Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2004, 11:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zit sinds afgelopen weekend op kamers en ik moet hier elektrisch koken. Ik heb zaterdagavond macaroni gemaakt en zondagavond nasi en het is beide keren wel gelukt maar het ging toch niet helemaal goed. De eerste avond begon het bijvoorbeeld heel erg te roken, volgens mijn moeder kwam dat doordat die plaat niet helemaal schoon was, zou dat kunnen? Verder vind ik het heel moeilijk om vlees aan te bakken, weet iemand hoe je dat handig doet.

Verder zijn alle tips rondom elektrisch koken welkom want ik vind het maar lastig.
Oud 27-09-2004, 16:51
Boogie
Boogie is offline
Zorg ervoor dat de onderkant van de pan en de elektrische plaat goed schoon zijn, anders gaan er dingen verbranden en gaat het stinken. Als er water onder de pan zit, kan het ook gaat dampen of ruiken.

Verder gaat het eigenlijk hetzelfde als op gas koken. Alleen reageert een elektrische plaat wat langzamer, omdat als je 'm lager zet, de plaat nog wel enige tijd heel heet blijft.
Oud 27-09-2004, 17:06
Auntie M
Auntie M is offline
Wat betekent dat je het iets eerder uit kan doen dan gewoon gas. Als ik vlees braad, laat ik eerst de buitenkant dichtschroeien (dus dat het bruin is) en dan doe ik het fornuis uit en een deksel op de pan, het blijft lang genoeg heet om het vlees helemaal gaar te maken (soms doe ik het voorgaren in de magnetron).
Je kan ook net zo koken als op gas, maar dan moet je echt je pan van de plaat halen anders brandt de boel aan.

Ik kook op een keramisch fornuis maar dat is bijna hetzelfde idee als electrisch. Je moet er inderdaad voor zorgen dat de onderkant van de pan en de plaat goed schoon zijn, zeker bij electrisch omdat je ook nog een soort ribbeltje hebt. Voor een keramische plaat heb je een speciaal schoonmaakmiddel, misschien is dat er voor een electrische plaat ook.
Oud 28-09-2004, 12:23
PrimRose
PrimRose is offline
een goede timing is idd erg belangrijk. Ik kook nu 1,5 jaar op electrisch en moet af en toe toch nog de pannen van het "vuur" halen omdat het te hard gaat.
Oud 29-09-2004, 10:25
Verwijderd
Ik denk dat je er wel aan went. Ik kookte bij mijn ouders regelmatig elektrisch en kook nu op kamers op gas, en dat ging ook flink mis in het begin, maar nu niet meer. Dus... je krijgt er vanzelf handigheid in .
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 13:23
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Boogie schreef op 27-09-2004 @ 17:51 :
Alleen reageert een elektrische plaat wat langzamer, omdat als je 'm lager zet, de plaat nog wel enige tijd heel heet blijft.
Keramische kookplaat heeft meer tijd nodig om af te koelen dan inductie. Au fond wel grappig, ik kan niet koken op gas omdat ik van huis uit enkel inductie ben gewend

Rookontwikkeling kan komen doordat er viezigheid onder de pan/ op de plaat zit. Er bestaan krabbetjes voor om de kookplaat schoon te maken + cif voor (keramische) kookplaat.
Oud 30-09-2004, 13:33
Verwijderd
Ik maak de plaat elke avond schoon en vet hem dan een beetje in, sinds ik dat doe, heb ik geen last meer van rook.
(Met elektrisch bedoel je toch niet keramisch?)

Als ik water moet koken, zet ik hem altijd lekker hoog, bij vlees hetzelfde. 't Duurt wel even voor de pan goed warm is, maar hij blijft daarna wel goed lang warm. Met gas gaat alles sneller, daardoor vind ik gas wel fijner. Maar goed, elektrisch is goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 16:20
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 30-09-2004 @ 14:23 :
Keramische kookplaat heeft meer tijd nodig om af te koelen dan inductie. Au fond wel grappig, ik kan niet koken op gas omdat ik van huis uit enkel inductie ben gewend

Raar, want gas en inductie komen juist heel erg overeen. Maak je inductie aan, dan is het direct 'warm', maak je het uit is het meteen 'koud'. Net als gas dus.
Oud 30-09-2004, 18:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-09-2004 @ 14:33 :
Ik maak de plaat elke avond schoon en vet hem dan een beetje in, sinds ik dat doe, heb ik geen last meer van rook.
(Met elektrisch bedoel je toch niet keramisch?)
nee, elektrisch is echt elektrisch bij mij Ik ga alle tips uit proberen maar meer tips zijn altijd welkom.
Reageren

Regels voor berichten