Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 14:28
Verwijderd
ik moet een betoog en een beschouwing schrijven voor nederlands over winkeldiefstal
ik snap alleen niet hoe
ik weet niet hoe ik moet beginnen en hoe ik een mooie inleiding kan maken en hoe ik het slot moet maken
wie kan me hier mee helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2004, 17:15
Verwijderd
(je weet wel veel niet he?)

Maar goed, zoek wat informatie op waarom mensen uit winkels stelen.
Wat zijn de oorzaken en de gevolgen (minder winst voor de winkels oa.) , wat valt er aan te doen, welk soort mensen steelt uit winkels? enzovoort...

In je inleiding kan je een leuke anekdote zetten of je begint gewoon met het uit te leggen. En in het slot vat je alles samen wat je daarvoor hebt gezegd (niks nieuws meer zeggen)

Nu zou het moeten lukken toch? Succes!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 11:11
Balance
Balance is offline
Vertel eens wat jouw mening is (beschouwing) en jouw standpunt (betoog).
Want 'winkeldiefstal' kan alle kanten op.
Oud 03-10-2004, 22:22
Verwijderd
mening: ik vind dat er te veel winkeldiefstal is in Nederland en dat er te weinig aan gedaan wordt om dat te voorkomen.

standpunt: Overheid moet meer doen om winkeldiefstal tegen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 23:07
Chesterfield
Chesterfield is offline
Bij een beschouwing gaat het erom dat je een casus van alle kanten belicht. Zoals hierboven beschreven kun je bij winkeldiefstal je afvragen op wat voor manieren het voorkomt, waar, waarom, wat kun je er tegen doen, wat zijn de oorzaken, wat zijn de gevolgen etc. Het is de bedoeling dat je publiek een mening kan vormen over het onderwerp.

Bij een betoog is het de bedoeling dat je een ander probeert te overtuigen van jouw standpunt. Hiervoor draag je argumenten aan. Bij een klasieke opbouw begin je met een inleiding waar je jouw standpunt over iets deponeert. Vervolgens begin je met je eerste argument wat je vervolgens uitwerkt, daarna je tweede etc.

Een hoeveelheid van 3 argumenten is aanbevolen, want zoals in de klasieke retorica staat geschreven, al het goede komt in 3en

Na deze 3 argumenten ontkracht je een mogelijk tegenargument, zodat je tegenstanders dat niet meer zouden kunnen aanvoeren.

In het slot geef je een korte samenvatting en passend bij het stuk, een conclusie of een aansporing.
Oud 03-10-2004, 23:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Yuppie schreef op 03-10-2004 @ 23:22 :
mening: ik vind dat er te veel winkeldiefstal is in Nederland en dat er te weinig aan gedaan wordt om dat te voorkomen.

standpunt: Overheid moet meer doen om winkeldiefstal tegen te gaan.
Oke. Je inleiding zou bijvoorbeeld alsvolgt kunnen zijn:

Citaat:
Rianne is 16 jaar en werkt bij de Albert Heijn. Het is vijf uur 's middags en het werk zit er bijna op voor vandaag. Een man komt binnen en hij gedraagt zich nogal vreemd. Rianne besluit om op te letten en ze ziet dat hij een aantal producten in z'n tas stopt. Als de man, zonder te betalen, de winkel uit wil lopen, stapt Rianne op hem af. Ze vraagt hem wat hij in zijn tas heeft zitten. Op dat moment trekt de man een mes uit z'n zak en waarschuwt haar dat ze niet moeilijk moet doen. Dan rent hij ineens hard weg de straat op en Rianne staat met haar mond vol tanden. Had ze die man niet vlak voor hij de winkel in ging langs de agenten zien lopen? Zij keken hem nog zo vreemd na! Maar ja, ze mogen niks doen. Preventief fouilleren behoort niet tot hun taken. Ze houden het dus maar bij kijken.

De overheid moet agenten meer bevoegdheden geven zodat agenten winkeldiefstal beter tegen kunnen gaan.

oke, dat was dus een voorbeeldje, maar onze docent vond het altijd erg goed als wij met zo'n praktijk voorbeeld begonnen. Je moet wel van te voren goed bedenken wat de overheid volgens jou zou kunnen doen om winkeldiefstal te voorkomen. In dit geval nam ik preventief fouilleren als voorbeeld omdat ik zo snel niks beters wist, maar je moet met je voorbeeld dus naar het onderwerp toe zien te sturen.
Reageren

Regels voor berichten