Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2004, 16:04
levi's
levi's is offline
Zucht, ben mijn opleiding net begonnen... (SRBM) en kmoet over 5 weken alweer een presentatie houden voor mijn 3 docenten van marketing, communicatie en engels... dat gaat vast niet goedlopen!

Nog goede tips??
Oud 17-09-2004, 16:32
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
concentreer je en stop met dat zenuwachtige gedoe. Niemand zal je bijten
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 16:43
tiram
tiram is offline
Die presentaties zul je wel vaker tegenkomen, het is voorbij voordat je het weet. Bereid je gewoon goed voor, zodat je niet te vaak op je papiertje hoeft te kijken. En verder de standaardtips: eigen woorden, denk om stopwoordjes, oefen voor de spiegel, niet te snel praten jadiejada
Oud 17-09-2004, 16:56
Verwijderd
Geen heel script gaan schrijven, gewoon de hoofdpunten van je verhaal. Maak sheets of een PowerPoint presentatie, dan kunnen de mensen daarna kijken en kijken ze dus minder vaak naar jou, dat maakt je wat minder opgelaten of nerveus.

Verder moet je een beetje bewegen, ga er niet als een stokstaartje bij staan. Als je sheets gebruikt, of een PP-presentatie, wijs dan dingen aan. Dan kom je wat opener over.

En tja, gewoon doen he, daar leer je juist van presenteren.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 17:02
iamcj
iamcj is offline
(= Leonoor)

En de opleiding is vast voor iedereen in je groep net begonnen, dat weten die docenten heus ook wel, wat dat betreft zou ik me iig niet al te veel zorgen maken.

Hoe deed je dat soort dingen op de middelbare school altijd?
Oud 16-10-2004, 23:03
levi's
levi's is offline
Citaat:
iamcj schreef op 17-09-2004 @ 18:02 :
(= Leonoor)

En de opleiding is vast voor iedereen in je groep net begonnen, dat weten die docenten heus ook wel, wat dat betreft zou ik me iig niet al te veel zorgen maken.

Hoe deed je dat soort dingen op de middelbare school altijd?
De meeste mensen in mijn klas zijn of geswicht van opleiding of hebben een mbo opleiding gehad...

Op de middelbare school moesten we altijd schriftelijke verslagen inleveren...
Oud 17-10-2004, 07:14
Qamra
Qamra is offline
Relax blijven (je presenteert nou eenmaal voor mensen die het interessant vinden) en van te voren duidelijk weten wat en hoe je iets gaat vertellen.
Oud 17-10-2004, 11:40
Isha
Isha is offline
-bij een actieve opgewekte houding komt wat je zegt beter over dan wanneer je in elkaar gedoken staat
- duidelijk articuleren, spreken in een rustig tempo en maak goede pauzes
- zorg voor een afwisselende zinsmelodie, monotoon spreken is slaapverwekkend
- een goede mimiek en het maken van ondersteunende gebaren verlevendigen je presentatie

Wat betreft taalgebruik:
-zinnen niet te lang maken
-singnaalwoorden gebruiken om de structuur te verduidelijken
-stopwoordjes vermijden
Oud 17-10-2004, 12:06
Verwijderd
Citaat:
levi's schreef op 17-10-2004 @ 00:03 :
De meeste mensen in mijn klas zijn of geswicht van opleiding of hebben een mbo opleiding gehad...

Op de middelbare school moesten we altijd schriftelijke verslagen inleveren...
Je moet het gewoon dóen, daar leer je juist van. Als het niet goed genoeg was, hoor je precies wat je moet veranderen. Trek er niet te zwaar aan.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 12:47
NN
NN is offline
Wat is 'SRBM'?
Oud 17-10-2004, 13:13
Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
NN schreef op 17-10-2004 @ 13:47 :
Wat is 'SRBM'?
Ik gok Small Business & Retail Management.
Oud 17-10-2004, 15:03
levi's
levi's is offline
Citaat:
Tandpasta schreef op 17-10-2004 @ 14:13 :
Ik gok Small Business & Retail Management.
Toevallig mijn profiel bekeken

Ja ik ben het zat om steeds voluit te typen!
Oud 17-10-2004, 16:56
Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
levi's schreef op 17-10-2004 @ 16:03 :
Toevallig mijn profiel bekeken

Ja ik ben het zat om steeds voluit te typen!
Nee, ik wist dat wel. Had je profiel nog niet eens gezien.
Oud 17-10-2004, 17:09
New Born
New Born is offline
* Gebruik sheets of powerpoint waar je de belangrijkste dingen in zet, niet te lange zinnen!

* Als je iets op een sheet aanwijst doe dat dan niet met je vinger maar gebruik een potlood of een pen die je niet in je hand houd, maar op je sheet legt.

* Wat leraren altijd erg goed vinden bij ons op school is als je gee blaadje met steekwoorden gebruikt, maar dat je een stapeltje kaartjes gebruikt waar je je steekwoorden op schrijft.

* Vat je verhaal op het laatst nog even samen.

* Je scoort ook altijd met een goede opening. Iets meteen de aandacht van iedereen hebt. Stel de klas bijvoorbeeld een vraag, of bedenk iets anders leuks.

*Behalve een leuke opening is een goed einde van je presentatie ook heel erg belangrijk. Eindig niet met: "Dit was het, zijn er nog vragen?" Dat is erg verkeerd.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt, alvast veel succes met je presentatie!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 17:47
Verwijderd
Citaat:
New Born schreef op 17-10-2004 @ 18:09 :

* Als je iets op een sheet aanwijst doe dat dan niet met je vinger maar gebruik een potlood of een pen die je niet in je hand houd, maar op je sheet legt.

* Wat leraren altijd erg goed vinden bij ons op school is als je gee blaadje met steekwoorden gebruikt, maar dat je een stapeltje kaartjes gebruikt waar je je steekwoorden op schrijft.

*Behalve een leuke opening is een goed einde van je presentatie ook heel erg belangrijk. Eindig niet met: "Dit was het, zijn er nog vragen?" Dat is erg verkeerd.
Over het eerste punt: je kan ook heel goed iets aanwijzen op het bord zelf, met een aanwijsstok bijvoorbeeld, of een pen. Dan kijken mensen naar de sheet én naar jou, zo houd je beter contact met je publiek dan wanneer je niet naar ze kijkt maar naar je sheet en telkens je potlood/pen moet verplaatsen.

Punt twee, mja, bij mij is het juist zo dat ze liever 1 blaadje zien dan tig kaartjes. Met kaartjes heb je het gevaar dat je gaat bladeren voor je publiek, omdat je je kaartje niet kan vinden. Beter kan je een blaadje met steekwoorden voor je op tafel leggen (of op een lessenaar), dan kan je die daar laten liggen en af en toe een blik er op werpen. Iets in je hand houden leidt mensen af.

En punt drie, een goed einde is natuurlijk belangrijk, maar aangeven dat er vragen gesteld mogen worden of opmerkingen gemaakt kunnen worden is ook heel goed. Een probleem op tafel leggen is ook heel goed, stel nooit te open vragen aan je publiek (tenzij ze retorisch zijn).
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 21:05
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik haat presentaties, ik ben er nog zenuwachtiger voor dan tentamens.
Donderdag heb ik er ook een, over een Engels artikel waar ik niet alles van begreep, maar de grote lijnen wel. ff goed een paar dagen voorbereiden en dan moet het lukken. Maak me altijd meer zorgen dan dat het uiteindelijk is
Alleen hopen dat niemand van die kut-sneaky vragen gaat stellen!
Oud 19-10-2004, 12:48
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Zorgen dat je een presentatie goed voorbereidt, dan is er niks aan de hand. Ik kan nooit zo goed tegen dat gezeik over presentaties: gewoon doen en niet zeuren.
Oud 19-10-2004, 17:09
annetjuh
annetjuh is offline
niet zeiken en beginnen.
wij zijn nu dus al met onze twee presentatie bezig
en ik ben dit jaar ook net begonnen!!!!!!!!!!
Oud 19-10-2004, 18:09
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 19-10-2004 @ 13:48 :
Zorgen dat je een presentatie goed voorbereidt, dan is er niks
Heb ik altijd wel, maar gewoon de zenuwen en zo... ligt ook deels aan je karakter of je er nerveus voor bent of niet.
Oud 19-10-2004, 19:18
willemiserniet
willemiserniet is offline
.

Laatst gewijzigd op 19-10-2004 om 19:31.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 09:06
alpha
alpha is offline
heb je op de middelbare school nooit presentaties moeten houden dan?? Ik bedoel, het is niet voor een giga aantal mensen ofzo, gewoon voor je klas en docenten. Niks erg aan toch, je kent hun dus. En misschien ken je ze nog niet, dan is er dus al helemaal niks aan de hand. Vind ik dan.
Oud 23-10-2004, 13:21
CanYouHandleMe
CanYouHandleMe is offline
- de juiste houding (moeilijk uit te leggen maar dat voel je zelf ook wel een beetje aan denk ik)

- mimiek, je gezicht mee laten spreken

- duidelijk praten, d.w.z. duidelijk articuleren, niet binnensmonds, hard genoeg, niet te snel

- verschil maken in dynamiek en intonatie om het boeiender te houden

- oogcontact met je publiek (heel belangrijk!)

- niet stijf stilstaan, maar zeker ook niet hinderlijk gaan "wiebelen"

- nooit fouten hardop zeggen ("wat kwam nu ook alweer, oh ik ben nog vergeten te zeggen..")

- niet staan prutsen aan ringen of iets dergelijks

- geen stopwoordjes gebruiken

- niet naar scherm/powerpoint/sheets kijken maar de zaal in (dus ook niet je rug naar de zaal draaien)

- powerpoint/sheets alleen ter ondersteuning, niet ervan oplezen ofzo

- (als je echt zakelijk gaat worden) kleding aanpassen op doelgroep

enzovoorts.. niet dat ik zo'n expert ben maar dit heb ik toevallig de afgelopen weken geleerd bij "presentation skills"

en als je zenuwachtig bent, ik quote mijn docente: "fake it till you make it".. oftewel probeer het niet te laten merken
Reageren

Regels voor berichten