Oud 03-07-2005, 00:04
Rohit
Rohit is offline
Naar aanleiding van de aangrijpende documentaire op de EO :

( http://www.eo.nl/portals/programs/ar...season=5386558 )

Wil ik het hebben over christelijke gebedsgenezingen. In hoeverre acht jij ze waar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2005, 00:37
Verwijderd
De menselijke geest in de meest brede zin, daaronder verstaan dus ook de wilskracht, kan verbazingwekkend veel effect hebben op behoorlijk concrete symptomen. Zogenaamde 'gebedsgenezingen' zijn daar op gebaseerd. God kan niet genezen, de mens wel. De gedachtensprong van een placebo naar de wil van god is vrij makkelijk te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 09:09
Nona
Nona is offline
Ik acht alles mogelijk. Een placebo effect bestaat simpelweg, maar in hoeverre genezing van innerlijke kracht of geloof (placebo) en in hoeverre van externe kracht afhankelijk is: ik heb geen idee.
Oud 03-07-2005, 09:48
T_ID
T_ID is offline
Wie naief wil zijn mag dat, maar gebedsgenezers die de reguliere gezondheidszorg hinderen moeten achter de tralies verdwijnen.
Oud 03-07-2005, 09:59
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2005 @ 10:48 :
Wie naief wil zijn mag dat, maar gebedsgenezers die de reguliere gezondheidszorg hinderen moeten achter de tralies verdwijnen.
Mee eens
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 03-07-2005 @ 10:09 :
Ik acht alles mogelijk. Een placebo effect bestaat simpelweg, maar in hoeverre genezing van innerlijke kracht of geloof (placebo) en in hoeverre van externe kracht afhankelijk is: ik heb geen idee.
Da's dan ook gewoon 'innerlijke' kracht, eventueel getriggerd door een gebed (lees: het idee dat god je helpt).
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 14:04
Careless
Careless is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2005 @ 14:00 :
Da's dan ook gewoon 'innerlijke' kracht, eventueel getriggerd door een gebed (lees: het idee dat god je helpt).
Nou ja, je kunt ook heel makkelijk alles toeschrijven aan innerlijke krachten, maar zolang je niet precies weet waar iets vandaan komt... Tja uhm, dan weet je het ook niet he.
Oud 03-07-2005, 16:57
Verwijderd
placebo-effect is echt onzin.
Als je niet gelooft kan je beter zeggen dat je het niet weet dan dat je ontkent dat God kan genezen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 17:17
ecrivaine
ecrivaine is offline
Als ik die reacties lees onder het bericht, erger ik me dood. Dat mensen zo dom en beperkt kunnen denken.
Oud 03-07-2005, 17:19
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
soldaat schreef op 03-07-2005 @ 17:57 :
Als je niet gelooft kan je beter zeggen dat je het niet weet dan dat je ontkent dat God kan genezen.
god kan zeker genezen, immers als jij weer herstelt bent van een koorts heeft god je genezen. Maar geloven in die bull shit dat een of andere persoon namens god spreekt, is niet alleen bull shit en godlastering maar ook erg schadelijk voor iemands (naieve) geest.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 17:26
Verwijderd
hoe kan jij daarover oordelen? Die spreker preekt door de Heilige Geest van God. En de christenen die ook de Heilige Geest hebben ervaren dat de Heilige Geest bevestigd wat die preker zegt.
God stelt namelijk bepaalde mensen aan als voorganger van een gemeente om de mensen te onderwijzen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 17:32
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
soldaat schreef op 03-07-2005 @ 18:26 :
hoe kan jij daarover oordelen? Die spreker preekt door de Heilige Geest van God. En de christenen die ook de Heilige Geest hebben ervaren dat de Heilige Geest bevestigd wat die preker zegt.
God stelt namelijk bepaalde mensen aan als voorganger van een gemeente om de mensen te onderwijzen.
Die Russische viswijf sprak zeker ook namens de heilige geest? Het was verschrikkelijk om te zien, hoe die moeder zichzelf zo schuldig voelde, enkel omdat ze de dokter geloofde, die haar vertelde dat haar babytje het niet zou halen. Waarom gingen ze in die documentaire van uit dat de duivel het babytje wilde meenemen? Dus volgens die gebedsgenezers is dat babytje nu verdoemd? Zie je dan niet in dat iedereen die denkt namens God te praten, een grote bedrieger is?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 17:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 18:19 :
god kan zeker genezen, immers als jij weer herstelt bent van een koorts heeft god je genezen.
Nonsens, dat zou betekenen dat iemand die dat niet doet niet of veel langzamer herstelt, en dat is niet zo.
Oud 03-07-2005, 17:48
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2005 @ 18:46 :
Nonsens, dat zou betekenen dat iemand die dat niet doet niet of veel langzamer herstelt, en dat is niet zo.
ik geloof dat God geneest en dat God met iedereen een plan heeft.

Ik snap je btw even niet.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 17:50
one.
one. is offline
Citaat:
Oud 03-07-2005, 17:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 18:48 :
Ik snap je btw even niet.
We hebben nergens een indicatie dat gebedsgenezing werkt.
Oud 03-07-2005, 17:57
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2005 @ 18:54 :
We hebben nergens een indicatie dat gebedsgenezing werkt.
Ik geloof niet dat het op zon manier werkt. Ik zeg enkel dat ik geloof dat alle genezingen van God komen.

Laatst gewijzigd op 03-07-2005 om 18:00.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 17:58
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 18:57 :
Ik geloof niet dat het op zon manier werkt. Ik zegt enkel dat ik geloof dat alle genezingen van God komen.
En ik zeg van niet. Valt er dan nog veel te discussiëren als je je zo instelt?
Oud 03-07-2005, 18:00
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Kreator schreef op 03-07-2005 @ 18:58 :
En ik zeg van niet. Valt er dan nog veel te discussiëren als je je zo instelt?
Jemig als ik niet zou geloven dat alle genezingen van God kwamen, zou ik mezelf dan nog een gelovige kunnen noemen? :
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:03
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 19:00 :
Jemig als ik niet zou geloven dat alle genezingen van God kwamen, zou ik mezelf dan nog een gelovige kunnen noemen? :
Ligt eraan, als je met "van God" "omdat God daarmee instemt" bedoelt niet, maar als je het over goddelijke interventie hebt wel.
Oud 03-07-2005, 18:05
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Kreator schreef op 03-07-2005 @ 19:03 :
Ligt eraan, als je met "van God" "omdat God daarmee instemt" bedoelt niet, maar als je het over goddelijke interventie hebt wel.
Voor hetzelfde geld doen jou witte bloedlichaampjes geen shit, als er een virus binnengedrongen is.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:07
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 19:05 :
Voor hetzelfde geld doen jou witte bloedlichaampjes geen shit, als er een virus binnengedrongen is.
Dat gebeurt ook niet als God daar aan te pas komt.
Oud 03-07-2005, 18:08
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Kreator schreef op 03-07-2005 @ 19:07 :
Dat gebeurt ook niet als God daar aan te pas komt.
Ík geloof van wel, dus wij zijn gauw uitgepraat lijkt mij
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 18:57 :
Ik geloof niet dat het op zon manier werkt. Ik zeg enkel dat ik geloof dat alle genezingen van God komen.
..Zelf ben ik ook al een aantal keer van een ziekte genezen. Heck, vaak zelfs sneller dan bij veel andere mensen.

Het spreekt allemaal gebedsgenezing tegen...
Oud 03-07-2005, 18:39
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2005 @ 19:36 :
..Zelf ben ik ook al een aantal keer van een ziekte genezen. Heck, vaak zelfs sneller dan bij veel andere mensen.

Het spreekt allemaal gebedsgenezing tegen...
Lezen is ook zo moeilijk, he
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2005, 18:41
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 19:08 :
Ík geloof van wel, dus wij zijn gauw uitgepraat lijkt mij
Ja, wij zijn uitgepraat omdat er totaal geen argumenten genoemd worden.
Oud 03-07-2005, 18:48
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Kreator schreef op 03-07-2005 @ 19:41 :
Ja, wij zijn uitgepraat omdat er totaal geen argumenten genoemd worden.
Geloof hoeft geen argumenten te kennen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:52
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 19:48 :
Geloof hoeft geen argumenten te kennen.
Als je gelooft zonder argumentatie dan ben je niet in staat zelfstandig een mening ergens over te vormen, oftewel: dan ben je een schaap.
Oud 03-07-2005, 18:55
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Kreator schreef op 03-07-2005 @ 19:52 :
Als je gelooft zonder argumentatie dan ben je niet in staat zelfstandig een mening ergens over te vormen, oftewel: dan ben je een schaap.
Argumentatie is zon loze term. Ja ik geloof dat God mensen geneest, omdat ik in God geloof. Jij gelooft niet dat God mensen geneest omdat jij niet in God gelooft. Wat valt er nog over te discusseren dan?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:56
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 19:55 :
Argumentatie is zon loze term. Ja ik geloof dat God mensen geneest, omdat ik in God geloof. Jij gelooft niet dat God mensen geneest omdat jij niet in God gelooft. Wat valt er nog over te discusseren dan?
Je verklaart bij deze dus dat dit topic nutteloos is en net zo goed dicht kan; want zonder argumenten kan men geen discussie voeren en dus is een topic overbodig.
Oud 03-07-2005, 18:58
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Kreator schreef op 03-07-2005 @ 19:56 :
Je verklaart bij deze dus dat dit topic nutteloos is en net zo goed dicht kan; want zonder argumenten kan men geen discussie voeren en dus is een topic overbodig.
Dit topic gaat niet over of God wel of niet kan genezen. Omdat het dan een: bestaat God wel of niet topic wordt. Het gaat mij vooral om wat men van een gebedsgenezing vind. Dus je kan het gevaarlijk vinden, of erin geloven of ga zo maar door. Lees aub eens.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:14
ecrivaine
ecrivaine is offline
Prima als mensen bidden om iemand te genezen. Het wordt echter gevaarlijk als het de wetenschappelijke/bewezen medicatie in de weg loopt. Bijvoorbeeld wanneer een patiënt van zijn gelovige familieleden geen bepaalde medicaties mag krijgen omdat ze iets brabbelen over gods wil. Ze zijn overtuigt dat god hem wel zal genezen en zo niet; dan 'heeft hij het zo gewild'.

Bidden prima, maar sta er niet de medicatie/genezing mee in de weg.
Oud 03-07-2005, 19:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 19:55 :
Argumentatie is zon loze term.
Je gaat dus in alle toekomstige discussies iedereen gelijk geven als ze geen argumenten geven?
Oud 03-07-2005, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat is niet beter, alleen naïever. Maar als jij wilt geloven dat god geneest, prima. Post je even een berichtje als een van jouw familieleden ongeneeslijk ziek is, dan gaan wij wel bidden en dan moet jij vertellen of het helpt
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:44
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2005 @ 20:26 :
Je gaat dus in alle toekomstige discussies iedereen gelijk geven als ze geen argumenten geven?
lees die zin eens in de juiste context, mister smart guy
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:48
Woudschim
Woudschim is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-07-2005 @ 20:44 :

ah...dus andere moeten wel argumenten geven...maar jij niet..

en uiteindelijk heb jij gelijk?

dus zo werkt dat...
Oud 03-07-2005, 19:50
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Het is zo simpel om alleen maar te zeggen: 'ik geloof het, dus argumentatie is compleet overbodig.'
Ik kan me er in vinden dat geloof in god niet volledig beargumenteerd kan zijn, omdat je god nooit kunt zien. Maar je zult toch enigszins moeten beredeneren waarom je zo stellig ergens van overtuigd bent. Je hebt toch een eigen mening? Leg dan ook uit hoe je daaraan komt. Volg niet de meute door zo'n houding te hebben van: er zijn toch geen argumenten voor mijn geloof, dus ik hoef niet meer kritisch na te denken.
Oud 03-07-2005, 20:05
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Woudschim schreef op 03-07-2005 @ 20:48 :
ah...dus andere moeten wel argumenten geven...maar jij niet..

en uiteindelijk heb jij gelijk?

dus zo werkt dat...
Nee dat er geen vruchtbare discussies kunnen ontstaan over of dat God wel of niet bestaat.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 20:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat doe ik, het leek me alleen duidelijk dat ik het er niet mee eens ben dat willekeurige zaken zich opeens van de onderbouwing mogen onttrekken, het bestaan van goden, en hun werken, vallen daaronder.

of om het korter te zeggen: "dat is zo, want dat laat zich nietg bewijzen" is geen geldig argument.
Oud 04-07-2005, 09:25
Verwijderd
Gebedsgenezingen werken niet, dat kun je vrij eenvoudig via een wetenschappelijk experiment nagaan.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 09:59
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb die documentaire gezien en ik heb vol ongeloof zitten kijken. Die arts was trouwens ook helemaal gek. Hij had meer moeten doen, of in ieder geval moeten proberen meer overtuigender over te komen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-07-2005 @ 10:25 :
Gebedsgenezingen werken niet, dat kun je vrij eenvoudig via een wetenschappelijk experiment nagaan.
Dat kan je niet, omdat je niet weet wanneer God besluit tot genezing.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 10:20
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2005 @ 21:53 :
Dat doe ik, het leek me alleen duidelijk dat ik het er niet mee eens ben dat willekeurige zaken zich opeens van de onderbouwing mogen onttrekken, het bestaan van goden, en hun werken, vallen daaronder.

of om het korter te zeggen: "dat is zo, want dat laat zich nietg bewijzen" is geen geldig argument.
Nee dat is zo, omdat ik het geloof Dat jij het niet gelooft prima.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 10:21
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 04-07-2005 @ 10:59 :
Ik heb die documentaire gezien en ik heb vol ongeloof zitten kijken. Die arts was trouwens ook helemaal gek. Hij had meer moeten doen, of in ieder geval moeten proberen meer overtuigender over te komen.
Hij zag ook wel in dat het onmogelijk was
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 04-07-2005 @ 11:01 :
Dat kan je niet, omdat je niet weet wanneer God besluit tot genezing.
Kwestie van een controlegroep gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 20:43
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-07-2005 @ 21:42 :
Kwestie van een controlegroep gebruiken.
leg uit, hoe zou zon dergelijk experiment eruit zien?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-07-2005 @ 21:43 :
leg uit, hoe zou zon dergelijk experiment eruit zien?
Dat heb ik al eerder uitgelegd op dit forum. Neem een grote groep kankerpatiënten, verdeel deze in twee groepen. Voor de ene groep wordt (zonder dat de patiënten het weten) gebeden, voor de andere niet. Vervolgens kijk je of de ene groep vaker geneest dan de andere.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 21:21
Akilina
Akilina is offline
Ik geloof dat gebedsgenezers mensen kunnen helpen om te genezen.

Ik bedoel Jezus zelf was ook een gebedsgenezer. Ik geloof ook dat sommige mensen bepaalde krachten bezitten of zichzelf deze op de één of andere manier aanleren wat mensen kan helpen te genezen of bepaalde negativiteit weg te nemen. Het gebeurt alleen vaak in verschillende vormen, de een doet aan handoplegging en de ander aan daadwerkelijke gebedsgenezing en de één noemt het universele positieve energie en de ander haalt zijn krachtbron uit zichzelf met behulp van God.

Ik heb zelf positieve ervaringen hiermee, maar ik vind inderdaad dat mensen nooit alleen op gebedsgenezing of alternatieve helingswijzen mogen vertrouwen, want ik denk dat het juist heel goed te combineren is met de reguliere gezondheidszorg.
Het is in ieder geval heel stom en gevaarlijk als iemand kanker heeft en zich alleen wendt tot gebedsgenzers en een macrobiotische levensstijl of zo en hier al het vertrouwen in stopt in de hoop zo te genezen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-07-2005 @ 21:50 :
Dat heb ik al eerder uitgelegd op dit forum. Neem een grote groep kankerpatiënten, verdeel deze in twee groepen. Voor de ene groep wordt (zonder dat de patiënten het weten) gebeden, voor de andere niet. Vervolgens kijk je of de ene groep vaker geneest dan de andere.
Dat werkt dus niet.
1 omdat de genezende werking van het lichaam zelf niet vast staat.
2. Omdat je niet weet of God zin heeft om iemand te genezen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 09:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-07-2005 @ 10:54 :
2. Omdat je niet weet of God zin heeft om iemand te genezen.
oftewel, bidden is nutteloos, want de willekeur zorgt ervoor dat het toch geen effect heeft.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten