Oud 04-07-2002, 13:05
Spyker
Spyker is offline
Laats had ik een discussie met een goede vriend van mij.
Dat aan de hand van mijn broertje, die laatst tijdens het uitgaan een meisje was tegengekomen waar hij nog een keer wat mee heeft afgesproken. Zij had gezegd dat haar vader ook bij de ronde tafel had gezeten. Wij dus navragen aan ons paps en mams. Ja, zeiden ze, Bert en ...(vergeten), internist, hele aardige mensen! (en zo nog een paar dingetjes).
Dat soort dingen vindt ik gewoon leuk om te horen en heeft voor mij duidelijk een bepaalde meerwaarde, maar Wouter (nare man) maakte het werkelijk niets uit.

Nu vraag ik me dus af hoe jullie het vinden als de ouders van de/het jongen/meisje dat je leuk vindt lid blijken te zijn van dezelfde serviceclub of sociëteit als jouw ouders of gewoon vrienden zijn van je pa en ma?
Oud 04-07-2002, 13:29
Verwijderd
Zoals je weet vind (zonder t) ik het dus onzin, en ik zal een aantal redenen aanvoeren waarom.

Ten eerste: het is juist hartstikke irritant om de ouders van je (toekomstige) vriend(in) te kennen op het moment dat je die persoon zélf nog niet goed kent. Dan is alles al over je bekend: je wordt dan namelijk niet beoordeeld op de persoon die je zelf bent, maar op je ouders. Boven jouw hoofd om wordt over je gepraat: 'Ja, leuke jongen he, hij heeft nu z'n VWO gehaald' en andere blabla.
Je hebt minder de kans om jezelf te presenteren. Dat laat jij hier al duidelijk zien: jij beoordeelt dat meisje al aan de hand van het feit dat haar ouders bij de één of andere serviceclub hebben gezeten...je impliceert dat omdat jouw ouders haar ouders aardig vinden, dat meisje zélf ook wel aardig zal zijn. Dat is een stap die je niet mag en kunt maken.

Ten tweede: zoals ik laatst ook al zei, je hebt een date/verkering/relatie met dat meisje, niet met haar ouders. Misschien dat die ouders wel totaal anders zijn dat zij. Zoals ik hierboven zeg heeft de afkomst/opleiding en andere onzin als bij welke serviceclub ze hebben gezeten, weinig tot niets te maken met de persoonlijkheid van dat meisje zelf. Toegegeven, er zit wel énig verband tussen, maar niet voldoende om zo'n bewering maar te doen. Ik ken mensen met ontzettend rijke ouders, die zelf zo dom als het achtereind van een koe zijn en totaal geen manieren hebben. En ik ken kinderen van ouders die het thuis niet zo breed hebben of die toevallig gewoon niet de behoefte hadden aan upper-middleclass onzin als een serviceclub of sociëteit, ondanks het feit dat ze een goede opleiding hebben, en die tóch heel aardige, beleefde en nette kinderen hebben (duh). Dus het zegt heel weinig.

Ten derde, over die opmerkingen van jou over dat het 'fijn is om een gevoel van herkenning te hebben': dat is iets van jou persoonlijk. Ik vind het juist alleen maar irritant, en het feit dat haar ouders dit of dat hebben gedaan voegt voor mij werkelijk niets toe. Ik denk dat het bij jou vooral voortkomt uit het feit dat jij nogal geobsedeerd bent door dingen als normen en waarden en afkomst, iets waar je het altijd over hebt ('Vindicat brengt je fatsoenlijke normen en waarden bij, beleefdheid en bla bla'). Daarop antwoordde ik dat als je op je 19e nog opgevoed moet worden, er in je jeugd iets tekortgeschoten is en daar blijf ik bij. Net zoals de normen en waarden van je ouders niet bijzonder veel te maken hebben met je éigen normen en waarden.
Ik geloof erin dat je een individu bent met een eigen zelfstandige wil, die z'n eigen leven inricht en niet teveel moet hechten aan ouders. Je bent verantwoordelijk voor je éigen leven. Wat jij hier aan het doen bent is welhaast voorouderverering, naar het verleden kijken en niet naar de toekomst.

(Hetzelfde geldt overigens ook voor die 'connecties' waar jij het altijd over hebt: is het wel eens in je opgekomen dat, als je afgestudeerd bent, je ook wel eens beoordeeld zou kunnen worden op je éigen academische merites en níet alleen op het feit dat je pa toevallig bij één of andere serviceclub heeft gezeten? )

Ik wil overigens helemaal niet zeggen dat de ouders van iemand er absoluut niet toe doen, in tegendeel. Maar de mate waarin en het belang ervan zoals jij dat hier voorspiegelt zijn echt buiten alle proporties.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 13:33
Hermes
Hermes is offline
*sluit zich aan bij nare man*

Met de toevoeging dat ik wel zoiets als een minderwaarde ken Meisjes uit probleemgezinnen zijn iets waar ik liever ver vandaan blijf. Simpelweg om het feit dat de kans bestaat dat ik er last van ondervind.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:05
Spyker
Spyker is offline
Halloo...
kijk eens even naar wat er staat lief woutertje!!
ik zeg niet dat het een pré is, alléén dat ik het een leuke bijkomstigheid vindt. Ik zal mijn beslissing er op geen enkele manier van laten afhangen, want ik hèb al voor dat meisje gekozen toch?

kusje joch

PS: bovendien schrijf je hier ook een heleboel dignen die eignelijk geen f*ck met het onderwerp te maken hebben, maar ga je het over mijn persoonlijke ideën over afkomst hebben....
En jij weet ook wel dat je de helft van die dingen niet al te serieus moet nemen en dat de andere helft waar is

Laatst gewijzigd op 04-07-2002 om 14:08.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:13
Hermes
Hermes is offline
Citaat:
Spyker schreef:
En jij weet ook wel dat je de helft van die dingen niet al te serieus moet nemen en dat de andere helft waar is
We zullen hier in de toekomst rekening mee houden

"neem Spyker niet serieus"
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:19
L Boksha
L Boksha is offline
Hm. Jöchjem, jij leest anders ook niet al te best. Het is waar dat nare een beetje op de man speelt hier, maar dat hangt redelijk samen met het onderwerp.

Wat jij zegt is dat het feit dat je ouders elkaar kennen meerwaarde geeft. Nou, het zou mij ook een warm gevoel geven, maar geen prettig warm gevoel. Haast alsof je het met een nichtje of je zus doet, en je samen met je ouders in een soort incestueuze elitaire gemeenschap leeft. Hokkerig. Hu.
Bovendien zou het me het gevoel geven dat m'n ouders d'r constant bovenop zitten.
Oud 04-07-2002, 14:20
Hermes
Hermes is offline
Citaat:
L Boksha schreef:
een soort incestueuze elitaire gemeenschap
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Spyker schreef:
Halloo...
kijk eens even naar wat er staat lief woutertje!!
ik zeg niet dat het een pré is, alléén dat ik het een leuke bijkomstigheid vindt. Ik zal mijn beslissing er op geen enkele manier van laten afhangen, want ik hèb al voor dat meisje gekozen toch?
Dat snap ik ook wel, dat heb je al zovaak gezegd. Maar de manier waarop jij erover praat en de manier waarop je het überhaupt brengt wekken wel heel erg de indruk dat het voor jou een 'hard' criterium is, zo kwam het op Straub ook over, dus het ligt echt niet alleen aan mij.

Citaat:
PS: bovendien schrijf je hier ook een heleboel dignen die eignelijk geen f*ck met het onderwerp te maken hebben, maar ga je het over mijn persoonlijke ideën over afkomst hebben....
Ja, omdat die dingen vrijwel onlosmakelijk samenhangen met jouw ideeën op dít punt...dus dan maak ik van de gelegenheid gebruik om dat ook even aan de kaak te stellen

Verder moet je dingen niet zeggen als je ze niet meent, tenzij ze overduidelijk als grap bedoeld zijn...als jij een serieuze uitspraak doet, dan ga ik ervanuit dat je hem ook serieus bedoelt en ga ik er serieus op in.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 15:21
Spyker
Spyker is offline
tja, dit was dus eigenlijk bedoeld om meningen van anderen te horen, niet om mijn persoonlijke ideën aan de kaak te stellen. De discussie voeren we wel weer als ik je zie, en ik hoop dat mensen hier wel even hun mening blijven geven.

Btw, het is echt geen selectiecriterium hoor. Milieu wel, maar niet zo specefiek als het kijken naar of die ouders wel bij het corps gezeten hebben en of ze wel lid zijn van een service club of sociëteit. Dat is allemaal bijzaak. serieus.
Oud 04-07-2002, 16:36
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
Laat ik, als broertje van Goochem, mij er ook eens mee bemoeien.

Nare, je moet idd alleen kijken naar wat er geschreven staat, en niet hoe jij denkt (met t) dat Spyker het wel bedoeld zal hebben. Bovendien drijven (zonder t) jij en Boksha het veel te ver door. Vrienden en familie zijn bij ons thuis gewoon gescheiden hoor.
Ik ben het wel eens met Spyker. Je kiest eerst voor het meisje, en als je dan hoort dat de ouders het goed met elkaar kunnen vinden, vind (zonder t) ik dat prettig.
En nare, wat jij zegt over hoe goochem er over praat als hij met jou is, doet er nu dus totaal niet toe. Bovendien bevalt de toon waarop jij het over paupers hebt mij ook helemaal niet. De pot verwijt (met één t) de ketel...
Oud 04-07-2002, 17:33
Hermes
Hermes is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
Je kiest eerst voor het meisje, en als je dan hoort dat de ouders het goed met elkaar kunnen vinden, vind (zonder t) ik dat prettig.
Zolang het verder geen vereiste is. Dan moet je nog onderscheiden hoe goed ze elkaar kennen.

Citaat:
De pot verwijt (met één t) de ketel...
Jullie hebben allemaal wel iets eliterairs in jullie gedrag. WTF heb je eraan jezelf beter te vinden dan een ander?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:43
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
klinkt idd beetje als een familie ruzietje...

goedmaken?
Oud 04-07-2002, 19:08
Spyker
Spyker is offline
ja, is ook wel familieruzietje, niet helemaal de bedoeling dus. Béétje jammer.
kunnen twee dingen doen:
1: opnieuw beginnen met topic
2: ons gedragen en hopen dat er nog wat mensen gaan reageren.

En hoe goed die ouders elkaar kennen isniet zo relevant. Ga in twijfelgevallen maar uit van 'gewoon' kennen (af en toe eens spreken op borrels en feesten ed)
Oud 04-07-2002, 22:32
Roozie
Roozie is offline
Ik heb niet alles goed gelezen maar ik trek nogal veel van mijn ouders aan op dat gebied en ik heb liever dat ze mijn vriendje goedkeuren dan afkeuren want anders voel ik me rot tegenover beide partijen, voor mij heeft het dus wel een meerwaarde. Voor mij heeft het ook een meerwaarde wanneer de ouders van je vriendje niet een stel aso's zijn.
Oud 04-07-2002, 23:11
Verwijderd
Ja, het zal allemaal wel. Misschien ben ik ook wel een beetje uit m'n slof geschoten hierboven. Maar ik heb het gewoon ff hélemaal gehad met dat elitaire gewauwel over serviceclubs, ronde tafels, internisten, corpsnormen en -waarden en afkomst. Bah.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 23:42
Kiet_oud
Kiet_oud is offline
Je kunt het ook van een andere kant bekijken!
Het meisje wordt er opzich niet anders door, maar de relatie misschien wel omdat je beide uit hetzelfde milieu komt wat je gewoon gelijk al een bepaalde binding geeft!

Dus ja, voor mij is het zeker belangrijk

Laatst gewijzigd op 06-07-2002 om 00:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten