Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2004, 18:11
Houseparty21
Houseparty21 is offline
Ik zelf ben nogal communicatief zwak.En ga hier serieus en hard aan werken.Heb alles al opgezegd van werk t/m school.Ik vind het tijd om er nu werk van te gaan maken.Al moet ik hier een paar jaar aan werken ik ben ertoe bereid.

Ik vraag me wel eens af als je communicatief zwak bent komt dat dan doordat je weinig te vertellen hebt of doordat je weinig durft te vertellen en dus verlegen bent?

Zijn er hier nog meer mensen die communicatief zwak zijn en er wat aan gaan doen?

Groeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2004, 18:33
Cookie
Cookie is offline
nee juist niet.....maar school enzow opzeggen lijkt me niet goed....of begrijp ik je op de een of andere manier verkeerd.
Oud 19-10-2004, 19:15
vixen
vixen is offline
Wat is er dan mis met jouw communicatie vaardigheden, lijkt me wel handig als je verteld wat daar mis mee is.
Oud 19-10-2004, 20:24
Verwijderd
Precies! Juist dingen als school en werk zorgen ervoor dat je communicatief wat vaardiger wordt!
Ook al heb ik een behoorlijk saaie baan (vakkenvullen ), ik ben zo blij dat ik ben gaan werken. Je moet in ieder geval mensen om je heen hebben lijkt me, anders kom je nergens.
En ik weet niet op wat voor manier jij "er hard voor wilt gaan werken", maar wat absoluut niet werkt, is het dwangmatige (of hoe noem je dat). Communiceren moet niet geforceerd zijn, het met spontaan zijn.
Dus zoek inderdaad uit waar jouw probleem zit. Jij noemt "verlegen zijn" en "niets hebben om over te praten". Ja, dat is allebei mogelijk. Maar ik weet natuurlijk niet wat bij jou de oorzaak is.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:30
Melanie Wilkes
Melanie Wilkes is offline
Hoe kom je dan precies bij de woorden 'communicatief zwak', als je voor jezelf niet precies weet wat dat bij jou inhoudt?

Ik denk niet dat er mensen zijn die echt níets hebben om over te praten, dan heeft het ook niets meer met communiceren te maken, toch? Het klinkt mij meer in de oren als mensen, die wel dingen hebben om over te praten, maar niet precies weten hoe ze het aan moeten pakken.
Is dat wat je bedoelt?
(En daar heb ik ook wel eens last van).

En inderdaad, om het te veranderen moet je je werk en school niet opzeggen, maar juist zorgen dat je zoveel mogelijk bij mensen in de buurt bent.
Oud 19-10-2004, 20:50
Ruudje
Ruudje is offline
Ik denk dat het veel met je zelfvertrouwen/gevoel van eigenwaarde heeft te maken. Je weet niet wat je moet zeggen als je met iemand wilt praten. In principe ben je er dan onzeker over
Dat is in ieder geval een punt waar je aan zou kunnen werken(als dit het geval is).

Een volgende punt is je stemming. Is deze over het algemeen vrij goed? Ik merk dit persoonlijk wel. Als mijn stemming goed is, werkt dat positief op mijn uitstraling en de gehele communicatie met de mensen om mij heen. Als ik in een minder goeie stemming zit, heb ik niet tot nauwelijks behoefte aan contact met andere mensen, bewust en onbewust.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 10:55
Houseparty21
Houseparty21 is offline
Ik denk dat ik me ergens ga laten opnemen in een instelling waar er heel veel wordt gewerkt aan het verbeteren van je sociale vaardigheden en communicatieve vaardigheden.Ik mis gewoon bepaalde vaardigheden en ik heb een groot gebrek aan zelfvertrouwen.Ik kan ook absoluut niet voor mezelf opkomen (en ben dus erg verlegen) en dan wordt het al direct lastig op school,werk en overal eigenlijk.

En dat wat Ruudje zegt dat heb ik ook.Dat als ik in een goeie bui ben dat de communicatie dan heel goed gaat en als ik in een slechte bui ben dan communiceer ik het liefste helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:00
Houseparty21
Houseparty21 is offline
jah en de reden dat ik niet zo kan communiceren als ik dat wil:

- rustig karakter
- zeer autoritaire opvoeding
- vervelende gebeurtenissen in de puberteit;waarvan ik denk dat dit als een trauma op mij heeft gewerkt,t/m 15 jaar communiceerde ik veel,toen trauma,laatste 6 jaar steeds meer gaan afsluiten en moeilijkere communicatie.

Maar ik vecht zolang totdat ik weer net zo tevreden ben met mijn communicatie als toen ik 15 was :-p
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 18:53
Matthijsjuh
Matthijsjuh is offline
Tja,

Inderdaad, school is DE leerplaats. Uit mijn eigen verleden kan ik me nog herinneren dat ik een cursus sociale vaardigheden deed bij het Riagg, tegenwoordig kan dit ook bij Jeugdzorg en sommige scholen bieden deze training ook aan. Maar alsjeblieft, ga terug naar school, en ga ook alsjeblieft aan het werk, betere leerplekken zijn er echt niet!

Succes, en maak er wat van!!
Oud 01-11-2004, 15:10
Houseparty21
Houseparty21 is offline
van mij mag er een slotje op :-p
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 22:20
Warsocket
Warsocket is offline
nja je school niet opgeven
en OEFENEN
gewoon gaan praten
niet schijten gewoon doen, das een goede manier wen je er vanzelf aan
Oud 01-11-2004, 23:37
Shitonya
Shitonya is offline
hangt er vanaf met wat voor mensen ik zit en met hoeveel. Maar echt "zwak" nou nee, dat ook weer niet
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:13
leucomelas
leucomelas is offline
ben ook nogal terughoudend.. alsk alles eruit moet gaan gooien krijgen mensen echt een heleboel om zich heen...
ben denk ik te bang om die dingen te vertellen, of ik heb er geen zin in... mensen kennen me dan zo goed, weten vanalles... kunnen makkelijk weer misbruik daarvan maken, geen zin in
Oud 02-11-2004, 15:41
Matthijsjuh
Matthijsjuh is offline
Citaat:
leucomelas schreef op 02-11-2004 @ 15:13 :
ben ook nogal terughoudend.. alsk alles eruit moet gaan gooien krijgen mensen echt een heleboel om zich heen...
ben denk ik te bang om die dingen te vertellen, of ik heb er geen zin in... mensen kennen me dan zo goed, weten vanalles... kunnen makkelijk weer misbruik daarvan maken, geen zin in
Hoi,

Wat in jouw situatie goed kan zijn is in dat geval praten tegen iemand die je verder niet kent, mailen ofzo.
In het begin vind je het misschien vreselijk eng en rot, maar het lucht echt op!!

Als je daar behoefte aan hebt mag je me privé mailen: matthijsje61186@msn.com

Groetz Matthijsjuh
Oud 03-11-2004, 01:11
Q
Q is offline
Ja dat probleem heb ik ook... ben daardoor alles kwijt. Geen werk meer, geen relaties, geen doel in het leven... Je kunt eraan werken wat je wilt maar het is vaak iets dat in je zit en het grootste probleem ligt niet bij jou, maar bij de mensen die er een probleem mee hebben dat jij jezelf niet goed communicatief kunt uitdrukken. Er wordt zo laconiek op gereageerd
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 21:12
Waltz
Waltz is offline
School mag dan dé leerplaats zijn; je hebt waarschijnlijk niet zoveel aan anderen als je niet goed inziet wat je precies 'verkeerd' doet he? En hoe je het dan moet veranderen.
Het probleem ligt denk ik ook een beetje in de manier waarop je denkt? Ben je ook wat onzeker/angstig rond anderen?

Ik denk inderdaad dat je veel zult hebben aan een sociale vaardigheidstraining. En als dat niets uithaalt misschien Cognitieve Gedragstherapie, hoewel dat meer gericht is op een bepaalde (sociale) fobie.

Veel succes.
x
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten