Oud 01-06-2008, 19:15
Verwijderd
Zijn er hier mensen die de Holland Doc documentaire ''Eeuwige Moes'' hebben gezien?

Zo nee: aanrader! http://http://player.omroep.nl/?aflID=7119193

Zo ja, wat vinden jullie er van? Zijn jullie ook zo benieuwd naar gele komkommer e.d.? En net zo ''verdrietig'' om al die gewassen die zijn uitgestorven als ik ben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2008, 09:34
handschoen
handschoen is offline
Ik heb hem bekeken naar aanleiding van dit topic!

Wel treurig.. Ik vind het jammer dat we eigenlijk steeds minder dicht bij de natuur leven. Ik vind het mooi om te zien in de documentaire dat er toch nog wel mensen zijn die zich er mee bezig houden.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de 'oer-gewassen'. Gelukkig zijn er dan nog de genenbanken om het erfelijk materiaal te bewaren, maar ik vrees ook dat er niet echt meer iets mee gaat gebeuren verder..

Wat ik me trouwens nog afvraag: er wordt nog weer eens aangehaald dat kinderen tegenwoordig denken dat appels/melk etc. uit de fabriek komen, maar hoe zit dat nou echt? Is het echt al zo erg gesteld dat kinderen dat denken? Ik heb het zelf nog nooit gehoord in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 12:17
Verwijderd
Het is in elk geval zo dat stadse kinderen denken dat koeien paars zijn, omdat ze koeien alleen kennen uit Milka reclames. Ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb, maar het was een onderzoek.
Verder denk ik dat het niet zo extreem is dat kinderen niet weten dat appels aan bomen groeien, maar dat het wel een tendens is dat kinderen steeds minder weten over hun eten. Bijvoorbeeld kinderen die opgroeien met kant-en-klaar maaltijden en MacDonals die het verschil tussen broccoli en bloemkool niet weten, dat bestaat echt, triest genoeg.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 13:22
Lyne
Lyne is offline
Hmja, mijn broertje wist ook het verschil tussen bloemkool en broccoli niet (nou ja wel dat de een groen is en de ander wittig, maar meer dat broccoli gewoon 'groene bloemkool' was).
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 13:24
AzN
AzN is offline
Citaat:
Hmja, mijn broertje wist ook het verschil tussen bloemkool en broccoli niet (nou ja wel dat de een groen is en de ander wittig, maar meer dat broccoli gewoon 'groene bloemkool' was).
Hoe oud is je broertje? De mijne leerde dat verschil op z'n 15e, dus 't komt vast wel goed met 'm .
Oud 03-06-2008, 15:16
Verwijderd
Het was maar een voobeeld hoor. Als ie wel alletwee de namen weet is het al heel wat.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 02:20
Verwijderd
Citaat:
Wat ik me trouwens nog afvraag: er wordt nog weer eens aangehaald dat kinderen tegenwoordig denken dat appels/melk etc. uit de fabriek komen, maar hoe zit dat nou echt? Is het echt al zo erg gesteld dat kinderen dat denken? Ik heb het zelf nog nooit gehoord in ieder geval.
Een paar jaar terug ging ik om met een veertienjarig meisje dat niet wist hoe mandarijnen eruitzagen, omdat haar moeder ze altijd voor haar pelde en ze dan in partjes op een schoteltje voor haar opdiende. Niet geheel hetzelfde, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 08:04
Steleto
Steleto is offline
Ik heb een keer een vrouw van ongeveer 35 uit haar dak zien gaan omdat ze voor het eerst een worteltje met nog een stukje groen eraan zag...

Maar even ontopic: ik heb de docu nog niet gezien, maar wil dat wel nog gaan doen. Heb er wel al een artikel over gelezen in de vpro-gids en het klonk wel boeiend.
Ik heb wel iets met dit soort onderwerpen...ik vind het boeiend en doodeng hoe er tegenwoordig met gewassen en voedsel omgegaan word, want ik denk dat we dat over een aantal jaren zullen bezuren. De biodiversiteit neemt af, en mocht er een of andere ziekte/plaag komen, dan hebben we nauwelijks alternatieven meer over. (behalve dus bij hobbyisten en in zo'n databank)

Nouja, conclusie: ik ga nog wel kijken
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 08:12
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Het is in elk geval zo dat stadse kinderen denken dat koeien paars zijn, omdat ze koeien alleen kennen uit Milka reclames. Ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb, maar het was een onderzoek.
Volgens mij valt dat echt wel mee hoor. Er zijn toch ook genoeg reclames van Campina met normale koeien?
Bovendien komen stadskinderen ook heus wel eens de stad uit en langs de snelweg zie je ook genoeg koeien.
Oud 04-06-2008, 09:34
dennis018
dennis018 is offline
ik kan het niet openene??

heb je miss een andere link??
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 10:07
handschoen
handschoen is offline
Ja, dat had ik eerst ook, totdat ik zag dat er 2 keer http in de link staat!

Als het goed is moet deze het doen:
http://player.omroep.nl/?aflID=7119193

Maar het is inderdaad eigenlijk best treurig gesteld, als ik die verhalen hier lees. Hopelijk zijn dat dan toch een beetje de extremen/uitzonderingen..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij valt dat echt wel mee hoor. Er zijn toch ook genoeg reclames van Campina met normale koeien?
Bovendien komen stadskinderen ook heus wel eens de stad uit en langs de snelweg zie je ook genoeg koeien.
Ik zeg ook niet dat ieder kind nooit uit de stad komt en dat ieder kind dat denkt, maar er waren wel degelijk kinderen die niet beter wisten en dat is al erg genoeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten