wel aan het denken, ik wil later ook studeren. ik vind ook dat iedereen dit moet kunnen. of je nou uit een bijstandsgezin komt of kind van een miljonair bent. iedereen moet gelijke kansen krijgen. als ze dat college geld weer verhogen en de stufi omlaag laten gaan wordt dit erg moeilijk.
wordt toch d66 stemmen als ik 18 ben.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 15:15
Verwijderd
Belachelijk, net alsof het collegeld al niet hoog genoeg is. Daarnaast is het niet alleen het collegeld dat je moet betalen, je hebt ook nog boekengeld wat er de laatste tijd ook niet goedkoper op wordt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 16:25
Dannemann
Dannemann is offline
Rot op met jullie D66 die zitten er zelf bij

Ik pleit voor een geweldadige studenten opstand, dan luisteren ze wel
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 18:21
INViCTuS
INViCTuS is offline
In andere landen of iig de meeste ( Europese ) hebben ze niet eens collegegeld, laat staan dat als ze het hebben het bedrag zo achtelijk hoog is. GELD GROEIT ME NIET IN DE TUIN!!
Oud 17-09-2004, 19:14
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
INViCTuS schreef op 17-09-2004 @ 19:21 :
In andere landen of iig de meeste ( Europese ) hebben ze niet eens collegegeld, laat staan dat als ze het hebben het bedrag zo achtelijk hoog is. GELD GROEIT ME NIET IN DE TUIN!!
engeland???
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 20:37
Sasz
Sasz is offline
een enorme actie van jaren geleden lijkt me wel wat jah in den haag, maar geen geweldadige actie! daar schiet je niets mee op.
maar zolang we hier op dit forum ons spui gallen, schiet het ook geen bal op. dus wie zet er een goede protestactie op? of wie weet wie dat voor ons gaat regelen?
*bedenkt alvast protestteksten*
Oud 17-09-2004, 20:42
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Waarom beboet men niet gewoon de studenten die amper punten in een jaar halen, in plaats van het extra belasten van de studenten die wel zorgen dat ze goed draaien. Dat lijkt mij een veel beter idee. Ik ken zat studenten van mijn faculteit die te lui waren om ook maar iets uit te voeren met als gevolg veel onvoldoende tentamens en dus bar weinig studiepunten. Zij kosten alleen maar geld dus pak hen harder aan zou ik zeggen.
Oud 17-09-2004, 20:47
Sasz
Sasz is offline
jah dat is een goed idee. we moeten op de een of andere manier zien door te dringen tot de politiek, die er wat aan kan doen. wie kent er iemand in de 2e kamer??
wie kent er een minister? het liefst de min. van onderwijs. wie kent balkenende persoonlijk? mssn kunnen we ff langs t ziekenhuis en zn voetje vastgrijpen om wat zaakjes te regelen
wie kent anders de koningin die dan ff de troonrede ongeldig gaat verklaren (een ander koninklijk familielid mag ook)
Oud 17-09-2004, 21:13
Moowie1986
Moowie1986 is offline
Ey teun,

Ik ben het helemaal met jou eens hoor al heb je de text niet zelf verzonnen . Maar dat maakt nu niets meer uit...

Maar in iedergeval hoop ik dat wij als studenten er wat aan gaan doen...

Ik zou graag een demostratie op poten willen zetten met behulp van jullie.

hoor het graag...

Groeten Moowie
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 21:53
Verwijderd
Wauw, wat is Teun ineens serieus.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:05
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ben voor de verhoging.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:07
PV
PV is offline
Het collegegeld was toch 10 jaar niet verhoogd volgens JP?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-09-2004 @ 23:05 :
Jouw ouders waarschijnlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:28
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-09-2004 @ 23:05 :
Heeft de rotery club je dit advies gegeven?
Oud 17-09-2004, 23:21
mmmoeder
mmmoeder is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 17-09-2004 @ 23:28 :
Koning
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 09:27
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 17-09-2004 @ 23:28 :
Zeker, mon ami
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 10:32
Sasz
Sasz is offline
Citaat:
Moowie1986 schreef op 17-09-2004 @ 22:13 :
Ey teun,

Ik ben het helemaal met jou eens hoor al heb je de text niet zelf verzonnen . Maar dat maakt nu niets meer uit...

Maar in iedergeval hoop ik dat wij als studenten er wat aan gaan doen...

Ik zou graag een demostratie op poten willen zetten met behulp van jullie.

hoor het graag...

Groeten Moowie
kom maar op, ik doe mee.
t collegegeld is echt wel gestegen in de afgelopen 10 jaar. en dan nog is het belachelijk om zo'n hoog collegegeld te hebben. iedereen moet zich op deze manier in de schulden gaan steken. het is op dit moment veel aantrekkelijker om in t buitenland te studeren, want daar hebben ze niet zo'n hoog collegegeld.
op deze manier is studeren straks weer alleen voor de elite. dat laat ik niet gebeuren!
Oud 19-09-2004, 12:30
Fatality
Fatality is offline
Het wordt echt tijd dat er eens flink wordt actiegevoerd, zoals ze dat vroeger in mijn jeugd deden :')
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 13:14
Sasz
Sasz is offline
ja ik ben er klaar voor, maar ik ga er natuurlijk niet in m'n eentje staan en alles organiseren. er moet toch een actiegroep zijn in nederland die ons kan helpen met organiseren? het laks?
Oud 19-09-2004, 23:17
Moowie1986
Moowie1986 is offline
Citaat:
Sasz schreef op 19-09-2004 @ 14:14 :
ja ik ben er klaar voor, maar ik ga er natuurlijk niet in m'n eentje staan en alles organiseren. er moet toch een actiegroep zijn in nederland die ons kan helpen met organiseren? het laks?
Sasz ik ben blij dat je het met mij eens bent...
We kunnen idd wel eens bij het laks informeren...
kga je op de hoogte houden....

Greetz Moowie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2004, 00:29
bamiPoep
bamiPoep is offline
dus:

STAKUUUUUUUUUUUHHHHHHH

Oud 20-09-2004, 15:42
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Sasz schreef op 19-09-2004 @ 11:32 :
kom maar op, ik doe mee.
t collegegeld is echt wel gestegen in de afgelopen 10 jaar. en dan nog is het belachelijk om zo'n hoog collegegeld te hebben. iedereen moet zich op deze manier in de schulden gaan steken. het is op dit moment veel aantrekkelijker om in t buitenland te studeren, want daar hebben ze niet zo'n hoog collegegeld.
op deze manier is studeren straks weer alleen voor de elite. dat laat ik niet gebeuren!
Het blijft een schijntje als je het totale kostenplaatje per student per jaar bekijkt, maar dat merk je niet door de subsidies. Ik blijf bij mijn punt dat ze gewoon de studenten moeten straffen die te lui zijn om wat van hun studie te maken en daardoor overbodig veel geld kosten voor de maatschappij. Laat hen maar meer collegegeld betalen. (Zie ook mijn eerdere post.)
Oud 20-09-2004, 16:45
Drez
Drez is offline
2 oktober
Oud 20-09-2004, 17:37
INViCTuS
INViCTuS is offline
Citaat:
VAP schreef op 17-09-2004 @ 20:14 :
engeland???
Ik weet niet wat je betaalt in Engeland? Nederland heeft naar mijn weten wel het hoogste bedrag van Europa maar dat kan ik ook mis hebben. Onderwijs wordt gestimuleerd maar als ze dat zo willen bevorderen dan dringen ze het aantal studerende mensen wel drastisch trug. ook het oplossen met "de studenten moeten dan maar meer lenen" vind ik nergens op slaan want men heeft al weinig geld is over het algemeen bekend en je schuift het probleem dan alleen maar een paar jaar verder.

