Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2004, 19:40
jippus
jippus is offline
Hallo,

Ik ben een jongen van 17 jaar en heb last van mn ademhaling. Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, maar het zal zo'n twee jaar geleden geweest zijn. Als ik ga hardlopen, krijg ik een drukkend gevoel op mn borstkas en voelt het alsof er geen lucht naar binnen kan en begin te hyperventileren. Ik stop dan met hardlopen en het duurt dan minstens een kwartier voordat ik weer helemaal rustig ben.
De laatste tijd heb ik het niet alleen met hardlopen, soms ook als ik gewoon achter de computer zit, of op de fiets. Ik weet niet goed wat ik moet doen, als ik er last van heb, als ik achter de computer zit, meestal ga ik even languit op de grond liggen, en dan gaat het na een tijd wel weer beter. maar stel dat ik het op school krijg, dan kan ik dat niet zomaar even doen.

Heeft iemand enig idee wat ik eraan kan doen?
Ik wil er zo graag vanaf, ik kan de laatste tijd ook niet mee doen met schoolvoetbal, omdat ik al zo snel moet stoppen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 19:47
Verwijderd
Als het echt hyperventileren is: rustig in door je neus ademen en uit door je mond (en meetellen, zodat je ook echt rustig ademt). Als het niet snel minder wordt in een zakje in en uit ademen (let op dat er geen broodkruimels in zitten!). En sowieso leren om te ontspannen. Als je er vaak last van hebt en houdt, dan kun je het beste langs je huisarts gaan, hij/zij kan je bv. doorverwijzen naar een fysiotherapeut die je aan kan leren goed te ademen en oefeningen met je kan doen. Zoek ook eens op 'hyperventilatie' op het forum, zijn meer topics over geweest.

Als het iets anders is dan hyperventilatie, als je twijfelt en/of als je er erge last van hebt ed: ga dan langs je huisarts (zou ik sowieso doen, maar goed). Hij/zij kan kijken wat het is, misschien is het bv. wel een vorm van astma oid. Je huisarts kan dan ook eventueel een 'oplossing' (bv. medicijnen) zoeken.

Zorg bij sporten iig voor een hele goede warming-up. Liefst dat je erna echt een beetje moe en buiten adem bent (niet te erg), rust dan even, kom op adem ed en ga dan pas echt sporten.

Op school kan je eventueel je mentor/docenten inlichten en vragen of je bv. even de klas uit mag als het gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 21:11
Miracle
Miracle is offline
Bij hyperventilatie:
probeer rustig te worden, maar wel te bewegen. Bijv. rustig verder lopen als je aan het hardlopen bent. Als je het zelfs achter je computer krijgt, lijkt me dat het iets psychisch is. Dat betekent dus dat je het zelf veroorzaakt. Bij mij hielp het om juist niet op m'n ademhaling te letten, maar mijn aandacht naar iets anders richten (omgeving, andere lichaamsdelen)
Op de grond liggen hoeft echt niet.

Als je echt zwart bent voor de ogen hoef je natuurlijk niet te gaan lopen ofzo, want dat kan dat niet natuurlijk.
Oud 28-10-2004, 22:12
flutterby
flutterby is offline
Heb je het ook echt benauwd? het gevoel dat er slijm in de weg zit? of dat je ècht moeilijk lucht naar binnen krijgt en het niet psychisch is?
Als je hyperventileert door een psychische reden moet je even aan iets anders denken, praat met een persoon die rond je heen is, zoveel mogelijk praten waardoor je niet meer op je ademhaling let en je uit gewoonte normaal gaat ademen. Als je sterretjes gaat zien kan je inderdaad het beste in een zakje ademen, waardoor je minder zuurstof krijgt en de sterretjes dus verdwijnen.

Als het echt lichamelijk is moet je er natuurlijk iets anders voor vinden, medicijnen ofzo, ik zou zowiezo naar de dokter gaan, die kan met zekerheid vaststellen of het psychisch of lichamelijk is, als dit voor jezelf moeilijk is vast te stellen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 22:12
Upke
Upke is offline
Buikademhaling, zet alleen een beetje kracht bij het uitademen. Het beste is als je niet let op je ademhaling.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 05:33
jippus
jippus is offline
OK, dankjewel. Ik zal jullie tips proberen te gebruiken.
Ik laat over een tijde wel weten hoe het gaat!

Misschien komt het inderdaad, dat ik er dan teveel aan ga denken ofzo, ik zal mn aandacht er vanaf proberen te halen. Maar hoe het opkomt, ik weet het niet, ik voel het soms ineens, dat drukkende gevoel op mn borstkas. Als het over een tijdje nog niet over is, zal ik naar de dokter gaan, ik ga het eerst met jullie tips proberen. bedankt!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 10:55
Verwijderd
Klinkt als inspanningsastma. Als het trouwens ook opkomt als je gewoon thuis bent kun je daar best medicatie voor krijgen. Gewoon even contact opnemen met je huisarts.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 11:13
PrimRose
PrimRose is offline
ik heb een tijdje terug ook "opeens" last gekregen van benauwdheid. Bij mij ging het niet specifiek bij inspanning, maar gewoon heel de dag door. Ik had het idee dat geen lucht meer kreeg, dus probeerde ik steeds zo diep mogelijk adem te halen (dus letterlijk "gasping for air" hoofd in mijn nek gooien en proberen ergens lucht vandaan te krijgen). Ben op een gegeven moment naar de eerste hulp van het ziekenhuis gegaan omdat ik niet durfde te gaan slapen door de benauwdheid (ik zat in mijn eentje op de kamer van mijn vriend, in een stad waar ik geen huisarts heb). Daar heeft iemand mij nagekeken en vastgesteld dat het geen fysieke oorzaak had. Ben daarna in mijn eigen woonplaats nog eens naar mijn huisarts gegaan. Die heeft mij een verwijsbrief voor de haptonoom gegeven. Dat is een ademhalingsdeskundige. Het bleek dat ik door stress een veel te hoge ademhaling had. Door een paar weken van "therapie" (1x per week, 9x geloof ik), heb ik mijn ademhaling weer onder controle gekregen. Ben er nu nog steeds vanaf. Misschien kun jij ook zoiets probe

Regels voor berichten