Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2004, 11:01
rikketikkeikke
rikketikkeikke is offline
Hey,

Kan iemand me helpen met een argumentatie te schrijven in het frans over kwade honden, over petits boulots of over doping?
HET is DRINGEND!

dank je
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2004, 15:06
Verwijderd
Nee wss gaat niemand je helpen als je dat zo vraagt.
Laat eens zien wat je al hebt.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 15:19
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
post wat je al hebt hier al even, in het frans of evt in het nederlands; we gaan de tekst zelf niet voor je verzinnen (ale, ik toch nie)
Oud 16-10-2004, 17:09
rikketikkeikke
Ja ik ga het zo snel mogelijk posten. Dat was nu ook niet de bedoeling om jullie deze tekst te laten schrijven. Maar ik zou graag jullie meningen eigenlijk weten over de onderwerpen. Aangezien ik niet zo fantasierijk ben. Als ik dan zo enige ideeën heb kan ik makkelijker zelf op zoek gaan naar andere en kan ik zo mijn tekst makkelijker opbouwen. De rest kan ik gerust wel zelf.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 21:20
songeur
songeur is offline
Je kunt in ieder geval beginnen met een onderwerp kiezen uit die drie. En dan een stelling bedenken. En dan een mening over die stelling formuleren. Plus- en minpunten opschrijven. En dán onze meningen over die stelling vragen.

En als je niet goed bent in Frans, kun je je argumenten in het Nederlands geven en dan zelf proberen te vertalen naar het Frans. Er zijn altijd wel mensen bereid om je Frans dan te verbeteren.
Oud 16-10-2004, 21:44
rikketikkeikke
Ik zou dus over die 'les petits boulots' willen werken.
Het gaat er om een argumentatie te schrijven waarbij je eerst een inleiding hebt, wat van zelfsprekend is, dan beginnen met je mening aan te nemen en dat zou goed mogelijk te verdedigen, door bijvoorbeeld voorbeelden te geven, dan nog een nieuw idee rond het onderwerp lanceren en dan bewijzen en tenslotte komen tot een slot.

Dus met die petits boulots gaat het over de werken die jongeren doen tijdens de vakantie of tijdens het schooljaar zelf. We hebben volgende info gekregen om op ideeën te komen: A la rentrée, les jobistes ont retrouvé leur vie normale. Entre-temps, l'argent qu'ils ont gagné cet été a sans doute trouvé une destination: voyage, ordinateur, nouveau GSM ou compte d'épargne. Mais de plus en plus de jeunes ont aussi un petit boulot tout au long de l'année. Certains considèrent cela comme une bonne préparation à la vie adulte. D'autres, par contre, pensent qu'ils ne faut pas commencer trop tôt à jouer le jeu du monde capitaliste.

In het volgend bericht vermeld ik mijn poging. Ik vraag hier hulp omdat ik ziek geweest ben gedurende de lessen rond argumentatie en ik het nog niet zo goed kan.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 22:20
rikketikkeikke
De leerkracht vraagt om liefst een pagina te schrijven. Hier heb ik zowat mijn idee in het nederlands, hopelijk kunnen jullie het nog een beetje aanvullen en daarna mij helpen vertalen?

Mijn idee;

In de zomer tref je wel eens ergens een jobstudente aan. Als je bijvoorbeeld naar zee gaat, zie je op de terassen van de cafés al jobstudenten bestellen. Maar sommigen beperken zich niet alleen om in de zomervakantie te werken, maar gaan ook bvb. in het weekend een centje bijverdienen. Zo gaan vele jongeren babysitten of werken bij een bakker,... Voor de werkende jongere brengt dit toch wel vele voordelen mee.
Om te beginnen, je kan makkelijker iets kopen voor eigen gebruik wat je je anders misschien niet kan permitteren. Bijvoorbeeld het kopen van een nieuwe gsm of een bromfiets dat toch wel een flinke hap uit je budget is , ... Het is wel leuk om een gevoel van zelfstandigheid te hebben, want je bent minder afhankelijk van je ouders. En als je zelf voor iets werkt, ga je er ook meer zorg voor hebben.
Vervolgens is het een mogelijkheid om in een ander milieu terecht te komen, bvb waar je veel sociaal contact hebt, ...

Pfffffffff kzit sloot!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 09:50
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
In de zomer tref je wel eens ergens een jobstudente aan.

En été on voit parfois des étudiants salariés (niet letterlijk vertaald, ik weet het, maar het is ongeveer dezelfde gedachte)

Als je bijvoorbeeld naar zee gaat, zie je op de terrassen van de cafés al jobstudenten bestellen.

Si, par exemple, tu vas à la mer, tu les vois prendre les commandes sur les terrasses.
Oud 17-10-2004, 10:08
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Maar sommigen beperken zich niet alleen om in de zomervakantie te werken, maar gaan ook bvb. in het weekend een centje bijverdienen. Zo gaan vele jongeren babysitten of werken bij een bakker,...

Mais certains travaillent, hors de leur travail pendant les vacances d'été, aussi pendant le weekend. Beaucoup de jeunes font du babysitting (??) ou travaillent dans une boulangerie,...

Voor de werkende jongere brengt dit toch wel vele voordelen mee.
Om te beginnen, je kan makkelijker iets kopen voor eigen gebruik wat je je anders misschien niet kan permitteren. Bijvoorbeeld het kopen van een nieuwe gsm of een bromfiets dat toch wel een flinke hap uit je budget is , ...

Pour le jeune travaillant ça comporte beaucoup d'avantages. Tout d'abord, tu peux facilement t'acheter quelque chose, quelque chose que dans l'autre cas tu n'aurais peut-être pas pu acheter, par exemple l'achat d'une nouvelle mobile ou un vélomoteur, des choses qui sont fort expensives,...

Het is wel leuk om een gevoel van zelfstandigheid te hebben, want je bent minder afhankelijk van je ouders. En als je zelf voor iets werkt, ga je er ook meer zorg voor hebben.
Vervolgens is het een mogelijkheid om in een ander milieu terecht te komen, bvb waar je veel sociaal contact hebt, ...

C'est aussi amusant d'avoir un sentiment d'indépendance, car alors tu dépends moin de tes parents. Et si tu travailles pour quelque chose toi-même, tu auras plus de soin pour cela.
C'est aussi un moyen de t'indroduire dans un milieu tout différent, par exemple o``u on a beaucoup de contact social,... (waarop slaat dat laatste??)

niet heel lettterlijk vertaald, maar tis toch iets!
Oud 17-10-2004, 10:11
rikketikkeikke
Je hebt toch al een mooi stuk vertaald, waarvoor ik je enorm bedank. Ja ik zit zonder inspiratie nu. Heb jij soms geen ideeën meer wat nog voordelen kunnen zijn van het werken gedurende de vakantie of schooljaar?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 15:00
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
meer zelfstandigheid zoals je al zei, maar niet alleen in de betekenis dat je wat voor jezelf kan kopen, maar ook gewoon "ik werk hier en ik verdien hier ook iets, ik kan voor mezelf zorgen"

je leert ook veel nieuwe mensen kennen, doet wat beroepservaring op (als je later in een bakkerij of in een hotel wil gaan werken althans).

je leert zuiniger omspringen met je geld, je hebt er tenslotte hard voor gewerkt
Reageren

Regels voor berichten