Oud 24-06-2006, 19:26
ecrivaine
ecrivaine is offline
Gisteravond heb ik voor het eerst een gedicht geschreven. Ik puzzel nog uren op woorden, maar ik weet niet eens of dit überhaupt wel een gedicht te noemen is. Daarom post ik hem hier. Zonder reacties zal ik nooit weten wat mijn regeltjes voorstelden... Alvast bedankt voor het lezen.

Aanraking

Vilt hechtte zich aan stalen lijnen
Een enkel ogenblik
Bracht het aanraken tot zingen
Een klank, meer niet

Zijn vingers zetten in beweging
Diep in haar, een trilling
Vulde haar lichaam en golfde naar buiten
Waar het raakte

Hij trok zijn handen terug
Oud 24-06-2006, 22:02
Orpheus
Orpheus is offline
Jammer van de hoofdletterzee (dat is een tip). Wellicht is het ook leuk om te tellen hoeveel 'passen' het metrum telt?

En als tip wil ik je meegeven dat rijm soms vaart in een gedicht kan brengen, wat het gedicht meestal beter uit de verf doet komen.
Oud 25-06-2006, 12:24
Amaranthe
Amaranthe is offline
Zonder hoofdletters zou het inderdaad vlotter lezen en komt het niet zo stroef over. Rijm zou ik wel niet gebruiken, het gaat misschien wat meer vaart geven maar ik denk dat het eerder geforceerd over zou komen. Zoals ik het nu lees raakt het me niet, het komt gewoon niet over op mij.
Oud 25-06-2006, 12:27
Verwijderd
Je kunt rijm ook zó gebruiken dat het niet zo geforceerd overkomt - dit door bijvoorbeeld binnenrijm, halfrijm, klinkerrijm te gebruiken.

Als je standaardrijm in een abab vorm gaat gebruiken - dan kán het inderdaad geforceerd over komen (hoeft niet, mijns inziens)

Ik zou inderdaad je regels wat langer maken en wat gelijkwaardiger aan elkaar. Niet dat de één veel in zich heeft en de andere zin net een 'achterloper' is ofzo, van 'oja, dat moest er ook nog bij'. Dat doet af aan je gedicht.

Op zich wel een mooi onderwerp!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 14:43
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Fri.. schreef op 25-06-2006 @ 13:27 :
Op zich wel een mooi onderwerp!
Ja, dat viel me gelijk al op. Ik associeer dit met muziek en emoties en ik vind het idee heel heel mooi. Ik vind alleen de uitvoering wat minder, maar als dit je eerste gedicht is, is het lang niet slecht. Ik zou de interpunctie (die hoofdletters) veranderen.

Zulk soort zinsconstructies kunnen mooi zijn, maar ik vind het hier heel onnatuurlijk staan. Ik zou helaas niet zo snel weten hoe je het ander zou kunnen doen .

En over je laatste zin, die is in zekere zin heel sterk, maar wel abrupt. Ik vind het niet zo mooi, want het gooit de lezer met een harde klap terug. Misschien zou je er een voegwoordje in kunnen zetten, zoiets als 'toen', maar dan iets wat er mooier in staat.

Ik wil niet je hele gedicht veranderen hoor, maar dit is allemaal bedoeld als tip .
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 18:54
ecrivaine
ecrivaine is offline
Iedereen bedankt voor het lezen. Het is me duidelijk dat ik nog flink moet werken aan de uitvoering; in het bijzonder aan dat het gedicht moet lopen. Al vind ik het niet per se nodig dat een gedicht 'makkelijk wegleest'. Ik neem de tips in me op en ik zal later kijken hoe ik dit gedicht nog ga aanpassen. Of ik ga gewoon verder met iets anders.
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 25-06-2006 @ 15:43 :
Ik associeer dit met muziek en emoties en ik vind het idee heel heel mooi.
Ik ben blij dat er in elk geval een deel van mijn idee is overgekomen
Oud 25-06-2006, 19:16
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 25-06-2006 @ 15:43 :

Zulk soort zinsconstructies kunnen mooi zijn, maar ik vind het hier heel onnatuurlijk staan. Ik zou helaas niet zo snel weten hoe je het ander zou kunnen doen .

Zijn vingers zetten diep in haar
een trilling in beweging

dat vind ik toch al een stuk beter klinken.

Ik vind dit gedicht geheel niet slecht voor een eerste keer, maar het loopt voor geen spreekwoordelijke meter, vind ik. Bij ditsoort gedichten zou ik proberen je gedicht te laten klinken alsof het op een beat staat, anders leest het niet.

De eerste zin vind ik mooi, tevens dat het gedicht op meerdere manieren op te vatten is en je teveel noch te weinig zegt, maar in de rest van het gedicht vind ik de verwoording/zinsbouw niet bijzonder genoeg.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 22:03
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 25-06-2006 @ 20:16 :
Zijn vingers zetten diep in haar
een trilling in beweging

dat vind ik toch al een stuk beter klinken.
Doet het ook, naar zoiets was ik op zoek maar ik vond het niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten