![]() |
|
![]() |
kan iemand mij het volgende uitleggen?
http://www.havovwo.nl/vwo/vwb/bestan...b106iiopg4.pdf bij de vraag 11: hoezo geldt y=-x, zelf dacht ik gewoon y=x Als je het zo doet, krijg je er wel aftrek voor(zie correctievoorschrift). Maar dan komt ik niet uit: cos 2t=cos 3t geeft t=k*2pi of t=k*(2/5)pi dus het antw t=(2/5)pi terwijl het antw t=pi/5 is?! |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laat P(x,y) een gegeven punt zijn van de kromme dat even ver van de X-as als van de Y-as ligt. Omdat y=x een van de gezochte bissectrices is geeft dit de vergelijking cos(3*t)=cos(2*t), met t=k*2*pi of t=k*2/5*pi. Dit geeft dus alle punten van de kromme die op de lijn y=x liggen. De andere bissectrice is y=-x, dus dit geeft de vergelijking cos(3*t)=-cos(2*t), dus cos(3*t)=cos(pi-2*t), dus 3*t=pi-2*t+k*2*pi of 3*t=2*t-pi+k*2*pi, dus 5*t=pi+k*2*pi of t=-pi+k*2*pi, dus t=1/5*pi+k*2/5*pi of t=(2*k-1)pi. Voor k=0 zie je dat t=1/5*pi dus het eerste punt geeft dat op de lijn y=-x ligt.
||
Citaat:
Alle punten die liggen op de lijn y = x of de lijn y = -x liggen even ver van de x-as als van de y-as. Als je echter de grafiek volgt zie je dat het eerste punt dat op één van die twee lijnen ligt, op de lijn y = -x ligt (teken de 2 lijnen maar eens in de grafiek, dan zie je het zeker). Je lost dus de vergelijking y = -x op, dus in dit geval: cos(2t) = -cos(3t) Nu is echter -cos(3t) gelijk aan cos(pi-3t) dus cos(2t) = cos(pi-3t) dus 2t = pi-3t + k·2pi OF 2t = 3t-pi + k·2pi dus 5t = pi + k·2pi OF -t = -pi + k·2pi dus t = pi/5 + k·2/5 pi OF t = pi - k·2pi De eerste mogelijkheid levert dan dus t = pi/5.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[na]rekenen met vectoren I love stars | 17 | 20-06-2005 21:52 | |
Algemene schoolzaken |
Zal ik het doen of niet? Leraar wiskunde B1/B1,2 Miess | 20 | 13-05-2002 19:54 | |
Een wiskunde som voor je plezier? Radijs | 21 | 25-03-2002 14:06 | |
Gonio vraagstuk badtothebone | 1 | 23-02-2002 11:37 | |
kent er iemand truukjes om de sin en cos id te onthouden bulbanos | 22 | 15-05-2001 12:07 |