Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2002, 22:35
Souljah
Souljah is offline
Ik heb dus een moedervlek op mn schouder en onbedoeld zit ik er wel eens aan omdat ik dan denk dat het een puistje is en knijp ik er dus wel eens in(onbedoeld). Maar nu zag ik vanmiddag na het douchen dat niet meer bruin is maar rood en het lijkt ook of er wat vocht onder zit. Mn moeder zegt dat ik dit weekend er niet meer aan moet gaan zitten en dan maandag zien hoe het is, als het nog zo is ga ik naar huisarts. Maar weet iemand of dit nodig is om daar heen te gaan of dat het vanzelf wel weer over gaat als ik er maar niet aanzit. Een kennis van ons heeft haar moedervlek er al eens moeten laten wegsnijden, daarom ben ik er niet helemaal gerust op
Oud 02-08-2002, 22:51
heavinly
heavinly is offline
Het kan geen kwaad om de dokter ernaar te laten kijken. Het advies: 'ga maar naar de dokter' vindt iedereen altijd heel erg vervelend, maar het kan gewoon goed zijn hoor. Ik heb ook een (grote) moedervlek op mn arm gehad, die is weggesneden omdat de dokter er niet helemaal gerust over was, dus dat kan wel, maar dat is ook geen ramp.
Heb je er last van? Hoe lang weet je al dat je 'm hebt?
succes iig
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 23:24
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
heavinly schreef:
Het kan geen kwaad om de dokter ernaar te laten kijken. Het advies: 'ga maar naar de dokter' vindt iedereen altijd heel erg vervelend, maar het kan gewoon goed zijn hoor. Ik heb ook een (grote) moedervlek op mn arm gehad, die is weggesneden omdat de dokter er niet helemaal gerust over was, dus dat kan wel, maar dat is ook geen ramp.
Heb je er last van? Hoe lang weet je al dat je 'm hebt?
succes iig
Altijd even laten nakijken wanneer een moedervlek veranderingen laat zien. Meestal stelt het weinig voor, maar voorkomen is beter dan genezen. Zie www.medischestartpagina.nl - dermatologie - ziektebeelden en aandoeningen - moedervlekken (heel duidelijk en informatief).
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 23:25
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
weet je....ik zit hier zo en zie nu die rode pukkel om me been en wilde gelijk bericht posten, ik weet niet of het een moedervlek is maar hij is echt duidelijk rood.
Ik denk net zoiets als jou vraag souljah.
Ik ga ook maar keer langs vertrouw het niet

Laat het mij ook weten ook van jou souljah.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 23:28
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
Wat zijn het?
Een moedervlek is een ophoping van bruine kleurstof in de huid. Iedereen heeft wel een paar moedervlekken. Vaak heeft u ze al van jongs af aan, maar ze kunnen ook later ontstaan.

Waardoor komt het?
Diep in de huid zitten zogenaamde pigmentcellen.
De ultraviolette stralen van de zon of de zonnebank zorgen ervoor dat de pigmentcellen bruine kleurstof maken. Daardoor wordt uw huid bruin. De meeste pigmentcellen zijn gelijkmatig over de huid verdeeld, maar op sommige plekken zitten pigmentcellen extra dicht bij elkaar. Op die plaatsen ontstaat een moedervlek.
Hormonen kunnen het ontstaan van moedervlekken bevorderen. Tijdens zwangerschap en in de puberteit maakt het lichaam meer hormonen en daardoor ontstaan dan soms nieuwe moedervlekken.

Kan het kwaad?
Moedervlekken geven bijna nooit problemen; óók niet als u ze op latere leeftijd krijgt.
Een moedervlek kàn veranderen in huidkanker, maar dat gebeurt uiterst zelden.

Wat kunt u er zelf aan doen?
U kunt niet voorkomen dat u moedervlekken krijgt.
Er bestaan geen zalfjes of andere middeltjes waardoor ze weggaan.

Wanneer naar de huisarts?
Neem contact op met uw huisarts bij één of meer van de volgende verschijnselen:

als een moedervlek donkerder wordt;
als de vorm verandert, bijvoorbeeld doordat de rand gekarteld wordt;
als de rand of omgeving van de moedervlek rood ziet; (bij mij dus)
als een moedervlek jeukt;
als een moedervlek bloedt;
als er een zweertje of korstje op de moedervlek zit.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 23:34
de abt van sion
Kijk voor de zekerhied ook even bij "melanoom".
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 23:39
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
melanoom??

waar staat dat dan??
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 23:45
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
diamondvoodoo schreef:
blablabla, boel info dus....

als er een zweertje of korstje op de moedervlek zit.
Is het wel een moedervlek?????
Oud 03-08-2002, 00:20
Souljah
Souljah is offline
Citaat:
diamondvoodoo schreef:
[B

als er een zweertje of korstje op de moedervlek zit. [/B]
Ik heb dus 'last' van dat het rood wordt en het laatste dat er een zweertje op lijkt te zitten. Maar ik denk dat dit komt doordat ik eraan heb gezeten en onbedoeld een paar keer in heb geknepen. Ik wacht tot na het weekend en als het dan nog zo is ga ik even langs bij de huisarts. Kan het ook zijn dat er een acnepuistje op je moedervlek kan ontstaan. Soms heb ik wel wat rode acnepuistjes op mn rug maar die gaan na een paar dagen weg, dus ik wacht maar even af. Gelukkig stond er in je bericht dat er zelden huidkanker ontstaat.
Oud 03-08-2002, 06:38
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
ja zelden gebeurd dat had ik gelezen...
ik weet niet wat de mijnes is, kan ook soort van wijnvlek zijn want hij is echt felrood, niet bruin/rood.
Maar ja ik maak afspraak met de dokter en je hoort het van mij van de week wel
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 07:47
de abt van sion
Wel even volhouden bij de huisarts, allebei. Artsen nemen dit soort probleempjes niet altijd even serieus. Niet weggaan voordat alles goed is onderzocht. Waarschijnlijk is het inderdaad niets ergs, maar als het dat wel is, moet je er op tijd bij zijn. En als ik jullie beschrijvingen lees, geloof ik wel dat jullie er wel op tijd bij zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 11:21
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
nou ik weet het niet hoor...
dat rode ding heb ik al poosje, misschien wel half jaar ofzo....je ziet hem ook niet zo gauw zitten aan de zijkant/onderkant van je been.
Maar nou dat ik laatste tijd erg in heb lijkt het alsof hij van kleur veranderd...

en nu lees ik op een website dit:

Melanoma
Melanoma is de meest gevaarlijke vorm van huidkanker die er bestaat. Melanoma is een zeer kwaadaardige vorm van huidkanker en wordt veroorzaakt door zonnebrand in de vroege jaren van ons leven. Het ontwikkelt zich in slechts weken tot maanden. Wanneer het onbehandeld blijft kan het zich verspreiden door de rest van het lichaam en zo een nog serieuzere en meestal fatale vorm van kanker ontwikkelen.
Melanoma uit zich als een nieuw of al bestaand plekje, sproet of moedervlek die van --kleur--, grootte of vorm --verandert--. Het heeft over het algemeen gesproken een onregelmatige omtrek en een paar kleurgradaties. De preventie tegen deze vorm van huidkanker is het voorkomen van zonnebrand. Zelfs milde zonnebrand kan de ontwikkeling van een melanoma in gang zetten.

ZONNEBANK LIG IK DUS OOK NIET MEER ONDER!!

ik weet niet wat ik meot doen, ik bedoel moet ik nu vandaag al naar dokter gaan of eerst afspraak maken (dus dan kan ik pas over 4 dagen ofzo terecht)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 11:30
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
ik voel me zo kutttt nu en bang
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 12:22
Verwijderd
Citaat:
diamondvoodoo schreef:
ik voel me zo kutttt nu en bang
als je het echt niet vertrtouwd, en bang bent dan moet je ff de dokter bellen, denk ik, en zeggen dat je denkt dat je melanoma hebt kan je misschien vandaag al terecht.
Maa je zegt dat je em misschien al wel een half jaar hebt, en in dat stukje info staat dat het, als het onbehandeld blijft, het zich verspreidt, dus misschien moet je ff kijken of je meer va zulke moedervlkejes hebt...
Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken, en als ie er al een half jaar zit, dan maken 4 dagen -denk ik- ook niet heel veel uit.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 13:36
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
Bedankt voor je advies, ik laat me ma belen als ze thuis is, vanavond laat dus dat wordt maandag bellen en dan kan ik vast die week terecht.
Ja ik weet echt niet hoelang ik heb hem maar zeker meer dan 3 maanden, ik durf bijna te zeggen een half jaar.

Maar verspreid het dan op de huid zodat er meer van die dingen merkbaar zijn of innerlijk??
Als het innerlijk is dan zie je het niet.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 14:51
Verwijderd
Bij een melanoom isa het van groot belang dat de afwijking in een zo vroeg mogelijk stadium ontdekt wordt. In een vroeg stadium is deze vorm van huidkanker meestal uitstekend te genezen. In een later stadium ontstaan uitzaaiingen, die een groot gevaar zijn voor de gezondheid
bron
maar is ook niet echt een antwoord op je vraag... Maar een beter antwoord kon ik ff niet vinden, kijk anders es hier
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 17:41
niem
niem is offline
mn ma had een melanoom
Bij haar was het ontstaan uit een moedervlek, die moedervlek werd opeens een beetje rood en 'glazig' en er kwam ook een soort van korstje op.

ik moet nu om de drie maanden/half jaar ook op controle

over het algemeen krijg je een melanoom pas als je al wat ouder bent..
dus ik zou me niet meteen heel erg ongerust gaan maken als ik jullie was.. Het komt ook niet in je familie voor of wel?
Ben je vaak verbrand vroeger?
Bij mij hebben ze ook al een moedervlek weg gesneden maar hij was goedaardig.. En ik was al helemaal ongerust omdat het bij mij in de familie zit

Een melanoom kan zelfs voorkomen in je neus of in je slokdarm dus het kan ook echt op hele rare plaatsen..

maar je moet er gewoon allemaal niet teveel over nadenken...

Koppie op... ga naar de dokter en waarschijnlijk ben je achteraf blij.. en gerustgesteld..
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 17:45
niem
niem is offline
als een melanoom uitzaait dan zijn er kankercellen in je lymfeklieren terecht gekomen en daardoor in je bloed.
Je bloed komt in al je organen dus daarom kan een melanoom ook zo gevaarlijk zijn. Je organen kunnen er door worden aangetast.
Ook kan je er andere melanomen bij krijgen want het bloedd stroomt ook door de rest van je huid.

Hoop dat dit een antwoord is op je vraag?

maar ga nou niet meteen van het ergste uit, want ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 17:48
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
ja ik hoop het hoor...mijnes is wel rood en glad (glazig), geen kortstje.

Maar draai het om: WAT MOET HET ANDERS ZIJN, een felrode pukkel zomaar???

in me familie kwam het niet echt voor ofzo en veel verbrand valt ook wel mee zekr niet op me dijbeen waar die zit want daar zat altijd broek over
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 20:06
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
Souljah laat is wat horen hoe is het nu met die moedervlek??
Heb je pijn/jeuk/
laat het me weten wanneer je ook langs de dokter moet en plaats het hier
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 12:53
Souljah
Souljah is offline
Ik ben gister bij de dokter geweest, hij zei dat ie er niet ongerust over was, maar hij wou hem er wel wegsnijden als ik dat wilde. Ik heb het nog maar net dat ie rood en glazig is, maar nu ik dat lees over melanoma ben ik toch weer een beetje ongerust. Ik denk dat ik em er binnenkort maar laat wegsnijden dan zit ik daar tenminste niet mee.

Maar ik denk dat het niet melanoma bij mij is, ik ben halfbloeds en heb dus redelijk veel pigment in mn huid, daardoor verbrand ik (bijna) nooit. Vroeger zeker niet, tussen mn 11e en 14e zwom ik nogal vaak en toen verbrande ik lichtelijk, maar niet dat ik er last van had. De dokter zei dat ie er niet ongerust over is dus dan vertrouw ik dat maar

Laatst gewijzigd op 04-08-2002 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 13:12
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
nu ik nog.... ik ben heel erg licht
Hele lichte huid verbrand ook heeel snel
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 13:28
Souljah
Souljah is offline
Ik heb mn moedervlek meer even bezichtigd en hij's alleen rood. Ik snap niet waarom ie rood is, en wat er mee aan de hand is. Maar gelukkig is ie niet glazig of zit er een korstje op, stelt me wel gerust maar ik denk toch dat ik em er laat weghalen.
Oud 04-08-2002, 13:33
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
wat bedoel je met glazig
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 13:58
Souljah
Souljah is offline
Citaat:
diamondvoodoo schreef:
wat bedoel je met glazig
Ik denk dat met glazig wordt bedoelt dat er een glazig klein dun vliesje overheen zit.
Oud 04-08-2002, 14:03
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
Citaat:
Souljah schreef:

Ik denk dat met glazig wordt bedoelt dat er een glazig klein dun vliesje overheen zit.
ja dat heb ik hij is als het ware gladder dan een gewone moedervlek.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 16:12
niem
niem is offline
met glazig bedoel ik een soort met vocht gevuld achtig 'doorschijnende' moedervlek...
nouja zo ziet het er ongeveer uit...

maar het kan ook zijn dat bij jou gewoon een haarzakje ontstoken is... of dat je en pukkeltje hebt of een schuurplekje...

als ik je zou kunne helpen zou ik het doen... ik heb al zoveel melanomen gezien dat ik onderhand een halve dermatoloog ben dus dan kan ik het wel een beetje herkennen...

maarre nogmaals... kop op en ga niet meteen denken dat je het ergste hebt!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 15:19
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
Citaat:
niem schreef:
met glazig bedoel ik een soort met vocht gevuld achtig 'doorschijnende' moedervlek...
nouja zo ziet het er ongeveer uit...

maar het kan ook zijn dat bij jou gewoon een haarzakje ontstoken is... of dat je en pukkeltje hebt of een schuurplekje...

als ik je zou kunne helpen zou ik het doen... ik heb al zoveel melanomen gezien dat ik onderhand een halve dermatoloog ben dus dan kan ik het wel een beetje herkennen...

maarre nogmaals... kop op en ga niet meteen denken dat je het ergste hebt!
hkz niem ik heb bewondering voor je....Dokter???
Het was inderdaad een ontstoken haarzakje
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 15:20
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
of was het nou bloedvaatje boven op me huid...

Arghh ik luister altijd maar half nu weet ik het niet meer...ieder geval het is geen moedervlek en kan geen kwaad tenzij het gaat bloeden.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten