Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2004, 21:21
Phie.
Phie. is offline
Ik heb sinds een tijdje totaal geen energie, eigenlijk wil ik alleen maar slapen.
Ik heb constant last van allerlei kwaaltjes zoals hoesten, hoofdpijn ed en ik heb nergens zin in en energie voor. Ik kom 's morgens met moeite mijn bed uit en ga 's middags vaak weer slapen.

Ik ben ervoor naar de dokter geweest, die heeft me een antibiotica kuur gehad en ik moet regelmatig gaan slapen en leven. Hij denkt dat het komt doordat ik net aan hbo-opleiding ben begonnen en dat dat het met zich mee brengt.

Ben ik nu twee weken mee bezig en het blijft hetzelfde. Ik heb 's morgens echt heel veel problemen met opstaan en ik heb gewoon nergens zin in.

Ik word hier echt heel moe en verdrietig van. Ik wil me niet de hele tijd zo kut en moe voelen. Ik wil gewoon weer vrolijk zijn en energie hebben.

Iemand die dit herkent en tips heeft ofzo?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:23
Verwijderd
Kan door je nieuwe opleiding komen, maar er zijn ook lichamelijke dingen waar het door kan komen (denk bv. aan pfeiffer). Ga anders eens terug naar je huisarts, bv. voor een bloedonderzoek.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:25
Lorelei
Lorelei is offline
Nou ja, herkennen doe ik het wel maar dat komt gewoon omdat ik ME/CVS (chronisch vermoeidheids syndroom) heb.
Wat de dokter zegt zou kunnen, aan iets beginnen, wat dan ook, kost veel energie. Maar heb je je bloeddruk ook laten meten en je bloed laten testen of dat niet? Dat zou een logische volgende stap zijn als het niet over gaat. Tot die tijd gewoon rustig aan doen
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:28
Phie.
Phie. is offline
Hij heeft alleen naar mijn longen en mijn oren en keel gekeken. Had wel een infectie aan mijn luchtwegen ofzo.

Maar ik snap niet dat het door mijn opelding zou komen. Ik ga gemiddeld maar 2/3 dagen per week naar school en zo intensief is het niet. Eerder leuk. Tijdens mijn examens had ik veel meer stress en toen had ik nergens last van.

Maar ik heb gewoon ongeveer 1 keer per week dat ik helemaal instort en het ehct niet meer zie zitten.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:30
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Phie. schreef op 18-10-2004 @ 22:28 :
Hij heeft alleen naar mijn longen en mijn oren en keel gekeken. Had wel een infectie aan mijn luchtwegen ofzo.

Maar ik snap niet dat het door mijn opelding zou komen. Ik ga gemiddeld maar 2/3 dagen per week naar school en zo intensief is het niet. Eerder leuk. Tijdens mijn examens had ik veel meer stress en toen had ik nergens last van.

Maar ik heb gewoon ongeveer 1 keer per week dat ik helemaal instort en het ehct niet meer zie zitten.
Laat je bloed testen. Ik wil je niet bang maken maar ik herken het zo goed.. bij mij ging dat in het begin ook zo. Ik had cytomegalie (vergelijkbaar met pfeiffer). Ga in ieder geval niet continu over je grenzen heen.. wat het ook is, over je grenzen heen gaan bevoordert nooit iets en maakt veel dingen slechter!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:32
Verwijderd
Iets nieuws kan in het begin best vermoeiend ed zijn, ook zonder dat je het door hebt. Maar als je zelf denkt dat het iets anders is en je hebt er veel last van dan moet je gewoon terug gaan en verder onderzoek 'eisen'. En het idd ook rustig aan doen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:33
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-10-2004 @ 22:32 :
Iets nieuws kan in het begin best vermoeiend ed zijn, ook zonder dat je het door hebt. Maar als je zelf denkt dat het iets anders is en je hebt er veel last van dan moet je gewoon terug gaan en verder onderzoek 'eisen'. En het idd ook rustig aan doen.
Wat zijn wij het weer heerlijk eens, zoals (vrijwel) altijd als het over dit onderwerp gaat
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:34
Phie.
Phie. is offline
Ik kan er gewoon niEt meer tegen dat ik zo weinig energie heb.

Ik heb het gevoel alsof niemand me snapt, dat ze me gewoon lui vinden. En het afscHrijven van oh het ligt aan je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:40
Mara
Mara is offline
Ga naar de dokter en laat je bloed testen, dan kan je iig al wat dingen uitsluiten
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 21:44
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 18-10-2004 @ 22:33 :
Wat zijn wij het weer heerlijk eens, zoals (vrijwel) altijd als het over dit onderwerp gaat
Makkelijk toch?
Citaat:
Phie. schreef op 18-10-2004 @ 22:34 :
Ik kan er gewoon niEt meer tegen dat ik zo weinig energie heb.

Ik heb het gevoel alsof niemand me snapt, dat ze me gewoon lui vinden. En het afscHrijven van oh het ligt aan je opleiding.
Ga dan nog eens langs de dokter, zeg dat jij denkt dat het ergens anders aan ligt en eis meer onderzoek, daar heb je nl gewoon recht op.

Maar schrijf 'een nieuwe opleiding' ook niet totaal af, het kan best een (mede)oorzaak zijn. En dat is geen schande of stom of wat dan ook.

En het is niet dat ik niet weet waar je het over hebt oid, ik ken alle dokterspraatjes heel goed en daarom weet ik ook dat als je zelf denkt dat de oorzaak ergens anders ligt je net zo lang door moet 'zeuren' tot ze meer onderzoek doen ed. Maar daardoor weet ik ook dat je nieuwe dingen ed niet moet onderschatten. Zeker als je je al niet lekker voelt, kan zo iets heel goed meespelen.

Maar nogmaals: ga terug naar de dokter en vraag meer onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 23:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb dat ook geregeld, júist als ik weinig te doen heb. Van niks doen word je namelijk ook moe. Soms nog meer als van actief bezig zijn.

Ik heb tegenwoordig ook nog maar 2 à 3 dagen les en was in het begin ook erg moe. Tot ik met mezelf afsprak om elke dag rond 9.30 uur m'n bed uit te gaan, zodat ik m'n dag niet helemaal versliep. Ook op de dagen dat ik vrij was dus. Alleen in het weekend mag ik blijven liggen. Het werkt wel. 's avond ben ik moeier dan normaal en ga ik eerder naar bed. Ik slaap veel beter en dit zorgt ervoor dat ik 's ochtends ook meer puf hem om m'n bed uit te komen (hoewel het soms wel moeilijk is). Vervolgens voel ik me overdag veel actiever, doe ik meer en word ik daar weer moe van. Daardoor slaap ik weer beter enz. enz.

Oftewel: doe je veel actiefs overdag? Slaap je vaak uit? Ga je laat naar bed? Hang je vaak maar wat op de bank?
Oud 19-10-2004, 09:53
Verwijderd
in het geval dat je geen Pfeiffer of iets anders hebt:

Je moet gaan fitnessen of sporten, dat wil nog wel eens helpen, van sporten krijg je meer energie. Verder heeft Balance gelijk over dat lang in bed blijven liggen, daar word je alleen maar gaar van en krijg je minder energie van. Probeer gewoon elke nacht 8 uur te slapen, dat is genoeg.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 09:55
aim
aim is offline
als je geen pfeiffer hebt moet je misschien prober wat meer koolhydraten te eten...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 10:55
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:

Als ik weer eens last heb van ontstoken bronchien ben ik ook niet vooruit te branden. Een afstandje van 10 meter voelt aan of ik een marathon heb gelopen. Van het hoesten krijg ik dan hoofdpijn (of je jezelf een hersenschudding hoest).
Allemaal ook heel vermoeiend, maar ik weet niet of dat het is wat jij hebt.

Ik vind het wel raar dat je huisarts anti-biotica geeft terwijl hij het allemaal wijt aan je opleiding en een onregelmatig leven. Of was de anti-biotica expliciet voor je luchtwegenontsteking?
Ik weet niet wie het zei al eerder hier zei maar ik zou weer teruggaan en zeggen dat het allemaal geen zak helpt.
Oud 19-10-2004, 12:07
ekki
ekki is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-10-2004 @ 10:53 :
Probeer gewoon elke nacht 8 uur te slapen, dat is genoeg.
8 uur? Voor mij is het nog nooit genoeg geweest. Pas na ongeveer 10 uur slapen ben ik 'uitgerust'.
Oud 19-10-2004, 12:53
Gothic
Gothic is offline
Ik heb precies hetzelfde. Ben ook naar de dokter geweest, maar de dokter kan niets met moeheid. Bloed testen heeft alleen zin in de zin van bloedarmoede, maar dat heb ik niet...

Als ik uit school kom, kan ik zo paar uur slapen, soms val ik ook gewoon inslaap als ik moet lezen. Ik geef me er maar zoveel mogelijk aan over als ik tijd heb. Ik heb heel regelmatige leven. Altijd zelfde tijd naar bed, zelfde tijd op. (half 11 - 8 uur). Verder slik ik allerlei vitaminenpillen, vitamine C en sport ik...

ik hoop maar dat het gewoon door nieuwe opleiding komt, het op kamers gaan ed...
Oud 19-10-2004, 12:55
Konijn
Konijn is offline
Aantal slaapuren kun je voor iemand nooit vaststellen, dat is per persoon zo verschillend.. Ik sliep eerder 5/6 uur per nacht, en daar had ik zeker genoeg aan.. Nu heb ik ME/CVS, en bij 5 uur slaap per nacht ga ik er echt aan onderdoor..

Laat je inderdaad testen, als er dan niks uitkomt kun je proberen wat regelmatiger te leven, misschien een beetje opletten wat je eet, dat wil ook nog wel eens helpen (zowel gezond eten als regelmatig eten).

En verder heb ik dus eigenlijk niet zoveel toe te voegen aan wat hier al gezegd is, behalve: ik heb zelf ook heel erg aan moeten dringen voor een pfeiffer-test, omdat notabene twéé dokters vonden dat dat niet kon met de symptomen die ik had. Toen de uitslag binnenkwam werd ik opgebeld met verontschuldigen, het was toch pfeiffer (maar toen lag ik ondertussen al twee weken met hoge koorts in bed).
Dus gewoon doen, hij kan bijna niet weigeren als jij je wil laten testen, vooral als iemand in je omgeving misschien pfeiffer heeft?
Oud 19-10-2004, 15:40
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 19-10-2004 @ 13:07 :
8 uur? Voor mij is het nog nooit genoeg geweest. Pas na ongeveer 10 uur slapen ben ik 'uitgerust'.
Hmm, nou ik geloof dat de meeste mensen aan 8 uur genoeg hebben, maar dat verschilt uiteraard per persoon.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:07
Cookie
Cookie is offline
Citaat:

tkan ook een nasleep zijn van je examen...wandelen helpt ook..ik weet niet waar je woont maar in een rustige omgeving of in het bos ofzow...ik zat vanmiddag ook ff in een goeie dip (is natuurlijk heel wat anders dan bij jou) maar na zon wandeling ben je weer helemaal leeg en ontspannen..
Oud 19-10-2004, 19:00
Phie.
Phie. is offline
Ik bezorg 's morgens de krant van 5 tot 7. Ga meestal rond 11en slapen, krantjes bezorgen en dan weer slapen tot een uur of 11. Is een raar ritme maar na een jaar ben je daar aan gewend.

Sporten doe ik momenteel ff niet. Fiets wel dagelijks ongeveer 10km naar school/vrienden dus ben wel actief opzich.

Vandaag wel een actieve dag gehad, dus nu lig ik weer half dood op de bank terwijl een dagje winkelen niet ehct een probleem zou moeten zijn.

Die antibitotica was trouwens voor al mijn vage kwalen. Luchtweginfectie voornamelijk.
Maar heb gewoon veel van die vage ziektetjes, zoals keelontseking ed maar dan niet zo erg dat ik ziek in bed lig
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Phie. schreef op 19-10-2004 @ 20:00 :
Ik bezorg 's morgens de krant van 5 tot 7. Ga meestal rond 11en slapen, krantjes bezorgen en dan weer slapen tot een uur of 11. Is een raar ritme maar na een jaar ben je daar aan gewend.
ga dan eens een uurtje eerder naar bed. Uren voor 12 uur tellen dubbel (zegt men )
Oud 19-10-2004, 21:07
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 19-10-2004 @ 13:07 :
8 uur is voor mij ook (lang) niet genoeg, ik heb gemiddeld 11 uur slaap per etmaal nodig...en liever meer dan minder.

Er is wel een gemiddelde, maar er zijn altijd mensen die er vanaf wijken. Lijkt me ook normaal.

@Phie.: Probeer je weerstand dan iig op te krikken, eet genoeg en gezond, slik (multi)vitamine, slik eventueel iets als enchinea force (helpt bij veel mensen goed). En ziek uit als je je niet lekker voelt, ga niet altijd maar door, daar heb je niks aan. Als het teveel is voor je lijf, dan kan het zijn dat het dat aangeeft bv. met keelontsteking. Door dat te negeren maak je het alleen maar erger. En als het niet overgaat/helpt: ga dan naar de dokter.

@Balance: Dat is een fabeltje.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:11
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2004 @ 22:07 :

Niet helemaal. Maar de manier waarop het geformuleerd is, is niet goed. Waar het op neer komt, is dat als je al over je vermoeidheidsgrens heen bent gegaan voor je naar bed ging, je in de nacht meer in te halen hebt en dat niet kan inhalen. Daardoor ben je de volgende dag vermoeider. Terwijl er minder kans is dat je over je vermoeidheidsgrens bent heen gegaan als je vroeg naar bed toe gaat. Hoe vaker je over die grens heen gaat, hoe langer het duurt voor je het weer goed hebt. Als je een week slecht/niet slaapt, ben je ongeveer een maand bezig om weer helemaal op orde te komen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2004 @ 22:07 :
en tóch klopt het altijd bij mij.
Als ik om 22.00 uur ga slapen en om 8.00 uur eruit ga, ben ik minder moe dan als ik om 0.00 uur ga slapen en er om 10.00 uur uit ga, terwijl het aantal uren dan gelijk is.
Maar dat zal dan wel volgens de uitleg van grl gaan
Oud 19-10-2004, 21:41
Verwijderd
Voor mij klopt het lang niet altijd. Als ik eens een kort nachtje heb, dan kan ik daarna net zo goed heel wakker zijn...'t ligt er bij mij volgens mij meer aan in welke fase van de slaap ik wakker wordt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2004 @ 22:41 :
Voor mij klopt het lang niet altijd. Als ik eens een kort nachtje heb, dan kan ik daarna net zo goed heel wakker zijn...'t ligt er bij mij volgens mij meer aan in welke fase van de slaap ik wakker wordt.
Citaat:
grl schreef op 19-10-2004 @ 22:11 :
Hoe vaker je over die grens heen gaat, hoe langer het duurt voor je het weer goed hebt. Als je een week slecht/niet slaapt, ben je ongeveer een maand bezig om weer helemaal op orde te komen.
Dat is idd heel anders geformuleerd. En daar kan ik me dan ook wel in vinden. (Als je ritme dan bv. anders ligt dan bij de 'gemiddelde mens', dus dat je bv. altijd van 0.00u tot 10.00u slaapt, dan denk ik niet dat je daar dan moeier van wordt omdat je toevallig nooit voor 0.00u slaapt.)
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:45
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2004 @ 22:43 :
Dat is idd heel anders geformuleerd. En daar kan ik me dan ook wel in vinden. (Als je ritme dan bv. anders ligt dan bij de 'gemiddelde mens', dus dat je bv. altijd van 0.00u tot 10.00u slaapt, dan denk ik niet dat je daar dan moeier van wordt omdat je toevallig nooit voor 0.00u slaapt.)
Mja... veel mensen staan op voor 8 uur, dus tegen de tijd dat het 10 uur a 11 uur 's avonds is, zijn ze na een dag school, studeren, werken wel moe. Als ze dan tot 2 uur opblijven (en daarmee dus verscheidene uren over hun normale ritme en vaak ook grens heen gaan) en de dag erna 2 uur uitslapen, zijn ze meestal minder uitgerust dan wanneer ze gewoon op tijd naar bed waren gegaan en eerder waren opgestaan.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:51
Verwijderd
Als je van 0.00u tot 8.00u slaapt, dan heb je 8 uur slaapt en voor de meeste mensen is dat genoeg.

Afwijken van je ritme is nooit handig, ook niet als je normaal om 20.00u naar bed gaat en dan opeens een keer om 22.00u.

Volgens mij maken de uren die het volgens de klok is niet zoveel uit, de tijd waarop je zelf normaal naar bed gaat en waarop je zelf normaal op staat en het aantal uren dat je (normaal) slaapt wel.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:53
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2004 @ 22:51 :
Als je van 0.00u tot 8.00u slaapt, dan heb je 8 uur slaapt en voor de meeste mensen is dat genoeg.

Afwijken van je ritme is nooit handig, ook niet als je normaal om 20.00u naar bed gaat en dan opeens een keer om 22.00u.

Volgens mij maken de uren die het volgens de klok is niet zoveel uit, de tijd waarop je zelf normaal naar bed gaat en waarop je zelf normaal op staat en het aantal uren dat je (normaal) slaapt wel.
Tuurlijk. Als je ritme is om van 2 uur 'smiddags tot 11 uur 's avonds te slapen, dan hebben de uren van de klok er al weer veel minder mee te maken. Maar het is nou eenmaal zo dat de gemiddelde mens van... wat zal het zijn? 11 tot 7 of zo slaapt. Als je een uurtje eerder naar bed gaat voel je je best wel lekker de volgende ochtend.. ga je een uurtje later naar bed, dan niet Het heeft op zich weinig met de werkelijke uren van de klok te maken, maar met je ritme en met de tijd waarop je bent opgestaan die ochtend (en dus met je vermoeidheidsgrens).
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:57
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 19-10-2004 @ 22:53 :
Als je een uurtje eerder naar bed gaat voel je je best wel lekker de volgende ochtend.. ga je een uurtje later naar bed, dan niet
Heeft dat er dan niet meer mee te maken dat je een uurtje minder slaapt?

Maar goed, dat is een andere discussie dan waar de topic over gaat...en we zijn het toch min of meer eens.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:10
Balance
Balance is offline
oh neem m'n post toch niet zo letterlijk

het is vast ervanuit gaande dat iemand een ritme heeft wat vaak voorkomt in nederland: rond 7 of 8 uur 's ochtends op en rond 22 of 23 uur naar bed.
Oud 19-10-2004, 23:25
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2004 @ 22:57 :
Heeft dat er dan niet meer mee te maken dat je een uurtje minder slaapt?

Maar goed, dat is een andere discussie dan waar de topic over gaat...en we zijn het toch min of meer eens.
Ik bedoelde: een uurtje eerder naar bed en opstaan.. en een uurtje later naar bed en opstaan.

Maar inderdaad, dit is vrij offtopic
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 16:11
crazy*monkey
crazy*monkey is offline
ik denk dat het voornamelijk door je nieuwe opleinding komt en misschien heb je wel een hele drukke vakantie gehad waar je eigenlijk nog vna moet bij komen maar er geen tijd voor hebt vanwege je opleiding ik weet nie het is maar een idee

Regels voor berichten