Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2004, 22:16
D@mien
D@mien is offline
Ik wou drnet een bestand van 1 HDD naar de andere verplaatsen, maar halverwege bevroor mn scherm (mn muis kon ik nog wel bewegen) en een seconde of wat later kreeg ik zowaar een BSOD.
kan gebeuren natuurlijk, dus ik rebooten...
Scandisk begint, en ik laat em maar ff gaan...het scannen van de betreffende schijf (een partitie van 15GB) duurt meer dan een half uur en hij blijft héél lang hangen of 99% waarop hij vastliep.
Ik weer rebooten, maar ditmaal scandisk overslaan. WinXp start prima op, maar loopt erg traag in de verkenner. Ik kon wel ff wat backuppen, maar mn muis schokte vreselijk op die schijf. Ik daarna de schijfcontrole van XP er overheen gooien...gevolg: vlak voordat ie klaar is een BSOD. Hij brult dan dat ntfs.sys beschadigd is (terwijl et een FAT32 schijf is(dit omdat dit mn game schijf in 98 is))
Ik opstarten in 98, krijg ik de melding dat explorer.exe niet geladen kan worden en dat ik Win98 er opnieuw moet opzetten. Op mn Win98 partitie staan alleen maar games geinstalled, en hij heeft altijd prima gewerkt. De laatste maanden heb nix nieuws geinstalled)

Mijn HDD verdeling zit zo:
een 30GB schijf is opgedeeld in: Win98(5GB C: ), WinXP(10GB E: ) en games(15GB H: )
120GB data (D: ) (dit is een gehele schijf)

Mijn PC is zo'n 6 a 7 jaar oud, dus vrij traag (Celeron 433mHz, 256MB SDRAM), maar een half uur doen over scandisk is absurd (zelfs mn 120GB schijf doet ie in 5 minuten)

Is mn HDD aan et overlijden, of kan ik nog iets doen (kep héél weinig zin om de hele zooi opnieuw te installen voor Jan L*l)

[EDIT]Hij is nu al 2.5 uur bezig met Scandisk....hij is niet vastgelopen, maar HEEL traag...af en toe hoor ik de HDD tikken...niet ratelen zoals ie normaal doet, maar echt tikken...[/EDIT]

Laatst gewijzigd op 18-09-2004 om 23:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2004, 11:30
Gambokkur
Gambokkur is offline
harde schijf is gewoon kapot zeker, als dat ding zelf lawaai maakt.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 11:48
freyk
freyk is offline
Citaat:
D@mien schreef op 18-09-2004 @ 23:16 :
Hij is nu al 2.5 uur bezig met Scandisk
Scandisk kan je beter niet gebruiken, liever een hd-diagnotische programma in een dos-omgeving.
Ook was verstandig geweest om de diagnostische programma's te gebruiken die maker van je harde schijf aanbied.

Dus ga op zoek naar het merk van je hd, en download dan op de site van de maker hun diagnotische programma's.

Laatst gewijzigd op 19-09-2004 om 11:51.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 12:13
Verwijderd
Als je schijf echt fysiek aan het tikken slaat is 't einde oefening, hoor. Dan hoef je ook geen diagnostische programma's meer te gaan zoeken en/of gebruiken. Haal zo snel mogelijk je relevante data d'r af en ga 'm maar RMA'en of scoor een nieuwe.

Waar blijven overigens de mensen die altijd zo fijn schreeuwen NTFS te gebruiken om dataverlies te voorkomen? Hehe.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 16:09
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 19-09-2004 @ 13:13 :
Als je schijf echt fysiek aan het tikken slaat is 't einde oefening, hoor. Dan hoef je ook geen diagnostische programma's meer te gaan zoeken en/of gebruiken. Haal zo snel mogelijk je relevante data d'r af en ga 'm maar RMA'en of scoor een nieuwe.

Waar blijven overigens de mensen die altijd zo fijn schreeuwen NTFS te gebruiken om dataverlies te voorkomen? Hehe.
Volgens mij hoeft tikken niet te betekenen dat hij dood is hoor. Ik dacht dat 'tikken' het 'parkeren' van de lees-kop was, an sich nix mis mee.

Als ik het goed begrijp gebeurt dit alleen op de 15 gb partitie, en dus niet op de andere partities van de zelfde fysieke hd? Als dat het geval is proberen te formateren (desnoods een low-level format, ik weet niet precies hoe je dat moet doen, maar het is je niet aan te raden. Soms leveren je HD's software mee om dit te doen). Nieuwe partities aanmaken lijkt me ook wel een goed plan. Gewoon voor de zekerheid.

Ik zou eerst je HD een tijdje rust geven. Toen mijn HD crashte, was het echt gewoon in 1x over. Dus je HD is nog niet dood, maar misschien wordt hij te warm ofzo. Probeer is voorzichtig te voelen, en als hij echt warm is probeer er maar een fan tijdelijk op te zetten tot je alles gebackupped heb.
Maar toch, als het alleen die 15 gb partitie is, lijkt het mij geen hardware-fout...
Oud 19-09-2004, 18:56
D@mien
D@mien is offline
Kep ff et proggie van de maxtor er overheen gerost en deze vond een fout. Hij heetem met succes gerepareerd...dus dr zitten nu geen fouten meer op

Koppig als ik ben heb ik ook nog 'ff' de schijfcontrole van XP eroverheen gesmeten (aangezien die eerst vastliep daarbij...toch ff dubbelchecken
En daarbij heb ik ook ff aan die schijf gevoeld...
De schijf is niet vingerbrandend heet, maar ik vond hem wel vrij warm aanvoelen (zeker omdat de kast al de hele middag openstond...)
En hij deed erg lang over de test...en hij liep gelukkig niet vast.
Hij deed er wel zo'n 3 uur over om et voor mekaar te krijgen...
De HDD tikt bijna alleen maar als ie met schijfcontrole/scandisk bezig is en op 99% oid is....verder af en toe een paar tikken
Oud 19-09-2004, 19:13
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 19-09-2004 @ 17:09 :
Volgens mij hoeft tikken niet te betekenen dat hij dood is hoor.
Oh, ik heb ook nergens gezegd dat-ie definitief dood is. Maar wel aan het doodgaan, om het in dezelfde context te houden. Daar kun je risico mee gaan nemen of niet, maar ik zou 't nooit doen. Een HD die ongezond aan het tikken is (iedereen die het wel eens gehoord heeft weet welk geluid ik bedoel) -- ongeacht waar/wanneer ga ik niet meer mee werken.

--offtopic @ Damien
En schijven dien je altijd te koelen met een knisperend briesje. Een lullig 8x8-fannetje op 5V is al meer dan genoeg; dat scheelt vaak al 15 graden.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:06
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 19-09-2004 @ 20:13 :
Oh, ik heb ook nergens gezegd dat-ie definitief dood is. Maar wel aan het doodgaan, om het in dezelfde context te houden. Daar kun je risico mee gaan nemen of niet, maar ik zou 't nooit doen. Een HD die ongezond aan het tikken is (iedereen die het wel eens gehoord heeft weet welk geluid ik bedoel) -- ongeacht waar/wanneer ga ik niet meer mee werken.
Amen .. tikkende schijven geven je rillingen over je rug
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:52
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 19-09-2004 @ 20:13 :
Oh, ik heb ook nergens gezegd dat-ie definitief dood is. Maar wel aan het doodgaan, om het in dezelfde context te houden.
Typo, sorry...
Ik bedoelde ten dode opgeschreven (ofwel: aan het doodgaan)...
Oud 19-09-2004, 21:23
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 19-09-2004 @ 21:52 :
Typo, sorry...
Ik bedoelde ten dode opgeschreven (ofwel: aan het doodgaan)...
Nou, laat de TS d'r maar mee doen wat-ie wilt. Ik durf vrij zeker te stellen dat een tikkende HD 't geen half jaar meer vol gaat houden.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 21:36
Verwijderd
Lijkt me duidelijk. Vreemde geluiden duiden altijd op mechanische defecten en dan gaat je schijf gegarandeerd binnenkort naar de kloten. Dus gewoon backuppen wat je kunt en via de website van de fabrikant een RMA aanvragen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 21:57
D@mien
D@mien is offline
De vreemde dingen blijven zich opstapelen...
nadat ik de fout op de HDD gefixt had (tikken blijftie doen, dus zal ik de fabrikant maar es mailen) ging ik ff kijken of ik Win98 kon opstarten...dit weigerde die (explorer wil niet opstarten...shell32.dll heeft ruzie met shlwapi.dll...) Ik denk: ik repareer Win98 met de CDROM. Ik lekker rebooten, wil booten van de CD...gaat ie lopen zeiken dat et een ongeldige versie is van DOS

ik ga dus maar van de garantie gebruik maken. kep wel 'mazzel', want de fabrieksgarantie verloopt op 22 Oktober
Oud 20-09-2004, 01:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Reden te meer om je hardeschijf ter 'reparatie' (lees: vervanging) aan te bieden.
Oud 20-09-2004, 16:46
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Laat ons weten hoe het is afgelopen
Oud 20-09-2004, 18:03
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 20-09-2004 @ 17:46 :
Zal ik doen...kben nu igg ff aan et backuppen...en knoppix aan et downen...zo kan ik toch zonder ander OS mn 2e schijf op? (kan ik meteen linux ff checken )
Oud 22-10-2004, 14:34
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 20-09-2004 @ 17:46 :
Bij deze:
Ik heb de HDD weggebracht naar de winkel waar ik em vandaan had, en die hebben em opgestuurd naar de Maxtor in Ierland.
Vandaag telefoontje gehad van de winkel dat de HDD inderdaad kapot was (wat er precies kapot was wisten ze niet.) en dat ik een nieuwe kon halen...dat heb ik dus gedaan...en nu ben ik weer gezellig met FDisk aan et kloten en ga ik strax weer OSs installen...
Et is gewoon weer een 30GB HDD van etzelfde type...
De garantie loopt nog tot 21 januari 2005...dus hopen maar dat ie in leven blijft...
Oud 22-10-2004, 14:36
Verwijderd
Wel, dat is mooi, geen gezeik gehad had ik ook niet toen ik mijn IBM Deathstar RMA'de, gewoon een mailtje naar Hitachi en binnen twee weken had ik een nieuwe (nog een Deskstar 7K250 ook, geen slechte ruil aangezien ik eerst een 60 GXP had )
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 14:51
D@mien
D@mien is offline
kep ff een vraagje:
ik ben nu Win98 aant installen en hij heeft de C: schijf geformat, maar hij vraagt nu of ie de D: schijf moet formatten want dat is ie niet zegtie....maar ik heb dr een andere HDD inzitten die de D:\ is zover ik weet...en die is NTFS geformat...wat 98 niet snapt...
Setup wil niet verder als ik de D niet format....wat kan ik daaraan doen? Ik wil nl et risico niet lopen dat ie mn 120GB schijf gaat formatten....als ie dat doet dan ga ik trippen denk ik
[EDIT] Tis al gefixt (kep gewoon mn 2e HDD losgekoppeld...en na de installatie weer aangesloten)[/EDIT]

Laatst gewijzigd op 22-10-2004 om 19:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten