Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2004, 13:37
Methuselah
Methuselah is offline
Ik ben al 'n beetje de markt aan't prospecteren ivm een nieuwe videokaart voor over 'n maandje of 4 (ja, nog ver weg, I know, maar ik ben graag goed geïnformeerd voor ik iets duurs koop ) en nu zag ik verschillende kaarten staan die AGP waren en anderen die PCI waren. What the hell is 't verschil?

PCI is nieuwer en met de nieuwste generatie grafische kaarten (Geforce 6800Ultra-Radeon X800XT) kan je die uiteindelijk gaan koppelen (cfr Geforce 2 GTS als ik me niet vergis? ) zodat je uiteindelijk nog meer snelheidswinst hebt? Of sla ik de bal totaal mis?
Oud 24-09-2004, 13:40
Verwijderd
Je hebt AGP-kaarten en PCI-Express kaarten. Die laatste zijn op dit moment even snel of soms zelfs nog langzamer dan AGP. Het voordeel van de PCI-standaard is natuurlijk dat het meerdere buslijnen heeft (whereas AGP een directe koppeling met het RAM heeft en er dus maar één slot kan zijn) zodat je inderdaad later eventueel zou kunnen koppelen.

Maar, even iets heel anders, als ik jou was zou ik gewoon niet zo moeilijk doen. Je wilt nu lekker gamen, je hebt al een AMD64, dus niet zo moeilijk doen. Een videokaart kopen kost gewoon geld. Hoe langer je wacht, hoe goedkoper-ie wordt, maar ook hoe korter de levensduur van die kaart dan weer. Tegen de tijd dat Radeon X800- en Geforce 6800 GT-kaarten echt betaalbaar zijn, is jouw AMD 3000+'je alweer 'gewoon middenklasse'. Laat staan dat je ooit nog het moment zult meemaken dat je betaalbaar en efficiënt kaarten kunt koppelen.

Als ik jou was zou ik gewoon even door de zure financiële appel heenbijten en gewoon een Radeon 9800 Pro kopen, da's momenteel nog steeds de beste bang-for-your-buck.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 13:48
Methuselah
Methuselah is offline
Ik heb deze vraag ook meer gesteld om 'n inzicht te krijgen in waar die dingen voor staan.

Koppelen ga ik zelf nooit doen, maar 't is altijd leuk als ik kan meepraten met de mensen die er meer verstand van hebben, zo leer ik alleen maar bij.

En mja, ik weet 't nog niet zo goed, op zich wil ik zeer zeker 'n Radeon 9800Pro 128MB 256-bits, maar dan kan ik niet op vakantie gaan, 't is dus afwegen voorlopig. Ofwel moet ik m'n spaarrekening weer plunderen en die is net aangespekt.
Oud 24-09-2004, 15:28
Verwijderd
Tsja, dat is dan pech. Computeren op een relaxte bak kost nu eenmaal geld. Ik heb zelf ook jarenlang altijd tweedehands spul gekocht, gewoon wanneer het eigenlijk al niet meer bruikbaar was, maar je stelt natuurlijk niet zulke hoge eisen voor je hobby-bak.

Maar ik heb wel ontdekt dat als je gewoon een hele tijd relaxed wilt gamen, dus niet elke keer bij een nieuw spel weer gekloot met langzame framerates en gezeik omdat je DirectX-versie niet voldoende is, je gewoon een keer goed moet investeren. En ik bedoel - tweehonderd euro, waar hebben we het nou helemaal over? Daarvoor kun je ook niet fatsoenlijk op vakantie hoor.

En wees eerlijk, als eenentwintigjarige heb je tweehonderd euro zo bij elkaar. Da's echt niet meer dan drie, vier dagen even werken, desnoods in het weekend en in de nachtdienst, dan heb je dat geld zo bij elkaar.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 16:36
Verwijderd
Is er ook een mogelijkheid om mijn huidige AGP kaart om te zetten naar PCI-Express (converter of bridgechip oid)?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 18:39
Jolt
Jolt is offline
Nee, te weinig stroom.

Een pci kaart heeft vaak geen extra connector nodig.
Maar Agp 8 is nog lang niet uitgekeken
een X800 of een 6800 haalt nog lang niet alles uit een 8x agp poort.

Met Nvidia's sli krijg je 2 dezelfde kaarten aan elkaar gekoppeld, maar dat betekend niet dat je dubble aantal fps krijgt, het is gewoon ongveer het zelfde als dual cpu.

Ati had dat ook allang, zelfs sapphire had zo een kaart 2 Radeon 9800 cores op een plankje, plankje was wel lang bijna 2 x zolang.

Maar jah, meer voor dual users eigenlijk.
Ligt er eigenlijk ook aan, of je een eye candy freak bent, als je altijd alle eye candys aan wilt, blijf je kopen
Oud 24-09-2004, 20:20
Verwijderd
Het boeit überhaupt weinig om van bus te wisselen op dit moment. Ook al heeft AGP8X een bandbreedte naar het gewone geheugen van 2 GB/sec, dat is nog steeds te weinig om daarmee te kunnen werken. Zeker nu videogeheugen redelijk goedkoop is (256 MB is allang geen uitzondering meer) is de noodzaak voor gebruik van het hoofdgeheugen sterk afgenomen.

Dit is weer typisch zo'n voorbeeld van mensen die de klok hebben horen luiden en dan maar meteen op een nieuw systeem willen overstappen waarvan de voor- en nadelen in de praktijk nog niet helemaal duidelijk zijn. Net als de mensen die destijds koste wat het kost wilden overstappen op Windows 98 toen dat nog stikte van de bugs.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 21:37
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-09-2004 @ 16:28 :
En ik bedoel - tweehonderd euro, waar hebben we het nou helemaal over? Daarvoor kun je ook niet fatsoenlijk op vakantie hoor.

En wees eerlijk, als eenentwintigjarige heb je tweehonderd euro zo bij elkaar. Da's echt niet meer dan drie, vier dagen even werken, desnoods in het weekend en in de nachtdienst, dan heb je dat geld zo bij elkaar.
We're talking 'n lang weekend.

Probleem is: ik heb al gewerkt, in België mag 'n student maximaal 23 dagen als jobstudent werken en ik heb er 22 gedaan. Als ik nu extra ga bijwerken, kunnen mijn ouders 't kindergeld verliezen en ik riskeer extra belastingen (15%) te betalen op mijn reeds verdiende geld. :/
Oud 24-09-2004, 22:06
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Jolt schreef op 24-09-2004 @ 19:39 :

Met Nvidia's sli krijg je 2 dezelfde kaarten aan elkaar gekoppeld, maar dat betekend niet dat je dubble aantal fps krijgt, het is gewoon ongveer het zelfde als dual cpu.
Wist ik ook al, dat je niet dubbel zo snel zou worden, had er alleen wat over opgevangen onlangs en ik wilde er wel meer van weten.

@nare: ik wil niet overstappen ofzo, gewoon weten waarover ze't hebben als ik in 'n pc-winkel kom zodat ik niet in de zeik gezet wordt, logisch toch?
Oud 24-09-2004, 22:46
Jolt
Jolt is offline
Btw, Ati komt ook met een of andere feature waarbij het ongebruikte werk geheugen wordt gebruikt voor de videokaart..

Denk als dat uitkomt dat PCI EXPRESS een beetje normaal is geworden voor de consument
Oud 24-09-2004, 23:08
Energie
Energie is offline
PCI is geen PCI express he. Tis maar dat je et ff weet.
(een 9800pro is alweer beetje dik veroudert die zou ik dus niet halen [1jr oud al ofzo] )
Oud 24-09-2004, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 25-09-2004 @ 00:08 :
PCI is geen PCI express he. Tis maar dat je et ff weet.
(een 9800pro is alweer beetje dik veroudert die zou ik dus niet halen [1jr oud al ofzo] )
Ik ben niet dom ofzo. Ik ging ervan uit dat hij een PCI-Express kaart bedoelde. Volgens mij is het vrijwel onmogelijk om nog een PCI-videokaart te kopen tegenwoordig. Voor zover ik weet zijn alleen bepaalde budgetmodellen (NVidia FX5200 en MX440, ATi 9200) nog in gewoon PCI te krijgen. De rest is allemaal AGP of PCI-Express.

Verder is het enkele argument dat een kaart nu één jaar oud is, natuurlijk onzin. Een Radeon 9800 Pro is op dit moment gewoon de kaart met de beste prijs-prestatieverhouding. Wil je niet een kaart die een jaar oud is, dan kom je inderdaad uit bij de 6800-serie van NVidia of de X800 van ATi. Maar dan hebben we het dus over kaarten die minstens 375 euro kosten, terwijl je een Radeon 9800 Pro nu haalt voor 200 euro.

Topmodellen kun je altijd redelijk veilig blijven halen. Toen de Geforce4 Ti4600 / Radeon 9700 Pro ook al anderhalf jaar oud waren kon je die kaarten nog steeds veilig kopen, omdat ze gewoon 'performance-minded' zijn. Ze zijn gericht op het bovensegment van de markt en daarom verouderen ze niet zo snel. De mensen die twee jaar geleden een Radeon 9700 hebben gekocht, kunnen daar nu nog steeds prima mee uit de voeten.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 00:44
Jolt
Jolt is offline
260 geloof ik kost een 6800LE beter dan de R9800XT

Dus dan wel met die nieuwe features, SM 3.0 ect
Oud 25-09-2004, 01:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nadeel vind ik wel van de 9800 Pro dat hij geen clock throttling heeft. Dat houdt concreet in dat het energieverbruik in Windows en andere weinig-grafische toepassingen erg hoog is. De X800 Pro verbruikt iets van 9W in idle mode, dus in Windows zeg maar. De Radeon 9800 Pro zit daar rond de 44W (of iets in die buurt) toch aardig boven. Gek genoeg heeft de Radeon 9600 Pro wel clock throttling, misschien omdat deze op een nieuw proces (0,13) vervaardigd wordt.
Oud 25-09-2004, 10:32
Energie
Energie is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-09-2004 @ 00:14 :
Ik ben niet dom ofzo. Ik ging ervan uit dat hij een PCI-Express kaart bedoelde. Volgens mij is het vrijwel onmogelijk om nog een PCI-videokaart te kopen tegenwoordig. Voor zover ik weet zijn alleen bepaalde budgetmodellen (NVidia FX5200 en MX440, ATi 9200) nog in gewoon PCI te krijgen. De rest is allemaal AGP of PCI-Express.

Verder is het enkele argument dat een kaart nu één jaar oud is, natuurlijk onzin. Een Radeon 9800 Pro is op dit moment gewoon de kaart met de beste prijs-prestatieverhouding. Wil je niet een kaart die een jaar oud is, dan kom je inderdaad uit bij de 6800-serie van NVidia of de X800 van ATi. Maar dan hebben we het dus over kaarten die minstens 375 euro kosten, terwijl je een Radeon 9800 Pro nu haalt voor 200 euro.

Topmodellen kun je altijd redelijk veilig blijven halen. Toen de Geforce4 Ti4600 / Radeon 9700 Pro ook al anderhalf jaar oud waren kon je die kaarten nog steeds veilig kopen, omdat ze gewoon 'performance-minded' zijn. Ze zijn gericht op het bovensegment van de markt en daarom verouderen ze niet zo snel. De mensen die twee jaar geleden een Radeon 9700 hebben gekocht, kunnen daar nu nog steeds prima mee uit de voeten.
Ik heb een 9700 en ik merk nu toch wel dat een nieuwe kaartje wel fijn zou zijn zo. Alleen de top modellen de x800 etc worden nu in verhouding met toen de 9700 wel erg duur verkocht. Maar die 9800pro is waarschijnlijk bij de reeks van de volgende serie spelen die uitzal komen al weer veroudert
Oud 25-09-2004, 10:34
Jolt
Jolt is offline
Als je nu zo een 9800 pro koopt kan je ongveer nog 1 of 2 jaar mee spelen. wel niet alles open.

Tja, die nieuwe high end kaarten zijn zeer duur. maar een Radeon 9800XT koste ook 500 euro bij de launch. Hopelijk worden ze nog wat goedkoper.

Zo een X800XT is wel aantrekkelijk is wel nog niet uit voor agp maar komt binnekort wel. Tegenhanger van de 6800GT
Oud 25-09-2004, 12:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
6600GT gaat 220 euro kosten ongeveer, daar zou je ook nog op kunnen wachten, want hij is nu al uit.
Oud 25-09-2004, 13:11
Verwijderd
Ja, wachten kun je altijd.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:24
Jolt
Jolt is offline
Heb je een pci express mobo?nee, weer 120 euro erbij

Dusz en agp versie duurt nog een tijdje
Oud 25-09-2004, 13:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-09-2004 @ 14:11 :
Ja, wachten kun je altijd.
Hij gaat er over 4 maanden 1 kopen zei hij, dus deze opmerking snap ik niet echt. Bovendien loont het altijd om te wachten als dat de moeite waard is.
Oud 25-09-2004, 16:30
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-09-2004 @ 14:26 :
Bovendien loont het altijd om te wachten als dat de moeite waard is.
Geen speld tussen te krijgen
Oud 25-09-2004, 18:49
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-09-2004 @ 16:28 :

En ik bedoel - tweehonderd euro, waar hebben we het nou helemaal over?
Ik vind 200 euro een hele hoop geld. Eerlijk gezegt weet ik wel betere dingen om 200 euro aan te spenderen dan het eeuwig upgraden van mijn PC. In principe gebruik ik een PC totdat er een defect op treed dat economisch niet meer rendabel is om te repareren. Als ik 2 jaar terug mijn huidige PC niet van de bonus van mijn baas als PC-prive had kunnen kopen, dan had ik momenteel nog steeds vrolijk achter een PII-400 gezeten.

Laatst gewijzigd op 25-09-2004 om 18:53.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 19:10
Energie
Energie is offline
9800(pro) had ik een tijd geleden al gezien voor 150euro / 190 euro hoor. Dus die 200 euro is een beetje oude prijs

newegg.com
http://www.newegg.com/app/searchProd...0&InnerCata=48

ergens in het midden.

Laatst gewijzigd op 25-09-2004 om 19:13.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 19:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik zie daar alleen in het midden 9800SE, 9800 non-pro en 9800 Pro 128-bit versies. Geen echte 9800 128MB 256-bit, die staat daar voor 195 euro.
Oud 25-09-2004, 20:54
Jolt
Jolt is offline
Zowizo nu is het geen goed moment, de nieuwe games dit jaar, de nieuwe refresh van R420 en NV400.

Ik zelf wacht ff lekker tot de refresh, en koop me dan de beste prijs kwaliteit.
Oud 25-09-2004, 21:06
Energie
Energie is offline
rond december/januari zijn prijzen vaak laag, maar dan zijn de producten vaak ook niet echt nieuw meer. Rond April/Mei komen de wat nieuwere prodcuten ook uit met veel aanbiedingen . Dit is mij ten iedere geval opgevallen.
Oud 26-09-2004, 02:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Juist voor de decembermaand brengen hardwarefabrikanten (en gamesproducenten) vaak nieuwe produkten uit, waar wel gretig voor betaald dient te worden. Na de jaarswisseling zijn die al een stuk goedkoper.
Reageren

Regels voor berichten