Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2004, 20:07
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Voor school moet ik door middel van zoutreacties aantonen welk natriumnitriet en welk potje natriumnitraat is. Natriumnitraat vormt met geen enkel ander zout een neerslag. Dit is dus vanzelfsprekend de stof die ik overhoud.
In Binas staat nergens een oplosbaarheidstabel waar nitriet ook in verwerkt staat. Tabel 45A (binas 4e druk) staat eigenlijk alles in, behalve nitriet.
Ik heb gevonden dat NO2 in gasvorm een bruine kleur heeft. Hoe kan ik van een natriumnitriet-oplossing aantonen dat het een natriumnitrietoplossing is. Ik dacht er zelf aan een gas te vormen, maar dat lijkt me misschien wel gevaarlijk (is namelijk giftig en explosief)
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft!
Groetjes
Oud 21-09-2004, 21:37
Verwijderd
Je krijgt uit een nitriet-ion (met negatieve lading) natuurlijk niet zomaar het gas stikstofdioxide (met neutrale lading). Het zijn twee zeer verschillende stoffen, die je niet met elkaar moet verwarren.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 21:42
liner
liner is offline
natriumnitriet >> NaNO2

op een site heb ik gelezen dat natriumnitriet kan reageren met de oplossing van HCL (zoutzuur), dat moet gebeuren in een zuurkast.
conclusie: NO2 en H+
reageren..ik denk dat het nu meer over 'zuren' gaat..
op school heb je zeker ergens zoutzuur liggen.
succes
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 21:47
Verwijderd
Citaat:
liner schreef op 21-09-2004 @ 22:42 :
natriumnitriet >> NaNO2

op een site heb ik gelezen dat natriumnitriet kan reageren met de oplossing van HCL (zoutzuur), dat moet gebeuren in een zuurkast.
conclusie: NO2 en H+
reageren..ik denk dat het nu meer over 'zuren' gaat..
op school heb je zeker ergens zoutzuur liggen.
succes
Maar dit is geen zoutreactie. (ik neem maar aan dat er op neerslagreacties gedoeld wordt)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 21:57
liner
liner is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-09-2004 @ 22:47 :
Maar dit is geen zoutreactie. (ik neem maar aan dat er op neerslagreacties gedoeld wordt)
dat zou best kunnen dit is ook een tijdje geleden.

maar hoe zou dan de reactievergelijking eruit zien ?
H++NO-2 --> HNO2 (s)
??
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:33
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Dat ik niet zomaar een ongeladen stof uit een geladen stof kan krijgen, dat had ik wel al enigszins door. Een zoutzuur is in principe natuurlijk ook een zout, alleen een ietwat bijzondere Denk dat ik dat dus ook wel mag gebruiken.
NaNo2 vormt een neerslag met HCl???
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:34
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Er werd trouwens inderdaag op neerslagreacties gedoeld. Maar volgens mij is het niet mogelijk het alleen aan te tonen met neerslagreacties. Anders had hij er geen nitriet tussen gedaan. We moeten natuurlijk wel een beetje uitdaging hebben
Oud 22-09-2004, 14:30
liner
liner is offline
Citaat:
MusicSmurf schreef op 22-09-2004 @ 12:34 :
Er werd trouwens inderdaag op neerslagreacties gedoeld. Maar volgens mij is het niet mogelijk het alleen aan te tonen met neerslagreacties. Anders had hij er geen nitriet tussen gedaan. We moeten natuurlijk wel een beetje uitdaging hebben
het woordje 'zout-zuur' is inderdaad misleidend!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 18:56
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Je zou er iets van ijzerionen (Fe 2+ of Fe 3+) in kunnen gooien, dat reageert met nitriet voor zover ik weet.
Oud 28-09-2004, 20:13
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Heyhey allemaal!
Er hebben besloten het met ijzer(3)sulfaat proberen aan te tonen. Als het goed is ontstaat er dan een bruin iets. Dat iets is nog even ondefinieerbaar Dat wordt FeNO 2+. In ieder geval, dat denken we. Dit opgelost in water geeft een bruine kleur. Dus we zouden een bruine kleur waar moeten nemen. Laat zodra ik het heb uitgevoerd even weten of het klopt!
Oud 28-09-2004, 20:17
Verwijderd
Een neerslag heeft nooit lading.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 20:27
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Er wordt ook geen neerslag gevormd. Het blijft een los ion. Evenals de natrium-ionen en de sulfaat-ionen. Die blijven allemaal lekker dwarrelen door het water . Je krijgt enkel een bruine kleur.
Oud 28-09-2004, 20:45
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Althans dat denk ik...
Oud 29-09-2004, 11:00
Verwijderd
Hmm, dat lijkt me sterk. Maar het zou kunnen, ik ben geen expert.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 13:30
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Ik ben ook niet bepaald een expert Vind de reactie die er plaats zou moeten vinden ook een beetje merkwaardig... maarjah we merken het wel Anders kunnen we altijd nog een aantal andere dingen erbij gooien...
Oud 30-09-2004, 10:51
blablalou
blablalou is offline
hallo M..f,

De reactie die jij noemt heet de bruine ring reactie

voeg een oplossing van FeSO4 toe en laat voorzichtig gec. H2SO4 langs de wand van de reageerbuis naar de bodem vloeien.
Ontstaat op het grensvlak H2SO4/opl. een bruine ring dan is nitraat aanwezig.

Helaas is dit geen neerslagreactie.
De volgende wel:
Voeg wat AgNO3-oplossing toe
Onstaat een neerslag dan is nitriet aanwezig: AgNO2(s)
Is veel nitriet aanwezig dan lost dit weer als complex op....
Dus nitrietopl. niet te geconcentreerd maken!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 10:32
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Bedoel je niet dat er dan nitriet inzit?
Die neerslagreactie met zilver had ik me ook bedacht, maar daar mag je hier niet mee werken (stelletje zeurders...). We gaan gebruik maken van die bruine-ring-reactie. Ik zal straks het volledige plan van aanpak eens posten.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 10:50
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Zowie!
Ons plan van aanpak:
Probleem:
In de chemicaliën-kast staan 3 potjes waar de etiketten van afgevallen zijn. De etiketten liggen er nog naast. Er staat natriumsulfaat, natriumnitriet en natriumnitraat op de etiketten. Het is aan ons de taak om de juiste etiketten weer op de juiste potjes te plakken.

Uitvoering
Het aantonen van natriumsulfaat
We nemen 3 reageerbuisjes. Elk reageerbuisje vullen we met 1 van de stoffen. De potjes en buisjes nummeren we om ze niet door elkaar te halen. Daarna gooien we in elk buisje een beetje bariumnitraat. Bariumnitraat vormt met natriumsulfaat een neerslag van bariumsulfaat. De natrium-ionen en de nitraat-ionen blijven vervolgens opgelost in het water. Natriumnitraat en natriumnitriet vormen beide geen neerslag met bariumnitraat. Deze gegevens staan vermeld in tabel 45 van Binas.

Het aantonen van natriumnitraat
We willen dit aantonen met behulp van de bruine-ring-reactie. We vullen 2 reageerbuisjes met natriumnitriet-oplossing en natriumnitraat-oplossing. Hierbij doen we een oplossing van ijzersulfaat. Daarna voegen we heel voorzichting langs de wanden van de reageerbuis geconcentreerd zoutzuur toe. Als er sprake is van natriumnitraat-oplossing, ontstaat er waar het zoutzuur de oplossingen raakt een bruine ring. Bij de natriumnitriet-oplossing ontstaat er geen bruine ring.

Het aantonen van natriumnitriet
Deze stof blijft over na de experimenten.

Benodigdheden
Reageerbuisjes
Bariumnitraat-oplossing
IJzer(3)sulfaat-oplossing
Geconcentreerd zoutzuur
3 Potjes met natriumnitriet-oplossing, natriumnitraat-oplossing en natriumsulfaat-oplossing

Als extra controle heb ik nog een ander soort bruine-ring-reactiegeval gevonden om nitriet mee aan te tonen:

Nitraten kunnen worden aangetoond met de zogenaamde ringreactie. In een reageerbuis wordt de te onderzoeken vloeistof onder koelen gemengd met een gelijk volume geconcentreerd zwavelzuur. Hierop wordt voorzichtig een verzadigde oplossing van ijzer(II)sulfaat geschonken, zodanig dat deze zich zo weinig mogelijk mengt met de eerste vloeistof. (reageerbuis schuin houden) Bij aanwezigheid van nitraat-ionen onstaat op het scheidingsvlak een donkerbruine ring. Eventuele nitriet-ionen geven deze reactie ook met verdund zwavelzuur, nitraten niet.

Ofwel, mocht hij het niet goed vinden, dan heb ik nog zoiets achter de hand
Reageren

Regels voor berichten