Morgen is het prinsjesdag en we zullen wel zien wat er nou daadwerkelijk allemaal wordt doorgevoerd en wat eerst nog besproken gaat worden.
Oud 20-09-2004, 18:47
aniki
aniki is offline
Citaat:
Fatality schreef op 19-09-2004 @ 13:30 :
Het wordt echt tijd dat er eens flink wordt actiegevoerd, zoals ze dat vroeger in mijn jeugd deden :')
Als jij een voldoende molotovs maakt, dan neem ik een paar ton C4 mee.
Kan heel nederland naar hana-bi kijken zonder het te moeten huren.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 19:23
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
aniki schreef op 20-09-2004 @ 19:47 :
Als jij een voldoende molotovs maakt, dan neem ik een paar ton C4 mee.
Kan heel nederland naar hana-bi kijken zonder het te moeten huren.
Mensen, houden jullie er rekening mee dat de AIVD meekijkt?
Oud 20-09-2004, 19:39
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 20-09-2004 @ 20:23 :
Mensen, houden jullie er rekening mee dat de AIVD meekijkt?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 20:17
Sasz
Sasz is offline
willen de mensen die niet serieus zijn met actievoeren, dan ook even niet offtopic gaan en nutteloze berichten plaatsen? dank je wel, dan kan dit topic nl. openblijven!
Oud 20-09-2004, 20:18
Sasz
Sasz is offline
Citaat:
Moowie1986 schreef op 20-09-2004 @ 00:17 :
Sasz ik ben blij dat je het met mij eens bent...
We kunnen idd wel eens bij het laks informeren...
kga je op de hoogte houden....

Greetz Moowie
graag!
Oud 20-09-2004, 23:52
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 20-09-2004 @ 16:42 :
Ik blijf bij mijn punt dat ze gewoon de studenten moeten straffen die te lui zijn om wat van hun studie te maken en daardoor overbodig veel geld kosten voor de maatschappij.
Daar hadden ze toch ooit de tempobeurs voor uitgevonden? Of is dat de regeling dat je binnen zoveel jaar moet afstuderen (10 meende ik, waarvan je tot 7 jaar kunt lenen)? Die regeling zet namelijk weinig zoden aan de dijk.

Over de verhoging van het collegegeld; ik dacht dat de plannen in de richting van collegegeldniveau's gingen. Alfa-studies worden 'duurder' dan bèta-studies e.d. Op zich vind ik daar niet zoveel mis mee. Van historici/neerlandici etc. zijn momenteel minder 'nodig' dan van natuurkundigen/biologen etc..
Algehele verhoging van het collegegeld dwingt studenten die geen ouders hebben die het collegegeld kunnen betalen tot lenen.
Oud 21-09-2004, 14:07
Sasz
Sasz is offline
ik vind t nergens op slaan dat je onderscheid gaat maken tussen alpha en beta (nou weet ik niet wat ik ben, maar ik doe iig t tegenovergestelde van natuurkunde).
mensen die dan een beta studie willen, kunnen dan niet meer studeren, dat is toch ook niet eerlijk?
Oud 21-09-2004, 14:19
Bisonkit
Bisonkit is offline
Oud 21-09-2004, 19:18
Moowie1986
Moowie1986 is offline
Ik heb van het LAKS een antwoord gekregen. Die is alsvolgt:

Geachte Studenten

Zoals ik uit je mail kan opmaken, vertegenwoordigen jullie studenten in
het Hoger Onderwijs. Het lijkt me zeer zinvol als jullie in grote getalen
gaan demonstreren tegen de verhogingen van het collegegeld.

Het LAKS is echter het Landelijk Aktie Komite Scholieren. Wij behartigen
slechts de belangen voor scholieren in het Voortgezet Onderwijs en hebben
daarom geen direct belang bij dit onderwerp. Om zo veel mogelijk studenten
bijeen te krijgen, raad ik je aan contact op te nemen met de ISO en de
LsvB.

Veel succes,

met vriendelijke groet,
LAKS

Ik hoop dat jullie een idee hebt hoe wij dit kunnen doen.
Oud 21-09-2004, 20:46
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Sasz schreef op 21-09-2004 @ 15:07 :
ik vind t nergens op slaan dat je onderscheid gaat maken tussen alpha en beta (nou weet ik niet wat ik ben, maar ik doe iig t tegenovergestelde van natuurkunde).
mensen die dan een beta studie willen, kunnen dan niet meer studeren, dat is toch ook niet eerlijk?
Jij bent dus Alpha.
Oud 21-09-2004, 22:44
Moowie1986
Moowie1986 is offline
Mensen de datum voor de eerste demostratie voor de studenten is geplant op 2 oktober 2004. Hier komen niet alleen studenten maar ook bouwvakkers, verplegers, branweermensen etc.
Verders zijn er mensen van de vakbonden die jullie toespreken. o.a. van het CNV, FNV, LsvB etc.

Ik hoor van jullie wel wie er heen gaan en wil weten wie er uit Friesland komen die er heen gaan. Misschien kunnen we dan nog wat mensen van de provincie uitnodigen om mee te gaan en de Proviciale omroep.

Demonstratie 2 oktober om 11.30 uur op de Dam.

Op zaterdag 2 oktober, ruim een week na Prinsjesdag, organiseert platform Keer het Tij de massale demonstratie "Stop de Afbraak - Keer het Tij" tegen het harde rechtse kabinetsbeleid. De demonstratie start om 11.30 uur (in plaats van 12 uur) op de Dam in Amsterdam. Daarna volgt een massale protesttocht naar het Museumplein om aan te sluiten bij de actie van de vakbeweging. Op de Dam is vanaf 11.30 uur een kort programma met muziek en sprekers van ondermeer FNV, Gehandicaptenraad, Landelijke Studentenvakbond, Milieudefensie, Vluchtelingen-Organisaties Nederland en de Woonbond. Vorig jaar liepen 25.000 mensen mee in de Keer het Tij demonstratie na Prinsjesdag. Dit jaar wordt opnieuw een grote opkomst verwacht.

Meld je aan via:

www.keerhettij.nl
of
www.lsvb.nl

Vriendelijke Groeten.

Moowie1986
Oud 22-09-2004, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Malthus schreef op 21-09-2004 @ 00:52 :
Algehele verhoging van het collegegeld dwingt studenten die geen ouders hebben die het collegegeld kunnen betalen tot lenen.
En wat is er mis met lenen? Het is toch een investering in jezelf? Ik zie het probleem er niet zo van in.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 00:38
bamiPoep
bamiPoep is offline
ey de manier van demonstreren in NL is een beetje poep, beetje alsof het carnaval is. allemaal toeters in de hand en een speciaal ontworpen t-shirt en de polonaise lopen. en dan achteraf biertje

studenten zouden zich meer meoten laten horen enzo, echt laten zien dat je boos bent!
je moet gewoon gaan dreigen, gewoon iedereen oproepen om niet meer op CDA te gaan stemmen en de volgende verkiezingen massaal op een andere partij te gaan stemmen.
want daar zijn politici gevoelig voor. die mensjes willen herkozen worden. en dat breng je in gevaar als je met duizenden scholieren en studenten staat te schreeuwen dat je politieke tegenstander van de premier gaat steunen.
Oud 22-09-2004, 10:12
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Sasz schreef op 21-09-2004 @ 15:07 :
Uh, zij juist wel. Alfa-studies worden duurder, omdat daarin minder mensen nodig zijn. Zo blijven alleen de mensen die per se een alfa-studie willen volgen of een duidelijk doel ermee voor ogen hebben over.

@Blackwater_park:
Op zich is er niets mis met lenen, maar ik vind wel dat mensen de keuze moeten hebben om te lenen of niet. Met verhoging van het collegegeld valt de keuze helemaal weg.
Oud 22-09-2004, 10:16
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 22-09-2004 @ 01:38 :
ey de manier van demonstreren in NL is een beetje poep, beetje alsof het carnaval is. allemaal toeters in de hand en een speciaal ontworpen t-shirt en de polonaise lopen. en dan achteraf biertje

studenten zouden zich meer meoten laten horen enzo, echt laten zien dat je boos bent!
je moet gewoon gaan dreigen, gewoon iedereen oproepen om niet meer op CDA te gaan stemmen en de volgende verkiezingen massaal op een andere partij te gaan stemmen.
want daar zijn politici gevoelig voor. die mensjes willen herkozen worden. en dat breng je in gevaar als je met duizenden scholieren en studenten staat te schreeuwen dat je politieke tegenstander van de premier gaat steunen.
Hoe wil je dan protesteren? Bakstenen gooien en barricades opwerpen? Dat je het serieus meent is dan ook wel duidelijk, het is alleen zo zonde van alles dat je onderweg kapot maakt...

Over dat stemmen: ook de VVD zit in deze regering, net als D66 (maar die zijn te klein om iets uit te kunnen richten). Rutte is als ik me niet vergis ook een VVDer
Oud 22-09-2004, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Malthus schreef op 22-09-2004 @ 11:12 :
Uh, zij juist wel. Alfa-studies worden duurder, omdat daarin minder mensen nodig zijn. Zo blijven alleen de mensen die per se een alfa-studie willen volgen of een duidelijk doel ermee voor ogen hebben over.

(...)
Als je op zo'n manier naar het wetenschappelijk onderwijs kijkt kun je misschien beter gelijk een numerus fixus van vijftien studenten voor heel Nederland zetten op geschiedenis, communicatiewetenschappen, sociologie, antropologie, psychologie en dergelijke. Dat zijn allemaal 'nutteloze' studies.

Voor mij is dat echter onaanvaardbaar. Een samenleving waarin de mate van toegankelijkheid van het onderwijs wordt bepaald door het 'nut' dat het naar verwachting zal hebben, kan zich moeilijk nog een kenniseconomie noemen, laat staan eentje waar de wetenschap bedreven wordt.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 10:21
shanker
shanker is offline
net als de meesten hier vind ik die verhoging ook nogal belachelijk... ik krijg ca.70 euri stufi in de maand, dus uhh dat is zo'n 840 euro in het jaar... das dus niet eens genoeg om de ruim 1400 euro schoolgeld te betalen, en boeken enzo helemaal niet! als je dus geen rijke ouders of aardige ouders hebt moet je je helemaal te pletter werken om (financieel) je studie te redden... en waar blijft de tijd om te studeren dan?? ik snap echt niet wat het kabinet verwacht van dit ronduit idiote plan, maar als ze de economie helemaal om zeep willen helpen moeten ze vooral zo doorgaan ik ga zeker meedoen met die staking!
Oud 22-09-2004, 10:24
Verwijderd
Als je ouders helemaal niets bij kunnen of willen dragen dan krijg je natuurlijk wel meer dan zeventig euro studiefinanciering per maand, he. Bovendien heb je voldoende mogelijkheden om bij te lenen, je moet dan alleen over een psychologische drempel heen en het is nogal afhankelijk van je studie. Als je rechten of technische natuurkunde studeert krijg je toch wel een goedverdienende baan, maar ik zou nogal huiverig zijn om duizenden euro's bij te lenen om Sociologie der niet-westerse samenlevingen te kunnen studeren.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 10:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-09-2004 @ 11:24 :
Als je rechten of technische natuurkunde studeert krijg je toch wel een goedverdienende baan, maar ik zou nogal huiverig zijn om duizenden euro's bij te lenen om Sociologie der niet-westerse samenlevingen te kunnen studeren.
Ach, dan kom je in de bijstand, hoef je alsnog niks terug te betalen aangezien van een kale kip niks valt te plukken.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 22-09-2004 @ 11:59 :
Ach, dan kom je in de bijstand, hoef je alsnog niks terug te betalen aangezien van een kale kip niks valt te plukken.
Daar zit wat in! Ik denk dat ik maar ga switchen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 22-09-2004 @ 11:59 :
Dat lijkt prachtig, maar om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering moet je eerst je eigen vermogen opmaken en geldt er ook nog een sollicitatieplicht. Wie niet wil werken maar het wel kan, krijgt niets. En terecht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten