Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als ik 0,5*basis*hoogte toepas, dan krijg ik 0,5*r*sin(x) sin(x) is toch de hoogte dan, of zie ik iets over 't hoofd? 0,5*r*sin(x) is in ieder geval niet gelijk aan 0,5*r^2*sin(x), dus ik doe nog steeds iets fout. Of geldt dit soms alleen voor een stompe hoek ofzo? Ik heb namelijk een scherpe hoek getekend. |
![]() |
||
Citaat:
Een handige 'truc' daarvoor is het toepassen van dimensieanalyse; de naam is duurder dan het eigenlijk toepassen: wat je zoekt is een oppervlakte, met een dimesie lengte², 0.5 * r * sin(x) heeft een dimensie lengte¹ (0.5 heeft geen dimensie, r heeft een dimensie 'lengte' en een sinus heeft ook geen dimensie). Je mist dus inderdaad nog een dimensie lengte. Waarschijnlijk begrijp je er niet al te veel van, maar je moet nog vermenigvuldigen met r, vermits dat de straal van je cirkel is: r * sin(x) komt overeen met de hoogte. De enige tip die ik kan geven is om het uit te tekenen. In de eenheidscirkel maakt het natuurlijk niet uit, vermits r = 1 en r * sin(x) = 1 * sin(x) = sin(x) (en dat dus schijnbaar een dimensie lengte heeft, maar eigenlijk slechts de verhouding in een rechthoekige driehoek is tussen de hypothenusa (rechthoekige zijde) en de overstaande zijde). Als je het niet helemaal begrijpt, mag je gerust meer informatie vragen, dan wil ik morgen best een figuurtje voor je ineenknutselen (maar daar heb ik op dit eigenste moment geen goesting meer in).
||
Citaat:
Ga nu uit van driehoek OAC. Dit is een rechthoekige driehoek met rechthoekszijden AC en OC. Omdat hoek AOC=1/2*x en OA=r kun je AC en OC berekenen, dus weet je ook de oppervlakte van driehoek OAC. Omdat dit de helft is van de oppervlakte van driehoek OAB, weet je dus ook de oppervlakte van driehoek OAB.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Goniometrie calculusss | 4 | 28-09-2013 10:26 | |
[WI] Welke formules zijn handig om uit je hoofd te kennen voor het vwo wiskunde b examen? Ace Frehley | 6 | 06-05-2013 15:10 | |
[WI] Bereken het figuur joos23 | 10 | 13-05-2011 16:28 | |
[WI] Eenheidscirkel Verwijderd | 6 | 07-06-2010 06:44 | |
[WI] sin en cos optellen Ardor9 | 3 | 23-11-2009 18:55 | |
[WI] Wiskunde -> Domein ControlTuning | 12 | 31-10-2009 16:27 |