Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Waarom zou je je zelf zielig gaan zitten vinden en geen doel zoeken? Ik geloof dat ieder mens een doel kan vinden, maar je moet er wel iets voor doen. Eigenlijk snap ik niet helemaal wat de tekst in je post te maken heeft met de vragen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In feite vraag ik me af wat echt geluk is, zeker in dat licht, dat iedereen verslavingen aangaat, en dat niemand vrij is van die banden. (Hoewel ik denk dat loskomen van het ego dé manier is om die vrijheid te bewerkstelligen) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wat versta jij onder een verslaving? Je aan iets hechten of van iemand houden is in mijn ogen niet meteen een verslaving. En waarom zou je niet gelukkig kunnen zijn met een, zoals jij het noemt, verslaving. Wat geluk is verschilt per persoon, denk ik, er is niet één iets dat 'geluk' is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Welke innerlijke strijd? Waarover? Over dat je niks hebt, alleen bent, enz.? Die innerlijke strijd is er toch niet zodra je iets hebt en niet meer alleen bent? Dat verberg je dan niet, dat los je dan in meer of mindere mate op. En zoals ik al zei, ik zie die dingen in de meeste gevallen niet als een verslaving. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Om het concreet te zeggen: Een mooie vriend geeft jou een goed zelfbeeld, of wat minder oppervlakkig, door de liefde van iemand anders voel jij je bemind. Doordat je veel vrienden hebt, voel je je gewaardeerd. Het probleem is echter dat we daarmee onszelf bedriegen; die dingen zeggen niets over onszelf. Het grootste probleem (maar ook de grootste kans!) komt wanneer de band verloren moet gaan en we er alleen voorstaan; dan voelen we het gemis en de leegte in onszelf omdat we onze drug noodgedwongen kwijt zijn geraakt. Stel dat je je zou afvragen wat je precies bent, dan blijkt dat je een bundeling hechtingen aan bepaalde zaken bent. Als je in jezelf kijkt, zie je dat je in feite leeg bent, en dat ook zult blijven. Wie kan daarmee omgaan? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En waarom er bij het aangaan van een relatie al meteen vanuit gaan dat het mis gaat? Ik ga daar niet vanuit als ik een relatie met iemand aan ga. Als ik denk dat het ooit mis zou lopen, dan zou ik die relatie niet aan gaan. |
![]() |
||||
Citaat:
wel iets waar je naar streeft oid? (dat je die andere punten wel wil hebben kan ik begrijpen, dit niet echt. ![]() Citaat:
Gaat het er in eerste instantie niet om hoe jij je voelt met 'alleen de dingen die je hebt', en wat je daarmee doet? Citaat:
De kans dat die dingen elkaar in de hand houden is best wel aanwezig volgens mij. Maar dan vraag ik me af; voel jij je rot omdat die punten ontbreken, of ontbreken die punten omdat jij je rot voelt? Maar goed, ik denk dat het (globaal gezien) twee punten zijn die allebei de nodige verandering/hulp nodig hebben (en die krijg je al, toch? ![]() (hmm, beetje onsamenhangende post.)
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Want dan bel ik nu mijn afspraak af. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
voelen dan jij en hoe anderen zich zouden voelen als zij alleen hadden wat jij hebt ed. Maar misschien intepreteer ik dingen nu verkeerd of wat dan ook. Citaat:
kan noch je psych, noch iemand anders voor je doen. Ik denk wel dat je psych met je gaat kijken naar wat je klachten op dit moment zijn, wat je wil bereiken, en hóe dat bereikt gaat en kan worden. Je hebt zelf heel veel inspraak daarin lijkt me, aangezien JIJ ook degene bent die het meeste werk moet gaan doen.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet alles is misbruik. Dan zou ik de lucht ook misbruiken om te leven en anderen omdat ik hun zuurstof af pak, enz. Waarom zou je je slecht willen voelen? Omdat je dat zo fijn vindt oid? Ik heb geen relatie omdat hij mij invulling kan geven, ik heb een relatie omdat ik van hem houd (en hij gelukkig ook van mij). Net zo min als ik altijd alleen ben, zo zie ik het iig niet. Als jij je eenzaamheid kunt verzachten door jezelf iets anders voor te houden: prima, dan moet je dat zelf weten. Maar ik vind het niet echt eerlijk dat je anderen dergelijke dingen aan probeert te praten. Citaat:
Om voor mezelf te spreken, ik ben niet met wie ik om ga en ook niet alleen wat ik doe ik m'n leven. Maar met wie ik om ga en wat ik doe wordt wel bepaald door wie ik ben en ik word ook gevormd door met wie ik om ga en door wat ik doe. Je kunt nooit voor 100% weten wie je bent, zeker niet als je nooit met anderen omgaat, niks doet, enz. Simpelweg omdat je bij iedereen en in elke situatie (gedeeltelijk) anders bent. Maar als je alles zo goed vindt zoals je het doet (daar lijkt het iig op) en dus kennelijk niks wilt veranderen ed, waarom voel je je dan toch zo klote? Lijkt mij niet komen omdat je alles zo goed voor elkaar hebt ed. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik generaliseer wel inderdaad, maar ik denk dan ook wel dat iedereen op dit punt hetzelfde is. Dat ik iemand anders tot dingen probeer te dwingen of pushen is misschien wel waar, ik doe dat helaas te vaak, terwijl ik beter iemand anders zijn eigen weg zou laten vinden. Stel dat we het geheel even in letters vatten; We hebben een subject A. Laten we dit subject A gelijkstellen met zijn gevoelens. Wat ben je immers anders dan wat je je voelt, nietwaar. Dan hebben we B[1] - B[N], namelijk de banden die A aangaat met de wereld. Of de dingen waarmee hij banden aangaat. Dat maakt niet zoveel uit. Dan hebben we gevoel C, dat A krijgt als hij deze banden aangaat. (Geluk) We hebben gevoel D, dat A krijgt als hij de banden niet aangaat of als de banden stukgaan, of zelfs als hij bang is dat de banden stukgaan. (Ongeluk) We zien dus eigenlijk dat A is wat hij is, C of D, als gevolg van de banden die hij aangaat. A kan doen wat hij wil, maar alleen deze banden brengen hem tot C of D. In feite is A van zichzelf leeg. Toch waant hij zich C en D, in zichzelf, niet wetende dat alleen B bepaalt hoe hij zich voelt. Het probleem is vooral dat al die dingen alleen bestaan in het hoofd van A, en dat B te allen tijde kan wegvallen, onvoorzien of niet onvoorzien. Op het moment dat B wegvalt, wordt A geconfronteerd met zijn innerlijke leegte. Probleem hierbij is dat hij veelal een band B zal vormen met zijn eigen lijden D, waardoor hij zijn lijden niet meer kan opgeven, omdat het hem opvult. Dan komt A dus in een spiraal van lijden terecht, waarbij hij zich op steeds diepere niveaus hecht aan zijn eigen fouten en zijn schuldgevoelens, en zijn eigen lijden dat daarmee samenhangt. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En als jij dat doet, is jou beeld van anderen daar dan niet grotendeels op gebaseerd? Ik ken ook zat mensen die dat heel weinig doen. Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je gevoel wordt onder andere veroorzaakt door je banden met de buiten wereld, maar het uiteindelijke gevoel bepaal je zelf, dat doen die banden niet. Het is aan jou hoe je er mee om gaat en wat het gevoel dus wordt. Verder kan ik je redenering niet helemaal volgen. Je bent je gevoel, je gevoel wordt veroorzaakt door je banden met de buitenwereld, dus wordt je je banden, maar je bent niet je banden. Hoe kan je iets anders zijn als die banden volgens jou je gevoel 'zijn' en jij je gevoel bent? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() En soms moet je dus gewoon je gedachten afkappen, anders blijf je bezig. Is mijn ervaring. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als jezelf je gevoelens veroorzaakt, waarom laat je dan die banden je gevoelesn bepalen of heb je die banden nodig? ![]() ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als ik me positief voel, dan gebruik ik het om heel gelukkig te worden dat ik een leeg individu ben en dat er geen écht lijden is. ![]() Het is heel dubbel, ik worstel daar nog mee, maar rationeel ben ik altijd van mening dat het iets positiefs is (of noch positief/noch negatief) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat kun je dus ook niet, iets anders zijn! Je bent dus je banden! Dat geeft toch wel een behoorlijk ander perspectief aan de wereld. Dat betekent namelijk dat lijden gebeurt, en niet dat jij lijdt. Alles in deze wereld is alleen aan ons te koppelen via de banden en hechtingen. Dat betekent dus, aangezien wij zelf deze banden aangaan!, dat wij ook zelf ons eigen lijden veroorzaken. In feite komen ze door de banden die we aangaan, en bestaat ons lijden niet op zichzelf in onszelf! Heel concreet; stel je hebt een situatie; je wordt niet geaccepteerd door de maatschappij. Je voelt je er kut om. Een ander gebeurt hetzelfde, maar hij wordt alto en voelt zich er goed om. Een ander gebeurt hetzelfde, maar hij het zal hem een worst wezen, omdat hij weet dat het enige wat de maatschappij over hem te zeggen heeft datgene is wat hij zelf toelaat! Welke van deze personen voelt zich nu uit zichzelf gelukkig? De laatste! De eerste persoon lijdt, omdat hij "leeg" is omdat de maatschappelijke acceptatie hem niet opvult. De tweede persoon lijdt, hoewel onbewust, omdat hij in feite leeg is, en gelooft dat hij het niet is. De derde persoon weet dat hij leeg is, of de maatschappij hem nu accepteert of niet, en kan in zichzelf stilte en geluk vinden. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat was niet hoe ik er zelf over dacht, juist niet. Als je ervan overtuigt bent dat alles je overkomt en je er zelf geen invloed op of schuld aan hebt, dan zal het ook nooit beter worden. Citaat:
De maatschappij is groot, niemand wordt door iedereen geaccepteerd, net zo min als dat iemand door niemand geaccepteerd wordt. En ik weet niet of nr. 3 zich idd het gelukkigst zal voelen. Wie ben jij: 1, 2 of 3? Citaat:
(En ik zie niet wat de reacties van de mensen er mee te maken hebben met dat ze leeg zouden zijn.) |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Het is dus een illusie dat banden onze gevoelens bepalen. Wist iedereen dat maar, want dat laten we wel vaak gebeuren! Iets gaat niet zoals we verlangen, en we worden bedroefd. Het verlangen is dus de band tussen ons en hetgeen dat slecht gaat, en omdat we niet in ons verlangen worden bestendigd worden we erdoor bedroefd. Terwijl onze eigen interpretatie onze gevoelens kan bepalen en NIETS iets over ons zegt! Helemaal niets. We hebben dus in feite van onszelf al het recht in stilte en vrede te leven en gelukkig te zijn met onszelf. Geen enkele omstandigheid kan iets over ons zeggen, niet positief of negatief. Hoe denk je dat iemand zich voelt die beseft dat er niets aan hem toe te voegen valt, maar ook niets van hem weg te nemen? |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Waarom is dit goed en dat slecht? Jij maakt die afweging. Jij maakt dus ook de afweging hoe je bepaalde situaties interpreteert. Jij hebt dus ook de volledige macht over je leven. Als je relatie uitgaat, is dat dan iets waarover je verdrietig moet zijn? Alleen als je eraan gehecht bent! En als je denkt dat het iets over jou zegt! Maar in feite doen alle verschijnselen zich alleen voor in jouw geest, en is jouw geest de enige plaats waar verschijnselen zich voordoen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat ik persoonlijk er niet heel erg toedoe in dit verband, maar ik denk dat ik, helaas, een combinatie van 1, 2 en 3 ben. Soms doet het me wel pijn dat ik er niet bijhoor, soms ga ik me tegendraads gedragen omdat ik er niet bijhoor, soms maakt het me niet uit dat ik er niet bijhoor. Van binnen zit nog veel van 1, maar over het algemeen begin ik 3 steeds meer et accepteren. |
![]() |
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Als mensen de mogelijkheid hebben alles op een soort hoger niveau te overzien en om iets te interpreteren ed, dan is dat voor mij al een teken dat een mens meer is dan niets. Iets dat niets is, beschikt niet over die vaardigheden, sterker nog, die kan niet over die vaardigheden beschikken. Als een relatie uitgaat kun je idd verdrietig zijn omdat je er aan gehecht bent, maar wat heeft dat te maken met dat je denkt dat het iets over jou zegt? En wat heeft het te maken met dat alle verschijnselen zich alleen voordoen in iemands geest? Wat bedoel je daar mee? Citaat:
Citaat:
Citaat:
De rest van dat stukje volg ik weer niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet niet of deze 'je' over mij gaat of in het algemeen, maar mbt mij zelf: ik ben niet mijn gevoelens, mijn gevoelens zijn een onderdeel van mij, wat ik ook al een keer gezegd hebt. Net zo min als dat ik in de illusie leef dat mijn 'hechtingen aan de wereld' iets over mij zeggen. Ik vind jouw gedachten eerder een illusie. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Oh man wil ik zo nog leven. I am feelin goooooood today. Kusje voor de hele zaal! ![]() |
![]() |
|||||||||
![]() |
Citaat:
Laten we zeggen dat persoon P het fijn vindt om een groot huis te hebben. Hij vindt een groot huis ten eerste positief omdat hem dat bijvoorbeeld een groot aanzien geeft onder anderen. Dit is weer goed voor zijn zelfvertrouwen en zijn ego. In feite zien we dus dat het ego van persoon P eerst leeg is, en dat hij het zoekt op te vullen. Omdat anderen een groot huis positief vinden, gaat hij een band aan met groot huis; hij waardeert het positief. Stel dat zijn financien slecht op orde zijn en dat hij een huurhuis moet nemen. Persoon P zal zich doodongelukkig voelen. Maar waarom? Is dit nodig lijden? Op een bepaalde manier natuurlijk wel, want persoon P voelt zich anders leeg. Maar stel nou dat hij nooit de band aangegaan was met het grote huis. Dan had hij zich ook niet doodongelukkig gevoeld op het moment dat zijn huis ingeruild moest worden voor een kleiner huurhuisje. Ok, P voelt zich dus ongelukkig. Maar wat zegt dat huis over hém? Door jezelf te verbinden met bepaalde dingen in de wereld geef je jezelf de kans ongelukkig te worden en te lijden. Ook om geluk te vinden, zo zul je zeggen. Maar het verbinden met dingen op deze wereld komt al voort uit lijden. Het niet kunnen accepteren van onze eigen innerlijke leegte. Trouwens, ik denk niet dat leegte iets negatiefs is! Het betekent dat wij niet kunnen lijden, theoretisch gezien. Natuurlijk is er veel lijden. Waarom? Omdat we bindingen aan gaan met dingen, omdat we al lijden. Er is dus niets op deze wereld dat verdient ons een negatief gevoel te mogen geven! Een negatief gevoel is enkel het teken dat de bundel percepties en banden met de buitenwereld waaruit wij bestaan uit elkaar wordt gerukt! Ik denk dat dit grote troost kan bieden voor mensen die lijden. Weten dat A hun lijden alleen voortkomt uit hun eigen geest, B hun lijden niet iets is wat toebehoort aan hen, en C hun lijden door henzelf op te heffen is. Citaat:
![]() Want wie van het leven houdt, gaat een band aan. Stel dat je je afvraagt wat er nou eigenlijk een band aangaat? Helemaal niemand, je bestaat alleen in de banden die je aangaat, en de banden die je aangaat bestaan alleen in jou. Vorm is leegte, leegte is vorm. Als je je realiseert dat je zonder het aangaan van banden geen zelf hebt, weet je dat er niemand doodgaat maar dat er doodgegaan wordt. Als je je realiseert dat je lijden dus alleen maar bestaat vanwege je illusie van het zelf, zul je weten dat het tijd is de banden te verbreken met de dingen waaraan je verslaafd bent, en derhalve één te woredn met alle andere dingen, die in feite ook leeg zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Nu krijg ik er een heel ander beeld bij...maar goed, iemand zonder banden met anderen of met dingen is geen mens. Iedereen heeft banden met mensen of met dingen, jij net zo goed als wie dan ook.
Heeft ook te maken met het stellen van doelen, maar die doelen kunnen over het algemeen prima aangepast worden. Zonder band kun je misschien niet ongelukkig zijn, maar je kunt ook niet gelukkig zijn. Citaat:
En in het algemeen: je verdraait te veel dingen. Daarnaast is het onmogelijk om zonder banden te leven, dus valt je 'theorie' voor mij alleen daarom al in het niets. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Ik zal je eerlijk zeggen, ik ben een tijd geleden van iemand gaan houden, maar mijn liefde was heel egoïstisch en ik werd afhankelijk van haar. Ik dacht dat zij mijn lege wereld invulling zou kunnen geven in haar eentje. Ik had al mijn dromen laten varen, en zag in haar het ultieme. Natuurlijk niet wat iemand wil, en ik, als ik het me bewust was geweest, ook niet. Nu besef ik dat ik er slecht mee omgegaan ben. Ik heb weer een droom, namelijk om het lijden in de wereld te verminderen, en ik denk dat ik vandaag voor het eerst écht van haar hield. Eerder was mijn liefde voor haar een opvulling voor mijn hart, toen raakte ik haar kwijt, maar in feite had ik haar nooit. Nu houd ik van haar levensvreugde en haar goedheid, en heb ik veel meer een gevoel van diepe vriendschap, ik denk dat ik geestelijk meer los ben, nu. Ik hoef die liefde niet te missen, want de stilte daarin is in alle dingen te vinden, omdat alle verschijnselen van zichzelf stil zijn, zegmaar. Citaat:
Ik denk juist dat dan het waar geluk komt. Onafhankelijkheid van alle dingen op de wereld, geluk met zelfs niet meer de illusie van het zelf. Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Ik bedoel zowel fysieke banden als geestelijke gehechtheid. Om te trouwen zul je je toch aan iemand moeten hechten, anders houdt een relatie geen stand. Hechten heeft niet zo zeer iets met afhankelijkheid te maken, al zul je dat in een (liefdes)relatie altijd in meer of mindere mate zijn. En zolang het van beide kanten tegen elkaar op 'weegt', lijkt me dat niet slecht. Als je dat niet wilt of kunt, kun je denk ik beter met iets materieels ipv met een mens trouwen.
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je trouwt met iemand, heb je ook wel een band met iemand, dwz je leeft met iemand, je gaat met iemand om. Maar dat betekent niet dat je jezelf toestaat die persoon toe te voegen aan je eigenwaarde, of bedroefd te zijn als die persoon bijvoorbeeld overlijdt en jij alleen achterblijft. Je kunt wel een fijne tijd hebben door elkaar en anderen samen gelukkig te maken, maar ik denk dat je je ook moet kunnen distantiëren. Ik wil verder geen totale distantiëring van de wereld preken ofzo, ik heb mijn lesje wat dat betreft wel geleerd. Maar ik denk wel dat jezelf geestelijk distantiëren van dingen als materie en anderen een manier is om lijden te verzachten en troost en innerlijk geluk te vinden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Als het goed is, trouw je met iemand omdat je van hem of haar houdt. En dat houdt, als het goed is in, dat die persoon ook iets voor je betekend.
Wat is anders het nut van met iemand trouwen? Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een mens is een kuddedier. Het kan niet eeuwig alleen blijven. Nu kan ik me wel voorstellen waarom je depressief ben >_< Je zit nu ook met mensen te slow chatten, dus helemaal zonder mensen kun je blijkbaar niet |
![]() |
||
Het is een leuke theorie maar, helaas voor jou want je was al zo goed op weg, klopt het niet.
Het is onmogelijk om geen banden aan te gaan. Mocht het mogelijk zijn om totaal geen banden aan te gaan dan is het niet mogelijk om op die manier gelukkig te zijn. Omdat je op dat moment namelijk niets hebt om gelukkig over te zijn, op je bandenloosheid na dan, maar ben je daar dan niet aan gehecht? Om even te illustreren dat ook jij geluk bereikt op dezelfde manier: Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Trouwens, ik beweer niet aan mijn theorie te voldoen... ![]() Ik denk niet dat het mogelijk is bij het wegvallen van badnen je niet ongelukkig te voelen en meteen te gaan relativeren. Als je echt in staat bent tot relativering heb je jezelf dus blijkbaar al die tijd bedrogen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa e-hazeleger | 12 | 18-05-2011 17:09 | |
Verhalen & Gedichten |
-Verhaal- Redhair | 430 | 21-09-2005 13:54 | |
Verhalen & Gedichten |
alleen jij... Ugly | 1 | 01-10-2004 08:08 | |
Lifestyle |
Vieze, aparte, rare dingen? Jij?! Verwijderd | 182 | 31-07-2004 19:06 | |
Verhalen & Gedichten |
alleen.... silketje | 3 | 02-02-2002 10:23 | |
Verhalen & Gedichten |
Weer alleen... leentje_16 | 1 | 22-10-2001 19:12 |