Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2004, 14:00
pietervdb
pietervdb is offline
Beste lezer.

Ik heb een aantal vragen over een paar hardware termen.
Ik heb niet zoveel verstand van de volgende termen en ik zou graag willen weten wat allemaal betekent en inhoud.

Wat is een DMA/DMA2 harddisk
Wat is SD-Ram geheugen
Wat is het verschil tussen een pentium 3 en een pentium4 processor?
Wat is het speciale aan een Asus moederbord.
Wat houdt V90 in een 56K V90 modem?

Kan iemand me alsjeblieft uitleggen wat iets of alles is?

Alvast bedankt

Gr
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2004, 14:30
DeuS
DeuS is offline
dma staat voor Direct Memory Access. Het stelt een harde scijf in staat om gegevens direct in het geheugen te schrijven zonder tussenkomst van de processor.

SD-Ram was de standaard voor intern (ram) geheugen. Het heeft een maximum snelheid van 133 mHz/s. Het wordt langzaam vervangen door ddr wat een maximum snelheid heeft van 400 mHz.

Het verschil tussen een p3 en een p4 is voornamelijk de snelheid van 1. de processor zelf (ik geloof dat p3's maximaal 1000 mHz waren) en 2. de snelheid van de Frontside bus die bij p4's op kan lopen tot 800 mHz.

wat er zo speciaal is aan een asus moederbord weet ik niet. Ik vind ze niet zo bijzonder. Geef anders een type, dan kan ik er misschien wat meer over vertellen.

v90 wil zeggen dat een modem er van uit gaat dat het ene eind van de verbinding een digitaal signaal is en maakt hier gebruik van. kijk verder op www.v90.com

Maar waarom wil je dit weten (of heb ik zojuist je huiswerk zitten maken )
Oud 03-10-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Wat is een DMA/DMA2 harddisk
DMA staat voor Direct Memory Access, een manier om apparaten rechtstreeks zelfstandig met het hoofdgeheugen te laten communiceren en het niet via de processor te sturen. Dat scheelt tijd.

Niet alleen harde schijven maken gebruik van DMA. Insteekkaarten (bijv. geluidskaarten) maken er al van oudsher gebruik van. De voorloper van DMA bij harde schijven was de zgn. PIO-mode (programmed input/output).

DMA is er in verschillende smaken. Gewoon, daarna zgn. multiword-DMA en tegenwoordig Ultra-DMA waarbij zowel de pieken als de dalen van de electronische puls wordt gebruikt om data te versturen.

Citaat:
Wat is SD-Ram geheugen
S staat voor synchronous. De oervariant van geheugen is DRAM. Dynamisch wil zeggen dat er stroom op moet blijven staan om de data vast te houden. Zet je de PC uit dan gaat het geheugen leeg.

Na gewoon DRAM kwamen er allerlei varianten. Fast Page DRAM is gewoon een wat snellere versie, EDO (extended data out) RAM ook. Deze varianten waren 32 bits breed. Een Pentium-moederbord had twee reepjes nodig om te kunnen werken omdat de externe bus van een Pentium 64 bits breed is.

SDRAM is in feite ook een variant op DRAM. Eigenlijk zijn het twee gewone geheugenreepjes in één behuizing. Daarom heet de behuizing van SDRAM ook 'DIMM', dual inline memory module. Één SDRAM-reepje is 64 bits breed, maar wordt door de processor nog steeds gezien als 2x 32 bits.

SDRAM is tegenwoordig de gangbare geheugenvariant, om precies te zijn DDR SDRAM. DDR staat voor double data rate, hetzelfde truukje als bij Ultra-DMA schijven. Zowel op de hoogste als laagste klokpuls van de stroom wordt data gelezen, zodat de effectieve bandbreedte verdubbelt.

Citaat:
Wat is het verschil tussen een pentium 3 en een pentium4 processor?
Een Pentium-III is in de kern nog steeds een variant op de bekende P6-architectuur, die Intel voor het eerst gebruikte in de Pentium Pro, midden jaren negentig. Het is een kern die speciaal ontwikkeld was destijds om onder Windows NT te werken.

De Pentium-II, en III (E/B/EB), de Celeron en de Tualatin zijn allemaal afgeleid van de oorspronkelijke Pentium Pro. De Pentium-4 daarentegen is een geheel nieuw ontwerp dat Intel vanaf de grond heeft ontworpen.

De oorspronkelijke Pentium-4 was erg traag. Deze had 256 KB L2 (second level) cache, wat te weinig was om de lange pipeline vol te houden. Die pipeline had Intel bewust enorm lang gemaakt om ervoor te zorgen dat de processor lekker zou werken op hoge kloksnelheden. Echter de kleine cache bleek een vergissing: een 1500 MHz-P4 met 256 KB cache was ongeveer even snel als een oudere Pentium-III of een AMD Athlon Thunderbird op 1100 MHz.

In de zgn. Northwood-core verbeterde Intel dit. Er werd nu 512 KB in plaats van 256 KB L2 cache gebruikt en hiermee was de pipeline wel altijd vol, zodat de P4 eindelijk een geduchte tegenstander werd van de AMD Athlon XP. Je ziet dat nu nog terug in de nummers van AMD-chips: een AMD Athlon XP 2400+ is ongeveer even snel als een Pentium-4 2.4 GHz.

Nadien zijn er nog diverse wijzigingen gekomen in de Pentium-4, maar het ontwerp bleef hetzelfde. Intel deed dingen als het verhogen van de front side bus (oorspronkelijk 4x100, later 4x133 en momenteel 4x200) en het vergroten van de L2 cache (oorspronkelijk in de Willamette 256 KB, later in de Northwood 512 KB, in nieuwere modellen 1024 of zelfs 2048 KB).
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 17:16
pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
DeuS schreef op 03-10-2004 @ 15:30 :

Maar waarom wil je dit weten (of heb ik zojuist je huiswerk zitten maken )
Ten eerste DeuS hartstikke bedankt! Het is wel een onderdeel van mijn hw maar ik heb gewoon niet veel verstand van hardware. Op internet zoeken met Google is er lastig. Een goede beschrijving vind je daar niet zo snel.... En op het forum zijn er altijd wel aardige mensen zoals jij die het antw zo weten en het leuk vinden om te vertellen toch?

Nogmaals hartstikke bedankt!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 17:18
pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2004 @ 16:24 :
[B]
512 KB, in nieuwere modellen 1024 of zelfs 2048 KB)...........
Nareman ook hartstikke bedankt voor jou helpvolle informatie
En bedankt voor de tijd de tijd die je ff wou vrij maken voor mij.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 18:08
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2004 @ 16:24 :
[B]

. Je ziet dat nu nog terug in de nummers van AMD-chips: een AMD Athlon XP 2400+ is ongeveer even snel als een Pentium-4 2.4 GHz.

N
er staat mij iets van bij dat dat verandert is, correct me if i'm wrong please!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 18:56
Verwijderd
Citaat:
grensgeval schreef op 03-10-2004 @ 19:08 :
Mij niet. Een 'standaard' Athlon XP heeft dezelfde rating als zijn Intel-tegenhanger kloksnelheid heeft. Dus een Athlon XP 2400+ komt ongeveer overeen met een Intel P4 2.4 GHz in de standaardsetting.

Het loopt natuurlijk ook wel 'ns uiteen. Zo zijn de hoogste modellen uit de Athlon XP-serie (3000+ en 3200+) absoluut niet te vergelijken met de Intel P4-3.06 en 3.2 GHz. De Athlons zijn veel langzamer en maken hun rating gewoon niet waar.

Andersom is bijv. een AMD Athlon-64 2800+ weer absoluut niet te vergelijken met een Intel P4-2.8 GHz. Die AMD64 is minstens anderhalf keer sneller.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 20:59
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
pietervdb schreef op 03-10-2004 @ 18:16 :
Ten eerste DeuS hartstikke bedankt! Het is wel een onderdeel van mijn hw maar ik heb gewoon niet veel verstand van hardware. Op internet zoeken met Google is er lastig. Een goede beschrijving vind je daar niet zo snel.... En op het forum zijn er altijd wel aardige mensen zoals jij die het antw zo weten en het leuk vinden om te vertellen toch?

Nogmaals hartstikke bedankt!
Graag gedaan hoor...
Oud 03-10-2004, 23:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 03-10-2004 @ 19:08 :
AMD heeft in het verleden al gezegd op den duur af te willen van de kloksnelheid als snelheids-aanduiding. Dat werd realiteit toen AMD de Athlon 64 FX processor lanceerde. Geen Athlon 64 FX 2.0GHz maar Athlon 64 FX-51 is de naam. FX-53, FX-55, etcetera. Niks geen MHz meer.

Nog niet zo lang geleden heeft Intel ook aangegeven ze van de kloksnelheid-aanduiding in haar produkten afwilden. Dat heeft verband met de ommezwaai die Intel maakt in haar strategie. Nieuwe Intel-processors heten nu bijvoorbeeld Intel Pentium 4 530.

Dit is wat je gehoord hebt, denk ik.

Uiteindelijk zal MHz dus niet maar als productaanduiding gebruikt worden.
Oud 03-10-2004, 23:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
DeuS schreef op 03-10-2004 @ 15:30 :
SD-Ram was de standaard voor intern (ram) geheugen. Het heeft een maximum snelheid van 133 mHz/s. Het wordt langzaam vervangen door ddr wat een maximum snelheid heeft van 400 mHz.
DDR is ook SDRAM.
Citaat:
Het verschil tussen een p3 en een p4 is voornamelijk de snelheid van 1.
Grootste verschil is de architectuur, P4 gebruikt Netburst-architectuur met hogere pipeline.
Citaat:
v90 wil zeggen dat een modem er van uit gaat dat het ene eind van de verbinding een digitaal signaal is en maakt hier gebruik van. kijk verder op www.v90.com
Een digitaal signaal voor een analoge modem?
Oud 04-10-2004, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-10-2004 @ 00:59 :
Grootste verschil is de architectuur, P4 gebruikt Netburst-architectuur met hogere pipeline.
Voornamelijk langer, daarom wraakte die kleine L2-cache zich ook zo erg bij de Willamettes. Een langere pipeline zorgt ervoor dat een core beter te schalen is naar hogere frequenties maar verlaagt de IPC nogal. Daarom moet de chipbakker koste wat het kost voorkomen dat de pipeline ooit leeg raakt, om de schade van de lagere IPC te beperken. Dat punt werd bij de P4 pas bereikt toen hij 512 KB cache kreeg.

En inderdaad veranderingen in de omgeving zijn nogal opvallend. De Pentium-II, III en Celeron gebruiken het GTL+ bus protocol, terwijl de P4 inderdaad Netburst gebruikt, gemarket onder de naam Quad Pumped Bus. De hoge front side bus van viermaal de 'echte' snelheid zorgde voor een grote geheugenbandbreedte, maar dan voornamelijk in combinatie met RDRAM. Kijk eens naar een Pentium-4 met PC1066 RDRAM, dus 533 FSB. Dat is echt een bandbreedte waar alleen dual channel DDR400 nog langs kan.

Citaat:
Een digitaal signaal voor een analoge modem?
http://www.v90.com/whatis.htm

Wiseass.

Laatst gewijzigd op 04-10-2004 om 09:47.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 10:45
Verwijderd
Nare man waarom wordt je nie gewoon een soort computer helpdesk
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 04-10-2004 @ 11:45 :
Nare man waarom wordt je nie gewoon een soort computer helpdesk
Dit is gewoon een hobby van me. Ik kan het natuurlijk altijd achter de hand houden. Als ik totaal misluk als advocaat kan ik altijd nog iets met computers gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 02:40
DeuS
DeuS is offline
[QUOTE]Enlightenment schreef op 04-10-2004 @ 00:59 :
[B]DDR is ook SDRAM.

Maar SDRAM is niet automatisch DDR...
Oud 07-10-2004, 14:35
pietervdb
pietervdb is offline
[QUOTE]DeuS schreef op 07-10-2004 @ 03:40 :
[B]
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-10-2004 @ 00:59 :
DDR is ook SDRAM.

Maar SDRAM is niet automatisch DDR...
Deus ik heb nog 1 vraagje: als ik 128MB SD-ram geheugen heb. Heb ik dan 128 MB werkgeheugen??? of werk het anders?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
pietervdb schreef op 07-10-2004 @ 15:35 :
Deus ik heb nog 1 vraagje: als ik 128MB SD-ram geheugen heb. Heb ik dan 128 MB werkgeheugen??? of werk het anders?
Correct
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 16:00
Energie
Energie is offline
Citaat:
pietervdb schreef op 03-10-2004 @ 15:00 :

Wat is het speciale aan een Asus moederbord.
Wat houdt V90 in een 56K V90 modem?
- Die nieuwste van asus met de intel 9xx chipset erop, met een bios upgrade stelt het je in staat om de processor op de oudewetse manier p2 style te overclocken, dmv van de multiplyer
- V90 is geloof ik gewoon een versie type.

SDRAM onhoud ik als "SINGLE" 1x
DDR SDRAm onhoud ik als "DUAL" 2x

voorbeeld:

SDRAM PC133 = 133Mhz terwijl
DDR SDRAM PC3200 = 200Mhz x2 = 400Mhz, je kan het dus zien dat het 200Mhz is maar 2x zo snel loopt.

Citaat:
pietervdb schreef op 07-10-2004 @ 15:35 :
Zie hierboven, de 128MB ram is zowiezo 128MB beetje Duhh . Maar de Snelheiden van de verschillende types ram spelen daarin tegen ook een grote rol in de prestatie van je systeem.
Bijv je hebt een P4 FSB 133Mhz quad speed(x4) = 532 (veel verkopers in winkels bijv zullen de FSB nu 532Mhz noemen, terwijl het in feite maar 133Mhz is x4. Als je nu een Geheugen neemt die lager ligt dan 532Mhz zal dat dus je systeem vertragen.

Verschil Tussen P3 en P4
Heel simpel, de technieken die erin verwerkt zijn.
Bijv de P4 heeft Quad date rate (quad speed (kan et ook heten ) Deze techniek zorgt ervoor dat de FSB 4x zo snel zal zijn. Dus 200mhz FSB zal x4 = 800Mhz zijn, maar het is nog steeds 200FSB.
P3 heeft dit niet dus de FSB zal zijn blijven steken op 66/100/133 iets in die richting. En zo zijn er nog wat meer dingen

Laatst gewijzigd op 08-10-2004 om 16:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten