Oud 25-10-2005, 13:30
Cait
Cait is offline
Hallo,

Na veel gevloek heb ik de computer net weer aan kunnen krijgen... maar ik heb geen flauw idee hoe of wat er nu gebeurd is. Ik zal proberen zo volledig mogelijk het probleem uit te leggen, misschien weet iemand hier raad.

Het zit zo.
Ik wilde vanmiddag de computer aanzetten, dus ik zette de stroom aan op het blok (de computer en alles staan aangesloten op zo'n stekkerblok met een aan/uit knop) en drukte op de aan-knop van de computer. Eerst leek alles nog goed te gaan, het gebruikelijke gezoem sloeg aan, de lichtjes gingen branden, maar geen piepje. En het beeldscherm bleef op stand by staan. Ik wachtte even om te kijken of er iets zou veranderen, maar toen dat niet gebeurde zette ik de stroom uit en probeerde ik het opnieuw. Zelfde verhaal. Nog een keer stroom uit en opstarten.

Nu kreeg ik het piepje en beeld. Een instellingenscherm met de mededeling dat er waarschijnlijk iets niet goed zat bij de *ik weet niet meer* instellingen. Ik heb de instellingen vervolgens niet veranderd omdat ik niet wist waar ik mee bezig was, de verschillen niet weet, en niet de oorspronkelijke instellingen durfde te veranderen. Ik liet 'em op 500mHz staan, ipv te verzetten naar 330.
Vervolgens begon XP te laden. Even dan, want hij liep algauw vast. Dus ik herhaalde het proces van aan/uit zetten nog een keer. Geen instellingenscherm, wel een foutmelding van windows:

Citaat:
Windows kan niet worden gestart. Onze excuses voor dit ongemak. Mogelijk is een recente wijziging van de hardware of software hier de oorzaak van.

Als deze computer niet meer reageerde, onverwachts opnieuw opstartte of automatisch werd afgesloten om uw mappen en bestanden te beschermen, kunt u het beste voor laatst bekende juist configuratie kiezen om terug te keren naar de instellingen die werden gebruikt toen de computer nog wel goed werkte.

Als een eerdere poging om de computer op te starten is mislukt, bijvoorbeeld als gevolg van een stroomstoring, als gevolg van het indrukken van de aan/uit-knop kunt u het best kiezen voor windows normaal starten.

Veilige modus
Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt

Laatst bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)

Windows normaal starten.

Gebruik de pijltjestoetsen om een besturingssysteem te selecteren.
Ik heb gekozen om Windows normaal op te starten, omdat een poging om de computer eerder op te starten dus is mislukt. Helaas liep windows weer vast.

Op dit moment kon ik de computer wel uit het raam schoppen. Ik haalde alles van de stroom, trok alle bedrading los en haalde de kast open. Al het stof heb ik eruit geveegd en allerlei dingen ingedrukt om te kijken of er niet iets los zat ofzoiets. Er viel wel een schroefje uit de kast, maar het is me niet duidelijk waar die bij hoort.
Toen ik alles weer in elkaar had gezet, startte de computer op alsof hij niet anders gewend was. Alles verliep zoals het hoorde.

Iets soortgelijks is eenmaal eerder gebeurd. Toen kwam er weer geen gepiep en geen beeld. Ik dacht dat het mss de monitor was en heb dus meteen de hele computer verkast naar de huiskamer en aangesloten op de nieuwe monitor daar. Daar startte de computer helemaal normaal op. Ik sleepte dat ding mee terug, sluit em aan op de oude monitor en er was weer niets aan de hand.

Ik snap er geen drol van. Ik heb niet zoveel verstand van computers maar dit lijkt me niet helemaal normaal. Wat is er aan de hand? Hoe genees of voorkom ik het?

Ik weet overigens alleen dat het een Intel pentium III-processor is, als er andere info nodig is om het probleem op te sporen, zal ik kijken of ik daar nog ergens achter kan komen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2005, 14:25
Bloemkoolsaus
Bloemkoolsaus is offline
Het stukje:

Citaat:
Windows kan niet worden gestart. Onze excuses voor dit ongemak. Mogelijk is een recente wijziging van de hardware of software hier de oorzaak van.

Als deze computer niet meer reageerde, onverwachts opnieuw opstartte of automatisch werd afgesloten om uw mappen en bestanden te beschermen, kunt u het beste voor laatst bekende juist configuratie kiezen om terug te keren naar de instellingen die werden gebruikt toen de computer nog wel goed werkte.

Als een eerdere poging om de computer op te starten is mislukt, bijvoorbeeld als gevolg van een stroomstoring, als gevolg van het indrukken van de aan/uit-knop kunt u het best kiezen voor windows normaal starten.

Veilige modus
Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt

Laatst bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)

Windows normaal starten.

Gebruik de pijltjestoetsen om een besturingssysteem te selecteren.
Komt dus omdat je de stroom er weer afgehaald hebt...

Dattie eerst niet opstarte en daarna wel kan misschien te maken dat er iets van een kabeltje oid niet goed zat..
Oud 25-10-2005, 14:32
Cait
Cait is offline
Okee, dat komt dus toch door het weghalen van de stroom.

Ik vroeg me dus ook af of het een kabeltje was. Dat zou eigenlijk ook het fijnste zijn, maar waarom kreeg ik na het in en uit pluggen van die kabels toch nog zo'n foutmelding, toen het voor het eerst gebeurde? Er wordt verder niets gedaan met die kast, niets beweegt, de kabels moeten toch op zich allemaal op dezelfde plaats blijven? En hij gaat wel aan, maar hij start niet op. Welk kabeltje is het dan?

Ik vraag het niet omdat ik je niet geloof ofzo.. ik wil alleen begrijpen wat er was zodat ik er de volgende keer er niet een paar uur aan hoef te verspillen. Bedankt ook voor je snelle reactie.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 11:32
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Cait schreef op 25-10-2005 @ 15:32 :
Ik vraag het niet omdat ik je niet geloof ofzo.. ik wil alleen begrijpen wat er was zodat ik er de volgende keer er niet een paar uur aan hoef te verspillen. Bedankt ook voor je snelle reactie.
een beetje geduld kweken voor electronica zou ook al een boel schelen hoor... er kan zoveel mis gaan dat het over het algemeen een wonder is als het wel werkt.
Oud 26-10-2005, 12:43
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
videokaart eens verwijderen schhonblazen en maken en terugzetten help met de piep ook vaak
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten