Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2004, 10:25
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Illuminati

Er zijn er die het oog in de piramide
zetten, de letters op hun rechtvaardige plaats,
maar zeg mij, is uw naam die van Peleg?

Weet, klein lief kind, dat u
het meest verdorven bent
wat op deze aarde is
want dit is de waarheid:

~ (3 x 3 x 3 + 3) / 3
Of als Pythagoras, te blind voor de wortel:
0 + 1 + 2 + 3 + 4 ~

Tegen onze Wil zijn wij neergedaald
en tegen onze Wil leven wij, maar
tegen onze Wil zullen wij sterven.



Ach ja, het is donker en winter, je voelt je depressief, luistert naar het derde deel van de winter door Janine Jansen etc etc etc. Toevallig dat Renard zo'n schitterend gedicht postte over de derde trede van de piramide. Ik had dit namelijk gisteren al geschreven.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall

Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 19:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2004, 17:30
Verwijderd
Een paar uur later nog eens herlezen, en nóg gaat de betekenis volgens mij een beetje langs me heen. Kun jij niets aan doen, maar daardoor vind ik het wel lastig om er iets over te zeggen.
Toch vind ik het wel een interessant gedicht. Nieuw
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:23
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 18-12-2004 @ 18:30 :
Een paar uur later nog eens herlezen, en nóg gaat de betekenis volgens mij een beetje langs me heen. Kun jij niets aan doen, maar daardoor vind ik het wel lastig om er iets over te zeggen.
Toch vind ik het wel een interessant gedicht. Nieuw
Ik kan er toch wel wat aan doen . Google maar een beetje op de woorden illuminati en Peleg en je komt er als het goed is uit.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:36
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind dit gedicht erg goed, maar dat is voornamelijk vanwege de inhoud. De illuminati, waar ik niet veel van af wist, vond ik vooral interessant na wat nader onderzoek. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst niet veel verder kwam dan de verschrikkelijke logica van het sterven, pas na dat Googlen snapte ik alles beter.
Het ritme vind ik een stuk minder, maar het lijkt alsof dat hier ondergeschikt is aan je boodschap. Al met al vind ik het dus een prima gedicht.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 18-12-2004 @ 19:23 :
Ik kan er toch wel wat aan doen . Google maar een beetje op de woorden illuminati en Peleg en je komt er als het goed is uit.
Dat had ik al gedaan, maar waarschijnlijk niet goed genoeg Ik zal nog eens een poging doen.
Ik ben toch sowieso nieuwsgierig naar wat je er zélf mee bedoelde, en hoe je in hemelsnaam op zo'n gedicht komt.
Maar de uitleg moet je hier natuurlijk niet posten
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 17:29
Verwijderd
Nou Halogeen, dit gedicht blijft me wel bezighouden.
Maar nóg mis ik even wat volgens mij
Stond er trouwens niet eerst: maar zeg mij, is uw naam die van Peleg?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 04:32
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 19-12-2004 @ 18:29 :
Nou Halogeen, dit gedicht blijft me wel bezighouden.
Maar nóg mis ik even wat volgens mij
Stond er trouwens niet eerst: maar zeg mij, is uw naam die van Peleg?
Ja dat stond er eerst. Peleg beschrijft meer een toestand (verwijzend naar de rechtvaardigheid) dan een persoon, vandaar. Ik zal een stukje van de puzzel ontrafelen voor je:

Ondertussen ben je er waarschijnlijk al uit dat het over de Vrijmetselarij gaat. De titel Illuminati, de elitegroep binnen de vrijmetselarij waar o.a. George Bush nu lid van is, verklapt dat. Voor hen is het getal 3 ontzettend belangrijk. 5 en 10 zijn ook zeer belangrijke getallen in de getalssymboliek. Nu komt het leuke stukje rekenen. Ik gebruik 5 keer een 3 om 10 als uitkomst te krijgen. Pythagoras zei dat de wereld is opgebouwd uit 10, omdat 1+2+3+4=10. Hij vond dit zo bijzonder, deze piramide vorm die precies 10 opleverde. Tussen de getallen door staat dat hij te blind was voor de wortel. 0 verandert namelijk niets aan de uitkomst 10 maar zorgt er wel voor dat de som uit 5 getallen bestaat en niet uit 4. 0 is voor mij namelijk de wortel der getallen, alle getallen komen uit 0. Bovendien is het ook een 'grapje' want DE stelling van Pythagoras is: A = wortel ( Bkwadraat + Ckwadraat ). Maar er is meer. Het teken van de illuminati, en een veelgebruikte metafoor in de vrijmetselarij is het oog in de piramide. Als je het getal 10 als 10 streepjes voorstelt, en je maakt er een piramide van zoals Pythagoras al zei, dan kun je 0 in het midden plaatsen als het oog van de piramide. Waarmee de Grieken met de Vrijmetselarij gelinkt worden. Vergezocht van mij, toeval, of kun je er om lachen?
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall

Laatst gewijzigd op 20-12-2004 om 05:41.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 20-12-2004 @ 05:32 :
Ja dat stond er eerst. Peleg beschrijft meer een toestand (verwijzend naar de rechtvaardigheid) dan een persoon, vandaar. Ik zal een stukje van de puzzel ontrafelen voor je:

Ondertussen ben je er waarschijnlijk al uit dat het over de Vrijmetselarij gaat. De titel Illuminati, de elitegroep binnen de vrijmetselarij waar o.a. George Bush nu lid van is, verklapt dat. Voor hen is het getal 3 ontzettend belangrijk. 5 en 10 zijn ook zeer belangrijke getallen in de getalssymboliek. Nu komt het leuke stukje rekenen. Ik gebruik 5 keer een 3 om 10 als uitkomst te krijgen. Pythagoras zei dat de wereld is opgebouwd uit 10, omdat 1+2+3+4=10. Hij vond dit zo bijzonder, deze piramide vorm die precies 10 opleverde. Tussen de getallen door staat dat hij te blind was voor de wortel. 0 verandert namelijk niets aan de uitkomst 10 maar zorgt er wel voor dat de som uit 5 getallen bestaat en niet uit 4. 0 is voor mij namelijk de wortel der getallen, alle getallen komen uit 0. Bovendien is het ook een 'grapje' want DE stelling van Pythagoras is: A = wortel ( Bkwadraat + Ckwadraat ). Maar er is meer. Het teken van de illuminati, en een veelgebruikte metafoor in de vrijmetselarij is het oog in de piramide. Als je het getal 10 als 10 streepjes voorstelt, en je maakt er een piramide van zoals Pythagoras al zei, dan kun je 0 in het midden plaatsen als het oog van de piramide. Waarmee de Grieken met de Vrijmetselarij gelinkt worden. Vergezocht van mij, toeval, of kun je er om lachen?
Dankje.

Is dat nog maar een stúkje van de puzzel?
Nu ik er wat meer van begrijp vind ik je gedicht geweldig Ik houd wel van dit onderwerp en de manier waarop je het uitgewerkt hebt. Ook al haalde ik er niet alles uit. Of misschien júist daarom wel.
Over de vergezochtheid kan ik in ieder geval niets zeggen he, als ik er zelf in de verste verte niet uithaalde wat je er allemaal in verwerkt had. Ik vraag me af wat anderen er van vinden?
*zoekt op er altijd zo veel te vinden is in jouw gedichten... Ja, zo te zien wel...*
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 17:08
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 20-12-2004 @ 09:04 :
Dankje.

Is dat nog maar een stúkje van de puzzel?
ik ben bang van wel ^^

Citaat:
Thoughtful schreef op 20-12-2004 @ 09:04 :
Over de vergezochtheid kan ik in ieder geval niets zeggen he, als ik er zelf in de verste verte niet uithaalde wat je er allemaal in verwerkt had. Ik vraag me af wat anderen er van vinden?
*zoekt op er altijd zo veel te vinden is in jouw gedichten... Ja, zo te zien wel...* [/B]
hihi hmjah, ik zou het eerlijk gezegd enger vinden als iemand eruit zou kunnen halen zoals ik het bedoeld had. Zoals je misschien weet post ik niet zo veel en dit is typisch zo'n gedicht dat ik normaal niet zou posten, maar omdat Renard het over zijn 3e trede van de piramide had (3e rang en tevens hoogste rang voor gewone burgers binnen de vrijmetselarij) vond ik het wel aardig om dit toch met jullie te delen.

@Renard ik heb trouwens wat aan het metrum gedaan, maar het is nog niet echt naar mijn zin. Het lukt me niet om een goed metrum neer te zetten en niet de inhoud geweld aan te doen.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 20-12-2004 @ 18:08 :
ik ben bang van wel ^^
Je verdraait mijn hele mening over niet willen dat mensen hun gedicht uitleggen
En als je niet wilt dat mensen alles eruit halen, waarom verwerk je het er dan in?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 18:51
Ilu
Avatar van Ilu
Ilu is offline
Ik vindt het leuk ik heb er echt een tijd over gedaan omde woorden te snappen maar ik vindt het leuk als mensen achter hun gedicht nog veel meer gedachten hebben zitten. De eerste keer leest het moeilijk maar de tweede keer al een stuk beter . En ik denk dat de gedachten achter een gedicht het gedicht maakt.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 19:09
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Gast.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 19:43
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 20-12-2004 @ 18:43 :
Je verdraait mijn hele mening over niet willen dat mensen hun gedicht uitleggen
Je wilt dat ik het gedicht ga uitleggen? xD
ik schijn de laatste tijd moeite te hebben met mensen te begrijpen en duidelijk over te komen, sorry daarvoor

Citaat:
Thoughtful schreef op 20-12-2004 @ 18:43 :
En als je niet wilt dat mensen alles eruit halen, waarom verwerk je het er dan in?
oh, ik geloof dat je me niet goed hebt begrepen. Dit gedicht heb ik voor mezelf geschreven, als een soort foto voor later, maar niet met de intentie dat anderen het zouden lezen. Maar door Renard heb ik besloten het toch te plaatsen. Daarom zou ik het ook eng vinden als mensen mijn eigen hersenspinsels zouden ontrafelen zonder voorkennis over mij .
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 19:44
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
EggeD schreef op 20-12-2004 @ 20:09 :
Gast.
en ik was niet eens aan de wiet of drugs of iets....
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 20-12-2004 @ 20:43 :
Je wilt dat ik het gedicht ga uitleggen? xD
ik schijn de laatste tijd moeite te hebben met mensen te begrijpen en duidelijk over te komen, sorry daarvoor

oh, ik geloof dat je me niet goed hebt begrepen. Dit gedicht heb ik voor mezelf geschreven, als een soort foto voor later, maar niet met de intentie dat anderen het zouden lezen. Maar door Renard heb ik besloten het toch te plaatsen. Daarom zou ik het ook eng vinden als mensen mijn eigen hersenspinsels zouden ontrafelen zonder voorkennis over mij .
(Hoe ''offtopic'' mag je gaan? )
Volgens mij is dat een prima karaktertrek/gedrag om gedichten mee te schrijven
Dat uitleggen was je toch al aan het doen?
En mja, maar áls je iets post, dan kun je wel verwachten dat mensen nieuwsgierig worden naar wat je er mee bedoelt....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken enquete illuminati
a&m
6 04-09-2013 08:59
Levensbeschouwing & Filosofie de Illuminati
Inanis
15 22-09-2007 20:20
Levensbeschouwing & Filosofie Illuminati
CraigDavid
25 12-01-2005 12:09
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof jij? Zo ja wat dan?
Verwijderd
101 14-11-2004 09:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Leuk weetje: Op kaartspel stonden terroristische aanslagen
Dotcom
33 16-04-2004 17:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.